Nieuw netwerk voor in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-09 16:01
Mijn vraag
Voor ons nieuwe huis wil ik het netwerk graag goed geregeld hebben.
Tot nu toe kocht ik altijd de meest populaire routers op dat moment op basis van verschillende websites en reviews. Altijd tegenvallende resultaten gehad, zowel qua WiFi als bedraad. Meest voorkomende is dat de router na een jaar of 2 elke keer geen internet verbinding heeft. Ik wil het nu gewoon goed opzetten met kwaliteit apparatuur. Her en der lees ik dat Ubiquity de beste is. Hier kan ik echter geen wifi routers van vinden. Het probleem is dat ik er zelf geen verstand van heb.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Netgear Nighthawk R7000 AC1900 -> Gaat de deur uit
KPN Glasvezel
Xbox Series X
Laptops
iPads
iPhones

Wat ik wil
Router, snel internet op elke verdieping middels WiFi. Geen kabels. Woning is gebouwd in 2004, drie verdiepingen.

Is er iemand die zijn ervaring kan delen en apparatuur kan aanraden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Zijn kabels tussen de verdiepingen en draadloos naar devices een optie?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
ToolkiT schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:48:
Zijn kabels tussen de verdiepingen en draadloos naar devices een optie?
Als het echt nodig is, kan het wel. Er zijn geen lege kabelgoten helaas, dus dan zou ik het op een lelijke manier met gaten boren op kunnen lossen.

Ligt ook een beetje aan het verschil. Als het verschil tussen kabels naar de verdiepingen of geen kabels naar de verdiepingen enkel een kleine snelheidsschil is, dan doe ik de moeite liever niet.

Op de bovenste verdieping zit mijn kantoor, ik werk thuis. Daarnaast game ik op de bovenste verdieping. Mijn vrouw werkt ook thuis, op de middelste verdieping. De Xbox en switch staan op de benedenverdieping.

Indien ik wel voor kabels op de verdiepingen wil gaan zat ik te denken aan de volgende setup:
Ubiquiti UniFi Dream Machine Special Edition (PoE versie)
Ubiquiti UniFi 6 Long Range 3-Pack

Zonder kabels zat ik te denken aan de volgende setup op basis van online reviews:
Ubiquiti AmpliFi Alien Bundel Kit
Op Tweakers lees ik echter dat dit voor NL huizen niet handig is vanwege teruglopend bereik.

Ik heb geen speciale wensen en heb verder ook geen idee of het ergens op slaat. Enige argumenten waarom ik hier voor zou gaan is dat ik hier goede recensies over lees en dat ik dan zoveel geld uitgeef dat het haast wel goed moet zijn... |:(

[ Voor 29% gewijzigd door Angilo op 05-07-2022 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Lees eens de FAQ
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

En een usecase waarom kabels altijd beter zijn
Ronster in "Advies internet connectie mancave"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:24
Met kabels is altijd beter. Sneller er vooral stabieler.
Zie ook de links die hierboven staan.

Zeker de losse AP's zou ik met kabels aansluiten.

Kijk ook eens scherp naar mogelijkheden om netwerkkabels langs bestaand pijpen (water, verwarming, gas etc) te leggen. Dan hoef je misschien niet eens te boren.

Je komt dan misschien niet precies in de ruimte waar je wilt wezen, maar voor de plaatsing van een AP maakt dat meestal niet zo heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
Bedankt voor de links en extra info.

Als ik het goed lees, zou de ideale optie dit zijn?

Verdieping 1: standaard modem in bridge, nieuwe router die PoE kan leveren en een AP (met kabel)
Verdieping 2: kabel van standaard modem naar switch of hub, vanuit deze switch naar werkplek 1 en vanuit deze switch naar AP
Verdieping 3: kabel van standaard modem of verdieping 2 switch naar switch/hub, vanuit deze switch naar werkplek 2 en vanuit deze switch naar AP.

Als ik de AP/switch dan in werkkamer 1 maak hoef ik slechts1 kabel te trekken. Vanuit router daarheen. En dan nog 1 kabel voor switch naar verdieping 3.

En dan heb ik wellicht nog een veranda waar ik internet zou willen. Ik denk dat ik daar het beste voor een AP in de garage kan maken. Maar dit is extra.

