(Hoog) voltage huisinstallatie

Pagina: 1
Acties:
  • 3.123 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-08 13:49
Goedemorgen,

Allereerst ter info mijn situatie:

- 1 fase aansluiting (40 A)
- 10 x 230 WP Zonnepanelen, op schuin dak op het zuiden

Ik hoor en lees hier wel eens over de overbelasting van het stroomnet.

Nu kan ik via home assistant en de Slimmelezer+ ook het voltage via de slimme meter uitlezen. Ik weet niet precies hoe nauwkeurig dit is, maar het is in ieder geval een indicatie. De laatste weken is het beeld als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AujRfVIXPEBybizUTyU98X23BPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OCqNRt8Xtjdrncr879UJHzEH.png?f=fotoalbum_large

Dit geeft mij meerdere vragen:

- Eigenlijk allereerst: Is dit het voltage van de installatie van mijn eigen huis of van de hele wijk?
- En dan als vervolgvraag: Wordt dit veroorzaakt door mijn zonnepanelen, of doordat de zonnepanelen bij buren (en dan natuurlijk voornamelijk op het oosten) ook beginnen met opwekken? Of door iets anders...?

Ik ben van plan om de huidige panelen te vervangen en het hele dak vol te leggen. Dit gaat richting de 10.000 Wp. De aansluting in de meterkast gaat wel veranderd worden naar 3x25 A.

Moet ik me zorgen maken dat het voltage van mijn thuisinstallatie nog hoger gaat worden met eventueel het uitschakelen van de omvormer als gevolg?

Alvast dank!

LG Therma V HM091MR.U44

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:59
Voltage is de meting in je slimme meter.
Bij 3 fase heeft elke fase z’n eigen voltage.
Door je interne bekabeling van meter kast naar omvormer zo goed mogelijk te maken, wordt de voltage verhoging op die verbinding wat minder (op je omvormer kan je het AC voltage ook uitlezen en dat zal iets hoger liggen)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik zou eerst eens een dagje je eigen panelen uitzetten om de spanning van het net te meten.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:18
Waarschijnlijk hebben genoeg buren inmiddels ook panelen. Jouw 2000 Wp systeempje zal de spanning niet veel beinvloeden.

Jij gaat waarchijnlijk geen 10kWp kunnen aansluiten op deze verbinding. Je kunt een 3-fase aansluiting aanvragen op opnieuw meten, maar ik denk dat het resultaat hetzelfde blijft.

Kijk of je netbeheerder een check heeft voor terugleverproblemen.

Wat @ds23man zegt is ook een goed idee.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 06-07-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kleine tip: Ik zou in dit soort gevallen altijd een omvormer nemen die kan terug schakelen ipv afschakelen. Uiteindelijk zullen netbeheerders doorgaans problemen oplossen, daar kan echter even overheen gaan.Met een dergelijke omvormer zal je je verlies door afschakelen in iedergeval minimaliseren. Het merk wat dat het meest laagdrempelig voor elkaar heeft is Goodwe. een andere optie kan sma zijn.

daarnaast wat @ds23man en @BarryH zeggen interne bekabelen op en top in orde maken en de fase(s) een keer onbelast meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:18
@twain4me De omvormer onderdimensioneren of de power export limit instbelbaar hebben is sowieso een goed plan als je nu al problemen verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
Dank voor de snelle reacties en tips.

Ik zal de zonnepanelen een dagje uitzetten en de spanning dan monitoren. Ook zal ik voor de zekerheid de spanning van de installatie meten (met een multimeter oid) en dan vergelijken met de uitlezing van HA.

@twain4me goede tip ook, dank!

