UPS wel of niet doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwtje
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Inmiddels heb ik in de loop der jaren aardig wat data op mijn NAS staan.

Nu hebben we in Nederland een goed werkend stroomnetwerk.
Maar toch zit ik de denken om een UPS aan te schaffen voor mijn Synology, gewoon uit voorzorg. Moet er niet aandenken dat de data daar onleesbaar wordt.

Tijdens mijn oriëntatie op het internet zijn er zeer weinig nuttige reviews of YouTube filmpjes hierover te vinden.

Wie heeft ervaring met UPS systemen zoals bv. APC, Eaton of Cyberpower, die mijn NAS en PC, in geval van, netjes, kunnen afsluiten.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:02

DarkSide

theres no place like ::1

Data onleesbaar?
Je hebt neem ik aan backups? Er zijn naast het stroomnetwerk wat plots uitvalt ook andere punten die er voor kunnen zorgen dat je data onleesbaar wordt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Hou er rekening mee dat ups’en vaak een behoorlijk eigen verbruik hebben, je energieverbruik neemt dus toe. (Voor zover dat belangrijk is)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 21:08
Als je er 'niet aan moet denken dat de data onleesbaar wordt', dan kan je het beste een goede backup regelen, zo niet twee. Dan hoef je je daar geen zorgen meer over te maken.

Een UPS kan dan een leuke aanvullende veiligheid zijn, maar een UPS komt veel lager op de lijst van belangrijke zaken dan (meerdere) backups.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 11:57
Kleine APC of Eaton UPS(-stekkerblok) met USB die ondersteunt wordt door Synology is niets mis mee, hoor. De NAS krijgt dan een seintje wanneer de stroom eraf ligt en sluit op tijd netjes af. Veel doen ook net-filtering, maakt de stroom aanvoer ook meer zuiver.

Verstandige keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Waar jij naar zoekt is een backup. Geen UPS.

Een UPS is bedoeld om tijdens stroomuitval nog steeds met de gegevens te kunnen werken. Maar dan moet ook jouw router en pc/laptop ook kunnen draaien. En aangezien stroomuitval vrij weinig voor komt, denk ik niet dat je juist daarvoor een UPS nodig hebt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb al een jaar of 20 een UPS in mijn meterkast, momenteel een pricewatch: APC Back-UPS Pro 550 VA. Niet zozeer vanwege onbetrouwbaarheid van ons energienet, maar wel om eventuele storingen of pieken op te vangen. En hiermee te voorkomen dat de NAS uitvalt bij een stroomstoring (en dat er eventueel een issue optreedt a.g.v. een dirty shutdown). Mocht de stroom nu uitvallen, dan blijft de NAS gewoon doordraaien, totdat de accu van de UPS leeg raakt. 5 minuten daarvoor schakelt de NAS zichzelf netjes uit. Ik heb er ook een ESXi server aanhangen. Ik zou in elk geval niet meer zonder willen.

[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 03-07-2022 16:06 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 11:57
En ja, wat gezegd wordt over backup klopt natuurlijk alleen wil je ook zoveel mogelijk voorkomen dat je die nodig hebt natuurlijk.

De Synology C2 backup is super makkelijk en geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:33
Ik heb een Eaton ECO 1600 voor mijn zelfbouw NAS met Openmediavault. Toen ik hem kocht speelde ook mee dat ik alleen VOIP telefoon had via het modem. Dank zij de UPS had ik nog steeds internet en telefoon bij stroomuitval. En dat gebeurde hier vrij regelmatig.

Via USB van UPS naar NAS wordt een programma gestart op de NAS om af te sluiten. Dat werkt prima.

Het eigen stroomverbruik van de UPS valt wel mee, die van mij gebruikt 35 Watt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 21:08
Microkid schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:03:
Ik heb al een jaar of 20 een UPS in mijn meterkast, momenteel een pricewatch: APC Back-UPS Pro 550 VA. Niet zozeer vanwege onbetrouwbaarheid van ons energienet, maar wel om eventuele storingen of pieken op te vangen. En hiermee te voorkomen dat de NAS uitvalt bij een stroomstoring. Ik heb er ook een ESXi server aanhangen. Ik zou in elk geval niet meer zonder willen.
Heb je ook enig idee hoe vaak je UPS daadwerkelijk iets te doen heeft gehad, zij het een uitval overbruggen / graceful shutdown mogelijk maken, dan wel een piek opvangen?

