Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Wanneer gaat de backlog weggewerkt worden?

* schematische plaatjes van een typische aansluiting
* een paar foto's van een binnenunit, buitenunit, etc
* doorverwijzingen naar tweakers-aanpassingen, zoals het kabeltje voor de nachtstand, de geschilderde buitenunit van Léon, etc
* linkje naar isde-subsidie
* wat informatie over bouwvergunningen
* een doorverwijzing als je huis niet geschikt is voor een wp.
* welk extra elektriciteitsverbruik je kan verwachten
* iets over hybride
* Het verband tussen warmtepompvermogen, warmteverlies, temperatuur etc.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het zijn hier drukke dagen met weinig energie (pcs :().
Wijzigingen moeten via een mod, dus je kan zelf een voorstel doen.
Het was alvast een goed idee om een discussie te starten :)

Ik tag dus even de belangstellenden @Andrehj en @teacher .

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Plaats hier (of stuur me dm) de wijzigingen/ aanvullingen, dan verwerk ik die in het topic.
En let wel, dit "bericht voor absolute starters" hoeft dus juist niet alle informatie te bevatten. Dat kan prima in de reguliere topics.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:26
Proton_ schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:09:
Het zijn hier drukke dagen met weinig energie (pcs :().
Wijzigingen moeten via een mod, dus je kan zelf een voorstel doen.
Het was alvast een goed idee om een discussie te starten :)

Ik tag dus even de belangstellenden @Andrehj en @teacher .
Geen idee wat pcs betekent, maar ik weet zeker dat het van mij even niet gaat komen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Is het mogelijk om iets toe te voegen over COP LL WP versus LW WP?
Ik krijg van installateurs en energiecoach-trainers "LL WP is inefficient" te horen, maar dat wil er bij mij eigenlijk niet in (Want 1 omzetting minder dan bij LW en lagere temperaturen).

Wie weet een goede bron om deze en gene even goed de oren te wassen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Proton_
Het lijkt mij goed om wat meer nuance toe te voegen over de afgifte temperatuur.
Als iemand 55 graden bij -10 nodig heeft dan is de scop ca 3,5. Terwijl obv huidige tarieven scop ca 2 break even is.

En gasketel + 15jr vastrecht is zo 7,5 k, dus meerprijs wp is beperkt.

Zeker bij 500-600 m3 gas per jaar is de eventuele winst van betere scop beperkt en belang van het beperken van de investering groter.

Ik wil daar wel een tekst voor schrijven

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 12-06-2025 21:18 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Goed idee, toch denk ik dat ook in die gevallen er gekeken moet worden naar laaghangend fruit bij de afgifte.
In die gevallen is alles behalve zelfinstallatie toch financieel niet interessant, denk ik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Proton_ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:44:
Goed idee, toch denk ik dat ook in die gevallen er gekeken moet worden naar laaghangend fruit bij de afgifte.
In die gevallen is alles behalve zelfinstallatie toch financieel niet interessant, denk ik.
Even een poging:

Kan een warmtepomp uit als mijn afgifte nog een hoge temperatuur nodig heeft?

Standaard warmtepomp van 5kW is ca. 8-9k geinstalleerd na ISDE (standaard installatie) en kan ca 1000m3 gas vervangen.

Gasketel kost ca. eur 2500 om te vernieuwen EN als je voor gas kiest heb je weer 15 jaar vastrecht voor gas en een gascontract. Vastrecht is ca. 250 eur/jaar en vaste contract kosten ca. 100 eur per jaar. Dus eur 350x15 jaar = eur 5250. Totaal 7750,- En het aantal gasaansluitingen is nu nog stabiel, maar zal in de toekomst afnemen. Dus dat vastrecht wordt waarschijnlijk duurder.

Kortom: een warmtepomp is maar beperkt duurder (en je kan bij minder dan 60k inkomen bij het warmtefonds een renteloze lening krijgen, dan is de wp goedkoper ;) want initieel eur 0 opv eur 2500).

Dan het verbruik.
Gas kost ca. eur 1,25 en bij wat hogere afgiftetemperaturen haal je daar ca. 8kWh warmte uit: eur 0,16 per kWh warmte. Elektra kost ca. 0,25 (Dus 60% duurder), maar met dynamisch contract is het veel uren goedkoper en met PV ook.

Omdat Elektra ca. 60% duurder is moet je warmtepomp een SCOP van 2 of meer halen om de kosten voor elektra minder te laten zijn dan voor gas.

Ook bij wat hogere temperaturen (50-55 graden bij -10 buiten) haal je dat ruim. De warmtepomp specificatie is vaak scop 3,4-3,6 voor SCOP55 (wat de code is voor gebruik van een stooklijn die bij -10 op 55 graden komt)

Uit de tweakers monitoring komt een vergelijkbaar beeld: 40 graden nodig bij 2 graden: MCOP = ruim boven de 3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDly6wh9pEIyQ-_8jqMIraANgBE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sEkwMhg9dMCusbnUZnDNea7F.jpg?f=user_large
zie voor meer info: Startpost LW wp topic

Moderne R290 warmtepompen kunnen ca. 70 graden water maken bij -10. Dan hebben ze een COP van ca. 1,6. Dus even duur als gas, maar meestal is het warmer in Nederland en zijn ze dus efficiënter = goedkoper dan gas.

