uATX towercase die 275W STIL kan houden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Tot een jaar of vijf geleden was het simpel in case-land: als je van stilte hield, ging je naar SilentPCReview, las je de uitgebreide reviews en guides en je wist welke case je moest hebben.

Helaas is de oprichter daar gestopt en de nieuwe eigenaar runt het als generieke clickbait advertorial site zonder eigen content en enige vermelding van akoestische prestaties :(

Constatering is dan dat goede overzichten van cases lastig te vinden zijn, al helemaal als je een case van bescheiden formaat wilt zonder RGB-slaapverstoorders die stil is. En dat heb ik exact nodig, aangezien ik een 'nieuwe' GPU heb overgekocht van een collega en die past niet in mijn vertrouwde Antec case uit het jaar kruik. Als noodoplossing heb ik het systeem overgezet in een Zalman case die ik jaren terug voor EUR 19 kocht. Fantastische waar voor geld, maar het is dun blik en dat is al te goed te horen.

Nu, wat zoek ik exact:
- uATX case (mag ook full ATX zijn, maar dan wel binnen de gestelde afmetingen)
- max 44cm hoog en 22cm breed (lengte boeit minder)
- genoeg ruimte voor een 27.6cm lange dual-slot GPU op 2e en 3e positie
- montageplek voor 2x 2.5" drives
- plaats voor mijn normale ATX voeding
- genoeg airflow om ongeveer 275W (Ryzen 5 3600 & RTX2060 Super) koel te kunnen hoden
- binnen bovenstaande zes eisen zo stil mogelijk

Wat heb ik NIET nodig:
- geen raam (want minder stil dan een metalen plaat met plak bitumen er tegenaan)
- sterke voorkeur voor geen RGB-ongein of eigenlijk iets anders dan power en HDD LED, maar geen dealbreaker als het er wel op zit.
- 5.25" drive bay is totaal niet nodig, mag wel, maar geeft geen enkele meerwaarde voor me hier.

Looks boeien me verder weinig, maar het soort dicht-ogende strak-egale kasten die het stilst zijn vind ik stiekem ook het mooist.

Budget is EUR 100, maar mag zeker minder.

Ben nadrukkelijk niet merkvast. Ik was een tijdje Fractal Design fan nav goede ervaringen met een van de eerste Defines, maar mijn laatste Fractal Design case was de Define Nano S (mITX) en die viel qua geluidsdemping vies tegen.

Enfin, met filter in Pricewatch op specifiek uATX en de genoemde afmetingen is al veel kaf van koren te scheiden. Ben vervolgens gaan kijken naar alles wat beetje stil zou moeten zijn en kwam op deze shortlist uit:

pricewatch: Fractal Design Define Mini C
EUR 94.90 Reviews: goede koeling en goed stil

pricewatch: Cooler Master Silencio S400
EUR 89.90 Reviews: zeer stil, maar koelt benedenmaats (zij het een stuk beter dan de oude 352, die ik om die reden niet meegenomen heb in de vergelijking)

pricewatch: Antec P5
EUR 60.95 Reviews: geen goede vergelijkende, userreviews zeggen fans luidruchtig, dempt wel ander geluid

pricewatch: Sharkoon S1000
EUR 57.04 Reviews: geen goede vergelijkende, userreviews zeggen fans luidruchtig

In eerste instantie lijkt het klassiek geval van "je krijgt waar je voor betaalt". M'n probleem is dus gebrek aan vergelijkende reviews. De Silentio S400 en Define Mini C heb ik weliswaar niet head-to-head vergeleken kunnen vinden, maar wel meerdere reviews van elk vs andere kasten met grondige methodologie. De S400 zou wel eens iets stiller kunnen zijn, maar qua airflow wint de Definie Mini C het. Daar zou ik nog wel uit komen, maar dan heb je de rest. Nul professionele vergelijkende reviews die ik kon vinden :'(

Vooral de Antec ziet er potentieel interessant uit met lekkere zware dempingsmatten, maar userreviews klagen vrij universeel over onverwacht hoorbare fans. Nu kan ik de fans door een paar Noctua Redux casefans vervangen, maar dan ben ik duurder uit dan met de Fractal Design of Cooler Master modellen. Idem voor de Sharkoon.

Concrete vraag dus:
- heeft iemand de Antec P5 en/of Sharkoon S1000 naast de Define Mini C en/of S400 in actie gezien en bovenal gehoord? Hoe is die vergelijking?

Evt andere tips voor andere kasten ook welkom, al zou het me verbazen als ik echt interessante gemist heb.

Oslik blyat! Oslik!

Beste antwoord (via dion_b op 05-07-2022 19:05)

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:58

CMT

dion_b schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 02:03:
Tot een jaar of vijf geleden was het simpel in case-land: als je van stilte hield, ging je naar SilentPCReview, las je de uitgebreide reviews en guides en je wist welke case je moest hebben.

Helaas is de oprichter daar gestopt en de nieuwe eigenaar runt het als generieke clickbait advertorial site zonder eigen content en enige vermelding van akoestische prestaties :(
Wat ontzettend jammer zeg en inderdaad wat een afschuwelijke tablet website is het geworden.
Er is niets meer van de oude SPRC over :'( .
Het was voor mij destijds een baken in de zoektocht naar de meest stille PC.
Dankzij SPRC heb ik namelijk een Antec P182 gekocht in 2007 (die ik nog steeds heb), Nexus D12SL-12 (Yate loon eigenlijk) fan's en een Corsair HX520 voeding. De reviews waren echt van hoog niveau.
Het resultaat was dan ook een PC systeem waarbij anderen zich bij afvroegen of deze wel aan stond 8) .

Tegenwoordig worden er eigenlijk geen goede dichte kasten gemaakt gericht op stilte. De kwaliteit is er gewoon niet meer naar (slappe wanden, veel roostertjes, gaten, plastic afdek kapjes e.d).
Ook ik heb heel wat kasten gehad naast de Antec P182, waaronder Fractal R5, R6, Meshify S2, Phanteks P400S en nu een Corsair 5000D (met solide en airflow panelen).
Niets heeft de Antec P182 meer kunnen ervaren, zowel in bouwkwaliteit als stilte.
Mede omdat de panelen uit een composiet van plastic en metaal bestonden met ribben (tegen resonanties), maar ook omdat het gebruikte staal van het frame vrij dik was.

