Gasloos met zonneboiler en zonnepanelen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:52
Huidige situatie
- Nieuwbouwwoning uit 2009, met ongeveer 140 m2 oppervlakte.
- CV-ketel met 3 grote radiatoren en 5 kleine. Dat CV-water loopt via een extra spiraal door de zonneboiler.
- Zonneboiler met 300L vat en 30 HP. Voor CV en tap.
- Zonneboiler heeft een ingebouwd elektrisch verwarmingselement (die ik nog even moet onderzoeken).
- Zonnepanelen met 4800 Wp.
- Aansluiting van 1x35A die nu maximaal is belast.
- Gaskookstel.

Verbruik
Momenteel rond de:
3000 kWh stroom
5000 kWh opwek
800 m3 gas (rond de 1,50 euro/m3)

Mijn eigen plan was om ergens in de komende jaren op zoek te gaan naar een oplossing om gasloos te gaan. We willen over een jaar of 10 verhuizen, dus mogelijk was het er in dit huis nooit van gekomen. Echter de CV-ketel van 13 jaar oud is net stuk gegaan.

Ik moet dus momenteel keuzes maken. Het liefst ging ik volledig gasloos en dus volledig elektrisch verder. Daarbij zal er op termijn ook vast een elektrische auto komen, maar dat duurt nog een paar jaar minstens. Ik zou de CV-ketel nu nog kunnen vervangen voor een nieuwe. Dat zou een 2000 euro kosten en dan is alles weer zoals het was. Als ik toch geld ga uitgeven, dan misschien beter meteen goed en hopelijk gasloos.

Opties
Ik kan de boiler standaard verwarmen tot 60 graden. Als ik dat 's nachts doe, kunnen de heatpipes overdag alvast gratis warmte van de zon het vat in pompen. Alleen de zonnepanelen werken uiteraard ook overdag. Met salderen geen probleem, maar over een paar jaar wel. Ik kan ook overwegen om het vat met heatpipes en zonnepanelen tegelijk op te warmen, zodat het op het eind van de middag een 65 graden is. Dan kunnen we 's avonds douchen en verwarmen waar nodig. Het zou in theorie werken, maar dan moet het verwarmingselement handmatig of met een bepaald systeem aan- en uitgaan.

Een andere optie waar ik aan dacht is een elektrische CV-ketel. Er verandert dan helemaal niks aan mijn huidige systeem, behalve dan de energiebron van de ketel. Ik heb alleen geen ervaring met zoiets. Plus, het is een extra investering. De boiler met het verwarmingselement staat al klaar in het huis.

Een optie genoemd door andere mensen was een airco, alleen dat lost niet echt mijn situatie op. De zonneboiler heeft na- of voorverwarming nodig, zodat het water de 60 graden haalt voor het naar de tap of de radiator gaat.

Extra details
Een kuub gas geeft ongeveer 8 kWh aan energie. Een kuub gas kost momenteel rond de 5 keer meer dan een kWh stroom. Qua huidige prijzen is het dus niet een groot verschil qua gas of stroom. Daarbij zou het onderhoud aan de gasgestookte CV-ketel wegvallen en ook de vaste kosten van rond de 100 euro per jaar voor de gasaansluiting. Als ik zonnepanelen bijleg, en ik denk dat er nog een 3000 Wp bij zou passen, dan zou ik de nodige energie zelf kunnen opwekken. Alleen niet in de winter uiteraard, waardoor ik afhankelijk ben van salderen. Dat valt in 2025 dan weer weg.

Als ik van het gas zou gaan, moet ik hoe dan ook de aansluiting verzwaren van 1x35A naar 3x25A (of meer). Ook het koken moet dan elektrisch worden, maar dat was al langer een wens. Gaat ook geld kosten, maar dat hebben we daar voor over.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Hoe verwarm je nu? Welke ruimtes en hoeveel? Hoe warm moet je CV water daarvoor worden als het koud is?

