Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Overproductie, nieuwe dakkapel, besparen op gas

Pagina: 1
Acties:

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-11 12:01
Hoi Tweakers,

Mijn huidige situatie is als volgt:

In 2016 met volledige subsidie mijn hele dak (pal op het zuiden) vol laten leggen met 23 SF (Solar Frontier) thin film panelen. Dit zijn wat minder bekende panelen wellicht. Ze leveren op papier 170wp per paneel. In de praktijk produceren ze vrijwel altijd standaard tot 10% meer. Het totaal aantal WP komt daarmee op ongeveer 4300wp.

Deze panelen zijn aangesloten (volgens mij in 2 strings) op een fronius 5k omvormer. Mijn omvormer kan dus nog wel wat meer hebben (+ 1k wp ongeveer schat ik).

Mijn huidige verbruik is ongeveer 1500 kwh en 1350 m3 gas per jaar.. Ik lever dus ruim 2500 kwh terug elk jaar * 0,11 cent = €275. Gezien alles volledig gesubsidieerd is maakt dat voor mijn kosten niks uit. Ik maakte vanaf dag 1 winst.

Nu krijg ik waarschijnlijk 10k subsidie om aan de andere kant van het dak (pal op het noorden) een grote dakkapel te plaatsen van ongeveer 4.5 meter breed. Gezien deze vrij hoog op het dak zit (als ik dat zo even bekijk bij onze buren) zou ik daar nog meerdere panelen op kunnen plaatsen die dan pal op het zuiden liggen. Echter zat ik te denken aan een zonneboiler of een andere optie.

Nu heb ik een beetje onderzoek gedaan en lijkt een zonneboiler niet heel erg efficiënt. In de zomer wek je teveel stroom/warmte op waardoor je vat snel is opgewarmd en de rest is verloren energie. Terwijl het in de winter wellicht niet genoeg wordt opgewarmd.

Mijn huis betreft nieuwbouw uit 2016 welke zeer goed geïsoleerd is dankzij aardbevingsbestendig bouwen (vandaar ook al die subsidies :) ), extra dikke muren en energy label A. Verwarming volledige huis is op basis van vloerverwarming. Ik heb geen inductie kookplaat. Verder HR+ CV ketel.

Mijn doel:

Zoveel mogelijk geld besparen op de gasrekening. Inductie koken bespaart wat dat betreft niet zoveel dus het gaat voornamelijk om douchen en de vloerverwarming. Ik heb het idee dat voornamelijk het douchen het meeste verstookt (gezin met twee kleine kinderen en een douche verslaafde vrouw...).

Waar rekening mee moet worden gehouden is dat ik op dit moment een vijf jarig energie contract heb. Deze loopt nog tot juli 2025. Ik betaal dus erg lage prijzen voor stroom (15 cent per kwh) en gas (68 cent per m3). Dit zal dus de eerste drie jaar invloed hebben op de terugverdientijd van eventuele nieuwe installaties.

In het verleden al eens berekeningen gemaakt wat betreft een warmtepomp maar die kosten kunnen nooit uit. Ik betaal ongeveer 50-60 euro per maand aan gas licht op dit moment dus ook al zou mijn gasrekening 50-75% lager uitvallen (=€540 per jaar) ga ik de kosten van de pomp (uitgaande van €5000) nooit meer terugverdienen. Stel ik zou mijn rekening met 75% verlagen (wel erg optimistisch) dan ben ik al snel 9 tot 10 jaar verder. Uitgaande van een verbruik van 2800kwh (even snelle google search) kost mij dat ook 2800 * 0.11 = €308 per jaar aan extra stroom die ik normaal terug lever (plus de kosten die ik uit het net haal). In tien jaar kost mij de installatie dus minimaal €5000 + €3000 aan stroomkosten. En gezien de saldering ook rap verdwijnt krijg je die kosten er naar mijn idee nooit meer uit. Daarnaast ben ik een beetje argwanend richting toekomstige stroomprijzen want ik ben er vrijwel van overtuigd dat stroom in de toekomst een stuk duurder gaat worden zodra iedereen een EV heeft en steeds meer zonnepanelen. Maar dat is een aanname.

Een accu in huis is op dit moment geen optie (extreem prijzig) en EV begin ik eerst nog niet aan. Veel te weinig opties voor mijn verbruik en te hoge aanschafkosten. Uiteindelijk wil ik wel een EV met charge to home optie om energie uit de accu te gebruiken in de avonduren.

Ik weet het, heel veel aannames. Met de huidige gasprijzen kan een warmtepomp al veel sneller uit. Maar ik zit de eerste 3 jaar nog met lage kosten en wellicht zijn de gas prijzen na 3 jaar weer op het normale niveau. Met andere woorden, ik heb op dit moment geen haast. Wat ook meespeelt is dat de kans groot is dat we binnen nu en tien jaar gaan verhuizen.

Een lang verhaal kort:

- Nieuw dakkapel op het noorden
- Nog +- 1WP overschot op omvormer
- Wil eventueel extra zonnepanelen of zonneboiler collectoren plaatsen op dakkapel
- Of eventueel warmtepomp maar vraag me af of dat wel uit kan
- Zonneboiler is dan weer niet heel efficiënt in de zomer
- Energie contract loopt nog tot 2025 dus heeft invloed op de terugverdien tijd
- Huidige energie kosten incl teruglevering +- €60
- Doel, zoveel mogelijk gas besparen

Welke installatie (of wellicht geen installatie) zou mij in deze situatie het meeste kunnen besparen op het gasverbruik?

Bedankt!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Voor iemand die alles zou moeten weten waarom we geen gas zouden moeten gebruiken vind ik dat je wel heel veel focus legt op terugverdienen. Prima, maar zeur dan niet als we de komende winter die kraan daar wagenwijd open gooien...

Verder denk je dat het leeuwendeel van je gasverbruik douchen is? Dat is zelden het geval.

Okay Gas er uit dus: Hoe dan?
Je huis is met 100% vloerverwarming gewoon helemaal geschikt.
Domweg een kwestie van een warmtepomp er in schuiven. Eventueel de verdelers aanpassen zodat ze geen retourwater bijmengen.