Het was voor mij een lange tijd een noodzaak om het zoveel mogelijk dicht te houden vanwege de 3.5" harde schijven. Maar doordat de P182 zo dicht was met weinig airflow en ook smal in breedte, heeft het mij helaas 2 videokaarten gekost die er na verloop van tijd in overleden zijn (de prijs die ik betaalde voor deze stilte).
Sinds ik van de 3.5" harde schijven af ben, ben ik langzaam aan steeds meer richting open gegaan.
Maar dat kan alleen wanneer je geen last van coilwhine of andere bijgeluiden hebt, die gedempt moeten worden.

Zoals anderen al gezegd hebben is het een dilemma om een PC stil te krijgen. Het liefst wil je alles zoveel mogelijk dicht hebben, maar dat genereert ook juist weer geluid omdat de koeling harder moet werken voor hetzelfde resultaat. In die zin is het beter om te voorkomen dan te genezen.
Sinds onderdelen zichzelf bijna helemaal uit kunnen zetten in rust en 3.5" harde schijven geen noodzaak meer zijn, kan het zijn dat een 'airflow' kast juist stiller is dan een dichte kast.
Er zitten wel een paar maren aan:
  • Alle componenten moeten van zichzelf al redelijk stil zijn en trillingsarm
  • Het liefst zo groot mogelijke ventilatoren op alles -> kast, cpu, videokaart.
  • De ventilatoren mogen niet hard werken, dus <800rpm.
  • De ventilatoren mogen niet dicht tegen een rooster of filter zitten -> gebruik een duct/shroud als het moet
  • Alles wat trillingen veroorzaakt, moet zoveel mogelijk zacht ontkoppelt zijn. Meegeleverde rubbertjes zijn vaak te hard en onvoldoende
  • De kast moet breed zijn om de videokaart, 'ademruimte' te geven. Dan zit je al gauw richting 23-24cm met 14cm kastventilatoren.
Als je toch coilwhine en bijgeluiden moet dempen, dan is de enige manier een kast te kiezen die zoveel mogelijk gesloten is met maar 1 inlaat en 1 uitlaat. Alle gaten die overblijven zijn plekken waar geluid uit weg kan 'lekken'. Het liefst een kast waarbij de luchtdoorvoer geen directe pad naar buiten toe heeft, maar wel met zo min mogelijk weerstand.
En dan zoveel mogelijk demping en absorptie toepassen.
Dus panelen verzwaren (demping) en voorzien van akoestisch schuim (absorptie) zonder de cpu en videokaart te verstikken.
Dunne plastic kapjes dempen nagenoeg geen geluid en moet je ook absoluut vermijden.
Kasten zoals Fractal Define Nano 2 en Fractal mini C, vallen daardoor af.
Eigenlijk bijna alle kasten... ;w

Wil je echt een stille dichte kast hebben dan is de enige optie om zelf aan de slag te gaan.
Ga dus niet op reviews af, want een kast kan best een goede basis hebben om het zeer stil te krijgen!
Het probleem is dat de meegeleverde ventilatoren vaak slecht zijn en ook niet met elkaar te vergelijken vanwege de bouw en verschillende toerentallen.
Bovendien heeft iedereen een subjectieve beoordeling over wat 'stil' is en geven dB getalletjes (vaak met gewogen curves) totaal niet weer hoe stil iets is.
Een 30dB toon of sinus kan je knettergek maken, terwijl 30dB roze ruis weer als prettig achtergrond geluid ervaren kan worden. Maarja reviewers vinden het fijn om iets in een hokje of tabel te kunnen plaatsen voor een vergelijking.

Om nog op jouw keuzelijstje in te gaan. Ik ben bang dat geen van de genoemde kasten geschikt zijn, wanneer je echt voor stilte wilt gaan.
De Antec P5 en Sharkoon S1000 hebben nagenoeg geen inlaat opening en dat is niet meer te compenseren met een hoger toerental (275W is gewoon teveel in zulke kasten).
De Fractal Mini C en Cooler Master Silencio S400 hebben een redelijke opbouw, maar zijn helaas is erg smal en dat is heel nadelig voor een brede videokaart die dan de warmte niet weg kan blazen.
Eenmaal dicht is de onderkant en bovenkant van de videokaart min of meer afgesloten.
Ze hebben ook geen optie om de videokaart eventueel te kantelen met een riser kabel.
Daarnaast is de bovenkant ook afgedekt met een crappy plastieken deksel = laat veel geluid door.

Wanneer de kastbreedte echt vaststaat is de nieuwe Fractal Pop mini silent mogelijk interessant: pricewatch: Fractal Design Pop Mini Silent Black Solid
Ik kan alleen niet beoordelen of de roosters aan de voorkant nog open genoeg zijn voor de lucht inlaat en ook is de voorkant van plastic gemaakt (Nano C heeft dat dan weer ook).
Maar het voordeel is dat de bovenkant dicht is!
Wat je eventueel nog daaraan kan verbeteren is het toevoegen van 15/25mm Flamex 'akoestisch' absorptie schuim (op plekken die de luchtstroming niet afsluit of onderdelen verstikt) en loodbitumen/massaplaten op de bovenkant + plastieken voorpaneel.

Verder kan ik met klem adviseren om alle 12cm ventilatoren voor Noctua NF-A12x25 te vervangen en niets anders.
Ik heb zeer veel verschillende ventilatoren geprobeerd en hoewel sommigen inderdaad stil zijn, hebben ze vaak problemen met bijgeluiden veroorzaakt door de motor en/of trillingen in het frame.
Deze frame trillingen worden nooit genoemd in reviews, terwijl dat een grote oorzaak is waarom je een ventilator zo goed kan horen in een kast (panelen fungeren als klankborden).
De Noctua NF-A12x25 zijn echt de enige ventilatoren die op alle vlakken de spijker op de kop slaat.
Geen motor bijgeluiden, weinig turbulentie, geen resonanties in de frame of bladen en zeer weinig trillingen in het frame. Het resultaat is een zeer prettige geluid dat te omschrijven is als een 'soepele zoef'.
Duur, maar je krijgt er ook fijne accessoires bij (waaronder een siliconen pakking).
De Arctic P12 is een goede poorman's optie en presteren net zo goed als de Noctua's, maar hebben helaas last van nogal storende resonanties in het frame + bladen en zingen dus op bepaalde toerentallen.

