Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertobananas
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-06 15:21
Ik heb vandaag de KEF Kube12b in ontvangst genomen. Ik combineer deze sub met de KEF LSX. Geluidsproductie is indrukwekkend maar er lijkt iets mis te gaan tijdens het gebruik.

Ik merk dat de bas zo nu en dan (elke 1 a 2 minuut?) uit valt voor een aantal (5-10) seconde waarna de bas weer geleidelijk toeneemt totdat het op het oude niveau terugkeert.

Ik heb nog een beetje zitten draaien aan de cross-over settings om te kijken of ik iets kan veranderen hier aan maar probleem blijft zich voordoen. Ik heb de sub gain (via equalizer LSX op 6.0 dB) staan, volume sub op 75%, dus ik vraag best wel flinke output.

Ik heb ook zojuist gemerkt dat de ‘Mains indicator light’ van groen naar rood gaat op het moment dat de bas weg valt. Na 1 a 2 seconde staat hij weer op groen en klimt de bas weer omhoog.

Heb ik een defecte sub ontvangen? Vergeet ik iets in te stellen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:24
Klinkt mij in de oren (pun intended) als een subwoofer die in 'protect' springt.
Mogelijk stuur je dus teveel vermogen richting de subwoofer en kan hij dit niet aan. Begin eerst eens met dingen op 0 te zetten. Dus gain naar 0 en rustig opbouwen. Kijken of je wat langer kan spelen op 'normaal' volume. Daarna telkens een beetje opbouwen en testen.
+6db is ook wel vrij fors.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:42

FeaR

In GoT we trust

DonJunior schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:45:
Mogelijk stuur je dus teveel vermogen richting de subwoofer en kan hij dit niet aan.
Idee achter een actieve subwoofer is dat dergelijke gebeurtenissen eigenlijk niet voor mogen komen. Als het wel protection mode is dan zou dit ook niet na enkele seconden alweer voorbij zijn waarna de subwoofer verder speelt. Ik heb eerder het gevoel dat de subwoofer niet genoeg signaal krijgt en daardoor in standby gaat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:31

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vaak zitten er wat relais in een actieve sub, hoor je deze ook overspringen? (klikken)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:36
Wat @FeaR zegt is een goede mogelijkheid. Hetzelfde speelde hier met mijn XTZ subwoofer, gaat vrij snel in auto standby wanneer er even geen / te zwak signaal is. Ik heb dit opgelost door een 1 naar 2 rca kabel te gebruiken, https://www.amazon.de/gp/...tle_o08_s00?ie=UTF8&psc=1.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Als je volume op 75% staat om een beetje laag te krijgen dan vermoed ik dat de input erg laag van niveau is waardoor hij snel in standby gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertobananas
DonJunior schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:45:
Klinkt mij in de oren (pun intended) als een subwoofer die in 'protect' springt.
Mogelijk stuur je dus teveel vermogen richting de subwoofer en kan hij dit niet aan. Begin eerst eens met dingen op 0 te zetten. Dus gain naar 0 en rustig opbouwen. Kijken of je wat langer kan spelen op 'normaal' volume. Daarna telkens een beetje opbouwen en testen.
+6db is ook wel vrij fors.
Ik zal dit morgen even proberen.
FeaR schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:59:
[...]

Idee achter een actieve subwoofer is dat dergelijke gebeurtenissen eigenlijk niet voor mogen komen. Als het wel protection mode is dan zou dit ook niet na enkele seconden alweer voorbij zijn waarna de subwoofer verder speelt. Ik heb eerder het gevoel dat de subwoofer niet genoeg signaal krijgt en daardoor in standby gaat.
Lijkt me erg sterk dat het signaal zwak is. Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat de muziek geen lage tonen heeft die doorgespeeld moeten worden richting de sub en dat de sub daarom standby gaat? Mijn testmateriaal bevat zeker veel werk voor subwoofers. Ik merk lettterlijk dat de muziek dezelfde beats een secconde later zonder sub output afspeelt terwijl het identiek zou moeten zijn.
Wat mij betreft zou een sub ook niet binnen een minuut in de standby moeten schieten als hij niks te doen heeft.
Anoniem: 159816 schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:11:
Als je volume op 75% staat om een beetje laag te krijgen dan vermoed ik dat de input erg laag van niveau is waardoor hij snel in standby gaat.
Wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
Je hebt de sub gain via de equalizer op +6 dB staan en het volume op de subwoofer op 70%? Kan je nog ergens anders het niveau/level van de subwoofer instellen?

Hier staat bijv. de sub input op - 3 dB (van de receiver, schaal van - 12 tot + 12) en het volume/gain op de subwoofer op 25%.

Zo te zien heb je een aantal instellingen specifiek voor de subwoofer op de LSX. Wat heb je hier ingesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBBFyIqZh_A3O9MVQMz7ttgray4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0AyGmuWXNh5iUurk0FUukHY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Millert op 13-09-2021 19:41 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:36
Klinkt wel als een defect eigenlijk. Mijn Kef Kube 12b heeft eenzelfde gedrag dat soms als ik begin met luisteren de eerste 2 a 3 bastonen (van de beat zeg maar) niet klinken omdat de sub nog niet doorheeft dat ie aan moet (het ledje is nog rood). Ik heb daarentegen niet dat hij van de ene op de andere tel uitvalt. Het enige wat ik kan bedenken is alles even resetten naar hoe de handleiding het aangeeft (ook op je lsx) en kijken of het dan wel goed gaat.