Warmwater boilervat: Aansluiten op de warmtepomp, of een zelfstandige oplossing met eigen warmtepomp.

Inductieplaat neerleggen.

Succes.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

biggydeen2 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 08:08:
Ik heb het idee dat voornamelijk het douchen het meeste verstookt (gezin met twee kleine kinderen en een douche verslaafde vrouw...).
Welke installatie (of wellicht geen installatie) zou mij in deze situatie het meeste kunnen besparen op het gasverbruik?
Hier zou ik even goed naar kijken. Ik ben dan wel alleen en woon in een redelijk geïsoleerd huis uit 1910 en in jan/feb werd er stevig aan het dak verbouwd. Maar gasverbruik in Mei en Juni is ook in normale situaties extreem veel lager dan in de maanden dat het koud is. Als je een slimme meter hebt, zou ik eens bij je leverancier naar het per maand gebruik kijken om te zien wat dit is bij jou.

Verwarmen gebruikt klassiek het meeste gas. Daar zit dan ook de meeste winst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FlHnGvioS4J71ppBbUk7wa6Gf0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GKU5CIuMi23pMJslVURSvAS6.png?f=user_largegasverbuik in m3 per maand 2022

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De financiële kant:
Heb je overwogen om je energie contract alleen voor electra open te breken en te switchen naar een energieleverancier met een hogere terugleververgoeding?
Ook als je meer panelen plaatst wordt dit lucratiever.
Met de afbouw saldering kan je straks steeds minder van je invoeding salderen. Hoe hoger je invoeding, hoe meer je kan salderen.

Een andere optie is een secundair aansluitpunt voor pv.
https://www.mijnaansluiti...n-over-een-extra-meetpunt
Verbruiken op je goedkope electra contract, zonnepanelen op een contract met hoge TLV.

Onderschat niet wat je hiermee kunt bereiken. In sommige scenarios die ik voor mezelf heb doorgerekend heft een negatieve energierekening een groot deel van de hoge kosten voor gas af. E.e.a hangt af van de TLV.

Gas:
Meeste verbruik zit typisch in de verwarming, SWW is ongeveer 100m3 p.p. en koken is nog een beetje erbij. Grootste besparing is dus de verwarming wegspelen. En ik denk dat je in jouw geval moet kijken of je over kunt naar all electric zodat je het gas vastrecht wegspeelt. Met een modern huis is hybride zonde.

Af van het gas zit een financieel aspect aan (terugverdientijd), maar ook een milieu aspect (we moeten op termijn allemaal af van het gas) en een geopolitiek aspect (heb je geen last van met een langlopend contract, maar wat gebeurt daarna?). In mijn situatie was ik vorig jaar puur financieel bezig met terugverdientijd maar nu spelen ook het milieu aspect en de geopolitiek mee, ik wil simpelweg niet overgeleverd zijn aan de grillen in de markt. Maar mijn contract is variabel, dus er is een sterkere financiële prikkel. Maar dat moet ieder voor zich bepalen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Naast TVT vind ik comfort toch ook wel belangrijk.
(maar als tweaker kijk ik veel minder naar tvt, ik beschouw alles als hobby en zelf studie :+ )

Met een dakkapel op noord, creeer, je meteen ruimte voor een L/L WP en/of een L/W WP.
Wel zorgen voor goede demping.

Met name de L/L WP is een kei in koelen (en ontvochtigen).
Niet geheel onbelangrijk in een steeds heter wordend klimaat.
(maar wellicht minder heet in het noorden dan hier het in het zuiden soms al is)

23x SF, zal 3 strings bevatten.
2x 8 (die kunnen op het dak al gesplitst zijn en als 1 string binnen komen) en 1x 7
11 en 12 is een te hoge Vmpp spanning.

Zonnecollector zou ik niet aan beginnen. Die moet al erg schuin staan op het dak.
Op een dakkapel is die situatie niet gewenst.
Met PV maak je ook warm water (WP boiler is het zuinigst)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-11 15:17
Je gaat bij het ‘van het gas afgaan’ zowel de m3’s gas besparen (1350*0,68) = €918 en het vastrecht (€280). Jaarlijks €1200, waar dan inderdaad 275 aan gemiste teruglevering voor staat. Je bespaart dus 900 euro per jaar. Dan verdien je dit binnen 8-10 jaar terug, en helemaal sneller als je straks een duur gascontract krijgt

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 11:03

Tazzios

..

Ik heb het idee dat voornamelijk het douchen het meeste verstookt (gezin met twee kleine kinderen en een douche verslaafde vrouw...).
- Doel, zoveel mogelijk gas besparen
Je kan het dan ook wat simpeler houden dan de WP en zonneboiler installaties:
  • Douche WTW
  • Water besparende douche kop
Wel eerst even daadwerkelijk het verbruik meten i.p.v. 'Ik heb het idee dat'. ;)

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:00
Nvt
Succes met je plannen.

[ Voor 96% gewijzigd door Sjamo op 09-07-2022 09:48 ]

• biggydeen2
Ronald schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 08:33:
Voor iemand die alles zou moeten weten waarom we geen gas zouden moeten gebruiken vind ik dat je wel heel veel focus legt op terugverdienen. Prima, maar zeur dan niet als we de komende winter die kraan daar wagenwijd open gooien...
Volgens mij begrijp je dan het probleem niet helemaal in het noorden. Mensen willen prima van het gas af. Het probleem is dat alle beschadigingen veroorzaakt door de gaswinning niet worden vergoed. Mensen blijven achter met beschadigde huizen en waardevermindering van hun woning. Terwijl er voor ruim 600 miljard aan gas uit de grond is gehaald. Het afhandelen van de schade gebeurt ontzettend traag of helemaal niet. Mensen in het noorden zitten dus met extra kosten opgescheept die niet worden vergoed maar vervolgens moeten we wel duizenden euro's investeren om van het gas af te gaan want anders gaat de kraan weer open..? Daarnaast is het voor veel mensen helemaal niet te betalen om volledig van het gas af te gaan.