Want je geeft aan 'niet meer zonder te willen', maar al had je de afgelopen 20 jaar geen UPS gehad, hoeveel verschil had je daadwerkelijk gemerkt?

Voor de aankoopprijs hoef je het misschien niet per se te laten (stroomkosten is een ander verhaal...). Maar zonder enige onderbouwing van bijvoorbeeld statistieken, voelt het wel een beetje als 'ik heb X en sindsdien werkt alles gewoon!'. Wie zegt dat X daar ook maar iets mee te maken heeft gehad? :P
JukeboxBill schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:04:

Als je UPS 24/7 aanstaat (wat ik wel aanneem), dan is dat met huidige stroomprijzen €100 tot €150 per jaar. Vind ik eerlijk gezegd niet weinig.

[ Voor 15% gewijzigd door Hahn op 03-07-2022 16:10 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Geen statistieken helaas, dan moet je een networked UPS hebben en dat is mij iets te veel overkill. Ik weet wel dat er afgelopen jaren een paar verstoringen zijn geweest toen ik niet thuis was (aan het werk) die de UPS keurig opgevangen heeft. Ik moest laatst ook nog wat knutselen aan de electro in het huis. Ik kan dan gewoon het huis stroomloos maken, snel m'n ding doen en daarna de stroom er weer op. De UPS vangt dat netjes op (ong max 20 minuten).

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:06
Ik gebruik een apc ups. Deze verziet mijn server zo'n 30min van stroom. Als hij bijna leeg is geeft jij een seintje aan mijn server (usb) en worden alle virtual machines en containers netjes afgesloten alvorens de server zelf afsluit. Voordat het stroomnetwerk er een half uur uit ligt moet er wel veel gebeuren. Stroomverbruik is er wel, maar niet zo gek veel dat het mij opvalt.

Kost zo'n 160 euro meen ik.

Ik ben dik tevreden.
Natuurlijk gebruik ik ook ECC ram en heb ik zowel online en offsite backups. Tja, 100% zekerheid is zelfs dan niet te garanderen.

[ Voor 10% gewijzigd door ZatarraNL op 03-07-2022 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

JukeboxBill schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:04:
Is dat het stroomverbruik van de UPS? Of het vermogen dat je levert aan de aangesloten apparaten? Nogal een verschil. In principe is een UPS gebaseerd op pass-through, dus zou amper iets aan het verbruikte vermogen mogen toevoegen. Een UPS die 35W verbruikt vind ik bizar veel...

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 03-07-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Microkid schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:12:
[...]

Is dat het stroomverbruik van de UPS? Of het vermogen dat je levert? Nogal een verschil. In principe is een UPS gebaseerd op pass-through, dus zou amper iets aan het verbruikte vermogen mogen toevoegen. Een UPS die 35W verbruikt vind ik bizar veel...
Dat is wat ik meet op de smartmeter via HomeAssistant. Dat is het rustverbruik. Op batterij wordt het verlies ws. een stuk meer.
Die van mij maakt ook een zuivere sinus en houdt de uitgangsspanning precies op 230 Volt. Netspanning uit het grid zit hier regelmatig onder 220 en maar zelden op 230 Volt. Dat zal de reden van het verbruik zijn.l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De meterkast heeft hier een Eaton 850PRO, daar zit modem, MiniPC voor Home Assistant en een UniFi Poe switch op.

In de garage heb ik een APC SmartUPS 5000 staan waar een aantal groepen mee gevoed worden waar apparatuur zoals tv, pc, nas en netwerk achter zit.

Gezien deze nu een mooie schone sinus krijgen. Komt dit ook ten goede van de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Hahn schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:07:
[...]

Als je UPS 24/7 aanstaat (wat ik wel aanneem), dan is dat met huidige stroomprijzen €100 tot €150 per jaar. Vind ik eerlijk gezegd niet weinig.
Voor mij €104,- om precies te zijn. Ik heb dat er wel voor over. Door anderen wordt wel stroom verkwist met onzinniger toepassingen, terrasverwarming om maar iets te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-06 18:38

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Synology heeft zelf een prachtige backup optie ingebouwd waarmee je data standaard naar hun c2 cloud kunt backuppen. Mocht je nas ooit in de fik vliegen dan is je data in ieder geval gebackupt.

https://c2.synology.com/nl-nl

Is dat niet veel beter (en goedkoper) dan een energieslurpende UPS, dat uiteindelijk maar schijnveiligheid biedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwtje
  • Niet online
Stroomkosten, natuurlijk,in deze tijd, maar er zijn zonnepanelen onderweg.
Daarmee niet gezegd dat het dan niet meer op kan.

