Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:22
Beste,

al heel wat jaartjes (10+) heb ik een LG tv, 1080 P. Het exacte model doet volgens mij niet ter zake maar kan het altijd opzoeken indien gewenst.

De afgelopen maanden was op sommige plekken de backlight al aan het knipperen. Niet storend genoeg om te vervangen en ik wist dan ook dat hij eerdaags wel kapt zou gaan, geen probleem.

Maar nu zet ik hem vanochtend aan en doet hij dit, wat ik raar vind:

[Video: https://van-eembergen.com/TV.mp4]

De backlight die kapot ging flikkerde veel sneller, dit is heel rustig en constant.
Ook heb ik nog nooit een tv op deze manier kapot zien gaan.

Dus toch maar de vraag:

Is hij helemaal kaduuk of kan ik nog iets proberen?

Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Link is klikbaar maar wil niet embedden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Inmiddels ook dit gevonden, stemt weinig hoopvol.

Tv knippert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Tja, stuk is hij zeker. Als je er iets van kent kan je ook eens kijken of je niet gericht wat elco's kan vervangen, met name in de voeding van je backlight. Als elco's verslijten dan krijg je dit soort symptomen. Alternatief zou je eens kunnen kijken op eBay of vervang-onderdelen een beetje betaalbaar zijn, misschien vind je wel voor een tientje wat onderdelen die je kan swappen.

[ Voor 7% gewijzigd door Mavamaarten op 08-07-2022 08:31 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Mavamaarten schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:30:
Tja, stuk is hij zeker. Als je er iets van kent kan je ook eens kijken of je niet gericht wat elco's kan vervangen, met name in de voeding van je backlight. Als elco's verslijten dan krijg je dit soort symptomen. Alternatief zou je eens kunnen kijken op eBay of vervang-onderdelen een beetje betaalbaar zijn, misschien vind je wel voor een tientje wat onderdelen die je kan swappen.
Ik heb wel eerder van een samsung monitor condensatoren vervangen, en die doet het alweer jaren als een zonnetje met nieuwe.

Om nu IN de voeding van tv dingen te gaan vervangen gaat me eigenlijk te ver :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-09 23:12
Om nu IN de voeding van tv dingen te gaan vervangen gaat me eigenlijk te ver :P
Als je dat niet prettig vindt kan je het altijd laten doen, als dat je TV waard is.
Wel zijn dit typisch de symptonen voor defecte condensatoren.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Nee dat is het niet meer waard, ik beschouw hem wel als technisch en financieel afgeschreven (en at is ie ook).

En ik ben niet verslaafd aan het ding maar ik zit ook liefst zo kort mogelijk zonder dus een nieuwe is de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 22:43

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Condensatoren op moederbord of voeding vervangen is het zelfde klusje hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
dmantione schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:17:
Condensatoren op moederbord of voeding vervangen is het zelfde klusje hoor...
Wellicht kijk ik dan toch nog even of ik iets obvious zie als ik hem openschroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
@dmantione @Mavamaarten

Onderstaande is het bordje. Ik vind geen bolle condensatoren oid. Waar kan ik nog meer op letten?

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/TV_POWER.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 22:43

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Die stekker met led+ en led- gaan naar de verlichting. Ik denk dat als je daar een multimeter op aansluit, dat je zult zien dat de spanning aan- en uitflipt. Die 350V-condendatoren eromheen suggereren dat er een flinke spanning op staat, dus neem elektrische veiligheid in acht.

Zodra het bevestigt is, zijn het toch de condensatoren eromheen die je moet verdenken, ik zie aan de zwakstroomzijde weinig onderdelen: Wat links onder het koelblok zit zijn waarschijnlijk gelijkrichtdiodes, de condensatoren dienen voor het afvlakken en de resterende componenten dienen waarschijnlijk om het optocouplertje links meteen onder het koelblok van signaal te voorzien.

Kortom, ik acht een elco nog steeds waarschijnlijk. Een elco hoeft niet altijd bol te staan om stuk te zijn. Als je de mogelijkheid hebt om ze door te meten zijn die 5 elco's rond de led +/- connector degene die je moet verdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
dmantione schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:31:
Die stekker met led+ en led- gaan naar de verlichting. Ik denk dat als je daar een multimeter op aansluit, dat je zult zien dat de spanning aan- en uitflipt. Die 350V-condendatoren eromheen suggereren dat er een flinke spanning op staat, dus neem elektrische veiligheid in acht.

Zodra het bevestigt is, zijn het toch de condensatoren eromheen die je moet verdenken, ik zie aan de zwakstroomzijde weinig onderdelen: Wat links onder het koelblok zit zijn waarschijnlijk gelijkrichtdiodes, de condensatoren dienen voor het afvlakken en de resterende componenten dienen waarschijnlijk om het optocouplertje links meteen onder het koelblok van signaal te voorzien.

Kortom, ik acht een elco nog steeds waarschijnlijk. Een elco hoeft niet altijd bol te staan om stuk te zijn. Als je de mogelijkheid hebt om ze door te meten zijn die 5 elco's rond de led +/- connector degene die je moet verdenken.
Dank je voor de uitgebreide info.

Ik weet niet of ik dit zelf kan en aandurf. Heb in ieder geval al geen geschikt soldeerapparaat en eigenlijk ook niet de ervaring.

Ik ben bekend met de potentieel hoge spanning en dat schrikt me ook af.

Een bordje via ali/ebay hoeft niet duur te zijn, maar ondanks dat pcb nummer en versie matchen mist daar dan wel een condensator bij het LCD gedeelte.

https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ik weet het allemaal even niet, twijfel twijfel.

Apparatuur om door te meten heb ik ook al niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Deze zou goed zijn, dan heb ik 3 aug weer en tv ;w

ALS de shipping date gehaald wordt that is.

https://nl.aliexpress.com...1sea&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Tja, een twintigtal euro zou ik aan een dergelijk bordje willen geven, maar voor een €83 euro zou ik toch een keer achter mijn oren krabben. Doe je het voor de lol en interesse en wil je geld uitgeven voor de hobby en het eureka-moment, dan zou ik het doen. Maar anders zou ik die €83 eerder investeren in een leuke nieuwe of tweedehandse TV.

Want de kans is groot dat het daar ergens te zoeken is, maar het kan even goed ergens anders liggen. Als je het niet kan debuggen/onderzoeken dan is het uiteindelijk maar een (gerichte) gok.

[ Voor 21% gewijzigd door Mavamaarten op 08-07-2022 13:57 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Mavamaarten schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:56:
Tja, een twintigtal euro zou ik aan een dergelijk bordje willen geven, maar voor een €83 euro zou ik toch een keer achter mijn oren krabben. Doe je het voor de lol en interesse en wil je geld uitgeven voor de hobby en het eureka-moment, dan zou ik het doen. Maar anders zou ik die €83 eerder investeren in een leuke nieuwe of tweedehandse TV.

Want de kans is groot dat het daar ergens te zoeken is, maar het kan even goed ergens anders liggen. Als je het niet kan debuggen/onderzoeken dan is het uiteindelijk maar een (gerichte) gok.
Ik ga "voor de vorm" even een busje perslucht halen, spuit de boel even goed schoon, en als dat niet werkt gooi ik het bijltje er maar bij neer. Zo'n busje lucht in huis is nooit weg. :+

Te veel gedoe en te lange doorlooptijden.

Hartelijk dank voor je hulp!
Pagina: 1