Verder wil ik prima van het gas af maar het moet ook betaalbaar en efficient zijn.
JvS schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 08:34:
[...]
Hier zou ik even goed naar kijken. Ik ben dan wel alleen en woon in een redelijk geïsoleerd huis uit 1910 en in jan/feb werd er stevig aan het dak verbouwd. Maar gasverbruik in Mei en Juni is ook in normale situaties extreem veel lager dan in de maanden dat het koud is. Als je een slimme meter hebt, zou ik eens bij je leverancier naar het per maand gebruik kijken om te zien wat dit is bij jou. Verwarmen gebruikt klassiek het meeste gas. Daar zit dan ook de meeste winst.
Dat is een goed punt. Het is ook zeker een aanname. Maar staat de douche dan ook vrijwel elke dag aan? Maar ik zal hier eens induiken, bedankt voor de tip!

Update: zo te zien is het in de koudere maanden idd een stuk hoger verbruik dan in de zomer. Dus dan zal het voornamelijk de vloerverwarming zijn.
blackd schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 08:46:
De financiële kant:
Heb je overwogen om je energie contract alleen voor electra open te breken en te switchen naar een energieleverancier met een hogere terugleververgoeding?
Ook als je meer panelen plaatst wordt dit lucratiever.
Met de afbouw saldering kan je straks steeds minder van je invoeding salderen. Hoe hoger je invoeding, hoe meer je kan salderen.

Gas:
Meeste verbruik zit typisch in de verwarming, SWW is ongeveer 100m3 p.p. en koken is nog een beetje erbij. Grootste besparing is dus de verwarming wegspelen. En ik denk dat je in jouw geval moet kijken of je over kunt naar all electric zodat je het gas vastrecht wegspeelt. Met een modern huis is hybride zonde.
Geen idee dat dit ook mogelijk is. Kan dat zomaar bij elke leverancier? Mijn huidige leverancier (Greenchoise) heeft geen hogere teruglever tarieven dus dan zou ik mijn stroom moeten overzetten naar een andere leverancier? Dan heb twee leveranciers 1 voor gas en de ander voor stroom?

Eneco heeft bijvoorbeeld 58 cent als teruglever tarief. Dan ben ik per jaar 870 euro kwijt aan stroom tegenover 225 nu (645 extra). Maar lever ik 1450 terug tegenover 275 (1175 extra) nu dus dat kan makkelijk uit (305 netto winst ten opzichte van nu). Dan gaat mijn rekening naar +- 40 euro per maand. Maar dan ga ik er even vanuit dat ik elke kwh kan terugleveren voor dat tarief.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 08:46:
Naast TVT vind ik comfort toch ook wel belangrijk.
(maar als tweaker kijk ik veel minder naar tvt, ik beschouw alles als hobby en zelf studie :+ )

Met een dakkapel op noord, creeer, je meteen ruimte voor een L/L WP en/of een L/W WP.
Wel zorgen voor goede demping.

Met name de L/L WP is een kei in koelen (en ontvochtigen).
Niet geheel onbelangrijk in een steeds heter wordend klimaat.
(maar wellicht minder heet in het noorden dan hier het in het zuiden soms al is)

23x SF, zal 3 strings bevatten.
2x 8 (die kunnen op het dak al gesplitst zijn en als 1 string binnen komen) en 1x 7
11 en 12 is een te hoge Vmpp spanning.

Zonnecollector zou ik niet aan beginnen. Die moet al erg schuin staan op het dak.
Op een dakkapel is die situatie niet gewenst.
Met PV maak je ook warm water (WP boiler is het zuinigst)
Dat is inderdaad een optie maar ik dan even met de prijs voor een L/L. Ik vind dat wel lastig inschatten op dit moment. Ik zie prijzen vanaf 4k tot 15k. Wat zou dat ongeveer gaan kosten denk je?

Qua strings kan wel kloppen idd. Ik weet niet meer precies hoe dat destijds is aangelegd.
ErgoStijn schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 08:47:
Je gaat bij het ‘van het gas afgaan’ zowel de m3’s gas besparen (1350*0,68) = €918 en het vastrecht (€280). Jaarlijks €1200, waar dan inderdaad 275 aan gemiste teruglevering voor staat. Je bespaart dus 900 euro per jaar. Dan verdien je dit binnen 8-10 jaar terug, en helemaal sneller als je straks een duur gascontract krijgt
Helemaal mee eens maar met welke installatie ga ik helemaal van het gas af? Volgens mij lukt dat niet met enkel een warmtepomp? Daarnaast moet ik dan ook een inductiekookplaat aanschaffen/installeren. Als gas zo duur blijft kan het zeker sneller uit. Maar ik vind het nog lastig om op lange termijn en alle onzekerheden dat nu in te schatten. Het kan ook net zo makkelijk totaal niet uit in een ander scenario. Maar wellicht zie ik dat verkeerd.
Tazzios schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 08:56:
[...]

Je kan het dan ook wat simpeler houden dan de WP en zonneboiler installaties:
  • Douche WTW
  • Water besparende douche kop
Wel eerst even daadwerkelijk het verbruik meten i.p.v. 'Ik heb het idee dat'. ;)
Goed punt. Zo te zien gaat het inderdaad om de verwarming i.p.v. het douchen. Had ik niet verwacht..

• Ronald
biggydeen2 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:49:
[...]

Volgens mij begrijp je dan het probleem niet helemaal in het noorden. Mensen willen prima van het gas af. Het probleem is dat alle beschadigingen veroorzaakt door de gaswinning niet worden vergoed. Mensen blijven achter met beschadigde huizen en waardevermindering van hun woning. Terwijl er voor ruim 600 miljard aan gas uit de grond is gehaald. Het afhandelen van de schade gebeurt ontzettend traag of helemaal niet. Mensen in het noorden zitten dus met extra kosten opgescheept die niet worden vergoed maar vervolgens moeten we wel duizenden euro's investeren om van het gas af te gaan want anders gaat de kraan weer open..? Daarnaast is het voor veel mensen helemaal niet te betalen om volledig van het gas af te gaan.
Ik begrijp het probleem prima. Er wordt inderdaad superslecht omgegaan met de schade.