Okee ik stop nu, sorry voor de grote lap tekst en betoog! Ik wilde graag mijn ervaring delen omdat we waarschijnlijk op een lijn zitten qua wensen voor een stille PC en dezelfde zoektocht afgaan/zijn afgegaan.

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-01 14:40
Zie het recente topic Stille µATX build.

De Define Mini C heeft betere kwaliteit stoffilters dan de CM S400. De P5 en en Sharkoon ken ik niet.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Djarune schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 07:37:
Zie het recente topic Stille µATX build.

De Define Mini C heeft betere kwaliteit stoffilters dan de CM S400. De P5 en en Sharkoon ken ik niet.
Dat is juist de uitdaging. Zoals gezegd, genoeg over de Define Mini C en S400 te vinden. Met m'n vorige GPU (erg zuinige GTX1650) zou ik de S400 overwogen hebben want iets stiller, maar met RTX2060 Super is airflow van de Mini C allicht net doorslaggevend. Maar het is juist de P5 en S1000 waar ik meer info over zoek.

Voor de P5 zijn er een paar gesponsorde Youtube advertorial "reviews", maar beter dan deze blogpost vind ik niet:
https://www.pc-kombo.com/...20The%20Antec%20P5%20Mini
Daadwerkelijk kritische blik, maar het blifjt subjectief - geen metingen - en geen 1:1 vergelijking.

Voor de S1000 alleen de influencer-advertorials (al dan niet in het Duits :P ), sonst nichts.

Moet zeggen dat ik op basis van de advertorials al genoeg weet om de S1000 te laten afvallen: geen demping op de zijpanelen en muv zeefje ook niet op de voorkant. De P5 heeft dat echter duidelijk wel, dus wmb nog steeds valide optie. Mijn Antec P150 beviel goed (behalve dan dat de GPU er niet in paste), ook qua acoustics - zeker niet slechter dan de Definie Nano S - dus ik wil ik een kast in die traditie zeker niet bij voorbaat uitsluiten - al merk ik dat er weinig details nog overeenkomen met dat geval uit 2007.

Oslik blyat! Oslik!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:47

HugoBoss1985

Xenotech

InterTech IM1 Pocket.
Maar 21 liter; zeker 10 liter minder dan welke van de andere genoemde cases.
En genoeg airflow mogelijkheden; stilte creëer je zelf door zoveel mogelijk fans te monteren en deze op lage toeren te draaien.

Hier een 12400f, 16gb, b660, rtx2070 erin zonder problemen en heerlijk stil.

[ Voor 54% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-07-2022 09:59 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:50:
InterTech IM1 Pocket.
Maar 21 liter; zeker 10 liter minder dan welke van de andere genoemde cases.
En genoeg airflow mogelijkheden.

Hier een 12400f, 16gb, b660, rtx2070 erin zonder problemen en heerlijk stil.
Had ik gezien maar:
Length graphics card (max.) 245mm¹
(when installing an ATX power supply)
Bovendien zijn de twee zijkanten open mesh, en is alleen bodemplaat daadwerkelijk gedempt. het zou me verbazen als het qua demping vergelijkbaar is met de S400 of Define Mini C. En wederom alleen maar advertorial reviews :/

Oslik blyat! Oslik!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Die videokaart lengte is geen vast gegeven.
Als je de psu lengte in de gaten houdt dan is de psu zelf zowieso geen probleem.
Wellicht wél de kabels, dat ligt dan ook je psu.
Een Coolermaster bijvoorbeeld, met "platte" kabels is ideaal... een Corsair met stugge ronde kabels minder.

SFX is beter in deze case, maar dat wil je niet.

De bodem heeft géén demping en is ook geperforeerd.
De fan filters helpen wel wat qua geluidsdemping... maar die gebruik ik niet eens.
Als je genoeg airflow hebt dan kan het systeem vanzelf stil zijn (immers hoeft alles niet hard te draaien).

Je kan ook panelen gaan afplakken, voor geluidsdemping... maar dat kost je airflow en koeling.

Een Define C is een hele dichte en stille case, maar wel een stuk warmer en hierdoor zullen de fans ook harder draaien (maargoed... de Define C is dicht en heeft geluidsdemping).
Ik heb daar wel 200 (echt waar) builds mee gemaakt en de Define C zijn gewoon hele goede en stille behuizingen.

Ik kan je deze review in ieder geval aanraden, als je deze nog niet gezien had.

YouTube: Inter-Tech IM-1 Pocket Review | The Smallest Micro ATX Case

En als je wilt ben je welkom om hier de case/build te bewonderen (let wel: ik heb er een sfx psu in), kunnen we ook nog eens over retro hardware lullen :)
Ik heb ook een tweede build met een andere IM1 Pocket gedaan, met ATX psu en 269mm grafische kaart (GTX 970).
En mijn RTX 2070 ging daar ook gewoon in.

Je kan anders ook nog eens naar de Silverstone ALTA G1M kijken.
Vergelijkbaar qua volume met je andere opties, met een kleine footprint.

[ Voor 36% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-07-2022 10:15 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:03:
Die videokaart lengte is geen vast gegeven.
Als je de psu lengte in de gaten houdt dan is de psu zelf zowieso geen probleem.

Wellicht wél de kabels, dat ligt dan ook je psu.
Hele systeem incl PSU heb ik al en gaat niet vervangen worden. De PSU is een vrij forse, 16cm diepe, Corsair RM550x. De GPU zou nog wel onder de PSU passen, maar er komen ook kabels uit en dat gaat elkaar bijten. Ik ben juist kast aan het vervangen omdat onderdelen niet passen. Ik ga niet nog een kast kopen waar het niet past.
De bodem heeft géén demping en is ook geperforeerd.
De fan filters helpen wel wat qua geluidsdemping... maar die gebruik ik niet eens.
Als je genoeg airflow hebt dan kan het systeem vanzelf stil zijn (immers hoeft alles niet hard te draaien).

Je kan ook panelen gaan afplakken, voor geluidsdemping... maar dat kost je airflow en koeling.