"Airco" of eigenlijk lucht/lucht warmtepomp is geen slecht advies, maar je verwarmd er meestal maar 1 ruimte mee. Of je moet er meerdere nemen of een multi-split. Maar het is een goed advies omdat het super efficiënt is en je kunt het zonder meer toepassen zonder dat je rekening hoeft te houden met wat je huidige CV kan. En als je later toch nog een lucht/water warmtepomp gaan nemen om de CV op te warmen, dan kun je deze prima samen gebruiken. Het is daarmee een goede stap die je kunt nemen om de CV niet te hoeven vervangen en toch warmte te hebben voor komende winter.

Als je alle ruimtes wil verwarmen, dan zou ik naar een lucht/water warmtepomp gaan kijken en of je deze kan gebruiken om je CV te verwarmen. Vraag is dan wel of je CV voldoende capaciteit heeft.

Dat elektrisch element in je zonneboiler kun je beter zoveel mogelijk uit laten. Dan kun je beter een elektrische kachel in de ruimte zetten waar je de warmte nodig hebt. Dat is max 100% efficiënt (tegen 300-500% voor een warmtepomp), maar je hebt tenminste niet alle distributieverliezen van je CV leidingen.

Als je boiler maar tenminste 1x per week boven de 60C komt, dan hoef je het water niet continue op 60C te houden. Dat scheelt veel verlies en naarmate je boiler kouder is kunnen je heat-pipes beter warmte vangen. Daarom wil je die weerstandsverwarming zoveel mogelijk uit houden. Stel die weerstandsverwarming dus in op 40-42C (of net wat nodig is om nog te kunnen douchen) of in de zomer gewoon uit als je dat durft.

Die spiraal door je boiler wil je waarschijnlijk niet of nauwelijks gebruiken. Bewaar de hoge temperatuur in de boiler als het zonnig is om te douchen. (En als het niet zonnig is moet je niet de weerstandsverwarming in de boiler gaan gebruiken voor de CV, want dat is minder efficiënt dan gewoon een elektrische kachel direct neerzetten waar nodig door alle verliezen onderweg.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:31
@Playa del C.
tja aan de ene kant stel je dat je gasloos wil gaan, en de andere kant zoek je allemaal beren op de weg om het niet te doen?

voor koken heb je helemaal geen 3x25A nodig.
gaat ook met gemak op 1x35A (kun je een kook groep van 2x16A in hangen en dan kun je vaak 5,4kW trekken om te koken, dit combineren met een slimme laadpaal en je kunt ook nog je autoladen. dit is helemaal geen probleem tenzij je het je zelf gewoon weg te moeilijk maakt. pas als je kookplaat breder wil als +/-60cm of meer als 4 pitten dan pas ontkom je niet aan een 3fase.)

vaste kosten voor gas 100€? zoek die eens echt op.
het zal eerder rond de 175€ netbeheerder kosten zitten + 75€ leveranciers kosten.
maar dit verschild wel per locatie en contract.

je hebt al een zonneboiler, oke met elektra element dat is niet de tofste, maar het is echt niet zo heel slecht.
dus je hoeft maar 755m3 gas te vervangen (grofweg gebruik ik 45m3 gas voor koken per jaar.).
dit lukt wel met een simpele 5kW lucht/water warmtepomp, die trekken elektrisch maar 1,2kW maar leveren 5kW warmte.
dan koppel je de zonneboiler gewoon los van de CV, klaar.

750m3 x 8 = 6000kWh dan delen door de sCOP van de warmtepomp, ik neem even een conservatieve 3,5.
6000 / 3,5 = 1750kWh dus je krijgt je overschot al niet op. ;)

en terug verdienen gaat toch rapper als je denk.
800x 1,5€ = 1200€ + 250€ vastrecht dit 10 jaar is 14.500€
daar koop je een hoop spul voor om geen gas meer te hoeven gebruiken. ;)