Maar omdat je tegengas geeft: Je legt een dakkapel aan van subsidie?

Dat er slecht mee omgegaan wordt gaat dus 2 kanten uit.
Dat heeft niets te maken met vergoeding en herstel van schade. Dat is woningverbetering.

Knijp in je handjes en houdt er heel erg vlot over op.
Verder wil ik prima van het gas af maar het moet ook betaalbaar en efficiënt zijn.
Het moet gebeuren bij iedereen in het land en het is betaalbaar... Die 10K niet in een dakkapel steken, maar in wat moet gebeuren. Auto minder voor de deur. (Ik heb er geen eens een!)... Het is gewoon keuzes maken... En teveel mensen willen dat domweg niet. Erg teleurstellend dat iemand in het midden van de ellende daar dat niet eens ziet :(

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 09-07-2022 10:19 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• biggydeen2
Ronald schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:58:
[...]

Ik begrijp het probleem prima. Er wordt inderdaad superslecht omgegaan met de schade.

Maar omdat je tegengas geeft: Je legt een dakkapel aan van subsidie?

Dat er slecht mee omgegaan wordt gaat dus 2 kanten uit.
Dat heeft niets te maken met vergoeding en herstel van schade. Dat is woningverbetering.

Knijp in je handjes en houdt er heel erg vlot over op.

[...]

Het moet gebeuren bij iedereen in het land en het is betaalbaar... Die 10K niet in een dakkapel steken, maar in wat moet gebeuren.
Die dakkapel is nodig omdat ik vrijwel geen licht op zolder heb (40m2) terwijl dat o.a. mijn werkplek is waar ik zown 40-60 uur per week zit de laatste jaren. Ik zit continue in kunstlicht en het is gewoon geen fijne plek zonder enig uitzicht naar buiten en amper lichtinval. Dat wordt opgelost door een dakkapel te plaatsen.

Is dat de meest efficiënte besteding ten opzichte van wat er allemaal speelt in het land? Nee. Maar voor mijn comfort en toekomst levert dit veel meer op. Daarnaast leef ik al vrij zuinig, staat de kachel altijd vrij laag en let ik op mijn verbruik.

Verder ben ik het met je eens maar dan moet je wel exact weten waarom men voor A kiest en niet voor B.

• blackd
  • Niet online
Geen idee dat dit ook mogelijk is. Kan dat zomaar bij elke leverancier?
Ja, al doen sommige partijen er moeilijk over, maar het kan en mag gewoon.

• Ronald
Kijk zo kunnen we verder. Je geeft toe dat het domweg verbetering is van je woning-werkplek... En wij betalen het voor je... Nou daar heb ik op zich niet extreem veel moeite mee... nu je er eerlijk over bent.

Maar met vloerverwarming is het echt appeltje eitje om geheel van het gas te gaan. Dan is je afgifte ongeveer per definitie op orde voor de lage aanvoer temperatuur waarbij warmtepompen efficiënt werken. Het enige puntje zou kunnen zijn dat je verdelers retour water bijmengen, en dat kan een negatief effect hebben. Dit is geen grote aanpassing om op te lossen.

Je kunt 1-op-1 je CV vervangen.

Een warmtepomp kan echter niet (direct) douchewater maken. Dus je hebt een te verwarmen vat nodig.

Ik heb 2 weken terug mijn gaskookplaat vervangen voor inductie... Wat een uitkomst zeg.

Lees vooral dit topic door: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-11 15:17
[...]

Helemaal mee eens maar met welke installatie ga ik helemaal van het gas af? Volgens mij lukt dat niet met enkel een warmtepomp? Daarnaast moet ik dan ook een inductiekookplaat aanschaffen/installeren. Als gas zo duur blijft kan het zeker sneller uit. Maar ik vind het nog lastig om op lange termijn en alle onzekerheden dat nu in te schatten. Het kan ook net zo makkelijk totaal niet uit in een ander scenario. Maar wellicht zie ik dat verkeerd.
Een warmtepomp die de verwarming regelt (volgens koevlaasformule van 6,5kw vermogen nodig). DIe kun je met een driewegklep warm water laten maken, of een warmtepompboiler apart.
dan nog een inductiekookplaat, die je zo duur/gek maakt als je zelf wilt (marktplaats, ikea, met/zonder afzuiging (bora) of een miele.

Daar komt dan bij kijken dat je voor de warmtepomp vaak 2x een 16A groep nodig hebt incl de juiste bekabeling, en voor de inductieplaat een krachtgroep indien je 3x25a hebt.
Dan is nog de vraag hoe je woning gelegen is, waar er plaats is en er makkelijk eea te installeren is.

Je kunt voor jezelf een worst-case scenario maken wat alles kost als je het ruim neemt. Denk aan meterkast aanpassing, perilex stopcontact naar kookplaat, de juiste groepen warmtepomp, aanschaf warmtepomp (en evt wpb) + installatie minus de subsidie.

Aan de andere kant, dit is een forse investering, maar die zeker wel kan lonen. Mocht je dit niet willen, ga dan zorgen dat je ketel optimaal ingeregeld is. Ik weet niet hoeveel m2 je moet stoken, maar ik verbruik hetzelfde in een tweekapper van 1999 met 135m2. Dan zou je zeggen dat een woning uit 2016 met minder dan 1350m3 gas warmgestookt moet kunnen worden.

• biggydeen2
Ronald schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:42:
Kijk zo kunnen we verder. Je geeft toe dat het domweg verbetering is van je woning-werkplek... En wij betalen het voor je... Nou daar heb ik op zich niet extreem veel moeite mee... nu je er eerlijk over bent.

Maar met vloerverwarming is het echt appeltje eitje om geheel van het gas te gaan. Dan is je afgifte ongeveer per definitie op orde voor de lage aanvoer temperatuur waarbij warmtepompen efficiënt werken. Het enige puntje zou kunnen zijn dat je verdelers retour water bijmengen, en dat kan een negatief effect hebben. Dit is geen grote aanpassing om op te lossen.

Je kunt 1-op-1 je CV vervangen.