Een Define C is een hele dichte en stille case, maar wel een stuk warmer en hierdoor zullen de fans ook harder draaien (maargoed... de Define C is dicht en heeft geluidsdemping).
Dat heb ik eerder horen zeggen, ben voor een erg open case gegaan en was er niet blij mee. Komt bij: dit zeg je wel, maar heb je daadwerkelijk vergelijkende meetwaardes van thermals en akoestiek? Ik vind geen enkele review van de IM-1 die dergelijke cijfers geeft...
Ik kan je deze review in ieder geval aanraden, als je deze nog niet gezien had.

YouTube: Inter-Tech IM-1 Pocket Review | The Smallest Micro ATX Case
Dat is gewoon een advertorial. Wel een uitgebreide, maar dat verandert aard van het beestje niet.
Je kan anders ook nog eens naar de Silverstone ALTA G1M kijken.
Vergelijkbaar qua volume met je andere opties, met een kleine footprint.
Volume en footprint interesseert me eigenlijk weinig, zolang het past binnen genoemde afmetingen mag het lomp groot en ruim zijn - wat airflow potentieel ten goede komt.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 05-07-2022 10:23 ]

Oslik blyat! Oslik!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Mijn pa heeft een IM1 Pocket met exact dezelfde PSU (RM550x 2018?) en een MSI Gaming RX480 8gb.
Het is krap (en ja, e.e.a. raakt elkaar), maar het past.

Ik heb geen meetwaarde maar ik kan je wel vertellen dat ik heel erg gevoelig ben voor geluid van een pc.
En ik heb echt zoveel systemen gebouwd dat ik rustig durf te zeggen dat een build hierin gewoon prima stil kan zijn.
En dat ik de pc gebruik voor tv gaming, zonder headphones.
De SFX psu in mijn build maakt het meeste geluid... daar heb je met die RM550x geen last van.

Tja... je moet toch wat bekijken als je reviews wilt zien.

Als ik jou was zou ik gewoon een Define Mini C kopen (maar ik vind dat geen bescheiden formaat als het dus ook ruim 10 liter minder kan ;)).
Dat is dan voor jou 100% de beste keuze.

[ Voor 31% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-07-2022 10:30 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:24:
Mijn pa heeft een IM1 Pocket met exact dezelfde PSU (RM550x 2018?) en een MSI RX480.
Het is krap, maar het past.

Ik heb geen meetwaarde maar ik kan je wel vertellen dat ik heel erg gevoelig ben voor geluid.
En dat ik de pc gebruik voor tv gaming, zonder headphones.
De SFX psu in mijn build maakt het meeste geluid.

Tja... je moet toch wat bekijken als je reviews wilt zien.
Sowieso ben ik geen van van reviews kijken, ik lees liever. Maar dit soort "stuur me een product op en ik geef je een niet-vergelijkende positieve review" is gewoon sluikreklame, puur en simpel.

Van die ALTA G1M zijn trouwens wel prima reviews te vinden:
So the Alta G1M's temperatures and open-chassis-style noise levels are definitely not high points.
Of:
- Air flow is marginal and best suited to lower powered hardware
[...]
- When fan speeds are high the Alta G1M gets noisy
Dit zijn optisch mooie kleine kastjes, maar passen duidelijk niet in mijn requirements.

Oslik blyat! Oslik!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

dion_b schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:31:
[...]

Sowieso ben ik geen van van reviews kijken, ik lees liever. Maar dit soort "stuur me een product op en ik geef je een niet-vergelijkende positieve review" is gewoon sluikreklame, puur en simpel.

Van die ALTA G1M zijn trouwens wel prima reviews te vinden:

[...]

Of:

[...]

Dit zijn optisch mooie kleine kastjes, maar passen duidelijk niet in mijn requirements.
Jammer dat je niet voor video reviews open staat.
Tja, ik ben het soort type waar (dit soort) reclame geen invloed op heeft.
Overigens had ik de case al voordat ik die review tegen kwam.
Ik kijk daar (case video reviews in het algemeen) alleen naar om de mogelijkheden te zien (hij bespreekt ook dat er meer mogelijk is dan wat de fabrikant aangeeft, zeer nuttig) en te zien hoe het in elkaar zit.
Op Tweakers zelf staan ook, korte, geschreven reviews over deze case.
Volgens mij kan ik een goede mening geven over deze case nadat ik er 2-3 verschillende builds in heb gemaakt.
Als jij er nu al anders tegenaan kijkt dan ga ik je dus ook niet overtuigen, maar dat is al duidelijk.
Je moet niet iets gaan kopen waar je niet achter staat.

Persoonlijk vind ik ruim 10 liter meer voor dezelfde hardware niet te rechtvaardigen.
En 30+ liter M-atx vind ik dus geen bescheiden formaat, maar jij hebt weer andere eisen dan ik ;).

Ik ga hier nu verder niet reageren (graag gedaan) en kan je nogmaals aanraden om gewoon een Define Mini C te kopen.
De 3 andere door jou genoemde behuizingen vallen voor mij gewoon echt af.

[ Voor 21% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-07-2022 10:48 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:27
De fans van de P5 zijn absoluut niet stil en de kwaliteit van de S1000 is niet wat je zoekt als je ook naar Fractal behuizingen kijkt.

Kijk ook eens naar de Nanoxia Deep Silence 4. Enig nadeel vind ik dat er maar één intake fan mogelijk is maar met die ene fan is de airflow heel behoorlijk.

• Asthereal
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-05-2025
Het eeuwige gevecht tussen stilte en koeling: alles geluiddicht maken betekent ook minder airflow en dus minder koeling, waardoor de ventilatoren sneller moeten draaien en meer herrie produceren. Volgens veel reviewers is het beter om een airflow-geoptimaliseerde kast te kopen en de ventilatoren langzamer te laten draaien, maar er is ook zoiets als het type geluid wat je vervelend vindt, en dat is subjectief. Harde schijven maken een vrij hoog geluid, wat juist beter wordt tegengehouden door de padding in de stilte-geoptimaliseerde kasten. Zelfde geldt voor coil whine.

