Na een hoop gepuzzel kom ik er toch niet helemaal uit, wat nu wijsheid is. Hopelijk kan iemand mij er verder mee helpen.
Ik heb sinds 2018 11 panelen op het huis liggen op diverse vlakken (op en voor dakkapellen), nu is onlangs de omvormer overleden, ondertussen heb ik een nieuwe toegestuurd gekregen van SolarEdge.
Er was al langer de gedachte om uit te breiden, maar ik dacht nu is misschien het mooiste moment om dan gelijk dit te doen, helaas wilde ze er niet in mee om met bijbetaling een zwaardere te leveren. Helaas, maar goed de wens om uit te breiden bleef.
Nu heb ik al meerdere planners geprobeerd (Sunny en SE), maar ik krijg er geen duidelijk antwoord uit wat nu de mogelijkheden zijn, kan gerust mijn gebrek aan de specifieke kennis zijn van deze systemen.
De installateur krijg ik ook alleen maar ontwijkende antwoorden van en ben ik eigenlijk ook wel klaar mee, nu ik ook door de situatie mij verder erin verdiep en zie (zelf het dak nu op geweest) wat voor brobbel werk er is opgeleverd, ben blij dat ik nog geen grote storing of erger kortsluiting heb gehad (draden die klem zaten tussen de dakpannen, verbindingen die in het water lagen, geen aarding voor de stellage, met gewoon plakband 'vast' gezetten kabels)
Maar goed ik kom dus niet helemaal uit de laatste stap, welke omvormer zou ik nodig moeten hebben.
Ik had altijd het idee dat de vorige omvormer niet veel werk had en dat een paar panelen op het oosten erbij prima zouden moeten kunnen, nu heb ik alleen nog een aantal nieuwe 380 panelen voor een mooi prijsje (ik weet het ze stoppen ermee, maar ik heb wat OCD trekjes
) kunnen kopen, maar of dat nu een beetje teveel van het goede is voor de 3000 omvormer
De situatie is als het volgt.
Locatie Zoetermeer
Standaard rijtjes huis met twee dakkapellen
Geen schoorstenen of bomen
Huidige situatie: alles ligt in een grote string achter elkaar gekoppeld
4x LG 320kWp neon 2 / hh 15 graden / oriëntatie WZW (op dakkapel)
3x LG 320kWp neon 2 / hh 15 graden / oriëntatie ONO (op dakkapel)
4x LG 320kWp neon 2 / hh 35 graden / oriëntatie WZW (voor dakkapel)
11 PV panelen - totaal 3520kWp - P370 optimizers
Huidige omvormer SolarEdge SE3000H met setapp
Mogelijke nieuwe situatie:
4x LG 380kWp neon H / hh 15 graden / oriëntatie WZW (op dakkapel 1)*
3x LG 320kWp neon 2 / hh 15 graden / oriëntatie ONO (op dakkapel 2)
1x LG 380kWp neon H / hh 15 graden / oriëntatie ONO (op dakkapel 2)
4x LG 320kWp neon 2 / hh 35 graden / oriëntatie ONO (voor dakkapel)
16 PV panelen - totaal 5420kWp - P370 (320) en S440 (380) optimizers
*dit is de beste plek dus daar wil ik de 380 leggen en de 320 naar achter verhuizen.
Solaredge 1 fase omvormers
:strip_exif()/f/image/KKMw9wSdSvPAEJcdTrdon97a.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu vraag ik mij af welke ik zou moeten hebben om de gewenste opstelling te kunnen laten draaien.
Ik zag ook dat vanaf de 4000 ze met twee MC4 paren kunnen werken, is dat dan handig voor de oost en west kant apart of meng je die liever in een string.
Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? Hoop het
nog wat opbrengst screenshots van 'goede' dagen, voor omvormer ter ziele ging, hierop lijkt het dat er toch nog ruimte zit in de omvormer, maar zoveel als ik misschien nu zou willen
:strip_exif()/f/image/IFMbwzWKdqgdJS8AvPAvWApm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GdeeRcVucDEOQuwZqKafho5Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb sinds 2018 11 panelen op het huis liggen op diverse vlakken (op en voor dakkapellen), nu is onlangs de omvormer overleden, ondertussen heb ik een nieuwe toegestuurd gekregen van SolarEdge.