Een warmtepomp kan echter niet (direct) douchewater maken. Dus je hebt een te verwarmen vat nodig.

Ik heb 2 weken terug mijn gaskookplaat vervangen voor inductie... Wat een uitkomst zeg.

Lees vooral dit topic door: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Dank voor de tip. Maar kan ik met een warmtepomp helemaal van het gas af ook tijdens strenge winters? En het te verwarmen vat moet dan ook geïnstalleerd/aangesloten worden. Dat klinkt alsof er nog best wel wat aangepast moet worden (CV nog vervangen). Maar goed, ik zit niet in deze materie. En ik ga het zelf ook niet doen dus blijven de kosten dan nog wel een beetje binnen beperking?
ErgoStijn schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:23:
[...]

Je kunt voor jezelf een worst-case scenario maken wat alles kost als je het ruim neemt. Denk aan meterkast aanpassing, perilex stopcontact naar kookplaat, de juiste groepen warmtepomp, aanschaf warmtepomp (en evt wpb) + installatie minus de subsidie.

Aan de andere kant, dit is een forse investering, maar die zeker wel kan lonen. Mocht je dit niet willen, ga dan zorgen dat je ketel optimaal ingeregeld is. Ik weet niet hoeveel m2 je moet stoken, maar ik verbruik hetzelfde in een tweekapper van 1999 met 135m2. Dan zou je zeggen dat een woning uit 2016 met minder dan 1350m3 gas warmgestookt moet kunnen worden.
Nouja dat is ook min of meer het probleem. Ik zit niet in deze materie en kan het qua kosten dus ook lastig inschatten. Bij het plaatsen van enkel zonnepanelen heb ik al 5 man over de vloer gehad die met allemaal verschillende oplossingen en prijzen aan kwamen zetten. Nou ben ik wel iemand die er helemaal in duikt en alles uit wil zoeken maar ik weet nu nog niet precies wat ik het beste kan doen. Mijn gas/licht rekening is al vrij laag en met het oog op een eventuele verhuizing binnen nu en vijf tot tien jaar is het ook niet de bedoeling om er een hele hoop in te investeren voor de lange termijn.

Ik had al het plan om de ketel eens te bekijken waar deze op ingesteld staat. Het is een Intergas HRE ketel.

Update: De ketel stond ingesteld op 55 graden voor de verwarming en 60 voor tap water. Ik heb hem voor de verwarming op 45 gezet en tap op 50 graden. Wellicht kan de verwarming nog wel iets lager maar dat moet ik maar even bekijken in koudere maanden. Het was altijd vrij snel warm in huis en alles hoger dan 21 graden wordt erg warm.

Update 2: lees net dat tapwater toch wel 60 graden moet blijven ivm veiligheid. Dus die zet ik maar snel weer terug :P Dat zal het verbruik ook niet veel beinvloeden.

Wat betreft stoken moet dat zeker kunnen maar dat is puur afhankelijk van hoe hoog de temperatuur staat denk ik. Mijn woning is iets kleiner. Maar er valt zeker wel iets te besparen. Staat nu toch vaak op 21 graden in de winter dus terug naar 20 en een trui aan is ook prima. Met wellicht nog wat optimalisaties aan de ketel. Ik verwarm ook alleen de ruimtes die veel gebruikt worden. Ik verwarm de hal en wc b.v. niet.

[ Voor 33% gewijzigd door biggydeen2 op 09-07-2022 12:05 ]

• blackd
  • Niet online
Voor een all electric oplossing moet je toch wel rekening houden met een vanaf prijs van 7 of 8k, en dan is het vinden van een installateur en de levertijd van de pomp ook nog een uitdaging. Kans is groot dat je volgend jaar pas aan de beurt bent, of een hogere offerte voor je neus krijgt.

Als je gericht advies wil over offertes kan je een topic openen (zie de link naar warmtepomp FAQ in de post van Ronald) met je offerte(s) en je vragen. Dus ik zou zeker wat installateurs uitnodigen, ter plaatse schouwen zou ik wel aanraden voor het plaatsen van de pomp. Voornamelijk voor het boilervat en de plaatsing daarvan.

Als je alleen naar tvt kijkt ga je denk ik de 5 jaar niet halen. Zeker niet met lage prijzen tot 2025. Dus dan moet er een andere motivatie zijn om van het gas af te gaan.

Als je je maandlasten omlaag wil krijgen zou ik me verder verdiepen in een secundair allocatie punt of zorgen voor een hogere TLV.

[ Voor 7% gewijzigd door blackd op 09-07-2022 12:36 ]

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

biggydeen2 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 08:08:
Ik lever dus ruim 2500 kwh terug elk jaar * 0,11 cent
:P

• blackd
  • Niet online
Afzetters :+

@biggydeen2 ik zou je doel bijstellen: Van
"Zoveel mogelijk geld besparen op de gasrekening." naar "Zoveel mogelijk geld besparen op de energierekening.".

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:20
Voor een woning uit 2016, goed geïsoleerd, “wat kleiner”… vind ik 1350kuub best fors. Afhankelijk van hoe jij “klein” definieert. Maar ga ook maar eens lezen in het CV-tweaktopic om gas te besparen: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Verder: een all-electric-oplossing kost je zo 15K. En daar is dan mogelijk de subsidie al vanaf. Maar een dakkapel is ook fijn 😉

[ Voor 9% gewijzigd door Gramser op 09-07-2022 12:49 ]

• Ronald
biggydeen2 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:49:
Update: De ketel stond ingesteld op 55 graden voor de verwarming en 60 voor tap water. Ik heb hem voor de verwarming op 45 gezet en tap op 50 graden. Wellicht kan de verwarming nog wel iets lager maar dat moet ik maar even bekijken in koudere maanden. Het was altijd vrij snel warm in huis en alles hoger dan 21 graden wordt erg warm.
Er gaat nu al geen water van 55 graden je vloer in...
En met je aanpassing gaat er geen water van 45 graden je vloer in.

