Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:02
Goedendag,

Voor een woning uit 1954 wil ik een nieuw modern systeem gaan toepassen met de voorkeur voor all-electric.

Over de woning:
- Rijtjeswoning
- 134m2 woonoppervlakte
- Drie woonlagen
- Geschat beschikbaar dakoppervlakte 40m2, platdak met afloop
- Van alle woonlagen zijn de vloeren van beton
- Dakisolatie
- Spouwmuurisolatie
- Kunstofkozijnen met HR glas
- Kruipruimte ligt vol met witte isolatiechips
- Energielabel B, (waarin staat vermeld)
- 55.364 MJ (megajoules)
- 1.393 kWh (elektriciteit)
- 1.209 m 3 (gas)

Huidige situatie:
Warm water wordt voorzien doormiddels van CV installatie, huis werd verwarmd door een gaskachel en een Climarad in de woonkamer.

Wat ik wil toepassen:
Ik zou graag beneden vloerverwarming willen laten frezen, voor de eerste en tweede verdieping weet ik niet zo goed wat daar het beste is, er zijn geen radiatoren aanwezig. Op de tweede verdieping is voldoende plek voor een installatie.

Ik heb vooral gekeken naar een PVT systeem of een warmtepomp zonder buitenunit omdat aan de achterkant best veel woningen om ons huis heen zitten, ik ben bang dat een buitenunit dan teveel geluidsoverlast kan veroorzaken. Het huis is 9.4m hoog dus de unit op het dak plaatsen maakt het voor onderhoud wel erg lastig.
Er is wel een uitbouw voor de bijkeuken maar ik lees dat het plaatsen van een buitenunit op een houten dak wordt afgeraden en de uitbouw zit natuurlijk ook weer dicht op de erfgrens.

Wat zou in deze situatie een goed systeem kunnen zijn? Er is nog geen 3 fase aansluiting dus voor een All-Electric systeem zou de meterkast ook uitgebreid moeten worden.

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
Goed plan. Vloerverwarming infrezen is de beste optie voor de afgifte. Als je toch bezig bent zou ik sterk aanraden om dat ook op de verdiepingen te doen waar warmte gewenst is.

Misschien is dit een optie waar je nog niet aan hebt gedacht; 2 aparte warmtepompen:
- Een warmtepompboiler op de 2e verdieping. Die heeft geen buitenunit en kan evt. (hoeft niet) de lucht van de afzuiging gebruiken om warm water te maken. Je kunt dan de afvoer van de afzuiging gebruiken om de koude lucht naar buiten te blazen. Als de 2e verdieping een onverwarmde zolder betreft en je gebruikt de ventilatielucht niet, dan kun je de warmtepomp boiler de lucht van de zolder laten gebruiken en ook weer terug uit laten blazen waardoor je ook geen luchtafvoer hoeft te maken.
- Een monoblok in de tuin voor verwarming. Kan voor of achter. Kan met een geluidsdempende omkasting opgefraaid worden. Voordeel is dat je de kortste leidinglengte hebt naar de plek waar je het meeste warmte gebruikt: begane grond. Verwarming op zolder willen is oud denken. Al dat gesleep met het warme water tussen beneden en zolder geeft onnodig veel verlies. Een monoblok heeft als voordeel dat het expansievat en de pomp al geïntegreerd zijn, dus die hoef je binnen geen plaats te geven. Het enige wat je binnen nog moet plaatsen is een pomploze vloerverwarmingsverdeler, maar dat moet sowieso. Omdat je de vloerverwarming nog moet aanleggen kun je kiezen waar de slangen uitkomen. Doe dat lekker dicht bij waar de warmtepomp buiten staat, dan heb je ook nauwelijks leidingen weg te werken.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-11 18:54
Laat je alles door een installateur uitvoeren? vraag dan installateurs om een offerte, als we hier een systeem voor jou bedenken zal elke installateur met een ander systeem/ opzet/ merk aan komen; er zijn zoveel merken/ mogelijkheden om je huis te verwarmen...
Wees ook blij dát je een installateur vindt, bij mijn werkgever hier in het Noorden beginnen we niet eens aan cv/ warmtepomp vervanging bij particulieren wegens personeel tekort.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• rinkh
Bedankt voor de reacties, de tweede verdieping is een bewoonbare verdieping met drie slaapkamers maar in één van deze kamers zit momenteel de CV installatie met expansievat. Daar kan echter prima een installatie bij geplaatst worden, of als we van gas afgaan kan deze ontkoppeld worden. Als we een monoblok in de tuin plaatsen voor vloerverwarming beneden, als we op de eerste verdieping ook vloerverwarming frezen kan het monoblok deze daar dan ook van voorzien?

Ik neem aan dat we ook PV panelen op het dak moeten plaatsen om de WP van stroom te voorzien.