Er was al langer de gedachte om uit te breiden, maar ik dacht nu is misschien het mooiste moment om dan gelijk dit te doen, helaas wilde ze er niet in mee om met bijbetaling een zwaardere te leveren. Helaas, maar goed de wens om uit te breiden bleef.
Nu heb ik al meerdere planners geprobeerd (Sunny en SE), maar ik krijg er geen duidelijk antwoord uit wat nu de mogelijkheden zijn, kan gerust mijn gebrek aan de specifieke kennis zijn van deze systemen.
De installateur krijg ik ook alleen maar ontwijkende antwoorden van en ben ik eigenlijk ook wel klaar mee, nu ik ook door de situatie mij verder erin verdiep en zie (zelf het dak nu op geweest) wat voor brobbel werk er is opgeleverd, ben blij dat ik nog geen grote storing of erger kortsluiting heb gehad (draden die klem zaten tussen de dakpannen, verbindingen die in het water lagen, geen aarding voor de stellage, met gewoon plakband 'vast' gezetten kabels)
Maar goed ik kom dus niet helemaal uit de laatste stap, welke omvormer zou ik nodig moeten hebben.
Ik had altijd het idee dat de vorige omvormer niet veel werk had en dat een paar panelen op het oosten erbij prima zouden moeten kunnen, nu heb ik alleen nog een aantal nieuwe 380 panelen voor een mooi prijsje (ik weet het ze stoppen ermee, maar ik heb wat OCD trekjes
De situatie is als het volgt.
Locatie Zoetermeer
Standaard rijtjes huis met twee dakkapellen
Geen schoorstenen of bomen
Huidige situatie: alles ligt in een grote string achter elkaar gekoppeld
4x LG 320kWp neon 2 / hh 15 graden / oriëntatie WZW (op dakkapel)
3x LG 320kWp neon 2 / hh 15 graden / oriëntatie ONO (op dakkapel)
11 PV panelen - totaal 3520kWp - P370 optimizers
Huidige omvormer SolarEdge SE3000H met setapp
Mogelijke nieuwe situatie:
4x LG 380kWp neon H / hh 15 graden / oriëntatie WZW (op dakkapel 1)*
3x LG 320kWp neon 2 / hh 15 graden / oriëntatie ONO (op dakkapel 2)
1x LG 380kWp neon H / hh 15 graden / oriëntatie ONO (op dakkapel 2)
4x LG 320kWp neon 2 / hh 35 graden / oriëntatie ONO (voor dakkapel)
16 PV panelen - totaal 5420kWp - P370 (320) en S440 (380) optimizers
*dit is de beste plek dus daar wil ik de 380 leggen en de 320 naar achter verhuizen.
Solaredge 1 fase omvormers
:strip_exif()/f/image/KKMw9wSdSvPAEJcdTrdon97a.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu vraag ik mij af welke ik zou moeten hebben om de gewenste opstelling te kunnen laten draaien.
Ik zag ook dat vanaf de 4000 ze met twee MC4 paren kunnen werken, is dat dan handig voor de oost en west kant apart of meng je die liever in een string.
Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? Hoop het
nog wat opbrengst screenshots van 'goede' dagen, voor omvormer ter ziele ging, hierop lijkt het dat er toch nog ruimte zit in de omvormer, maar zoveel als ik misschien nu zou willen
:strip_exif()/f/image/IFMbwzWKdqgdJS8AvPAvWApm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GdeeRcVucDEOQuwZqKafho5Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pvGUTB6Tpkb0xHK47jWL0Kuu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/229sN4byijhHBIKY1PBCMPaO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DDdvsXniF2oZCxyq1iLjmV5y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dax9u1n9tkP34gAZnwdqHwuU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZWbS9nVpLkthGZTgMnZKlwW3.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rO8Sa0gxvAkgijoJ4wHuVa9Z.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/AF92eaQ0Ghq3grH6ENO4wJBH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kvxWzXzioRb1iJNV51DXEjCA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B5jKALueQYpWM9GYuUr3B565.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kyvsFNFmfZfC8qDKZiMJhUip.jpg?f=fotoalbum_large)