Als je onderdelen geen coil whine produceren en je opslag bestaat nog uitsluitend uit SSDs, dan zou ik adviseren om voor een Fractal Design Meshify C (evt. Mini, maar de "grote" is ook vrij klein) of eventueel een Silverstone FARA H1M Micro te gaan, en te investeren in goede kwaliteit ventilatoren, maar als je harde schijven gebruikt en/of sommige onderdelen hebben wat last van coil whine, en jij hebt daar weer last van qua geluid, dan sluit ik me aan bij het advies hierboven van de Define C Mini of eventueel die Nanoxia Deep Silence 4, hoewel ik met Nanoxia geen ervaring heb (maar die gebruiken veel ideeën die Fractal vroeger ook belangrijk vond, dus dat lijkt me een redelijk veilige keuze, en de bouwkwaliteit is prima aldus reviews).

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Heb je al naar de nieuwe Pop Mini Silent gekeken van Fractal?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Asthereal schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:49:
Het eeuwige gevecht tussen stilte en koeling: alles geluiddicht maken betekent ook minder airflow en dus minder koeling, waardoor de ventilatoren sneller moeten draaien en meer herrie produceren. Volgens veel reviewers is het beter om een airflow-geoptimaliseerde kast te kopen en de ventilatoren langzamer te laten draaien,
Als ik daadwerkelijk naar tests kijk, zie ik dat dat meevalt. De beste high-flow kasten (met stiekem toch wat silent features) trekken gelijk op met de beste silent kasten onder load, maar idle is het dag en nacht verschil in voordeel van de silent kasten.

Nu ik toch op die Pop Silent gewezen wordt twee reviews:
https://www.tomshardware....fractal-design-pop-silent
- Pop Silent onder alle omstandigheden het stilst.
reviews: Nieuwe serie Fractal Pop-kasten getest - Airflow met Air of stilte m...
Bij Basissysteem (wat nagenoeg exact overeenkomt met mijn specs) onder load wint de Corsair 4000D (die net iets te hoog is om hier te passen) het net van de Pop Silent op 2e plek, maar idle wint de Pop makkelijk.

Ik heb het wederom beide geprobeerd in het verleden en ik ben op basis van die (subjectieve) ervaring op zoek naar een stille case die de boel acceptabel koel kan houden, niet een case met high airflow die hopelijk acceptabel stil is.
maar er is ook zoiets als het type geluid wat je vervelend vindt, en dat is subjectief. Harde schijven maken een vrij hoog geluid, wat juist beter wordt tegengehouden door de padding in de stilte-geoptimaliseerde kasten. Zelfde geldt voor coil whine.
Speelt ook mee - en ben zeker geen fan van coil whine - maar het gaat me toch echt primair om fangeluid, en dan specifiek fangeluid bij near-idle toestand, oftewel wat ik hoor als ik aan het werk ben (Firefox, MS Word en Excel als zwaarste toepassingen :P ); bij het gamen is er al herrie genoeg van de game.
Als je onderdelen geen coil whine produceren en je opslag bestaat nog uitsluitend uit SSDs, dan zou ik adviseren om voor een Fractal Design Meshify C (evt. Mini, maar de "grote" is ook vrij klein) of eventueel een Silverstone FARA H1M Micro te gaan, en te investeren in goede kwaliteit ventilatoren, maar als je harde schijven gebruikt en/of sommige onderdelen hebben wat last van coil whine, en jij hebt daar weer last van qua geluid, dan sluit ik me aan bij het advies hierboven van de Define C Mini of eventueel die Nanoxia Deep Silence 4, hoewel ik met Nanoxia geen ervaring heb (maar die gebruiken veel ideeën die Fractal vroeger ook belangrijk vond, dus dat lijkt me een redelijk veilige keuze, en de bouwkwaliteit is prima aldus reviews).
Die Nanoxia had ik niet eerder gezien, lijkt me intrigerend - ik ga kijken wat ik erover kan vinden :)
Jeroenneman schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:53:
Heb je al naar de nieuwe Pop Mini Silent gekeken van Fractal?
Oeh, die ook nog niet gezien - of beter gezegd, toen ik de naam zag gelijk overgeslagen want vast RGB monster ofzo. Ik zie dat de Pop Silent erg goede revieuws heeft mbt geluid, eens zien of ik iets over specifiek de Mini kan vinden (ook met teleurstelling van de Nano S in het achterhoofd).

Oslik blyat! Oslik!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:22

Daar kan je ook naar reviews van andere kasten kijken, dit is echt geen advertorial reviewer.

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 05-07-2022 12:20 ]

• Asthereal
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-05-2025
Als die Pop net past, dan is dat waarschijnlijk een goede keuze inderdaad. Hij is net uit, en ik had de silence variant daarvan nog niet gezien en bovendien had ik in mijn hoofd dat die wat groter was, dus die had ik niet direct op mijn radar.

Nanoxia kasten zijn wat ouderwets qua bouw (doen al jaren hetzelfde), maar als je geen nieuwe features nodig hebt, is dat natuurlijk geen probleem, en je gaf al aan dat de looks je niet uitmaken. Ik heb begrepen dat die wel standaard vrij aardige kwaliteit ventilatoren hebben.

Wat betreft de reviews van Gamers Nexus: zij zijn nogal gefocust op performance, dus wellicht is dat niet het platform waar jij wat aan hebt voor dit specifieke geval. Zij testen vooral onder verschillende (vrij zware) workloads en vergelijken dan de verschillende kasten. Verder wel uitstekende reviewers overigens, maar in dit geval niet ideaal voor jou, vrees ik.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

dion_b schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:16:

[...]

Oeh, die ook nog niet gezien - of beter gezegd, toen ik de naam zag gelijk overgeslagen want vast RGB monster ofzo. Ik zie dat de Pop Silent erg goede revieuws heeft mbt geluid, eens zien of ik iets over specifiek de Mini kan vinden (ook met teleurstelling van de Nano S in het achterhoofd).
Ikzelf ben ook al langer op zoek naar een daadwerkelijk "stille" kast.
Tussen verschillende reviewers zit echt een wereld van verschil qua definitie van "stil". Als ik dan al zie dat ze testen met fans van 1600 rpm op 12V, dan maakt de kast ook geen reet meer uit, dat gaan nooit "stil" zijn (in mijn beleving dan).