En de switch/hub kwaliteit maakt niet heel veel uit.

En zal ik dan deze access points halen? Ubiquiti UniFi 6 Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ander alternatief is een powerline extender.. dan hoef je geen kabels te trekken maar gebruik je de stroom draden..
https://www.digitaltrends...out-powerline-networking/
Niet zo goed als ethernet kabel verbinding maar werkt ok (heb ik thuis ook)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:42
ToolkiT schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:38:
Ander alternatief is een powerline extender.. dan hoef je geen kabels te trekken maar gebruik je de stroom draden..
https://www.digitaltrends...out-powerline-networking/
Niet zo goed als ethernet kabel verbinding maar werkt ok (heb ik thuis ook)
Powerline werkt wat mij betreft slechter dan Mesh (nodes via wifi met elkaar verbonden).

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Cyriel85 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:44:
[...]

Powerline werkt wat mij betreft slechter dan Mesh (nodes via wifi met elkaar verbonden).
klopt, maar zijn vaak ook een stuk goedkoper..
Dus ter verduidelijking: het werkt OK (voor de prijs) maar is niet de beste oplossing.. voor gamen etc zou ik het niet gebruiken maar voor standaard gebruik is het acceptable..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
Probleem is dat als wij packet loss hebben thuis we beiden gedisconnect worden van VPN. Stabiliteit is dus wel van belang voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:47
Een woning uit 2004 heeft minimaal een leiding naar een slaapkamer voor telefoon.
Trek er een utp cat 6 met stugge kern in (zit er een telefoonkabel in vervang die dan door de utp kabel).
Netjes afmonteren op een wcd aan beide kanten (niet prutsen met RJ45's aanknijpen).

Plaats daar een Accesspoint, hoogst waarschijnlijk heb je dan voldoende bereik op die verdiepingen ook die erboven.
Indien blijkt dat niet het geval te zijn, koop zo'n superwifi punt van KPN erbij en plaats die op de bovenste verdieping als mesh AP (dus draadloze backhaul).

Gebruik gewoon als router de KPN Experiabox en als Accesspoint zo'n Super wifi punt van KPN.
Die zijn minimaal van dezelfde kwaliteit als consumenten routers en hebben als hele grote voordeel dat de firmware netjes onderhouden wordt door KPN.
Dus duikt er een gevaarlijk hack op dan patched KPN de boel voor je zonder dat jij regelmatig bij moet houden of er nieuwe firmware voor je consumenten router beschikbaar is.

Ook krijgen consumenten routers na een jaar of zo geen nieuwe firmware meer, dan moet je weer een nieuw model kopen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
Ben(V) schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:25:
Een woning uit 2004 heeft minimaal een leiding naar een slaapkamer voor telefoon.
Trek er een utp cat 6 met stugge kern in (zit er een telefoonkabel in vervang die dan door de utp kabel).
Netjes afmonteren op een wcd aan beide kanten (niet prutsen met RJ45's aanknijpen).

Plaats daar een Accesspoint, hoogst waarschijnlijk heb je dan voldoende bereik op die verdiepingen ook die erboven.
Indien blijkt dat niet het geval te zijn, koop zo'n superwifi punt van KPN erbij en plaats die op de bovenste verdieping als mesh AP (dus draadloze backhaul).

Gebruik gewoon als router de KPN Experiabox en als Accesspoint zo'n Super wifi punt van KPN.
Die zijn minimaal van dezelfde kwaliteit als consumenten routers en hebben als hele grote voordeel dat de firmware netjes onderhouden wordt door KPN.
Dus duikt er een gevaarlijk hack op dan patched KPN de boel voor je zonder dat jij regelmatig bij moet houden of er nieuwe firmware voor je consumenten router beschikbaar is.

Ook krijgen consumenten routers na een jaar of zo geen nieuwe firmware meer, dan moet je weer een nieuw model kopen.
Thanks. Telefoon leiding is een goede, die kan ik mij niet herinneren (krijgen de sleutel 15 juli). Dus daar ga ik dan naar kijken.
Een wandcontactdoos zonder RJ45 aansluiting? Alleen inkomend bedoel je dan, of zijn er anderen?
https://www.elektramat.nl...tdoos-cat6a-1rj45-245100/ (als voorbeeld)

Goed punt ook voor de modem firmware. Dat is iets waar ik momenteel altijd te laat mee ben.