Mengverdelers mengen koud retour water bij. Want je wil geen water van 45 graden in een vloer. Dat gebeurd ook niet... Zie thermostaat op je verdeler(s) (ook in de Winter niet)

Als je geen mengverdeler zou gebruiken, of een mengverdeler hebt die het lukt de retourbijmenging naar 0 te brengen dan lukt het met de CV op 35 ook wel... even er van uitgaande dat de bouwers van je woning niet van die sukkels geweest zijn dat er maar 15mm buis naar je vloer gaat.

Water van 35 graden maken is een Warmtepomp juist zo goed in... Hoe warmer hoe minder goed ze er in zijn. Jouw woning zou probleemloos gasloos moeten kunnen...

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 09-07-2022 12:41 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met 1350 m³/jaar en €0,68/m³ is de jaarrekening voor gas meer dan €540.
Overigens ben je met overproductie en een oud contract een beetje een dief van je eigen portemonnee.

Je geeft aan dat je verwacht dat de stroomprijs gaat stijgen, dat is een redelijke aanname, maar volgens welk mechanisme denk je dat de gasprijs langzamer gaat stijgen?
Immers hebben we in Nederland een overcapaciteit aan gascentrales, en zodra de stroom-kWh-prijs hoger is dan de gas-kWh-prijs gedeeld door het opwekrendement gaan die dus geld verdienen. De gas-kWh-prijs wordt dus eigenlijk nooit lager dan de helft van de stroom-kWh-prijs.
Hier komen nog belastingen bij, en daar is het ook duidelijk: de EU richtlijn geeft aan dat de belasting op gas hoger moet zijn dan op stroom. De komende jaren gaat dat dus veranderen, in het voordeel van elektriciteit / de warmtepomp :)
Ik mis in je plaatje dus de kosten van niets doen. Dat is verre van gratis. Ook mis ik de besparing op vastrecht (€200/jaar, mogelijk geïndexeerd, al is dat ook afhankelijk van de overstap op inductie, wat je toch wel moet willen IMO vanwege de binnenluchtkwaliteit, brandveiligheid en makkelijker schoonmaken).

Dan je huis; alles vloerverwarming is in ons klimaat zoals al diverse malen aangegeven ideaal voor een lucht/water warmtepomp. Je mag rekenen op een sCOP van 4.5 tot 5. Dat houdt in dat je de 1350 m³ gas gaat vervangen voor 2600 kWh.

Als je in staat bent een wasmachine aan te sluiten, lukt een monoblock ook wel.
Het douchen maakt het duurder en complexer, dus dat kan je eventueel nog met de gasketel blijven doen totdat er geen subsidie meer is op warmtepompboilers ;)
Overweeg ook een douche-wtw.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• biggydeen2
blackd schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:17:
[...]

Afzetters :+

@biggydeen2 ik zou je doel bijstellen: Van
"Zoveel mogelijk geld besparen op de gasrekening." naar "Zoveel mogelijk geld besparen op de energierekening.".
True, ik bedoel daarmee dat veruit het grootste gedeelte van de rekening uit gas bestaat. Maar elke besparing is welkom!
Gramser schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:24:
Voor een woning uit 2016, goed geïsoleerd, “wat kleiner”… vind ik 1350kuub best fors. Afhankelijk van hoe jij “klein” definieert. Maar ga ook maar eens lezen in het CV-tweaktopic om gas te besparen: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Verder: een all-electric-oplossing kost je zo 15K. En daar is dan mogelijk de subsidie al vanaf. Maar een dakkapel is ook fijn 😉
Ik zit op 125m2 ongeveer. Maar kijkende naar de gemiddelden valt dat wel iets tegen inderdaad... Ik ga dat topic even doorspitten thanks!
Ronald schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:39:
[...]

Er gaat nu al geen water van 55 graden je vloer in...
En met je aanpassing gaat er geen water van 45 graden je vloer in.

Mengverdelers mengen koud retour water bij. Want je wil geen water van 45 graden in een vloer. Dat gebeurd ook niet... Zie thermostaat op je verdeler(s) (ook in de Winter niet)

Als je geen mengverdeler zou gebruiken, of een mengverdeler hebt die het lukt de retourbijmenging naar 0 te brengen dan lukt het met de CV op 35 ook wel... even er van uitgaande dat de bouwers van je woning niet van die sukkels geweest zijn dat er maar 15mm buis naar je vloer gaat.

Water van 35 graden maken is een Warmtepomp juist zo goed in... Hoe warmer hoe minder goed ze er in zijn. Jouw woning zou probleemloos gasloos moeten kunnen...
Klopt, ik heb daar eigenlijk nooit echt naar gekeken. Voornamelijk omdat mijn rekening al vrij laag was dus ik dacht dat zit wel aardig goed). Maar ja, aannames... Ik heb hem nu op 30 gezet, eens kijken wat dit doet als het weer wat kouder wordt.

Wat betreft de buizen die vanaf de verdeler de vloer inlopen zijn 15mm als die bedoelt. ;w

• Ronald
biggydeen2 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:15:
Wat betreft de buizen die vanaf de verdeler de vloer inlopen zijn 15mm als die bedoelt. ;w
Tussen CV en verdeler; ~15mm is normaal voor de buizen in je vloer.

30 graden kan wellicht een uitdaging worden, maar dat merk je snel genoeg. Als het wel lukt zit je in een waanzinnige mooie situatie: Als je maar 30 graden nodig hebt stijgt de COP van de WP weer wat.

• blackd
  • Niet online
biggydeen2 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:15:

True, ik bedoel daarmee dat veruit het grootste gedeelte van de rekening uit gas bestaat. Maar elke besparing is welkom!
Maar door dit als doel te stellen moet je ook naar stroom kijken wat je daar verder uit kunt halen. En dan kom je op het punt wat je volgens mij nog niet in beeld hebt, de negatieve stroomrekening.

Zoals eerder gezegd: als je een hogere TLV regelt, levert je overschot meer op per kWh. Ga je meer pv leggen, dan ga je meer overschot creëeren. Met veel overschot en een hoge TLV ga je een negatieve stroomrekening krijgen die de kosten van gas kan dempen of zelfs opheffen.