dus wat houd je tegen om het gewoon even te gaan doen. ;)
(ik snap de vraag en de twijfel ook wel een beetje hoor. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Paul C schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:37:
Hoe verwarm je nu? Welke ruimtes en hoeveel? Hoe warm moet je CV water daarvoor worden als het koud is?
Bedankt voor je antwoord. Deze vragen beantwoord ik in de TS al volgens mij.
Ik verwarm nu met een zonneboiler en eventuele naverwarming tot 60 graden via een gasgestookte HR-ketel.
Het is een grote onderverdieping van 50 m2. Drie slaapkamers van samen 50 m2.
Overige ruimte is onverwarmd, een douche, zolder, wc, enz.
Beneden twee grote radiatoren en boven een grote en twee kleine.
De CV staat momenteel op 60 graden. Zou misschien op 50 tot 55 kunnen.
"Airco" of eigenlijk lucht/lucht warmtepomp is geen slecht advies, maar je verwarmd er meestal maar 1 ruimte mee. Of je moet er meerdere nemen of een multi-split. Maar het is een goed advies omdat het super efficiënt is en je kunt het zonder meer toepassen zonder dat je rekening hoeft te houden met wat je huidige CV kan.
Ja, zo'n lucht/lucht warmtepomp werkt prima uiteraard. Alleen ik heb voor de zonneboiler wel een voor- of naverwarmer nodig, voor als het ding in de koude maanden slechts koud tot lauw is.
En als je later toch nog een lucht/water warmtepomp gaan nemen om de CV op te warmen, dan kun je deze prima samen gebruiken. Het is daarmee een goede stap die je kunt nemen om de CV niet te hoeven vervangen en toch warmte te hebben voor komende winter.

Als je alle ruimtes wil verwarmen, dan zou ik naar een lucht/water warmtepomp gaan kijken en of je deze kan gebruiken om je CV te verwarmen. Vraag is dan wel of je CV voldoende capaciteit heeft.
Dat idee snap ik. Ik dacht alleen dat een l/w-pomp langzaam water in een vat zou opwarmen. Het vat heb ik dan wel, maar die kan ik niet op (nog) een pomp aansluiten.
Ik heb op internet gekeken en daar hebben ze het over een zonneboiler, met warmtepomp en dan nog een gas-ketel voor de piekmomenten. Daarmee ben ik dan nog niet van het gas.
Als je bedoelt dat de l/w-pomp samen met de zonneboiler genoeg kan leveren voor CV en tap, zou je dan willen toelichten hoe dat werkt?
Dat elektrisch element in je zonneboiler kun je beter zoveel mogelijk uit laten. Dan kun je beter een elektrische kachel in de ruimte zetten waar je de warmte nodig hebt. Dat is max 100% efficiënt (tegen 300-500% voor een warmtepomp), maar je hebt tenminste niet alle distributieverliezen van je CV leidingen.
Uiteraard. Ik heb dat element nog nooit gebruikt. Het is voor noodgevallen of eventueel permanent gebruik als er een specifieke situatie voor is. Een warmtepomp is een 4x efficiënter.
Als je boiler maar tenminste 1x per week boven de 60C komt, dan hoef je het water niet continue op 60C te houden. Dat scheelt veel verlies en naarmate je boiler kouder is kunnen je heat-pipes beter warmte vangen. Daarom wil je die weerstandsverwarming zoveel mogelijk uit houden. Stel die weerstandsverwarming dus in op 40-42C (of net wat nodig is om nog te kunnen douchen) of in de zomer gewoon uit als je dat durft.
[...]
Die spiraal door je boiler wil je waarschijnlijk niet of nauwelijks gebruiken. Bewaar de hoge temperatuur in de boiler als het zonnig is om te douchen. (En als het niet zonnig is moet je niet de weerstandsverwarming in de boiler gaan gebruiken voor de CV, want dat is minder efficiënt dan gewoon een elektrische kachel direct neerzetten waar nodig door alle verliezen onderweg.)
Elektrische kachel in elke ruimte naast een bestaand CV-systeem is in ieder geval niet de bedoeling.
migjes schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:08:
@Playa del C.
tja aan de ene kant stel je dat je gasloos wil gaan, en de andere kant zoek je allemaal beren op de weg om het niet te doen?
Nee, ik zoek ze niet, ze zijn er :) Het is een ingrijpende wijziging aan het energiesysteem in mijn huis. Ik wil graag gasloos. Ik weet alleen niet of er apparatuur is die dat met een zonneboiler erbij ook redelijk efficiënt kan doen. Het verwarmingselement kan het zeker, maar water elektrisch op temperatuur houden geeft een COP van 1. En het maakt de zonneboiler een stuk minder efficiënt.
voor koken heb je helemaal geen 3x25A nodig.
gaat ook met gemak op 1x35A (kun je een kook groep van 2x16A in hangen en dan kun je vaak 5,4kW trekken om te koken, dit combineren met een slimme laadpaal en je kunt ook nog je autoladen. dit is helemaal geen probleem tenzij je het je zelf gewoon weg te moeilijk maakt. pas als je kookplaat breder wil als +/-60cm of meer als 4 pitten dan pas ontkom je niet aan een 3fase.)
Heb mij daar nog niet in verdiept. Ik loop wel tegen de grenzen aan van de 1x35A door 4800 Wp panelen. En dan nog koken op stroom, daar wordt bij veel kookplaten wel een 3x25A aansluiting gevraagd voor 4 pitten. Maar als er ook platen zijn voor 1x35A met 4 pitten, dan kan dat nog inderdaad. Alleen kan ik dan niet meer zonnepanelen bijleggen, wat in combinatie met een warmtepomp of elektrisch verwarmen (en evt. een el. auto) wel handig is.
vaste kosten voor gas 100€? zoek die eens echt op.
het zal eerder rond de 175€ netbeheerder kosten zitten + 75€ leveranciers kosten.
maar dit verschild wel per locatie en contract.
Zou kunnen, heb snel gekeken. Ik denk ook dat het een 200 euro per jaar is.
je hebt al een zonneboiler, oke met elektra element dat is niet de tofste, maar het is echt niet zo heel slecht.
Hoe bedoel je, niet de tofste? Dat element zit er extra bij. Ik heb het nog nooit aangehad. De zonneboiler zelf werkt prima, dat levert gratis warm water.
dus je hoeft maar 755m3 gas te vervangen (grofweg gebruik ik 45m3 gas voor koken per jaar.).
dit lukt wel met een simpele 5kW lucht/water warmtepomp, die trekken elektrisch maar 1,2kW maar leveren 5kW warmte.
dan koppel je de zonneboiler gewoon los van de CV, klaar.
Die zonneboiler wil ik juist blijven gebruiken voor de CV. Dat ding kan voor alleen tapwater niet uit.
750m3 x 8 = 6000kWh dan delen door de sCOP van de warmtepomp, ik neem even een conservatieve 3,5.
6000 / 3,5 = 1750kWh dus je krijgt je overschot al niet op. ;)

