Vreemde latency spike op hele systeem, oorzaak onvindbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:41

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Mja, ik heb wel pech denk ik. Net een ander systeem geregeld om mijn oude (perfect werkende :+) systeem naar mijn zoontje door te schuiven, maar de vervanger werkt nog niet goed. Het gaat om een HP workstation dat ik opnieuw inzet als gamepc. Specificaties zijn:

2 x Xeon CPU
128GB DDR 2133 ram
Nvidia (Asus) RTX2070
Crucial 1TB SSD
Terratec Aureon 7.1 PCIe geluidskaart

Welnu, het probleem: Een dikke vette freeze, maar geen lockup. Tijdens de freeze, die zowel kan optreden tijdens licht werk (youtube videos, spotify) maar ook tijdens gamen (maakt niet uit welke game) gebeurt er het volgende:

- beeld blijft volledig hangen
- muiscursor blijft meestal beschikbaar, maar als de 'buffer' volraakt (teveel bewegen) stopt die ook
- toetsenbord reageert niet, (dus geen alt-tab bv) maar capslock doet het nog wel
- het geluid, en dit is een hele vreemde, gaat op ongeveer 50% van de normale snelheid spelen...

Zodra de freeze voorbij is, en je zat in een spotify nummer of youtube video, gaat het geluid weer op 100% draaien en gaat alles weer verder. Zat je in een game (het gebeurde me net in CSGO) dan worden alle acties die je 'gemist hebt' in supersnelheid 'ingehaald'. Ook eventuele keypresses (alt-tab, windows key etc) worden in rap tempo bijgehaald en ik heb zelfs één keer gehad dat ik tijdens de freeze de pauze/play knop van spotify nog in kon drukken. Je zag geen visuele indicatie (de knop werd niet geanimeerd) maar de muziek stopte/speelde wel op commando.... zij het op de genoemde 50% snelheid.

Echt een vreemd symptoom, maar ik ben de standaard zaken nagegaan. Het systeem is schoon geinstalleerd. Ik heb, want dat zit ingebakken bij deze systemen, alle diagnostics gedraaid. SSD, Geheugen, CPU, moederbord. Niks gevonden, alle checks OK. Ik heb gecheckt of het de (milde) overclock op de GPU kon zijn, dus alles weer naar stock gebracht. Alle drivers, inclusief de bios update zijn de meest recente. Het systeem is nadat ik alles initieel geinstalleerd heb, uitgebreid getest via 3dmark, inclusief een flinke batterij (120 cycles) GPU en CPU stresstests. Geen issues, alles draaide voorbeeldig.

Nadien is er NIETS te vinden in het windows event log. Omdat ik door een aantal websites op het spoor gebracht werd dat het misschien aan de Audigy geluidskaart lag, wiens NIEUWSTE drivers voor W10 nog uit 2015 dateerden, heb ik de gok genomen en die eruit getrokken. Ik heb toen een paar dagen op interne (Stereo Azalia HD) audio van het moederbord gedraaid. De enige game die ik daarop gespeeld heb was Bioshock Infinite, en daarbij ging alles goed. Ook urenlang muziek/youtube aangezet op de achtergrond, alles verliep zonder hangen.

Gisteren een nieuwe geluidskaart binnengekregen, een Terratec. Ik denk ik probeer iets compleet anders, mocht het een Creative/Soundblaster issue zijn. Dat ging initieel prima. Een middag + avond getest, de issue leek opgelost.

Vanavond.... is de issue weer terug. Alhoewel ik slechts 2 dagen zonder heb gedaan (puur op onboard audio) en dat nou niet echt een uitgebreide 'test' is, lijkt het op dit moment wel of het ding gewoon die PCI-E kaart niet lust. Het betreft overigens een X1 kaart in een X16 slot, maar dat moet kunnen lijkt me. Ik heb nog wel een X4 slot die ik kan proberen, maar dat heb ik tot nu toe niet gedaan omdat de audio dan 1 van de fans van de GPU half blokkeert. Maar goed, dat kan ik nog proberen dus.

Ik snap er echt geen jota van... iemand die de issue herkent? Is er nog meer info nodig?

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-07-2022 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:50
Welke cpu's exact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Xeon E5-2660 V3.

Zojuist een test gedaan Bioshock met Geforce Overlay aan. Vrij snel na het starten weer een freeze, die wat langer duurde (ongeveer 25 seconden). Nadat de freeze weer voorbij was, was de '99%' framerate meting van de overlay helemaal ingezakt, wat impliceert dat er wel degelijk input verzameld werd tijdens de freeze, want de framerate was toen immers nul (alles hing vast).

De voeding is rated op 925watt dus ik verwacht ook zeker geen power issues, gezien de CPU bij deze games rond de 10% belasting zit (gpu op 99%). Hitte acht ik ook geen issue, de fans draaien wel maar de hitteafvoer is vrij goed geregeld en ik hoor ze ook niet ineens snoeihard gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-07-2022 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:32
Lastige. Ik gok op ssd, of Ram. Wat heb je precies gedaan om het geheugen te testen? Ik gebruik altijd Memtest, kan wel erg lang duren voordat de errors bovenkomen.