• biggydeen2
Proton_ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:11:
Met 1350 m³/jaar en €0,68/m³ is de jaarrekening voor gas meer dan €540.
Overigens ben je met overproductie en een oud contract een beetje een dief van je eigen portemonnee.

Je geeft aan dat je verwacht dat de stroomprijs gaat stijgen, dat is een redelijke aanname, maar volgens welk mechanisme denk je dat de gasprijs langzamer gaat stijgen?
Immers hebben we in Nederland een overcapaciteit aan gascentrales, en zodra de stroom-kWh-prijs hoger is dan de gas-kWh-prijs gedeeld door het opwekrendement gaan die dus geld verdienen. De gas-kWh-prijs wordt dus eigenlijk nooit lager dan de helft van de stroom-kWh-prijs.
Hier komen nog belastingen bij, en daar is het ook duidelijk: de EU richtlijn geeft aan dat de belasting op gas hoger moet zijn dan op stroom. De komende jaren gaat dat dus veranderen, in het voordeel van elektriciteit / de warmtepomp :)
Ik mis in je plaatje dus de kosten van niets doen. Dat is verre van gratis. Ook mis ik de besparing op vastrecht (€200/jaar, mogelijk geïndexeerd, al is dat ook afhankelijk van de overstap op inductie, wat je toch wel moet willen IMO vanwege de binnenluchtkwaliteit, brandveiligheid en makkelijker schoonmaken).

Dan je huis; alles vloerverwarming is in ons klimaat zoals al diverse malen aangegeven ideaal voor een lucht/water warmtepomp. Je mag rekenen op een sCOP van 4.5 tot 5. Dat houdt in dat je de 1350 m³ gas gaat vervangen voor 2600 kWh.

Als je in staat bent een wasmachine aan te sluiten, lukt een monoblock ook wel.
Het douchen maakt het duurder en complexer, dus dat kan je eventueel nog met de gasketel blijven doen totdat er geen subsidie meer is op warmtepompboilers ;)
Overweeg ook een douche-wtw.
Maar hoe zit dat dan met de afbouwende saldering? In de hoogtij maanden wek je veel op maar dat ga je in de winter niet meer kunnen salderen en loopt de warmtepomp dus alles uit het net te trekken tegen de hoofdprijs. Of zie ik daar iets over het hoofd? Rendabele thuisaccu is de komende jaren niet betaalbaar of er moeten al hele grote stappen gemaakt worden. Enige oplossing is dan een EV met charge to home maar dat kost ook wat.

Ik zou dus zeker met de overproductie een warmtepomp of iets anders kunnen aansturen. En niks doen is zeker ook niet gratis. Ik weet alleen nog niet wat het meest rendabele is financieel gezien.

Maar een oud contract is toch juist gunstig? Als ik over zou stappen ben ik honderden per maand meer kwijt.
blackd schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:20:
[...]

Maar door dit als doel te stellen moet je ook naar stroom kijken wat je daar verder uit kunt halen. En dan kom je op het punt wat je volgens mij nog niet in beeld hebt, de negatieve stroomrekening.

Zoals eerder gezegd: als je een hogere TLV regelt, levert je overschot meer op per kWh. Ga je meer pv leggen, dan ga je meer overschot creëeren. Met veel overschot en een hoge TLV ga je een negatieve stroomrekening krijgen die de kosten van gas kan dempen of zelfs opheffen.
Klopt, de stroomrekening is nu negatief. Dat zou nog negatiever kunnen maar dan moet ik enkel met stroom overstappen naar een andere leverancier mits ze daar niet moeilijk over doen. Volgens mijn berekening in een reactie hierboven levert mij dat €300 extra op per jaar. Maar alleen als de prijzen zo blijven.

Ik heb hier ook wel aan gedacht maar ik denk dat ik betreft gasverbruik meer rendement kan halen door deze flink te verlagen. Wederom aanname. Ik weet ook niet of het wel handig is om de panelen boven op de dakkapel te plaatsen. Vooral als de zon laag staat in de winter weet ik niet of hij dan wel de panelen volledig pakt.

[ Voor 19% gewijzigd door biggydeen2 op 09-07-2022 13:37 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@biggydeen2 je hebt overproductie. Dus alleen overstappen met elektra (ja dat kan, zie het terugleververgoedingen topic).
En het afbouwen van salderen maakt juist goed gebruik van je overproductie (daar is ook een topic voor).

Gas kan je helemaal niet salderen en een warmtepomp is al goedkoper zonder zonnepanelen, dus dat plaatje wordt alleen maar beter.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• biggydeen2
Proton_ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:36:
@biggydeen2 je hebt overproductie. Dus alleen overstappen met elektra (ja dat kan, zie het terugleververgoedingen topic).
En het afbouwen van salderen maakt juist goed gebruik van je overproductie (daar is ook een topic voor).

Gas kan je helemaal niet salderen en een warmtepomp is al goedkoper zonder zonnepanelen, dus dat plaatje wordt alleen maar beter.
Ok, dan ga ik daar eens verder induiken. Bedankt!

• blackd
  • Niet online
Let wel op dat als je een warmtepomp gaat installeren je electra verbruik omhoog gaat. Dan is de vraag of je nog overschot hebt. Als je pv bijlegt waarschijnlijk wel, anders spant het erom..

• biggydeen2
Ronald schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:18:
[...]

Tussen CV en verdeler; ~15mm is normaal voor de buizen in je vloer.