en terug verdienen gaat toch rapper als je denk.
800x 1,5€ = 1200€ + 250€ vastrecht dit 10 jaar is 14.500€
daar koop je een hoop spul voor om geen gas meer te hoeven gebruiken. ;)

dus wat houd je tegen om het gewoon even te gaan doen. ;)
(ik snap de vraag en de twijfel ook wel een beetje hoor. ;) )
Ik zou inderdaad het liefst zo snel mogelijk dit doen, alleen dan wel in combinatie met de zonneboiler. Nu de ketel net stuk is, moet ik echter snel keuzes maken. De monteur wou voor een 2000 euro de oude ketel vervangen, maar dat geld steek ik dan liever meteen in een warmtepomp, elektrisch systeem, zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:36

Gerco-M

mijn tornado res.

Een zonneboiler is op zich al best een complex systeem. Dit in combinatie met een gasloze oplossing maakt het nog weer veel complexer en niet perse efficienter en meer rendabel.
Even vloeken in de kerk maar wat als je nou gewoon afscheid neemt van de zonneboiler en overgaat op 3x25A aansluiting, je dak vollegt met PV, en een warmtepomp boiler neemt en een L/L WP voor je verwarming?

Of ipv laatst genoemde een L/W systeem die SWW en verwarming kan doen.