De mogelijke stroomkosten voor de UPS wegen in het geval van data verlies of defecte apparatuur niet op tegen de veiligheid die een UPS in mijn opinie biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwtje
  • Niet online
Luchtbakker schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:56:
Synology heeft zelf een prachtige backup optie ingebouwd waarmee je data standaard naar hun c2 cloud kunt backuppen. Mocht je nas ooit in de fik vliegen dan is je data in ieder geval gebackupt.

https://c2.synology.com/nl-nl

Is dat niet veel beter (en goedkoper) dan een energieslurpende UPS, dat uiteindelijk maar schijnveiligheid biedt?
Zou kunnen maar naar de cloud met de upload van Ziggo duurt een eeuwigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-06 23:09
Mijn reden 9m een UPS voor mijn server te hangen is dat zodra de server zou uit vallen en en treed een read/write corruptie op waardoor hij niet meer aan wil of een container/VM niet meer aan wil mn familie in rep en roer is.

Tv
Dhcp
Home Assistant
Minecraft server

Etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:41

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

rookie no. 1 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:02:
Veel doen ook net-filtering, maakt de stroom aanvoer ook meer zuiver.
In de lagere prijsklasse en vermogens vind je denk ik geen line-interactive UPS.
Verder zijn wel die APC Back-UPS series (en vergelijkbare modellen) idd wel een budget vriendelijke en goede oplossing.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 03-07-2022 18:09 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwtje
  • Niet online
Ik zit te denken aan deze

Eaton Ellipse ECO 1600 DIN USB of de Eaton Ellipse PRO 1600

Heeft iemand hier een mening over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Stokertje schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:58:
Hou er rekening mee dat ups’en vaak een behoorlijk eigen verbruik hebben, je energieverbruik neemt dus toe. (Voor zover dat belangrijk is)
Dat valt wel mee, die van mij doet 8watt idle.

Maar RAID is geen backup. Dus een UPS heb je alleen voor redundantie, net als RAID.

Als je bang bent voor je data is een UPS geen oplossing, dat is een (offline/offsite) backup.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 03-07-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-06 18:38

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Leeuwtje schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:06:
[...]

Ik kan natuurlijk niet zien wat jij dagelijks allemaal wegschrijft op je NAS, maar het grootste deel (in ieder geval bij mij) is statisch en eenmalig iets. Die paar honderd MB dat ik dagelijks aanpas is verwaarloosbaar, zelfs voor een ziggo lijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06 09:40
FreakNL schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:15:
[...]

Dat valt wel mee, die van mij doet 8watt idle.

Maar RAID is geen backup. Dus een UPS heb je alleen voor redundantie, net als RAID.

Als je bang bent voor je data is een UPS geen oplossing, dat is een (offline/offsite) backup.
Welk model UPS heb je dan precies welke zo weinig verbruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:36
Ik heb vroeger wel een UPS gebruikt. Deze staat nu ongebruikt op zolder (een APC Back-UPS).

De laatste (ongeplande) netuitval heb ik als kind toen ik bij mijn ouders woonde meegemaakt, zo lang ik zelfstandig woon niet meer. Wel nog eens een aangekondigde onderbreking, maar daar kan ik me op voorbereiden (spullen afsluiten).

Ik heb in zo'n 10 jaar tijd wel een keer of 4 meegemaakt dat mijn server ineens was uitgevallen, door problemen met de UPS. :/ Een aantal keer betrof dat een mislukte zelftest. Blijkbaar schakelt het ding bij een zelftest daadwerkelijk over naar accu, dus als die slecht is dan valt de aangesloten apparatuur gewoon uit. 8)7 Dit was tevens de eerste indicatie / melding dat er iets aan de accu scheelde. Na deze voorvallen braaf een nieuwe originele accu gekocht voor een hoop geld, maar dan was ik 3 jaar later weer aan de beurt.