[ Voor 4% gewijzigd door AppieK op 06-07-2022 14:47 ]

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-08 10:21
^Als je correct wil meten, doe dat op een moment dat je flink teruglevert (rond de middag bij volle zon); en meet met hetzelfde toestel op de omvormer en op de hoofdzekering. Op die manier vermijd je de (kleine) fout die in elk meettoestel zit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

naftebakje schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:03:
^Als je correct wil meten, doe dat op een moment dat je flink teruglevert (rond de middag bij volle zon); en meet met hetzelfde toestel op de omvormer en op de hoofdzekering. Op die manier vermijd je de (kleine) fout die in elk meettoestel zit.
Daar gaat het hem in dat geval niet over. Waar het om gaat is het feit of het netwerk voor de meter het allemaal wel aan kan. Dus op een zonnige dag de eigen panelen uit en de slimme meter uitlezen. En geloof me, dat zijn geijkte instrumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-07 22:01
Je kunt nu 2kW invoeden op 1 fase, dus als de andere fasen in de straat niet erger zijn dan degene waar jij nu op zit, dan kun je met 3 fase iig ook 6kW kwijt. :)

Als ik het goed begrepen heb (en anders hoor ik graag de correctie) heb je met 3-fase en gelijke belasting per fase dat de stromen in de nul elkaar opheffen. Als de stroom door de nul 0 is, dan is de spanningsval dat ook. Dus je hebt dan maar spanningsval over 1 draad ipv 2 draden, oftewel maar de helft van de spanningsverhoging.

Dat geldt alleen voor het stuk van de omvormer tot aan de kabel onder de straat, maar helpt wel mee als je naar 3-fase overstapt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
Naar aanleiding van jullie tips en reacties heb ik dit weekend een paar metingen gedaan. Ook heb ik de zonnepanelen een tijdje uitgezet om te kijken of dit invloed heeft.

Korte conclusies:

- De uitlezing via Home Assistant klopt met de gemeten spanning op de stopcontacten.
- Mijn eigen zonnepanelen met omvormer hebben nauwelijks invloed op de spanning. De spanning bleef hoog, vergelijkbaar met een dag eerder toen de panelen niet uitgeschakeld waren.

Het lijkt dus echt een probleem van (in ieder geval deze fase) van het stroomnet zelf te zijn.

Ik ga het verder in de gaten houden. Bedankt voor de reacties!

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op 1 fase mag de spanning (het betere woord voor voltage) tussen de 207 en 253 volt zijn. Er mag namelijk 10% afwijking van 230 volt zijn. Dus wat dat betreft zit je nog volledig in de toegestane range (en zou het ook geen negatieve invloed ergens op moeten hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

GoodWe omvormers gaan terugregelen als de spanning te hoog wordt. Beter dan dom uit bij 253V.

Nadeel van een 3-fase omvormer is dat bij 1-fase te hoog dat de hele omvormer uitgaat, ze doen niet asymetrisch terugleveren.

Wat voor netimpedantie heb je? @AppieK
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
Dre schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:01:
GoodWe omvormers gaan terugregelen als de spanning te hoog wordt. Beter dan dom uit bij 253V.

Nadeel van een 3-fase omvormer is dat bij 1-fase te hoog dat de hele omvormer uitgaat, ze doen niet asymetrisch terugleveren.

Wat voor netimpedantie heb je? @AppieK
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Ga ik meten, kom erop terug!

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
Gisteren de test gedaan met de waterkoker

Waterkoker uit: 232V
Waterkoker aan: 225V

Dit is een gemiddelde van 3 metingen (mijn mulitimeter rondt af op hele getallen).

Ik heb geen tussenstekker die stroom kan meten, maar de waterkoker doet 2200-2400 W. Deel ik dit door de (belaste) spanning, kom ik op 2200/225=9.78A of 2400/225=10.67A.

Maakt dus:

(232-225)/9.78=0.72 ohm Of
(232-225)/10.67=0.66 ohm

Nu heb ik er weinig gevoel bij, maar dit voelt als vrij hoog.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Dat is inderdaad hoger dan wat ik vaak meet in de 'bewoonde wereld'.

Ik heb 0,11 Ohm in de meterkast.
En 0,27 Ohm bij de omvormer op zolder.

De hoge netimpedantie lijkt bij jou in de wijk te zitten, hier kan je zelf helaas weinig aan doen. Sowieso melding maken bij netbeheerder.

Met een 3-fase omvormer heb je kans dat als een fase een te hoge netspanning heeft dat de hele omvormer niks doet. Ik zou een omvormer nemen die het vermogen kan begrenzen als de spanning te hoog wordt. GoodWe en SMA hebben daar in ieder geval mogelijkheden in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Je zou eens bij de buren moeten meten als zij op een andere fase of 3-fase aansluiting zitten. Misschien dat de installateur/netbeheerder niet echt een nette verdeling heeft gemaakt van de verbruikers/opwekkers over de fasen. Maar dan nog blijft je netimpedantie hoog.