Een zonneboiler rendabel krijgen is zowiezo al lastig en als je het systeem meer complex maakt wordt dat niet beter. Ook kan het storingsgevoelig worden en is de aansturing misschien lastig.
Als je zeer zeer veel warm water gebruikt zijn er misschien nog opties voor een zonneboiler, maar dan nog steeds is een warmtepomp (boiler of L/W systeem) minstens net zo efficient of in elk geval simpeler kwa opzet en onderhoud.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Als eventuele opties, een elektrische CV ketel zou ik niet doen (zeer in efficient) maar je kan wel een elektrische doorstromer gebruiken als na verwarming voor de zonneboiler. Hoewel die veel stroom gebruiken en op je huidige aansluiting je er niet veel vermogen uit krijgt. Ook is 6 Kw uit het trekken in 1 uur tijd niet handig / economisch als je met PV 6 uur lang 1 kw zelf kan opwekken. Dat efficient doen werkt beter met een WPB of elektrische boiler.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Gerco-M schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:52:
Een zonneboiler is op zich al best een complex systeem. Dit in combinatie met een gasloze oplossing maakt het nog weer veel complexer en niet perse efficienter en meer rendabel.
Even vloeken in de kerk maar wat als je nou gewoon afscheid neemt van de zonneboiler en overgaat op 3x25A aansluiting, je dak vollegt met PV, en een warmtepomp boiler neemt en een L/L WP voor je verwarming?

Of ipv laatst genoemde een L/W systeem die SWW en verwarming kan doen.

Een zonneboiler rendabel krijgen is zowiezo al lastig en als je het systeem meer complex maakt wordt dat niet beter. Ook kan het storingsgevoelig worden en is de aansturing misschien lastig.
Als je zeer zeer veel warm water gebruikt zijn er misschien nog opties voor een zonneboiler, maar dan nog steeds is een warmtepomp (boiler of L/W systeem) minstens net zo efficient of in elk geval simpeler kwa opzet en onderhoud.
Tja, netto een 5k betaald voor de zonneboiler, draait nu ruim drie jaar en heb er 2k mee terugverdiend. Met hoge gasprijs is de TVT van 12 jaar naar 8 jaar gedaald. Het is volledig gratis energie.
Complex is het zelf niet, het is een kleine pomp op een groot vat. Je bedoelt dan waarschijnlijk ook dat het complexe er in zit dat het moet combineren met andere systemen. Dat klopt, dat is precies waarom ik het topic opende.

De zonneboiler is uiteindelijk slechts een voorverwarmer van warm water. Het water hoeft dan niet van ~10 graden naar de doeltemperatuur te gaan (60 graden bij mij). En soms is het vanuit het vat al meer dan 60 graden.

Ik ben er niet uit nog. Vond de optie om een zonneboiler te combineren met een stevige warmtepomp als naverwarmer het beste klinken, alleen weet ik niet of dat technisch mogelijk is en ook of dat in de winter genoeg zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Gerco-M schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:55:
Als eventuele opties, een elektrische CV ketel zou ik niet doen (zeer in efficient) maar je kan wel een elektrische doorstromer gebruiken als na verwarming voor de zonneboiler. Hoewel die veel stroom gebruiken en op je huidige aansluiting je er niet veel vermogen uit krijgt. Ook is 6 Kw uit het trekken in 1 uur tijd niet handig / economisch als je met PV 6 uur lang 1 kw zelf kan opwekken. Dat efficient doen werkt beter met een WPB of elektrische boiler.
El. CV-ketel inderdaad liever niet. Als naverwarmer wel.
Snap verder even nirt wat je bedoelt met de getallen op het eind.

Ik wek met PV een 4 kW op gedurende een uur of twee in de zomer. 30 kWh op een mooie dag.

Maar dat een warmtepomp efficiënter is dan de COP=1 el.verwarmer, dat is duidelijk. Vraag is of dat technisch kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:31
Het zou nog wel eens een grotere uitdaging kunnen worden om een L/W warmtepomp geleverd en geïnstalleerd te krijgen voordat je weer CV nodig gaat hebben.
Ik ben zelf al sinds week 1 van de Oekraine oorlog bezig om mijn warmtepomp geleverd te krijgen (was beschadigd bij de leverancier binnen gekomen). Met veel geluk komt die volgende week dan eindelijk binnen. Alleen vermoed ik dat de vraag sindsdien alleen maar meer is geworden. (De prijs in ieder geval wel want dezelfde set kost bij dezelfde verkoper nu 3000 euro meer)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:39
paar opmerkingen:

1. je verwarmd niet je huis met een zonneboiler nu, hooguit wat bijverwarming in de tussenseizoenen. Jij hebt een systeem waarmee je kunt douchen op zonne-warmte gedurende ongeveer 6 tot 8 maanden van het jaar en daarnaast spaar je blijkbaar klein beetje gas uit door je CV-water voor te verwarmen.