Dit is uiteraard puur mijn n=1 ervaring, maar in mijn ervaring is het energienet betrouwbaarder dan een UPS. Het ding heeft mij alleen maar geld gekost in aanschaf en nieuwe accu's en heeft vervolgens meer storingen veroorzaakt, dan dat het storingen heeft voorkomen. Ik doe het dus maar zonder. :)

In de meeste regio's in Nederland zijn onderbrekingen van het energienet volgens mij erg zeldzaam. Daarnaast kun je natuurlijk wel last hebben van storingen in huis (uitschakelde automaten of aardlekschakelaars bij storingen). De impact daarvan kun je minimaliseren door de apparaten aan te sluiten op een aparte aardlekautomaat, zodat je NAS geen last heeft van problemen in een andere groep. Die investering lijkt mij zinvoller.

Maar je moet het natuurlijk zelf weten. ;) En als onderbrekingen bij jou vaker voorkomen dan in mijn regio dan snap ik als je anders beslist.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Kwestie van pech/geluk ;)
Oftewel hoe vaak is de stroom al uitgevallen bij je/hoe groot is dit probleem voor jou?

Heb zelf jarenlang een UPS gehad, nooit nodig gehad, wel meerdere keren uitval gehad omdat de oude APC UPS-en nog wel eens eerst uit wilden gaan voordat ze de accu als defect zouden melden :+
UPS verkocht op een maandag en donderdag was er stroomuitval |:(

Dat was een jaar of 6 geleden, sindsdien geen stroomuitval gehad, mocht dat wel gebeuren dan is het een kwestie van de boel weer aan zetten, kijken of er corruptie is en in dat geval de recovery aan slingeren.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Dan i.i.g. geen APC. De accu van mijn Eaton is na 6 jaar nog steeds 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
RGAT schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:28:
Heb zelf jarenlang een UPS gehad, nooit nodig gehad, wel meerdere keren uitval gehad omdat de oude APC UPS-en nog wel eens eerst uit wilden gaan voordat ze de accu als defect zouden melden :+
Dit was mijn laatste UPS:
pricewatch: APC Back-UPS Pro 550 VA

Tot een jaar geleden nog gewoon "als nieuw" te koop, maar blijkbaar was het dan een "oude". :+

Hopelijk klopt het wat je zegt en hebben nieuwere modellen er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Leeuwtje schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:03:
Daarmee niet gezegd dat het dan niet meer op kan.

De mogelijke stroomkosten voor de UPS wegen in het geval van data verlies of defecte apparatuur niet op tegen de veiligheid die een UPS in mijn opinie biedt.
UPS kan prima (ook zonder panelen). Maar data verlies zit in meerdere hoekjes dan je UPS je tegen kan beschermen.
Leeuwtje schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:06:
[...]

Geen idee wat je hoeveelheid is. Maar dit is een keer "even" paar dagen alles uploaden.
En daarna is het slechts kleine stapjes.

Weet niet hoe de rest van je setup er uit ziet.
Maar mijn gevoel zegt dat dataverlies tegen gaan belangrijk is. En dan is een UPS niet de primaire oplossing.
Zorg ook dat je een goede Backup hebt ingeregeld.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Medic schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:25:
[...]

Welk model UPS heb je dan precies welke zo weinig verbruikt?
Een Eaton 750va. Weet het precieze model niet. Ik had de terminologie echter niet op orde;

Idle doet hij namelijk niet 8 maar 22-25watt.

Maar als er load op draait wordt hij (blijkbaar) efficiënter want dan zit er nog maar 8-10 watt verschil of hij er wel/niet tussenzit.

Gemeten met een HS110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wel of niet een UPS aanschaffen staat of valt natuurkijk met de vraag hoe (onoverkomelijk) erg het tijdelijk stilleggen van iets is, zelfs al is het maar heel kort. Als dat een bedrijfsonderdeel is, kan dat heel belangrijk zijn. Ik heb een situatie gekend waarbij dat zeker het geval was. Daar was het dan ook, niet zo'n moeilijke beslissing tot de aanschaf. Sterker nog, ze installeerden er twee die parallel als elkaars reserve draaiden (redundant). Al met al, gezien het forse vermogen en geschatte capaciteit een behoorlijke investering, maar vanwege het belang ervan was die het dubbel en dwars waard. Ook al hoeft de voorziening soms maar eens in de zoveel jaren dienst te doen, Aan het andere uiterste is het alleen maar hobby, niemand anders dan je zelf zal er van wakker liggen of zelfs dat niet eens. Daartussenin zullen er talloze gradaties van wel of niet belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Een ups heeft als voordeel dat je netjes systemen kan afsluiten (of eventueel de verstoring te kunnen overbruggen). Maar het nadeel is wel dat je de batterij periodiek moet vervangen (of afhankelijk van het prijsverschil een nieuwe ups aan te schaffen). Bij voorkeur doe je dat voordat de aangegeven levensduur van de batterij verloopt (al kan een individuele batterij ook een stuk langer mee gaan dan de aangegeven levensduur).