Volume op 75% en op je LSX ook op +6 lijkt me wel gigantisch hard trouwens... Bij mij staat de sub op 50% en op mijn receiver (Yamaha) ook nog heel zacht.

[ Voor 14% gewijzigd door Ramon op 13-09-2021 19:25 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertobananas
Millert schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:19:
Je hebt de sub gain via de equalizer op +6 dB staan en het volume op de subwoofer op 70%? Kan je nog ergens anders het niveau/level van de subwoofer instellen?

Hier staat bijv. de sub input op - 3 dB (van de receiver, schaal van - 12 tot + 12) en het volume/gain op de subwoofer op 25%.

Zo te zien heb je een aantal instellingen specifiek voor de subwoofer op de LSX. Wat heb je hier ingesteld?

[Afbeelding]
Mijn huidige instellingen zijn:
Bass Extension: Standard
High Pass Freq: 95 Hz
Sub ouut low-passs freq: 80 Hz
Sub gain: 6.0 dB
Sub Polarity: +
Ramon schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:23:
Klinkt wel als een defect eigenlijk. Mijn Kef Kube 12b heeft eenzelfde gedrag dat soms als ik begin met luisteren de eerste 2 a 3 bastonen (van de beat zeg maar) niet klinken omdat de sub nog niet doorheeft dat ie aan moet (het ledje is nog rood). Ik heb daarentegen niet dat hij van de ene op de andere tel uitvalt. Het enige wat ik kan bedenken is alles even resetten naar hoe de handleiding het aangeeft (ook op je lsx) en kijken of het dan wel goed gaat.

Volume op 75% en op je LSX ook op +6 lijkt me wel gigantisch hard trouwens... Bij mij staat de sub op 50% en op mijn receiver (Yamaha) ook nog heel zacht.
Ben bang dat dit klopt. Ik zie het lampje nu bijna constant op rood staan zonder dat ik weet waarom. Hij doet het nu vaker niet dan wel en ik kan niet goed begrijpen waar het aan ligt. Ik zal morgen nog het eea proberen maar denk dat ik em moet retourneren.

[ Voor 35% gewijzigd door Robertobananas op 14-09-2021 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:36
Wellicht kan je nog een andere kabel proberen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@Robertobananas Zo te zien zijn zowel het high- als lowpass filter tegelijk actief. Dan mis je met je huidige instellingen het bereik tussen 80-95 Hz. Beter zet je ze beide op 80 Hz of laat je ze overlappen.

En de slider die genoemd wordt, die staat volledig op subwoofer?

[ Voor 26% gewijzigd door Millert op 14-09-2021 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robertobananas
@Millert Die slider is de basic versie van de High Pass Frequency. Dus die staat op circa 3/4.

Ik heb mijn oude sub met dezelfde kabel aangesloten. Die werkt prima. Ik krijg op het moment (met kabels aangesloten :) ) uberhaupt geen geluid meer uit de Kube. Het licht gaat algeheel niet meer op groen. Ik ga dit product retourneren, want dit lijkt niet goed te gaan.

Allen bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjappe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-06 18:00
Ik ga je nu iets voorstellen dat zeer tegen de regels ingaat maar probeer eens volgende instellingen, enkel om te zien of je nog uitval hebt:
Bass extension standard
High pass 70 Hz
Sub out low 250 Hz
Sub gain 0,1 of 2
Volume laat je op 75% staan

En kijk dan eens of het lampje wel constant groen blijft. Van daaruit kan je dan de sub out low aanpassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertobananas
Tjappe schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:15:
Ik ga je nu iets voorstellen dat zeer tegen de regels ingaat maar probeer eens volgende instellingen, enkel om te zien of je nog uitval hebt:
Bass extension standard
High pass 70 Hz
Sub out low 250 Hz
Sub gain 0,1 of 2
Volume laat je op 75% staan

En kijk dan eens of het lampje wel constant groen blijft. Van daaruit kan je dan de sub out low aanpassen
Hi Tjappe, bedankt voor je sugestie, maar ik heb inmiddels de sub al retour gestuurd. Als het goed is krijg ik een nieuwe terug nadat mijn zending in ontvangst is genomen. Als ik met de volgende unit weer problemen heb zal ik je stappen proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robertobananas
Ik heb inmiddels een nieuwe Kube12b ontvangen. Heb meteen ook maar deleyCON subwoofer kabel gekocht voor de zekerheid. Ik lijk nu geen last te hebben van de problemen die ik hiervoor beschreef.

Vermoedelijk was de KEF sub gewoon niet in orde. Ik heb de oude (Teufel) subwoofer nog eens aangesloten met de oude kabel en dit werkte gewoon goed, dus aan de kabel kan het niet liggen.

Bedankt voor de reacties en het meedenken!
Pagina: 1