De Pop Silent vind ik erg interessant omdat deze daadwerkelijk lijkt te focussen op stilte en vooral op het niet kunnen weglekken van geluid. Ik merk dat veel reviewers dan beginnen te bleren over hitte en te weinig airflow, maar met de juiste componenten hoeft dat ook helemaal geen probleem te zijn.

Ik bedoel, er zit een flink verschil tussen jouw setup (zuinige 3600 en 2060 Super), en een reviewer setup (vaak een 12900K + een RTX3080). Kan me best voorstellen dat de gemiddelde setup van een reviewer dan een kast gericht op stilte niet goed genoeg gekoeld wordt. Maar de meeste setups zullen prima kunnen in zo'n kast, én zijn dan heerlijk stil.

*Inderdaad triest dat SPCR is verworden tot clickbait shit. Geeft maar aan dat er blijkbaar echt te weinig mensen geven om daadwerkelijk stille componenten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:06

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik moet zeggen dat ik redelijk voor kamp Define Mini C ben als ex Define C gebruiker.

Demping in het voorpaneel en beide zijpanelen was erg fijn, goede stoffilters, ect.

Nu de hele andere kant op gegaan, vrijwel open case aan elke zijde maar goede fans gekocht en een goed getunde fancurve. PC staat op bureau en is idle praktisch onhoorbaar tenzij ik snachts alleen in de woonkamer zit maar zelfs dan is de klok op 6m afstand nog beter hoorbaar!

Onder load ja dan hoor ik de fans licht blazen (max 1500rpm 120mm fans) maar logisch want die 300 watt moet ergens heen

@Jeroenneman Er zijn genoeg mensen die om stilte geven maar anders dan vroegâh denk ik. Ik was laatst met wat oude hardware aan het knutselen en toen viel het me op. Amper mogelijkheden om fans/geluid te regelen. Ja met een aparte fancontroller, weerstanden tussen fans, fans op 7v laten lopen, ect.

Moderne build die netjes naar beneden clocked idle, GPU met fan stop, PWM regebare fancurve vanaf het moederbord, kwalitatief goede fans (heb je er meer van dan vroeger) en zelfs fanroosters waar beter over nagedacht is zodat je minder turbulentie van de luchtstroom hoort :)

Combineer een nette kast met een setje nette fans en CPU koeler en 275w stil houden is dan niet zo spannend hoor..

Gabriël AM5

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-01 10:12
Een paar jaar terug had ik nog een ITX build gemaakt in een Inwin kast. Dat was een AMD A7600 APU met 2 Noctua coolers erin. Als je dat ding aanzet hoor je heel kort een zuchtje wind en daarna hoor je vrijwel helemaal niks meer. Hij is zo stil dat als de monitor niet aanstaat je afvraagt of de PC ueberhaupt aan is. Hier zit dan geen dedicated GPU in maar het laat wel zien hoe stil zo een computer kan zijn.

Mijn volgende ITX build gaat in een Cooler Master NR200P die ik wederom met Noctua coolers zal uitrusten. De behuizing staat er al maar de build ga ik pas eind dit jaar / begin volgend jaar doen. Er moet een Ryzen RDNA2 APU in en wellicht stop ik nog mijn huidige Strix GTX 1070ti erin. Ik twijvel nog over hoeveel GPU power ik wens maar wat het belangrijkste is, is wederom de geluidsproductie en stroomverbruik. Ik ben overtuigt dat de Noctua coolers er weer een stille build van zullen maken. Ook dat de NR200p behuizing erg open is zorgt ervoor dat warme lucht sneller weg kan en daarom de fans minder hard hoeven te draaien, aldus wederom nog stiller.

Natuurlijk kan je het geluid proberen te onderdrukken met een geslotenkast, ik denk dat dit uiteindelijk ook weer contraproductief werkt ivm lagere airflow dus fans moeten weer harder draaien. Het geheel kun je overigens ook wel reduceren met een undervolt.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
WEBGAMING schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:20:
[YouTube: Fractal Pop Air RGB Case Review | Thermals, Build Quality, & Cable Management]

Daar kan je ook naar reviews van andere kasten kijken, dit is echt geen advertorial reviewer.
Dat is inderdaad betere review. Ik hoor dat Gamers Nexus z'n testprotocollen heeft van Mike Chin, de oprichter van SilentPCReview, en dat is gezien wat vanaf 19.20 getoond wordt erg plausibel.
Asthereal schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:28:
Als die Pop net past, dan is dat waarschijnlijk een goede keuze inderdaad. Hij is net uit, en ik had de silence variant daarvan nog niet gezien en bovendien had ik in mijn hoofd dat die wat groter was, dus die had ik niet direct op mijn radar.
De Pop Mini Silent past net, de gewone Pop Silent is groter. En dan weer het probleem: alleen de Pop Silent is uitgebreid gereviewd, de Mini niet.
Nanoxia kasten zijn wat ouderwets qua bouw (doen al jaren hetzelfde), maar als je geen nieuwe features nodig hebt, is dat natuurlijk geen probleem, en je gaf al aan dat de looks je niet uitmaken. Ik heb begrepen dat die wel standaard vrij aardige kwaliteit ventilatoren hebben.
Vorige kast was uit 2007, ik heb systemen in kasten uit 1999. "Ouderwets" is alvast non-issue. Sterker nog, ben redelijk fan van retro. Alleen niet van takkeherrie dat je 20 jaar terug uit computers hoorde komen.
Wat betreft de reviews van Gamers Nexus: zij zijn nogal gefocust op performance, dus wellicht is dat niet het platform waar jij wat aan hebt voor dit specifieke geval. Zij testen vooral onder verschillende (vrij zware) workloads en vergelijken dan de verschillende kasten. Verder wel uitstekende reviewers overigens, maar in dit geval niet ideaal voor jou, vrees ik.
Niet ideaal, maar veel beter ga ik niet vinden. Alhoewel, T.net reviews zijn ook erg goed en het "basis" systeem is exact mijn situatie.

Oslik blyat! Oslik!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-01 12:58
Mijn mening is dat een stille pc toch vooral begint met goede koeling en fans die ook effectief stil zijn.
Je kan het geluid dempen door de pc te 'verstikken' in een dichte kast, maar dan ben je het probleem toch wat aan het verleggen vind ik.