Het is een beetje de vraag wat je tijdens een stroomuitval nog wilt doen. En welke apparaten je wel of niet aansluit. Ik zou zelf alleen de NAS van stroom voorzien. Een eventueel thuisnetwerk of de router/modem naar het internet er buiten laten. Het is in dat opzicht belangrijker om je NAS netjes af te laten sluiten (of de verstoring te laten overbruggen), dan dat een eventueel thuisnetwerk nog beschikbaar is. Want dan wordt het ook weer noodzakelijk om je computer, schermen en andere randapparatuur van een ups te voorzien.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:58

heuveltje

KoelkastFilosoof

laat ik het dan net andersom stellen :)
n=2

In de afgelopen 30 jaar is hier 2 keer de stroom uitgevallen. Mijn kleine ups (dan hebben we het wel over circa 1999) die ik had gekocht, gaf na 3 jaar opeens zonder waarschuwing de geest.

En op mijn werk schakelden een serverrack zichzelf ooit netjes uit, volgens de logging op de servers op een commando van de mooie zeer professionele UPS. Alleen was er op dat moment geen stoomstoring.....

Dus Ik acht de kans dat zo'n simpele ups uitvalt of problemen veroorzaakt, groter dan de kans dat de stroom uitvalt.

[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 04-07-2022 17:05 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:23

Herman

FP ProMod
Goede opslag in een NAS heeft power loss protection. Daarmee verkleint de kans op data distribution bij een stroomuitval.

Op het internet kom ik met enige regelmaat wilde verhalen tegen over UPS die de levensduur van je apparatuur negatief beïnvloedt. Dat heeft mij altijd weerhouden om een UPS aan te schaffen. Of dit ook écht zo is, dat kan ik niet bevestigen.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Herman schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:42:
Goede opslag in een NAS heeft power loss protection. Daarmee verkleint de kans op data distribution bij een stroomuitval.

Op het internet kom ik met enige regelmaat wilde verhalen tegen over UPS die de levensduur van je apparatuur negatief beïnvloed. Dat heeft mij altijd weerhouden om een UPS aan te schaffen. Of dit ook écht zo is, dat kan ik niet bevestigen.
Misschien als je een goedkope UPS hebt zonder sine-wave output. In andere gevallen wordt de levensduur van je aangesloten apparatuur juist beschermd tegen slechte stroomtoevoer.

Ik heb hier enkele oudere APC Smart-UPS units. Pure sine-wave output. Ik heb echter nauwelijks stroomstoringen gehad, dus mij geven ze vooral peace-of-mind. Jaren geleden heb ik wel een probleem gehad dat er uitval was die júíst werd veroorzaakt door de UPS. De accu was aan het overlijden en de UPS doet elke twee weken een zelftest. Tijdens de zelftest gaat de UPS naar de accu en meet hij het voltage van de accu. Omdat de UPS maar een lichte load had was er geen significante voltage drop maar mijn servertje viel wel uit. Maar wellicht is dit een foutconditie die uniek is voor het model dat ik gebruik. (SUA1000i)

Verder prima apparaten trouwens. Ze gaan al jaren mee. Elke 4-5 jaar een nieuwe set accu's en gaan.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Xander schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:25:
Ik heb in zo'n 10 jaar tijd wel een keer of 4 meegemaakt dat mijn server ineens was uitgevallen, door problemen met de UPS. :/ Een aantal keer betrof dat een mislukte zelftest. Blijkbaar schakelt het ding bij een zelftest daadwerkelijk over naar accu, dus als die slecht is dan valt de aangesloten apparatuur gewoon uit. 8)7
RGAT schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:28:
heuveltje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:39:
Mijn kleine ups (dan hebben we het wel over circa 1999) die ik had gekocht, gaf na 3 jaar opeens zonder waarschuwing de geest.
Tyrian schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:25:
Jaren geleden heb ik wel een probleem gehad dat er uitval was die júíst werd veroorzaakt door de UPS. De accu was aan het overlijden en de UPS doet elke twee weken een zelftest. Tijdens de zelftest gaat de UPS naar de accu en meet hij het voltage van de accu. Omdat de UPS maar een lichte load had was er geen significante voltage drop maar mijn servertje viel wel uit.
Blij dat mijn ervaringen niet uniek zijn. :+