Voor de ssd zou je een keer een health check kunnen doen met Crystaldiskinfo.

[ Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 07-07-2022 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
WEBGAMING schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:36:
Lastige. Ik gok op ssd, of Ram. Wat heb je precies gedaan om het geheugen te testen? Memtest gebruik ik zelf, kan erg lang duren voordat de errors bovenkomen.

Voor de ssd zou je een keer een health check kunnen doen met Crystaldiskinfo.
Memtest intern aan de machine, dus HP diagnostics. SSD ook, test duurde een half uurtje. SSD is wel vrij nieuw (minder dan een jaar oud).

Een van de gedraaide stresstesten was overigens de TimeSpy stresstest, waarbij je een 'betrouwbaarheid' score krijgt die uitdrukt hoe stabiel je framerate was. Ik haalde in totaal in 7 testen scores tussen de 98,3 en 99% precies. Die stresstest gebruikt echter geen audio.... en daar lijkt de issue zich voor te doen, video icm audio.

[ Voor 25% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-07-2022 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb de geluidskaart gewisseld van slot, hij is van een PCI-E x16 naar een X4 slot verhuisd (meer opties zijn er niet). De rest van de avond ging dat goed, verschillende games getest. Vandaag muziek aangezet, urenlang geen issues. Ik start weer een game op.... en voila, we zijn weer terug bij af.

Ik heb niet de hele tijd de camera erbij om het begin op te vangen, maar dit hoor je tijdens de freeze. Het geluid is vooral verstoord en word weer normaal zodra de freeze ophoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Uitsluiten is altijd het beste bij dit soort dingen. Je heb een verandering gezien met de geluidskaart. Kan je hem eens draaien zonder losse geluidskaart en je moederbord gebruiken voor geluid? Dan sluit je de losse kaart helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:25

nhanssen

QVL is non-tweakers

Wat zijn de instellingen van je wisselbestand? Lijkt erop dat hij daar enorm mee bezig is alvorens je systeem weer vrij te geven.
En anders lijkt het iets van een caching issue van de SSD/NVME.

[ Voor 21% gewijzigd door nhanssen op 08-07-2022 15:19 ]

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
nhanssen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:17:
Wat zijn de instellingen van je wisselbestand? Lijkt erop dat hij daar enorm mee bezig is alvorens je systeem weer vrij te geven.
En anders lijkt het iets van een caching issue van de SSD/NVME.
Wil ik allemaal aannemen, maar de SSD is vrijwel nieuw en werkte PERFECT in het systeem waar hij uit komt. Ik heb ook een schone installatie W10 gedaan, dus ik zou het best wel vergezocht vinden.

Ik heb de nieuwe geluidskaart er nu ook uit gehaald en ga (weer) testen met onboard audio... waar ik ook geen reet aan heb, want die is 2.0 only. Maar goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok. Ik heb nieuwe resultaten. Ik heb de geluidskaart er opnieuw ingestoken, initieel met de bedoeling nog wat met de slotindeling te schuiven, maar dat bleek onmogelijk - door bekabeling onderin de kast kan ik de GPU niet in het onderste X16 slot kwijt.

Ik heb toen nog geprobeerd PCI-E ACS uit te zetten en een PCI-E 'retrain' aan te zetten, geen resultaat.

Maarrrrr ik heb iemand op bezoek die meekijkt, en die hielp me op het spoor. Het probleem LIJKT zich alleen voor te doen als de PC in slaapstand heeft gestaan. Alhoewel ik nog maar een paar uur getest heb, heb ik tot nu toe 2x een uur probleemloos kunnen gamen na een koude start.

Heeft de PC in slaapstand gestaan, gaat het meestal binnen het half uur (soms zelfs na 5 minuten al) mis met de bovengenoemde symptomen. Eenmaal duurde de freeze zo lang (bijna 2 minuten) dat ik het zat werd en zelf maar een power cycle deed.

Is dat logisch? Dat een slaapstand iets verandert/sloopt in de config van het systeem die de boel instabiel maakt? Alhoewel het niet het einde van de wereld zou zijn als slaapstand niet werkt, maakte ik er voorheen bijna dagelijks gebruik van om de pc even uit te zetten als ik ervan wegloop (stroomverbruik). Als ik daar elke keer een koude boot van moet maken, word dat wel vervelend. En het zou gewoon moeten werken mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb geen recente issues gevonden met sleep mode op W10 en/of in combinatie met Geforce van al dan niet de laatste drivers (ik heb de laatste nieuwe erop). M.a.w. het is geen probleem dat bekend is met deze versies of hardware/software combinatie(s).

Moet ik concluderen dat er wellicht hardwarematig iets stuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 11:38
Download en draai latencymon tijdens normaal gebruik en kijk waar de spikes vandaan komen.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:30

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Klopt het dat er 2 CPU’s in zitten? Misschien dat de load wel springt van de ene naar de andere cpu. Kan je het wellicht eens testen met 1 CPU actief? Zal vast een bios instelling voor zijn, dan hoef je de boel niet uit elkaar te halen.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Pagina: 1