Je TDP is niet heel hoog. Ik zou gewoon eender welke case nemen met een degelijke airflow. Hang daar wat Arctic P12's (stil en goedkoop) in en laat die locked op 650rpm ofzo draaien. Fans die constant 'whooshen' is het meest vervelende wat er bestaat. Was voor mij ook een verademing toen ik al die ingewikkelde fan curves overboord gooide en m'n case fans gewoon locked zette.

Zorg verder dat je een kwalitatief goede cpu koeler hebt en probeer je GPU te undervolten

[ Voor 6% gewijzigd door Anton.net op 05-07-2022 15:12 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• CMT

CMT

dion_b schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 02:03:

Wat ontzettend jammer zeg en inderdaad wat een afschuwelijke tablet website is het geworden.
Er is niets meer van de oude SPRC over :'( .
Het was voor mij destijds een baken in de zoektocht naar de meest stille PC.
Dankzij SPRC heb ik namelijk een Antec P182 gekocht in 2007 (die ik nog steeds heb), Nexus D12SL-12 (Yate loon eigenlijk) fan's en een Corsair HX520 voeding. De reviews waren echt van hoog niveau.
Het resultaat was dan ook een PC systeem waarbij anderen zich bij afvroegen of deze wel aan stond 8) .

Tegenwoordig worden er eigenlijk geen goede dichte kasten gemaakt gericht op stilte. De kwaliteit is er gewoon niet meer naar (slappe wanden, veel roostertjes, gaten, plastic afdek kapjes e.d).
Ook ik heb heel wat kasten gehad naast de Antec P182, waaronder Fractal R5, R6, Meshify S2, Phanteks P400S en nu een Corsair 5000D (met solide en airflow panelen).
Niets heeft de Antec P182 meer kunnen ervaren, zowel in bouwkwaliteit als stilte.
Mede omdat de panelen uit een composiet van plastic en metaal bestonden met ribben (tegen resonanties), maar ook omdat het gebruikte staal van het frame vrij dik was.

Het was voor mij een lange tijd een noodzaak om het zoveel mogelijk dicht te houden vanwege de 3.5" harde schijven. Maar doordat de P182 zo dicht was met weinig airflow en ook smal in breedte, heeft het mij helaas 2 videokaarten gekost die er na verloop van tijd in overleden zijn (de prijs die ik betaalde voor deze stilte).
Sinds ik van de 3.5" harde schijven af ben, ben ik langzaam aan steeds meer richting open gegaan.
Maar dat kan alleen wanneer je geen last van coilwhine of andere bijgeluiden hebt, die gedempt moeten worden.

Zoals anderen al gezegd hebben is het een dilemma om een PC stil te krijgen. Het liefst wil je alles zoveel mogelijk dicht hebben, maar dat genereert ook juist weer geluid omdat de koeling harder moet werken voor hetzelfde resultaat. In die zin is het beter om te voorkomen dan te genezen.
Sinds onderdelen zichzelf bijna helemaal uit kunnen zetten in rust en 3.5" harde schijven geen noodzaak meer zijn, kan het zijn dat een 'airflow' kast juist stiller is dan een dichte kast.
Er zitten wel een paar maren aan:
  • Alle componenten moeten van zichzelf al redelijk stil zijn en trillingsarm
  • Het liefst zo groot mogelijke ventilatoren op alles -> kast, cpu, videokaart.
  • De ventilatoren mogen niet hard werken, dus <800rpm.
  • De ventilatoren mogen niet dicht tegen een rooster of filter zitten -> gebruik een duct/shroud als het moet
  • Alles wat trillingen veroorzaakt, moet zoveel mogelijk zacht ontkoppelt zijn. Meegeleverde rubbertjes zijn vaak te hard en onvoldoende
  • De kast moet breed zijn om de videokaart, 'ademruimte' te geven. Dan zit je al gauw richting 23-24cm met 14cm kastventilatoren.
Als je toch coilwhine en bijgeluiden moet dempen, dan is de enige manier een kast te kiezen die zoveel mogelijk gesloten is met maar 1 inlaat en 1 uitlaat. Alle gaten die overblijven zijn plekken waar geluid uit weg kan 'lekken'. Het liefst een kast waarbij de luchtdoorvoer geen directe pad naar buiten toe heeft, maar wel met zo min mogelijk weerstand.
En dan zoveel mogelijk demping en absorptie toepassen.
Dus panelen verzwaren (demping) en voorzien van akoestisch schuim (absorptie) zonder de cpu en videokaart te verstikken.
Dunne plastic kapjes dempen nagenoeg geen geluid en moet je ook absoluut vermijden.
Kasten zoals Fractal Define Nano 2 en Fractal mini C, vallen daardoor af.
Eigenlijk bijna alle kasten... ;w

Wil je echt een stille dichte kast hebben dan is de enige optie om zelf aan de slag te gaan.
Ga dus niet op reviews af, want een kast kan best een goede basis hebben om het zeer stil te krijgen!
Het probleem is dat de meegeleverde ventilatoren vaak slecht zijn en ook niet met elkaar te vergelijken vanwege de bouw en verschillende toerentallen.
Bovendien heeft iedereen een subjectieve beoordeling over wat 'stil' is en geven dB getalletjes (vaak met gewogen curves) totaal niet weer hoe stil iets is.
Een 30dB toon of sinus kan je knettergek maken, terwijl 30dB roze ruis weer als prettig achtergrond geluid ervaren kan worden. Maarja reviewers vinden het fijn om iets in een hokje of tabel te kunnen plaatsen voor een vergelijking.

Om nog op jouw keuzelijstje in te gaan. Ik ben bang dat geen van de genoemde kasten geschikt zijn, wanneer je echt voor stilte wilt gaan.
De Antec P5 en Sharkoon S1000 hebben nagenoeg geen inlaat opening en dat is niet meer te compenseren met een hoger toerental (275W is gewoon teveel in zulke kasten).
De Fractal Mini C en Cooler Master Silencio S400 hebben een redelijke opbouw, maar zijn helaas is erg smal en dat is heel nadelig voor een brede videokaart die dan de warmte niet weg kan blazen.
Eenmaal dicht is de onderkant en bovenkant van de videokaart min of meer afgesloten.
Ze hebben ook geen optie om de videokaart eventueel te kantelen met een riser kabel.
Daarnaast is de bovenkant ook afgedekt met een crappy plastieken deksel = laat veel geluid door.