Ik ga mooi UPS-loos verder. Dat bespaart me geld in aanschaf, onderhoud (accu's), extra stroomverbruik. Ik ben er niet van overtuigd dat de zaak met UPS zoveel bedrijfszekerder is. :)

De overspanningsbeveiliging die vaak is ingebouwd is wellicht nog een meerwaarde maar dat maken ze ook los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwtje
  • Niet online
Techneut schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:07:
Wel of niet een UPS aanschaffen staat of valt natuurkijk met de vraag hoe (onoverkomelijk) erg het tijdelijk stilleggen van iets is, zelfs al is het maar heel kort. Als dat een bedrijfsonderdeel is, kan dat heel belangrijk zijn. Ik heb een situatie gekend waarbij dat zeker het geval was. Daar was het dan ook, niet zo'n moeilijke beslissing tot de aanschaf. Sterker nog, ze installeerden er twee die parallel als elkaars reserve draaiden (redundant). Al met al, gezien het forse vermogen en geschatte capaciteit een behoorlijke investering, maar vanwege het belang ervan was die het dubbel en dwars waard. Ook al hoeft de voorziening soms maar eens in de zoveel jaren dienst te doen, Aan het andere uiterste is het alleen maar hobby, niemand anders dan je zelf zal er van wakker liggen of zelfs dat niet eens. Daartussenin zullen er talloze gradaties van wel of niet belangrijk zijn.
Zoiets van als het regent heb je een paraplu zoniet dan word je nat..
Het gaat om het altijd veiligstellen van mijn belangrijke data

Dus nu op mijn pc en de nas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat begrijp ik echt wel, ik gaf alleen maar een aantal gradaties aan hoe belangrijk die data kunnen zijn. Dat is wat anders dan die wat onbenullige vergelijking met een paraplu. Enkel veiligstellen van data kan in veel gevallen ook met een regelmatige backup, eventueel continu in een cloud. Anders wordt het als het om data uit een niet nader te noemen proces gaat, een proces dat zelf ook onder geen beding onderbroken mag worden. Dan zul je je moeten afvragen hoe zwaar dat "onder geen beding" moet wegen. Want daarmee moet je de capaciteit van de accu bepalen. Maar. dan nog kun je pech hebben als de stroomuitval langer duurt dan is ingeschat en de accu leeg raakt. Heb je als die data zo enorm belangrijk zijn een (diesel) aggregaat beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06 19:58
Mogelijk vloeken in de kerk, maar wie heeft er voor het laatst nou nog echt last gehad van datacorruptie o.i.d. n.a.v. een power outage? Hedendaagse disks/filesystems zijn hier toch vrij robuust tegen?

Natuurlijk heb je altijd het risico om een schrijfactie die gaande is kwijt te raken, maar de kans / impact lijkt me niet opwegen tegen de investering & onderhoud die een UPS met zich meebrengt.

Uiteraard is dat natuurlijk voor zakelijke/kritieke infra's anders, maar voor consumers lijkt het mij overkill. Tenzij je graag databases runt op een shared storage a la NAS e.d. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:07

Bob

Er wordt hier gesproken over een pure sine wave, maar als ik even snel zoek naar courante betaalbare APC modellen dan hebben die zeker geen pure sine wave. Dus wat bedoelen jullie hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Leeuwtje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:53:
[...]

Nog 1 poging. Je gaat er niet duidelijk op in.
Maar hoe belangrijk is je data. en wat bedoel je met altijd veiligstellen.

UPS aanschaffen? prima als je daar happy bij voelt en daar een use case voor hebt.
Maar het is geen oplossing voor altijd veiligstellen van jouw belangrijke data.

Ik hoop dan ook maar dat je wel een goede backup oplossing meeneemt om jouw doel te bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tammo2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-05 09:39
Leeuwtje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:53:
[...]

