Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb sinds gisteren een KEF LSX speaker set met daarbij een KEF Kube 8b sub woofer die ik wil gebruiken voor mijn PC. Ik loop steeds tegen het probleem aan dat de sub woofer op stand-by springt. Ook krijg ik hem niet ontwaakt als er geluid aan gaat, het help om dan sub woofer kabel uit de LSX te halen en er met mijn vinger op te tikken, maar dit slaat natuurlijk nergens op.. Heeft iemand hier ervaring mee of tips ?

De LSX zijn middels een optische kabel verbonden aan mijn PC op het moederbord. Sub is verbonden met een nieuw mono sub woofer kabel, heb echt ook een Y kabel geprobeerd aangezien de sub woofer zowel een L als R ingang heeft maar dit maakt geen verschil. Tevens heb ik de speakers ook geprobeerd via een traditionele 3,5mm jack kabel naar mijn moederbord, wederom geen verschil

Heb het dus met 2 verschillende kabels geprobeerd. Daarna geprobeerd het volume op de PC zo hoog mogelijk te zetten en vervolgens in de KEF control app het volume aanpassen / lager zetten zodat ik de boel niet opblaas.

Is het signaal niveau uit mijn moederbord soms te zwak om de sub woofer aan te houden of te ontwaken ?

[ Voor 5% gewijzigd door Ruffzz op 07-07-2022 19:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:26

FeaR

In GoT we trust

Ruffzz schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:53:
Is het signaal niveau uit mijn moederbord soms te zwak om de sub woofer aan te houden of te ontwaken ?
De PC is mijns inziens niet het issue. De PC zendt 2.0 uit, de interne crossover in de KEF maakt dat geluid onder een bepaalde frequentie naar de subwoofer wordt gestuurd. Ik gok eerder dat het signaal van de KEF LSX naar de subwoofer te zwak is. Veel te zwak want met een Y-adapter heb je al een boost van het ingangssignaal ten opzichte van een enkele aansluiting. Of er is simpelweg geen audio onder de ingestelde crossover waardoor er geen signaal wordt gestuurd.

Welke settings heb je op de KEF LSX geselecteerd? Handleiding zegt mij dat er opties zijn als "Frequentie sub out low-pass" en "Balans subwoofer/luidsprekers (basismodus)". Die instellingen een boost geven zou het signaal naar de subwoofer moeten verhogen waardoor deze niet meer in stand-by zou moeten gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 07-07-2022 20:18 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Niet online
FeaR schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:17:
[...]

De PC is mijns inziens niet het issue. De PC zendt 2.0 uit, de interne crossover in de KEF maakt dat geluid onder een bepaalde frequentie naar de subwoofer wordt gestuurd. Ik gok eerder dat het signaal van de KEF LSX naar de subwoofer te zwak is. Veel te zwak want met een Y-adapter heb je al een boost van het ingangssignaal ten opzichte van een enkele aansluiting. Of er is simpelweg geen audio onder de ingestelde crossover waardoor er geen signaal wordt gestuurd.

Welke settings heb je op de KEF LSX geselecteerd? Handleiding zegt mij dat er opties zijn als "Frequentie sub out low-pass" en "Balans subwoofer/luidsprekers (basismodus)". Die instellingen een boost geven zou het signaal naar de subwoofer moeten verhogen waardoor deze niet meer in stand-by zou moeten gaan.
Ik heb de sliders al op diverse standen geprobeerd. Als ik de slider Speaker/Subwoofer balance compleet naar subwoofer kant zet veranderd er nog niks. Sub blijft uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hier iemand met het zelfde probleem bij de kube 12: KEF Kube12b bas valt weg
Conclusie is vermoedelijk defect.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-06 10:43
Vervelend probleem. Heb je misschien een versterker staan die je tijdelijk kan gebruiken om er achter te komen of het een defect is of een gain-probleem?

Je zou dan de versterker op de sub out van je LSX aan kunnen sluiten, en de Kube 8b via de high level input dan weer aansluiten op je versterker output. Dan heb je de volumeknop als gain en die kan je dan weer compenseren met de volumeknop op je sub.

Alles behalve een elegante oplossing natuurlijk, maar puur om te kijken of het probleem daar zit.

[ Voor 56% gewijzigd door Grote Schurk op 07-07-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:31:
Hier iemand met het zelfde probleem bij de kube 12: KEF Kube12b bas valt weg
Conclusie is vermoedelijk defect.
Lijkt er wel sterk op ja. Bedankt voor de link.

Heb gisteren al een uitgebreide mail gestuurd naar de webshop helaas nog geen reactie gekregen maar denk dat ik de sub wel ga omruilen als ik dit zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Niet online
Grote Schurk schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:42:
Vervelend probleem. Heb je misschien een versterker staan die je tijdelijk kan gebruiken om er achter te komen of het een defect is of een gain-probleem?

Je zou dan de versterker op de sub out van je LSX aan kunnen sluiten, en de Kube 8b via de high level input dan weer aansluiten op je versterker output. Dan heb je de volumeknop als gain en die kan je dan weer compenseren met de volumeknop op je sub.
Helaas heb ik geen versterker. Ik kan eventueel nog proberen om via bluetooth wat te streamen wellicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
Ruffzz schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:47:
[...]

