Proton_ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:44:
Goed idee, toch denk ik dat ook in die gevallen er gekeken moet worden naar laaghangend fruit bij de afgifte.
In die gevallen is alles behalve zelfinstallatie toch financieel niet interessant, denk ik.
Even een poging:
Kan een warmtepomp uit als mijn afgifte nog een hoge temperatuur nodig heeft?
Standaard warmtepomp van 5kW is ca. 8-9k geinstalleerd na ISDE (standaard installatie) en kan ca 1000m3 gas vervangen.
Gasketel kost ca. eur 2500 om te vernieuwen EN als je voor gas kiest heb je weer 15 jaar vastrecht voor gas en een gascontract. Vastrecht is ca. 250 eur/jaar en vaste contract kosten ca. 100 eur per jaar. Dus eur 350x15 jaar = eur 5250. Totaal 7750,- En het aantal gasaansluitingen is nu nog stabiel, maar zal in de toekomst afnemen. Dus dat vastrecht wordt waarschijnlijk duurder.
Kortom: een warmtepomp is maar beperkt duurder (en je kan bij minder dan 60k inkomen bij het warmtefonds een renteloze lening krijgen, dan is de wp goedkoper

want initieel eur 0 opv eur 2500).
Dan het verbruik.
Gas kost ca. eur 1,25 en bij wat hogere afgiftetemperaturen haal je daar ca. 8kWh warmte uit: eur 0,16 per kWh warmte. Elektra kost ca. 0,25 (Dus 60% duurder), maar met dynamisch contract is het veel uren goedkoper en met PV ook.
Omdat Elektra ca. 60% duurder is moet je warmtepomp een SCOP van 2 of meer halen om de kosten voor elektra minder te laten zijn dan voor gas.
Ook bij wat hogere temperaturen (50-55 graden bij -10 buiten) haal je dat ruim. De warmtepomp specificatie is vaak scop 3,4-3,6 voor SCOP55 (wat de code is voor gebruik van een stooklijn die bij -10 op 55 graden komt)
Uit de tweakers monitoring komt een vergelijkbaar beeld: 40 graden nodig bij 2 graden: MCOP = ruim boven de 3.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sEkwMhg9dMCusbnUZnDNea7F.jpg?f=user_large)
zie voor meer info:
Startpost LW wp topic
Moderne R290 warmtepompen kunnen ca. 70 graden water maken bij -10. Dan hebben ze een COP van ca. 1,6. Dus even duur als gas, maar meestal is het warmer in Nederland en zijn ze dus efficiënter = goedkoper dan gas.
Kortom: als je nu met 75/65/20 verwarmt ( bij -10), kan je zonder nachtverlaging wel naar 70/65/20 of lager en kan de warmtepomp je huis verwarmen.
Het wordt niet duurder.
Stel ik gebruik 500m3 gas (eur 625). Als mn wp efficiënt is wordt dat 1000kWh (= eur 250) en heel inefficient 2000kWh (=eur 500). Ook in het 2e geval zijn mn kosten met warmtepomp niet hoger.
Met PV of dynamisch contract kan je veel dagen van het jaar de SWW boiler tussen 1200 en 1500 goedkoop opwarmen (En terugleverkosten voorkomen).
En als je gaandeweg je isolatie of afgifte verbetert wordt de efficiëntie beter.
Bovendien hangt boven de gasmarkt nog de ETS2 en de groengasbijmengverplichting, waardoor gas waarschijnlijk duurder wordt, terwijl door toename pv en wind elektra meer goedkope uren gaat krijgen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017