Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-05 13:39
Hallo,
Ik heb bewust gekozen voor een (volgens mij toch wel) vreemde titel, aangezien het nogal verschillende zaken zijn, maar de gebruiker aangeeft dat de laptop toch echt beter werkt wanneer zij de kabel vasthoud, iets beweegt, of iets aandrukt.

-Het gaat om een redelijk oude laptop (8 jaar oud; 3 jaar geleden refurbished gekocht; mevrouw was in de veronderstelling dat die nieuw was :( wat iets is wat ik tegenwoordig helaas toch vaker tegen kom)

-De laptop reageert soms ineens vrij redelijk (zelfs wat aan de snelle kant, voor wat ik verwacht van dit model pricewatch: Dell Latitude 3340-2625)

-Vervolgens staat ie dan weer heel lang te draaien, en vaak stopt ie ook gewoon met draaien en wacht je voor niets bij het openen van een programma.

-in 'veilige modus' is het duidelijk iets beter, maar ook dan is het wisselend.
De kans dat het door een third party programma komt lijkt mij op zich klein, aangezien er enkel op is geinstalleerd (naast standaard Windows software); paar stuurprogramma's, Open office, Adobe Reader en Hartenjagen.

-Seatools geeft problemen bij -extended tests (Aborted)
De -short tests gaan wel goed, en SMART was 94%
-Updates geven continue foutmeldingen
-SFC /scannow geeft foutmelding, of doet helemaal niets (ook in veilige modus)
-Chkdsk heeft uiteindelijk wel gedraaid en zou problemen hebben gevonden en opgelost.
-Alles gescant met Malwarebytes; geen problemen.
-Tijdens het maken van een image met Macrium reflext krijg ik de melding dat bepaalde sectoren niet ingelezen kunnen worden.
-CrystalDiskInfo geeft: Caution (op basis van Reallocated Sectors Count (100))

-Wel merk ik dat bepaalde programma's nog wel beter reageren dan anderen. Eenmaal op internet gaat het wel een beetje. Email wil ook nog wel aardig. Verkenner openen; een ramp!!

Zelf snap ik uiteraard wel dat een slechte voeding tot problemen zal leiden, en de prestatie van de laptop dan achteruit zal gaan. Maar bij problemen die verholpen kunnen worden door middel van het bewegen of aandrukken van de connector, denk ik zelf vooral aan een slecht contact en in dat geval is het volgens mij dan sprake van "alles of niets" (wel-of geen stroom), en niet van net wel voldoende voor optimale prestatie, of net niet genoeg.
In het geval van deze laptop (met een kapotte accu) zou dat dan mijn inziens moeten leiden tot; wel aan, of gewoon uit. En niet tot deze prestatieproblemen.

Zelf denk ik dan ook dat een nieuwe HD (of kleine SSD) een beter advies is dan een nieuwe adapter uitproberen.

Wat denken jullie?
Zouden deze problemen toch ook echt door de voeding/adapter kunnen ontstaan?
En heeft iemand nog ander advies?

Al vast bedankt!
Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
Inmiddels lijk ik: sfc /scannow toch aan de praat te hebben gekregen.
Tijdens het opstellen van de opening-post heeft de laptop lang aangestaan (terwijl ik nog van alles probeerde) en nu lijkt ie wel in ieder geval iets te doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:34
Zo snel mogelijk een SSD (goedkoop/V/A) erin zetten is natuurlijk het advies!
Eventueel natuurlijk dan de belangrijke data copieeren of image maken.
Windows gebruiken met een traditionele (defecte?) HDD is nu gewoon een kwelling en tijdverspilling!
En als er al een probleem met de adapter zou zijn geeft de Dell laptop dat wel aan met een melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Vervangen van HHD /SSD gaat gelukkig vrij eenvoudig bij dat model:
Youtube: Dell Latitude 3340 HDD SSD Replacement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
@The_Doman
Bedankt voor je reactie!

Op zich ook mijn eerste idee, echter mevrouw was tot een aantal weken geleden zeer tevreden met de snelheid van de schijf. Dus het probleem zit m denk ik niet in de 'normale' snelheid (traagheid) van de traditionele HDD.

Ik had inderdaad ondervonden dat ie makkelijk te openen was, maar kwam er vervolgens achter dat de schijf die ik er in wilde zetten om te testen 9 mm (2,5") is terwijl die er in zat 7mm (2,5") en dat gaat helaas niet lukken.

Op tweakers vond ik de volgende post en daardoor ga ik dan weer een beetje twijfelen of het dan toch de accu zou kunnen zijn?
Laptop traag aan adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Als je klant een 5 jaar oude laptop voor nieuw aangezien heeft, zegt dat ook dat mevrouw niet al te veel kaas gegeten heeft van computers en wrs niet veeleisend is.

Ik zou zeker beginnen met een nieuwe ssd: kleine kosten, grote kans dat het het probleem oplost en ze krijgt een laptop die nog even mee kan. Als de problemen dan nog blijven bestaan kan je altijd nog de accu vervangen (of adviseren dat het tijd voor wat nieuws....). Ik verwacht niet dat de accu of adapter het probleem is, vaak krijg je dan complete uitval bij piekbelasting; de klachten die jij beschrijft zijn typische hdd/io problemen. Dat de smart waarden dan nog oke zijn, zegt niet altijd alles. Bij een ssd krijg je ook een verse herinstallatie en dat is altijd goed

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 08-07-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
P.C_N00B schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:31:
Op zich ook mijn eerste idee, echter mevrouw was tot een aantal weken geleden zeer tevreden met de snelheid van de schijf. Dus het probleem zit m denk ik niet in de 'normale' snelheid (traagheid) van de traditionele HDD.
Echt, de traditionele HDD is nu een gigantische bottleneck bij de laatste Windows versies met continue updates en achtergrond processen zodat het eigenlijk onwerkbaar is.
Zet er nu maar eerst een SSD in, het scheelt zoveel tijd en frustratie.
120GB is al voldoende voor alleen email/internetten.
Dit heb ik al bij velen, waaronder veel "ouderen/computer analfabeten", zo gedaan en allemaal waren de gebruikers zwaar onder de indruk van het verschil.
Ook bespaart het jezelf nodeloze tijd bij het installeren/configureren van de PC
[b]P.C_N00B in "Kapotte schijf (Bad Blocks) óf slechte voeding?"
Ik had inderdaad ondervonden dat ie makkelijk te openen was, maar kwam er vervolgens achter dat de schijf die ik er in wilde zetten om te testen 9 mm (2,5") is terwijl die er in zat 7mm (2,5") en dat gaat helaas niet lukken.
Vrijwel alle gewone SATA SSD's zijn 7 mm, dus dat past dan mooi.

Een schone installatie is niet nodig als je nog een image/clone kan maken.
Altijd dan mooi om te zien hoeveel sneller de computer dan opstart.

Dat ander probleem met de adapter lijkt mij hier niet aan gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
Nogmaals bedankt voor de duidelijke adviezen. (y)

Ik zal mevrouw een SSD adviseren!

Groet,
Michiel
Pagina: 1