Eerlijk is eerlijk, AVM had een kabelmodemmodem (de Fritz 6660) op 28-1 beschikbaar en volledig werkend, en de 6690 volgde snel daarna. Bij KPN hadden ze gelijk ook iets werkend. Niet gek: dat zijn veruit de twee grootste providers in NL, dus daar loont het (in theorie, ben erg benieuwd of het in praktijk zo hard gaat als ze willen...) om ook gelijk erop in te spelen. Uitdaging zit vooral bij de kleinere providers, waar het recht evengoed geldt, maar waar de business case om ook iets compliants te leveren een stuk uitdagender wordt.
Delta doet een paar dingen anders met XGS-PON dan KPN, dat is waarschijnlijk waarom AVM nog niet zo ver is.
Bij T-Mobile hoor ik (van hun klanten...) nog lastigere dingen. Het fijne weet ik niet, maar het klinkt verdacht als dat T-Mobile alleen GPON van KPN afneemt, maar dat KPN alleen vrije modemkeuze op XGS aanbiedt. KPN klanten met GPON worden gratis op XGS overgezet als ze vrije modemkeuze eisen, maar dat kan bij T-Mobile die geen XGS doet dus niet. Toch is de verplichting vanuit ACM duidelijk, ook voor T-Mobile. Ben erg benieuwd hoe ze dat gaan oplossen...
Uiteindelijk is die vrije modemkeuze een mooie overwinning voor "de consument" maar in de praktijk niet meer dan een speeltje voor een gering aantal mensen met een maatschappelijke relevantie van 0,0
Het is enerzijds nog een stuk cynischer: er werd behoorlijk gelobbyd door commerciele partijen, niet in laatste plaats AVM zelf die in Duitsland 4% van internetgebruikers heeft kunnen overtuigen om 'vrije' modemkeuze te gebruiken en waar ze binnen die categorie dominante marktleider zijn. Als dat in NL ook zou gebeuren heb je het over honderdduizenden modems. Kassa!
Anderzijds maakt dit wel wat uit. Hoezeer de gekozen demarcatiepunt onhandig is gezien hoe PON en DOCSIS (en ws DSL, al weet ik daar fijne niet vanaf) werken, het principe dat je zelf recht hebt om in-control te zijn van alles wat in je eigen huis geplaatst wordt is een belangrijke. NL providers zijn internationaal gezien best 'lief', maar dat is geen wetmatigheid en kan op elk moment veranderen. Providers hebben er een enorm commercieel belang bij om de gemiddelde klant een goede ervaring te geven, en dingen als GDPR beperken al in grote mate de ergste uitwassen die een bedrijf die al je meest intieme dataverkeer verwerkt zou kunnen begaan. Toch is het prettig om te weten dat je in geval van twijfel zelf alles vanaf layer 1 in handen kunt hebben. Hier een niche-bezigheid, maar als een van de betrokken partijen het ooit heel bont maakt kun je met dit recht snel genoeg zorgen dat je er geen last meer van hebt.
En ook relevant: het scheelt stroomverbruik. Een losse NTU/ONU verbruikt maar een paar Watt en flink deel daarvan zit in de SFP(+) die je ook in een eigen router nodig gaat hebben, maar heeft weer een eigen voeding en dat is overbodig als je het in eigen router combineert. Ik zie de elegantie er zeker van in.