Kortom: als je nu met 75/65/20 verwarmt ( bij -10), kan je zonder nachtverlaging wel naar 70/65/20 of lager en kan de warmtepomp je huis verwarmen.

Het wordt niet duurder.

Stel ik gebruik 500m3 gas (eur 625). Als mn wp efficiënt is wordt dat 1000kWh (= eur 250) en heel inefficient 2000kWh (=eur 500). Ook in het 2e geval zijn mn kosten met warmtepomp niet hoger.

Met PV of dynamisch contract kan je veel dagen van het jaar de SWW boiler tussen 1200 en 1500 goedkoop opwarmen (En terugleverkosten voorkomen).

En als je gaandeweg je isolatie of afgifte verbetert wordt de efficiëntie beter.

Bovendien hangt boven de gasmarkt nog de ETS2 en de groengasbijmengverplichting, waardoor gas waarschijnlijk duurder wordt, terwijl door toename pv en wind elektra meer goedkope uren gaat krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Nog een onderwerp voor het FAQ topic:

Een hybride is toch veel goedkoper

Hybride lijkt goedkoop, want lagere investering (en de gasketel doet het nog)

Echter:
1/ Langdurig hybride betekent ook de gasketel een keer vernieuwen, dus naast de ca. 4000 eur voor de hybride nog ca. eur 2500 voor de gasketel
2/ Op de langere termijn stopt de gaslevering in de meeste wijken, dus je moet toch een keer zonder gas. De vraag is dus meer: wanneer koop je de boiler?
3/ Met de huidige gas versus elektraprijzen is een warmtepomp bij strenge vorst of het opwarmen van douchewater goedkoper dan de gasketel
4/ Zodra je zonder gas kan, kan het vastrecht+vaste contractkosten stoppen: eur 350 per jaar

ALS je toch hybride gaat, neem er dan een die wel genoeg vermogen heeft om al het verwarmen te doen (zie bovenstaande warmteverlies en capaciteitsberekeningen), dan hoef je niet over 5-10 jaar de hybride vroegtijdig te vervangen. En maak een plan dat de boiler er straks bijpast, zonder de wp installatie/leidingen te verbouwen

[ Voor 88% gewijzigd door BarryH op 30-08-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Nog een nabrander over hoge afgiftetemperaturen.

Omdat traditioneel uitgegaan wordt van nachtverlaging zit er ca. 20-30% extra vermogen aan afgifte in een woning.
Iemand die met nachtverlaging aan b.v. 60/50/20 voldoende heeft, kan door te stoppen met nachtverlaging
al naar 55/45/20. Dat is met een warmtepomp op deltaT=5: 52,5/47,5/20. Scheelt al 7,5 graad Ta, dus ca. 15% rendement
Als je dan ook nog heel je woning op temperatuur gaat houden ipv alleen beneden kan je nog weer verder omlaag (omdat je meer afgifte toevoegt dan warmteverlies)

Kortom: Goedkoop en makkelijk afgifte toevoegen (b.v. T33 plaatsen) is zeker zinvol, maar met bestaande situatie slim gebruiken valt ook veel te winnen

EN: de meeste mensen die de kachel naar 60 of 50 graden zetten hebben niet in de gaten dat
a/ de ketel met een hogere delta T werkt. Dus 50 = 50/40/20, en wordt met WP al 47,5/42,5/20
b/ de ketel minimaal 6-7kW afgeeft en ze vaak met 60 of 50 graden in een pendelsituatie terecht komen. Dus ketel staat maar ca. 50% van de tijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Voor mijn eigen begane grond nog even gerekend aan meer afgiftecapaciteit.
Wij zijn allergisch voor geluid, dus iets met ventilatoren wordt het niet.
Ik kan een T22 nog naar T33 opwaarderen. Dan 50% meer afgifte op die radiator.
Echter. Mijn totale afgifte beneden gaat maar 11% omhoog (want er hangen al een grote T33 en een grote kolomradiator, die een maat heeft die je niet in T33 kan krijgen)
11% meer capaciteit, is ca. 8% lagere Ta-Tr
Ta is bij Tb=2 nu 36 graden, dus zeg 1,3 graden verschil = 2,6% verbruik. Dat is bij mij 2800kWh voor cv, dus 90kWh = 22 eur/jr

Bij 50 graden Ta bij Tb=2 scheelt 50% meer capaciteit , dus 37%/8 graden lagere Ta -> 16% voordeel op stel 2000 kWh = 320kWh = eur 80 p jr. Met TVT 10 jaar heb je dus 800 euro om 2 T22 radiatoren naar T33 op te waarderen. Lastig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als ik morgen weer achter een laptop zit zal ik het verwerken (ook het heat geeks filmpje @Andrehj :))

Pagina: 1