Zoiets van als het regent heb je een paraplu zoniet dan word je nat..

dus als je huis affikt heb je geen backups meer? Zou eerst zorgen voor offsite backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Bob schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:35:
Er wordt hier gesproken over een pure sine wave, maar als ik even snel zoek naar courante betaalbare APC modellen dan hebben die zeker geen pure sine wave. Dus wat bedoelen jullie hiermee?
Korte versie:
YouTube: Why is APC Sinewave Critical?

Details:
YouTube: UPS/Battery Backup Buyer Beware!!

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Bob schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:35:
Het lijkt me overduidelijk wat er mee wordt bedoeld, het is gewoon wat de naam suggereert. Let wel suggereert, want je constateert zelf dat het niet altijd klopt. Maar het is ook duidelijk dat het lang niet altijd nodig is als het gaat om het voeden van apparatuur met een degelijke gelijkrichter zoals wat meestal het geval is een computer met randapparatuur. Immers merk je aan de aangesloten apparatuur helemaal niets van een eventuele (sterk) vervormde spanning. Totaal onnodig om daar een boel geld aan te besteden. Verlang je dat met welke motieven dan ook wel, dan vrees ik dat je dit niet vindt tussen die redelijk betaalbare modellen. Geen idee over de kwaliteit ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 13:13
Ik heb hier een Eaton Ellipse Pro 800 staan. Ding heeft een eigen verbruik van 18W met opgeladen batterij.
Is zoiets normaal? Lijkt mij toch enorm hoog te zijn. Uiteindelijk doet dat ding toch niks, behalve kijken of er spanning aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
.

[ Voor 118% gewijzigd door TBTL op 14-07-2022 13:57 . Reden: voegt eigenlijk ook niet zoveel toe ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is een heel interessante, en reden om wat meer naar totaalplaatje te kijken.

Een standaard UPS werkt op 230VAC en levert dat ook aan devices. Dat betekent dat je twee keer ruim 20% verlies hebt, een keer AC->DC voor de accu's, een keer DC->AC voor stopcontact aan beveiligde zijde.

Een 'standaard' zonnepaneelinstallatie is gebouwd op saldering en voert de output van de panelen vrijwel direct in een inverter die 230V ervan maakt.

Je krijgt dan in dit geval:

Zonnepaneel DC -> Inverter AC -> Accu UPS DC -> Output UPS AC -> NAS voeding DC

Dat is werkelijk hopeloos inefficient. Uitgaande van een (optimistische) 80% efficientie per omvorming heb je bij een verbruik van pakweg 10W van het apparaat 30W zon nodig om het te voeden. Als je je PC er ook achter gaat hangen kun je die getallen factor tien vermenigvuldigen voor de tijd dat je PC aan staat.

Dat kan veel slimmer. Als je ipv UPS een accu zet tussen zonnepaneel en inverter ben je al twee AC/DC conversiestapen kwijt. Als je vervolgens je NAS via DC voedt (evt met DC-DC adapter als je op ander voltage moet zitten), kun je nog eentje wegknippen.

Dan hou je over bij voldoende zon:

Zonnepaneel DC -> batterij -> NAS
(als batterij vol is, gaat restant alsnog via inverter het 230VAC net op)

Om te voorkomen dat je zonder zon ook zonder stroom zit, moet de batterij vanaf netspanning gevoed kunnen worden. Dan moet je eenmalig Netspanning AC -> batterij DC converteren.

Niet alleen veel efficienter dan die rits aan AC/DC omzettingen, maar vanaf 2025 wordt door afschaffing salderingsregeling teruglevering een stuk minder aantrekkelijk en is het veel interessanter zelf je opgewekte energie op te gebruiken. Een setup zoals ik hier beschrijf zou daar behoorlijk aan bij kunnen dragen, zeker als je meer DC-apparaten (lees: bijna alles in huis muv wasmachine, droger, vaatwasser en kookapparatuur) direct via DC aansluit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwtje
  • Niet online
Beste Dioin_b,

Nu ben ik geen geschoolde techneut. Maar keuken apparatuur is in mijn beleving toch AC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Leeuwtje schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:05:
Beste Dioin_b,

Nu ben ik geen geschoolde techneut. Maar keuken apparatuur is in mijn beleving toch AC?
Ja. Daarom dat ik zeg "bijna alles muv [...] kookapparatuur."

Inductie is redelijk inherent AC, anders induceer je weinig :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1