30 graden kan wellicht een uitdaging worden, maar dat merk je snel genoeg. Als het wel lukt zit je in een waanzinnige mooie situatie: Als je maar 30 graden nodig hebt stijgt de COP van de WP weer wat.
De andere buizen zijn minstens 20mm dus dat lijkt wel ok dan denk ik. Ja we gaan het zien. Zou mooi zijn als dit voldoende is.
blackd schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:42:
Let wel op dat als je een warmtepomp gaat installeren je electra verbruik omhoog gaat. Dan is de vraag of je nog overschot hebt. Als je pv bijlegt waarschijnlijk wel, anders spant het erom..
Klopt, het overschot ben ik dan kwijt waarschijnlijk. Uitgaande van +- 2500 kwh per jaar. Bijleggen is even afhankelijk of dat überhaupt past op de dakkapel. Maar ik heb nog genoeg om uit te zoeken :)

[ Voor 32% gewijzigd door biggydeen2 op 09-07-2022 13:47 ]

• blackd
  • Niet online
biggydeen2 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:32:

Klopt, de stroomrekening is nu negatief. Dat zou nog negatiever kunnen maar dan moet ik enkel met stroom overstappen naar een andere leverancier mits ze daar niet moeilijk over doen. Volgens mijn berekening in een reactie hierboven levert mij dat €300 extra op per jaar. Maar alleen als de prijzen zo blijven.
2300kwh x 0.12 euro = A
2300kwh x 0.41 euro = B
Reken uit verschil tussen A en B.
Hou rekening met opzegboete.
Volgens mij levert dat 660 euro per jaar op excl opzegboete.
Ik heb hier ook wel aan gedacht maar ik denk dat ik betreft gasverbruik meer rendement kan halen door deze flink te verlagen. Wederom aanname. Ik weet ook niet of het wel handig is om de panelen boven op de dakkapel te plaatsen. Vooral als de zon laag staat in de winter weet ik niet of hij dan wel de panelen volledig pakt.
Warmtepomp is gasverbruik verlagen en electra verhogen.
Cv tuning is gas besparen.
Is wel een verschil.

• biggydeen2
blackd schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:47:
[...]

2300kwh x 0.12 euro = A
2300kwh x 0.41 euro = B
Reken uit verschil tussen A en B.
Hou rekening met opzegboete.
Volgens mij levert dat 660 euro per jaar op excl opzegboete.

[...]

Warmtepomp is gasverbruik verlagen en electra verhogen.
Cv tuning is gas besparen.
Is wel een verschil.
Klopt, zat een rekenfoutje in. Kom rond de 600 euro uit idd. Zo te zien is de opzegboete €200 dus dat kan wel uit.

CV tuning ga ik eerst eens naar kijken als kortste klap.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Een 2 tal dakramen i.p.v een dakkapel kan ook als het alleen om licht gaat, goedkoper dus meer over voor de warmtepomp (boiler) oplossingen.
Dat noord dak kan ook vol met goedkope panelen om die ramen heen, levert ook de extra stroom.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Proton_

Proton_

Team Welles

CV tuning levert ook wat op voor een warmtepomp, al is het met vloerverwarming wel heel makkelijk :) Tenminste, als je flowmeters hebt.

• blackd
  • Niet online
Ik had in een ander topic ook gelinkt naar deze blog van greenchoice
https://blog.greenchoice.nl/alleen-stroom-afsluiten/
Volgens mij doen ze niet moeilijk over alleen gas.

Maar voordat je dat gaat regelen zou ik wel het scenario doorrekenen, rekening houdend met de maatregelen die je gaat treffen. Wel/geen warmtepomp en wel/geen extra pv.

En de laatste keer dat ik het zeg: met een secundair allocatie punt gebruik je de voordelen van je huidige lage contract en de voordelen van (nu) hoge opbrengst van een TLV.

1500 kWh op jaarbasis x 0,12 = 180 per jaar
1500+2400kwh pv opbrengst x 0.41 = 1558 per jaar.
Netto 1378 per jaar excl meterhuur (tientjes) en je betaalt waarschijnlijk ook nog tweede keer leveringskosten energiemaatschappij.
Kun je in 2,5 jaar tijd (looptijd huidig contract) 3k verdienen. Excl aanleg allocatiepunt a 600 euro.

Jouw contract loopt half 2025 af. Dus dan ga je sowieso nieuwe tarieven krijgen. Niemand weet wat dat gaat betekenen. Zelf reken ik met 3 scenarios, goedkoop, middel en extreem. Goedkoop is 22ct kWh en 1 euro per kuub. Extreem is hoogste modelcontract 60/70ct kWh en 2,7 euro per kuub. Middel zit daartussen.
Ik reken voor elk scenario mijn terugverdientijd uit dan weet ik een range waar ik uitkom.

In 2025 mag je nog maar 64% salderen. Als je meer dan 2400kwh weet in te voeden (let op direct eigen verbruik, dat is geen invoeding) dan kan je alsnog 1500kwh salderen. De jaren daarna wordt het % minder dus heb je meer invoeding nodig om meer te salderen.

Voor de dakkapel wel/niet bijleggen, teken het eens in Sunny Design of kijk naar https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ om te kijken met het aantal wattpiek wat je opbrenst zou kunnen zijn.

• biggydeen2
Even een update:

Ik ben in mijn zoektocht eerst even verder gedoken in een tweede allocatiepunt. Dit is wel een zeer interessante optie en qua potentiële opbrengt levert dit veruit het meeste op. In het optimale scenario ongeveer €6000 - €6500 in 3 jaar tijd tegenover €800 aan kosten.

Indien ik besluit (als het past) ook nog extra panelen erbij plak wordt het nog interessanter. Echter is dit wel afhankelijk van de TLV. Maar gezien ik op dit moment 13.8 cent per kwh betaal moet dat wel enorm gaan zakken wil dat niet meer rendabel zijn.

Het duurt nog drie maanden voordat ze überhaupt een tweede punt kunnen aansluiten dus ik kan het nog even rustig in de gaten houden.

Warmtepomp en andere oplossingen staan ook op het netvlies maar daar heb ik veel meer profijt van zodra mijn contract afloopt. Ook weer afhankelijk van wat de tarieven tegen die tijd gaan zijn uiteraard. Daarnaast kan ik met de potentiële opbrengst zelfs een warmtepomp aanschaffen in het meest gunstige geval.

Daarnaast heb ik mijn CV iets anders afgesteld. De vloerverwarmingspomp lijkt in de CV te zitten dus daar moet ik nog even naar kijken. Het water wat richting de vloer gaat heb ik ingesteld op 30 graden ipv 55. Kan zijn dat 30 niet voldoende is maar daar komen we snel genoeg achter.

Andere tips zijn uiteraard nog welkom!
Pagina: 1