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 13-07-2022 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
Over 2 weken wordt de 3 fase aangesloten op de groepenkast. Dan maar eens de spanning van de andere fases meten. En dan ga ik ook de groepen verdelen over de fases.

Ik had inderdaad ook al in gedachten dat de verdeling in de wijk misschien niet helemaal netjes is gedaan, of dat juist de mensen die op 'mijn' fase zitten veel verbruiken/opwekken.

Ik houd het in de gaten. Bedankt voor nu!

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorn
  • Laatst online: 30-07 12:52
AppieK schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:31:
Gisteren de test gedaan met de waterkoker

Waterkoker uit: 232V
Waterkoker aan: 225V

Dit is een gemiddelde van 3 metingen (mijn mulitimeter rondt af op hele getallen).

Ik heb geen tussenstekker die stroom kan meten, maar de waterkoker doet 2200-2400 W. Deel ik dit door de (belaste) spanning, kom ik op 2200/225=9.78A of 2400/225=10.67A.

Maakt dus:

(232-225)/9.78=0.72 ohm Of
(232-225)/10.67=0.66 ohm

Nu heb ik er weinig gevoel bij, maar dit voelt als vrij hoog.
Heb je dit gemeten in de meterkast of op het WCD waar de waterkoker zit?
In de meterkast is dit wel een vrij grote spanningsval voor een 2400W belasting.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

In de begin post staat dat hij de P1 poort van de slimme meter uitleest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
Nee dit was met een multimeter op het stopcontact bij het aanrecht. (want daar stond de waterkoker ;-) ) Niet verder over nagedacht. Ik zal het nog even doen via de P1 poort. Goed punt.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
Gisteren wederom de test gedaan met de waterkoker. Spanning gemeten via de P1 poort van de slimme meter.

Waterkoker uit: 235V
Waterkoker aan: 233V

Dit is een gemiddelde van 3 metingen.

Waterkoker 2200-2400W, is 2200/233=9.44A of 2400/233=10.3A.

Maakt dus:

(235-233)/9.44=0.21 ohm Of
(235-233)/10.3=0.19 ohm

Dit lijk dus wel weer mee te vallen.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dan kunnen we wel de conclusie trekken dat het wijknet/trafo massale PV opwek niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finster
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-03-2023
In woningen moet er alleen aansluitingen met een voltage van ongeveer 232 Volt getolereerd worden.
Omzetting van DC zonnepanelen energie naar AC wisselstroom levert 1 nul en 1 fase 232 Volt op.
Dat komt dat onze zonster in ons zonnestelsel zelf ook DC gelijkstroom is.
Het universum bestaat uit sterren die dus DC gelijkstroom zijn en gaswolken met sterrennevels.
Het digitale DC tijdperk met nullen en enen heeft dus het Grondtal 2
Het DC zonnestelsel en onze eigen zonster heeft dus ook Grondtal 2
Dat is de rede dat in woningen alleen een methode met 1 nul en 1 fase getolereerd wordt.
Het ICT digitale tijdperk met het grondtal 2 is dan in harmonie met het elektra beleid in woningen.
Woningen binnen de Wet WOZ mogen alleen 232 Volt aansluitingen hebben met 1 nul en 1 fase plus 1 nul en 1 fase aansluiting etc.hebben.
Dus het voltage in woningen blijft in alle ruimten dan 232 Volt waarbij het Ampèrage stapel gewijs wordt verhoogd met 16 Ampères + 16 Ampères etc. zodat op deze wijze gemakkelijk omgevormde zonnepanelen energie met alleen 1 nul en 1 fase kan worden toegevoegd.
Op deze wijze kunnen ook DC snellaadpalen met DC energiebuffer via zonnepanelen worden aangesloten en via de AC methode van 1 nul met 1 fase methode toegevoegd worden bij te weinig zonnepanelen uren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Finster
Leren ze je dat tegenwoordig op school? _O-

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

deze diepe inzichten zijn geen reden om een jaar oud topic tot leven te wekken

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.