Ik wilde inderdaad alles door een installateur laten plaatsen, ik heb nog geen installateur benaderd omdat ik eerst de mogelijke opties inzichtelijk wilde krijgen. Ik zal echter inderdaad spoedig werk maken om installateurs in de omgeving te benaderen.

Ik had contact gehad met Woondoo voor het PVT systeem van Qsilence PVT systeem, zij hadden alles op voorraad en eigen installateurs. Maar ik wil natuurlijk wel een systeem wat goed bij het huis past en natuurlijk niet omdat zij kunnen leveren

[ Voor 19% gewijzigd door rinkh op 03-07-2022 13:08 ]

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

rinkh schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:57:

Wat zou in deze situatie een goed systeem kunnen zijn? Er is nog geen 3 fase aansluiting dus voor een All-Electric systeem zou de meterkast ook uitgebreid moeten worden.
Dat is geen must hoor. Een aantal modellen vereisen 3 fase. Maar er zijn er genoeg die op 1 fase werken. Als je dan niet de vaatwasser, kookplaat en wasmachine tegelijk aanzet terwijl ook de WP op vol vermogen moet draaien, dan kun je nog gewoon af met 1 fase.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
rinkh schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:40:
Als we een monoblok in de tuin plaatsen voor vloerverwarming beneden, als we op de eerste verdieping ook vloerverwarming frezen kan het monoblok deze daar dan ook van voorzien?

Ik neem aan dat we ook PV panelen op het dak moeten plaatsen om de WP van stroom te voorzien.
Ja dat kan. Je zult dan natuurlijk wel met buizen naar boven moeten. Als je de 1e én de 2e verdieping wil aansluiten, dan is het waarschijnlijk het makkelijkst om met CV leidingen naar boven te gaan en 1 of 2 extra verdelers te werken ipv dat je een hele bos met vloerverwarmingsslangen naar boven brengt.

PV staat in principe helemaal los van de warmtepomp. Je kunt de stroom prima inkopen. Dan is het nog steeds een heel rendabele investering. PV is natuurlijk wel óók een heel rendabele investering, maar die twee dingen zijn niet echt van elkaar afhankelijk, behalve dat je met een WP wat meer PV zult willen als je er plek voor hebt.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
PVT: Eerst even navragen hoeveel vermogen je er uit kan trekken bij -10.

Antwoord: niet genoeg, bij lange na niet, om je woning mee te kunnen verwarmen
Ik heb niet beter dan 200W thermisch per paneel gezien bij die temperatuur. Bij jouw past bij een perfecte match van de panelen maar 23 stuks, en aan 4,6kW heb je niet genoeg.

En daarmee is PVT geen haalbare stand-alone bron voor een warmtepomp.

Voor het geld van 23 PVT panelen boor je een bron die wel werkt

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 04-07-2022 18:54 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• rinkh
Ronald schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:52:
PVT: Eerst even navragen hoeveel vermogen je er uit kan trekken bij -10.

Antwoord: niet genoeg, bij lange na niet, om je woning mee te kunnen verwarmen
Ik heb niet beter dan 200W thermisch per paneel gezien bij die temperatuur. Bij jouw past bij een perfecte match van de panelen maar 23 stuks, en aan 4,6kW heb je niet genoeg.

En daarmee is PVT geen haalbare stand-alone bron voor een warmtepomp.

Voor het geld van 23 PVT panelen boor je een bron die wel werkt
Voor zoiets vreesde ik al. Toen ik informeerde naar een PVT systeem kreeg ik via de mail deze inschatting:
Warmteverlies berekening om te bepalen met hoeveel Kw vermogen warmtepomp je de woning goed warm kunt krijgen.

Voor de afmeting van 134m2 woonoppervlak met geschat 60m2 vloerverwarming (leidingen afstand 10 om 10cm in de vloer) durf ik wel in te zetten op een 6Kw PVT warmtepomp eventueel met een extra buffervat om zo je vermogen voor de vloerverwarming wat op te krikken.

6x8=48m2 dakvlak ter beschikking. Minus schoorstenen en ontluchtingskanalen zal ik netto beschikbaar hebben 40m2 schat ik in. Dan zou je geschat 22 panelen kwijt kunnen waarvan er 12 PVT zijn en dus 10 PV. Dan wek je voor je eigen verbruik iets van 4000kwh per jaar op.
Ik heb aanstaande maandag een installateur uitgenodigd die komt kijken in de woning, ben benieuwd wat hij gaat adviseren. Ondertussen probeer ik mij zoveel mogelijk op het forum in te lezen

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Wat betreft buffervaten en vloerverwarming: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Ik heb ooit een heel prettig gesprek met een lokale installateur gehad omdat ik nieuwsgierig was over PVT.
Ze hadden exclusief distributierecht hier in de zeer wijde omgeving.

Het staat niet meer op de site ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1