Het kan zijn dat je een heel gaaf regelsysteem hebt en een hele goeie energiemonitoring waardoor je kunt laten zien dat het niet zo is, maar ik verwacht dat je eigenlijk gewoon niet goed weet nu hoe je energiestromen lopen.

Kun je zien hoeveel gas er per dag nodig was van bijv. oktober t/m december 2021 ofzo (beetje tussenseizoen oplopend naar koudere periode)

2. je schrijft dat je zonneboiler 5k heeft gekost en dus niet te weinig moet doen want afschrijving etc: dat is jammer maar dat heet nou een 'sunk cost'. Dat geld is weg en je hebt er een systeem voor dat bepaalde dingen kan doen, maar meer financiele waarde kun je er niet aan koppelen.

3. Wat gebruikelijk is:
je koopt een L/W wp en die maakt je CV-water warm, bijv. 40 graden (goeie kans bij zo'n nieuwe woning en laag verbruik dat je daarmee wel rondkomt)
je koppelt de zonneboiler los van het CV-systeem en gebruikt die alleen voor warm tapwater

vergeet onzin als elektrische CV-ketels, dat zijn milieudelicten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:59
De meest simpele oplossing is om de huidige zonneboiler alleen te gebruiken voor de warm water voorziening.
Evt bekijken of je een warmtepomp als bron kan gebruiken in de koude wintermaanden.
Dan heb je alleen een warmtepomp nodig voor de verwarming van je huis.

Tegenwoordig is de standaard zoveel mogelijk zonnepanelen op het dak en electriciteit gebruiken om een warmtepomp of warmtepompboiler te gebruiken voor warm water. Dat levert meer rendement op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:39
@D-dark dat klopt, is denk ik ook wat er nu al gebeurt maar dan met kleine omweg. Daarom mijn stelling dat @Playa del C. nu niet verwarmd met zonneboiler maar dat alleen maar zo lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Playa del C. schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:24:
[...]

El. CV-ketel inderdaad liever niet. Als naverwarmer wel.
Snap verder even nirt wat je bedoelt met de getallen op het eind.

Ik wek met PV een 4 kW op gedurende een uur of twee in de zomer. 30 kWh op een mooie dag.

Maar dat een warmtepomp efficiënter is dan de COP=1 el.verwarmer, dat is duidelijk. Vraag is of dat technisch kan.
Ja dat voorbeeld miste het woord “net” want ik bedoelde dat een uur lang 6 kw uit het net trekken minder duurzaam en rendabel is dan 6 uur lang 1 kw uit je PV gebruiken. In beide gevallen gebruik je 6 kwh aan energie, maar als die zoveel mogelijk van je PV komt is dat op lange termijn goedkoper (en duurzamer!) dan dat je die uit het net trekt.
Wij gebruiken hier zeer weinig warm water en ik heb hier een 1200 watt E boiler die op een tijdklok overdag opwarmt direct vanaf de PV. Ik heb een overschot aan energie dus die is heel goedkoop en door ons lage SWW gebruik is een WPB dan ook niet snel rendabel.