Helaas heb ik geen versterker. Ik kan eventueel nog proberen om via bluetooth wat te streamen wellicht
Ik ben bang dat dat geen verschil gaat maken. Mocht je in Groningen wonen dan heb ik wel iets voor je te leen (long shot)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Niet online
Grote Schurk schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:49:
[...]

Ik ben bang dat dat geen verschil gaat maken. Mocht je in Groningen wonen dan heb ik wel iets voor je te leen (long shot)
Woon in Limburg :') , maar bedankt voor het aanbod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grote Schurk
Wat je nog kan proberen is de sub direct aansluiten op je geluidskaart en de lsx even uitgeschakeld houden. Volume geleidelijk opschroeven naar 10 en kijken of hij op een gegeven moment aanspringt. Als hij dan echt niks doet zou ik er inderdaad vanuit gaan dat hij doa is.

Ik kan helaas nergens vinden op de site van KEF wat de input sensitivity is (maar je zou zeggen dat de LSX en Kube goed samen zouden moeten werken).

[ Voor 9% gewijzigd door Grote Schurk op 07-07-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ruffzz schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:47:
[...]
Doe eens een 3,5mm jack naar stereo RCA in de PC (of mobiele telefoon als die nog 3,5 mm jack heeft) en dan rechtstreeks op de subwoofer. Volume wel zachter zetten en opbouwen want je klapt alles naar de subwoofer. Als de subwoofer dan nog na x tijd uit valt zou ik hem retourneren.

Edit:
Wat hierboven staat dus. Note to self: hele topic lezen de volgende keer :P

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 07-07-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Niet online
Zou ik graag willen proberen helaas heb ik zo'n kabel niet liggen...

Wel een goed idee om er achter te komen of de output van de LSX te laag is of dat de sub het probleem is. Want dat is nu onduidelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Ruffzz op 07-07-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Niet online
De grap is, als ik hem handmatig een zetje geef, dus de sub kabel even uit de LSX haal, paar keer aantikken en dan weer terug steek kan ik probleemloos luisteren.......... Tot het moment dat ik even geen muziek heb aanstaan en er geen input is, dan gaat de sub dus op stand-by modus ( zoals KEF het ontworpen heeft) en krijg ik deze niet ontwaakt ondanks dat er weer muziek speelt.

Dat is wel een verschil met het andere topic.

Edit : Zojuist merkte ik ook dat ineens het het lage weg was in de muziek tijdens het luisteren, kijk vervolgens achterop de sub en inderdaad... een rood lampje. ;w

[ Voor 36% gewijzigd door Ruffzz op 07-07-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ruffzz schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:22:
Edit : Zojuist merkte ik ook dat ineens het het lage weg was in de muziek tijdens het luisteren, kijk vervolgens achterop de sub en inderdaad... een rood lampje. ;w
Dan kan de KEF Kube samen met de PSW op de lijst met brakke en daardoor te vermijden subwoofers :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grote Schurk
Het is een near field setup, dus je luistert vast niet op hoog volume hè? Dan denk ik inderdaad toch dat het een sensitivity issue is. Probeer dit de komende dagen vast te stellen (zodat je hem terug kan sturen als hij toch defect blijkt).

Mocht dat het probleem zijn dan zou je het op kunnen lossen met een line level gain booster. Die versterkt dan de output van je sub out naar een hoger voltage waardoor de subwoofer wel aanslaat. Het nadeel is dan dat de volumeknop op je subwoofer veel gevoeliger wordt.

Edit: ik heb dit probleem ook ervaren met een SVS SB1000 sub op een AVR (laag volume: niet aanspringen, of op stand-by in stille passages). Daar was het opgelost met een boost op de sub uitgang en een volume reductie op de sub zelf.

[ Voor 27% gewijzigd door Grote Schurk op 07-07-2022 22:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De meest ideale setup voor ons Tweakers is volgens mij nog altijd een sub waar je zelf kunt bepalen of je een auto standby functie gebruikt of niet :)
* The Eagle blij dat de mijne zo'n knopje heeft, schakel lekker via een master slave stekkerdoos, scheelt ook weer sluipverbruik :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 07-07-2022 22:18 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:18:
De meest ideale setup voor ons Tweakers is volgens mij nog altijd een sub waar je zelf kunt bepalen of je een auto standby functie gebruikt of niet :)
* The Eagle blij dat de mijne zo'n knopje heeft, schakel lekker via een master slave stekkerdoos, scheelt ook weer sluipverbruik :Y)
Verdomd jammer dat ik zo'n knopje niet heb, dat had mijn probleem kunnen oplossen. Wat is er mis met sommige fabrikanten dat ze deze keuze niet overlaten aan de consument zelf?

Ik ben namelijk bijzonder tevreden over het geluid (als die sub zin heeft om aan te gaan en niet plotseling uit gaat) en baal hier behoorlijk van eerlijk gezegd. Ik heb dan ook geen zin om allemaal omwegen te maken om de sub op een normale manier te laten functioneren.