Wanneer de kastbreedte echt vaststaat is de nieuwe Fractal Pop mini silent mogelijk interessant: pricewatch: Fractal Design Pop Mini Silent Black Solid
Ik kan alleen niet beoordelen of de roosters aan de voorkant nog open genoeg zijn voor de lucht inlaat en ook is de voorkant van plastic gemaakt (Nano C heeft dat dan weer ook).
Maar het voordeel is dat de bovenkant dicht is!
Wat je eventueel nog daaraan kan verbeteren is het toevoegen van 15/25mm Flamex 'akoestisch' absorptie schuim (op plekken die de luchtstroming niet afsluit of onderdelen verstikt) en loodbitumen/massaplaten op de bovenkant + plastieken voorpaneel.

Verder kan ik met klem adviseren om alle 12cm ventilatoren voor Noctua NF-A12x25 te vervangen en niets anders.
Ik heb zeer veel verschillende ventilatoren geprobeerd en hoewel sommigen inderdaad stil zijn, hebben ze vaak problemen met bijgeluiden veroorzaakt door de motor en/of trillingen in het frame.
Deze frame trillingen worden nooit genoemd in reviews, terwijl dat een grote oorzaak is waarom je een ventilator zo goed kan horen in een kast (panelen fungeren als klankborden).
De Noctua NF-A12x25 zijn echt de enige ventilatoren die op alle vlakken de spijker op de kop slaat.
Geen motor bijgeluiden, weinig turbulentie, geen resonanties in de frame of bladen en zeer weinig trillingen in het frame. Het resultaat is een zeer prettige geluid dat te omschrijven is als een 'soepele zoef'.
Duur, maar je krijgt er ook fijne accessoires bij (waaronder een siliconen pakking).
De Arctic P12 is een goede poorman's optie en presteren net zo goed als de Noctua's, maar hebben helaas last van nogal storende resonanties in het frame + bladen en zingen dus op bepaalde toerentallen.

Okee ik stop nu, sorry voor de grote lap tekst en betoog! Ik wilde graag mijn ervaring delen omdat we waarschijnlijk op een lijn zitten qua wensen voor een stille PC en dezelfde zoektocht afgaan/zijn afgegaan.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Inderdaaad! Tnx!

Breedte en hoogte zitten ironisch uitgerekend nu niet zo vast, maar na de zomer gaat het een stoelendans worden als m'n middelste naar groep 8 gaat, m'n oudste (die ondertussen met vriend samenwoont) eigen kamer opgeeft en ik hoogstwaarschijnlijk terug ga naar bureau met Ikea 'computerpoot' waar een erg standaard ATX kast net in past. Die dingen zijn van voor en aan groot deel van zijkant open, dus zat ruimte voor airflow, maar niet voor overdreven hoge/dikke kasten. Pop Mini Silent past net, maar omdat het aan voorzijde en zijkanten achter geheel open is maak ik me geen zorgen om invloed op airflow.

Ondertussen een redelijke review van specifiek de Pop Mini Silent gevonden bji de oosterburen:
https://myc-media.de/frac...cro-atx-gehaeuse-im-test/

Temps in review zijn schrikbarend hoog, maar dat is getest met een Radeon 5970 dual-GPU heethoofd, en daarom gelukkig niet relevant voor mijn bescheiden opstelling. Wel relevant: max temp is maar 10% warmer dan best geteste waarde. Daar schrik ik weer een stuk minder van.

Denk ook dat ik met rest van je verhaal om ben: dit zou het moeten worden - eventueel met wat extra werk als iets trilt of ik niet blij ben met de stock fans.

Ik ben een groot fan (pun intended) van Noctua, maar na een flinke casefanvergelijking ben ik uitgekomen op de Redux, specifieker de NF-S12B redux-1200 PWM, als voor mij beste. Verplaatst evenveel lucht als de A12x25, maar doet dat met lagere druk op lagere toerental, wat te horen is - zowel minder volume als een diepere, lagere geluid. Ik heb er nog een paar liggen, dus makkelijk genoeg om te testen wat het uitmaakt qua geluid en koeling.

Oslik blyat! Oslik!

• CMT

CMT

Voor mATX is er helaas ook blijkbaar geen keuze voor een brede kast. Het is allemaal 21cm.
Op zich hoeft dat niet zo'n probleem te zijn afhankelijk van de videokaart.

De NF-S12B lijkt ontzettend op de NF-S12A :). Is dat een verbeterde versie daarvan?
Ik heb de NF-S12A aan de tand gevoeld, maar die deed het bij mij helaas minder goed als kast of cpu ventilator bij 800rpm. Het kon niet genoeg statische druk opbouwen denk ik.
Ik vermoed dat het ook niet zo goed zal doen als ventilator voor de intake bij de Pop mini Silent.
Zo'n smalle rooster geeft namelijk behoorlijk wat luchtweerstand.
Maar uiteraard is proberen altijd verstandig, je weet maar nooit.
Uiteindelijk gaat het erom dat je de juiste ventilator op de juiste plek gebruikt.

Het 'karakter' van een ventilator wordt trouwens door de vorm en het aantal bladen bepaald. Bij hoog toerental krijg je een bepaald 'propeller' geluid met een grondfrequentie die afhangt van het aantal bladen.
Meer bladen betekent dat deze grondtoon hoger ligt bij een bepaald toerental.
Het is in ieder geval erg typerend ^^.

Oh voordat ik het vergeet!
Om de airflow te verbeteren is het ook verstandig om elke opening rondom de intake ventilatoren af te plakken, zodat er geen luchtcirculatie plaats vindt.
Dat kan makkelijk een paar graden schelen (en was een reden waarom de P400S zo slecht presteert).
Ik gebruik daar zelf donker gele schilderstape van de Action voor (niet de crappy lichtgele tape).
Het is zeer fijne tape, dat niet snel uitdroogt en makkelijk los te halen is.

Ik hoop verder dat de kast je zal zo meteen zal bevallen. Het lijkt mij de beste optie op dit moment.
Pagina: 1