[ Voor 3% gewijzigd door Angilo op 05-07-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:29

Herman

FP ProMod
Angilo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:46:
(...) Her en der lees ik dat Ubiquity de beste is. Hier kan ik echter geen wifi routers van vinden.
(...)
Modems en routers
- https://tweakers.net/mode...pVsjI0MAByizKTU30zgfIGtQA

Access points:
- https://tweakers.net/acce...WyMjQwAHKLMpNTfTPzlKwMagE

:>

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
Ah, stom van mij, ik had wifi aan staan bij de router. Maar dan neem je natuurlijk een Router zonder wifi en dan een AP. De Dream Router werd namelijk afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:47
Angilo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:25:
[...]

Thanks. Telefoon leiding is een goede, die kan ik mij niet herinneren (krijgen de sleutel 15 juli). Dus daar ga ik dan naar kijken.
Een wandcontactdoos zonder RJ45 aansluiting? Alleen inkomend bedoel je dan, of zijn er anderen?
https://www.elektramat.nl...tdoos-cat6a-1rj45-245100/ (als voorbeeld)

Goed punt ook voor de modem firmware. Dat is iets waar ik momenteel altijd te laat mee ben.
Ik bedoel dat je een kabel in een buis trekt komt die aan de slaapkamerkant in een doos uit en daar monteer je een wcd voor inbouw.
De andere kant van de kabel zal wel in de meterkast uitkomen.
Als je meerdere kabels hebt dan plaats je daar een patchpaneel en monteer de kabels daar af.
Als er maar een of twee kabels hebt monteer je ze af op een opbouw wcd.

Vanaf de wcd's sluit je de boel weer aan met kant en klaar gekochte patchkabels.
Kortom, nooit zelf RJ45's aan kabels prutsen.

Verder gewoon de KPN Experiabox gebruiken inclusief wifi en uitbreiden indien nodig (dus niet tevoren) met extra wifi punten van KPN.
Dat is de goedkoopste en ook de beste oplossing, alle consumenten spullen die je extra koop doen hetzelfde of slechter.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Angilo
Hoi,

Een update hier. We zijn inmiddels verhuisd en maken iets meer dan een maand gebruik van onze nieuwe setup. Sommige adviezen heb ik mee genomen.
In elke kamer hebben we minimaal 1 inbouw wandcontactdoos met een cat6a aansluiting. De cat6a kabel heeft een stugge kern. Nergens gepruts met RJ45 connectoren. Thanks @Ben(V) voor dit advies. In de meterkast heb ik een patch panel gemonteerd en vanuit daar patch kabels naar de router.

Als router ben ik voor de Unify Dream Machine Special Edition gegaan. Op elke verdieping hebben we 1 Unify AP. Door PoE vanuit de dream machine SE zijn er geen extra kabels/adapters/injectors nodig.

Verder heb ik de Unify G4 deurbel aangesloten.
Alles werkt fantastisch, internet is super snel en met name de stabiliteit is zeer aangenaam. Ik vond het een leuk projectje om te doen ook.

Volgende stappen:
- KPN IPTV
- Meterkast netjes afwerken
- Sommige kamers hebben nog cat5, dat moet ik nog vervangen door cat6a. Gaat niet zo makkelijk omdat er 3 dikke kabels door dezelfde kabelgoot lopen...
- AP die bereik in de tuin heeft

Iedereen bedankt voor de goede adviezen!

Voor de mensen die zich afvragen hoe ik van "er zijn geen lege kabelgoten" naar minimaal 1x cat6a aansluiting in elke kamer middels een WCD kom. Op sommige kamers kwamen er aangename verrassingen achter het behang vandaan, en daarnaast had elke kamer een coax/telefoon aansluiting. Pijnpunt (letterlijk, had de blaren op mijn handen staan) was de kabels uit de kabelgoot krijgen aangezien ze soms 3 coax kabels in 1 goot hadden gepropt.

[ Voor 17% gewijzigd door Angilo op 21-09-2022 09:53 ]

Pagina: 1