Vat dit niet verkeerd op overigens, ik ben waardeer alle tips en in het bijzonder die van Grote Schurk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Niet online
Inmiddels contact gehad met de webshop, die hebben het probleem voorgelegd bij KEF.

Conclusie van KEF volgens de webshop : Defect

De shop heeft mij gevraagd de subwoofer terug te sturen om deze te laten repareren. Ik vraag me echter af waarom ik een reparatieproces in zou moeten gaan terwijl het product al defect was bij ontvangst (DOA), zover ik weet dient het product omgeruild te worden in dat geval of zie ik dat verkeerd ? De subwoofer is op voorraad bij de webshop als ik op hun website kijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ruffzz schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:23:
De shop heeft mij gevraagd de subwoofer terug te sturen om deze te laten repareren. Ik vraag me echter af waarom ik een reparatieproces in zou moeten gaan terwijl het product al defect was bij ontvangst (DOA), zover ik weet dient het product omgeruild te worden in dat geval of zie ik dat verkeerd ? De subwoofer is op voorraad bij de webshop als ik op hun website kijk..
IANAL maar volgens mij moet de verkopende partij een oplossing bieden bij DOA. Het product laten repareren is daar één van. Je voor de domme houden en Wet Koop op Afstand was in deze sneller geweest (wel eerst een nieuwe subwoofer bestellen voor je je oude retour krijgt), maar naast dat het niet netjes is is het verhaal nu ook al bij de verkoper bekend waardoor ik de garantie zou accepteren. Vragen voor één op één wisselen kan je natuurlijk altijd doen maar eisen kan je dat volgens mij dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Niet online
FeaR schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:58:
[...]

IANAL maar volgens mij moet de verkopende partij een oplossing bieden bij DOA. Het product laten repareren is daar één van. Je voor de domme houden en Wet Koop op Afstand was in deze sneller geweest (wel eerst een nieuwe subwoofer bestellen voor je je oude retour krijgt), maar naast dat het niet netjes is is het verhaal nu ook al bij de verkoper bekend waardoor ik de garantie zou accepteren. Vragen voor één op één wisselen kan je natuurlijk altijd doen maar eisen kan je dat volgens mij dus niet.
Als ik zo rondkijk bij een beetje webshop lees ik vrijwel overal dat indien een product defect is bij ontvangst deze direct omgeruild zal worden. Ik weet niet hoe dat wettelijk bepaald is hoor, zoals je zelf aan aangeeft "IANAL " ( moest het even opzoeken, nog nooit van de afkorting gehoord) .. Zou het wel jammer vinden als ik een reparatieproces in zou moeten gaan aangezien ik dagen lang heb zitten kloten. Mijzelf van de domme houden doe ik niet aan. Ik heb een probleem en dat bespreek ik graag met de betreffende webshop voor een degelijke oplossing.

Enigszins heb ik twijfels of de sub wel echt defect is, als het geluid maar hard genoeg staat dan werkt het ding ook naar behoren. Echter op dit niveau wil ik niet altijd luisteren. Mijn situatie is nearfield met de LSX, dus het geluid hoeft niet altijd hard. En hier komt dus het probleem van het ontbreken van een on/off schakelaar zodat ik zelf kan bepalen dat de sub gewoon altijd aan staat en niet afhankelijk ben van een auto mode. Dus ben heel benieuwd of het met een nieuw/gerepareerd exemplaar ineens zo anders zal zijn.

Maar goed, als KEF aangeeft dat het ding defect is zal het wel zo zijn. Hun zijn de experts, de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ruffzz schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:19:
[...]
Als ik zo rondkijk bij een beetje webshop lees ik vrijwel overal dat indien een product defect is bij ontvangst deze direct omgeruild zal worden.
Een extra service die verleend wordt bij de ene webshop mag je niet afzetten tegen wat de minimale actie/vereiste is. Op GoT zijn diverse topics met dit onderwerp (check Shopping Forum). DOA aanmelden is inderdaad garantie traject in. Nogmaals, vragen voor één op één vervangen kan maar eisen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Niet online
Zal best, ik noem dat geen service echter, als je klanten wilt kwijtraken moet je vooral het minimale doen.

Ik koop geen product om het vervolgens gelijk weer weken kwijt te raken door een reparatieproces. Het is niet alsof ik het product al weken in mijn bezit heb gehad en dat het een soort garantie gevalletje is ver na de aankoop.

Ik kocht de LSX speakers (gecombineerd met de subwoofer) als "open doos" voor een kleine korting, deze bleek achteraf toch niet op voorraad te zijn maar de webshop bood mij vervolgens een sealed exemplaar aan voor dezelfde prijs. Er werd mij vervolgens gevraagd om vooral een positieve review te plaatsen na deze prestatie waar ik natuurlijk zeker blij mee was, maar vond het wel apart dat dit zo nadrukkelijk gevraagd werd.

Hoe dan ook we dwalen af ik wil hier geen juridisch topic van maken, wellicht ruilen ze hem wel om als ik er om vraag en is daarna hopelijk alles opgelost.
Pagina: 1