Voor je verwarming kan je inderdaad best een L/W systeem gebruiken en de zonneboiler alleen gebruiken voor SWW met als naverwarming een WPB gebruiken of zelfs een laag of hoog vermogen E-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Playa del C. schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:41:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Deze vragen beantwoord ik in de TS al volgens mij.
Ik verwarm nu met een zonneboiler en eventuele naverwarming tot 60 graden via een gasgestookte HR-ketel.
Het is een grote onderverdieping van 50 m2. Drie slaapkamers van samen 50 m2.
Overige ruimte is onverwarmd, een douche, zolder, wc, enz.
Beneden twee grote radiatoren en boven een grote en twee kleine.
De CV staat momenteel op 60 graden. Zou misschien op 50 tot 55 kunnen.
Sorry, ik was niet duidelijk genoeg in mijn vraagstelling. Hoe het technisch werkt had ik wel een idee van, maar waar ik vooral op doelde is hoe je het nu gebruikt? Verwarm alle ruimtes? 24/7? En de belangrijkste: hoe warm moet je CV water minimaal zijn om de woning warm te houden in de winter? Die laatste vraag is vrij belangrijk, maar als je daar afgelopen winter niet mee hebt geëxperimenteerd, dan is die niet te beantwoorden.

Eigenlijk moet je dat wel weten om de vraag te kunnen beantwoorden of je huidige radiatoren voldoen. Een warmtepomp kun je niet meer dan 40-45C max laten verwarmen... of je moet er een speciaal model voor nemen wat dat wel kan tegen een slechter rendement, maar dat kost meer en levert minder op, dus dat wil je vermijden.
[...]

Ja, zo'n lucht/lucht warmtepomp werkt prima uiteraard. Alleen ik heb voor de zonneboiler wel een voor- of naverwarmer nodig, voor als het ding in de koude maanden slechts koud tot lauw is.
Die back-up verwarmer in de zonneboiler gaan gebruiken dan. En als je de overstap naar 3x25A maakt zou je ook een doorstroomverwarmer na kunnen schakelen ipv die back-up verwarmer. Dat is iets efficiënter, maar die back-up verwarmer heb je al en die hoef je alleen maar aan te zetten.
[...]

Dat idee snap ik. Ik dacht alleen dat een l/w-pomp langzaam water in een vat zou opwarmen. Het vat heb ik dan wel, maar die kan ik niet op (nog) een pomp aansluiten.
Ik heb op internet gekeken en daar hebben ze het over een zonneboiler, met warmtepomp en dan nog een gas-ketel voor de piekmomenten. Daarmee ben ik dan nog niet van het gas.
Als je bedoelt dat de l/w-pomp samen met de zonneboiler genoeg kan leveren voor CV en tap, zou je dan willen toelichten hoe dat werkt?
Als het niet perse hoeft dan ga je niet eerst een buffer opwarmen met de l/w warmtepomp, maar laat je 'm exact de juiste hoeveelheid warmte maken en direct het cv-circuit in sturen. KISS.

Het makkelijkst is om die twee systemen voor tapwater en verwarming gewoon los te trekken van elkaar:
- Gebruik de zonneboiler voor warm tapwater met het elektrisch element voor bijverwarmen in de winter. Als je dat niet efficiënt genoeg vindt kun je het boilervat ook vervangen door een Warmtepomp-boiler met solar aansluiting.
- Gebruik een l/w warmtepomp om warm water naar het Cv-circuit te pompen. Als de afgifte- of watercapaciteit van het cv-circuit niet voldoen is, dan zet je er een kleine buffer in of verhoog je de afgiftecapaciteit.

(Je kunt ook een driewegklep gebruiken om de L/W warmtepomp de boiler te laten verwarmen als de zonneopbrengst onvoldoende is, maar die gebruiken vaak ook een weerstandselement voor laatste 10-15C, omdat de warmtepomp dat niet aankan. Je hebt die back-up juist vaak voor dat laatste beetje nodig, dus ipv een weerstandselement in de warmtepomp te gebruiken en met verlies via de leidingen te transporteren kun je je ook de complexiteit besparen en gewoon direct het bestaande element gebruiken.)
[...]

Uiteraard. Ik heb dat element nog nooit gebruikt. Het is voor noodgevallen of eventueel permanent gebruik als er een specifieke situatie voor is. Een warmtepomp is een 4x efficiënter.

[...]

Elektrische kachel in elke ruimte naast een bestaand CV-systeem is in ieder geval niet de bedoeling.
Je CV-ketel is kapot. Over een paar maanden wordt het koud. Als het je niet lukt om voor die tijd een warmtepomp te installeren, dan kun je dit voor een paar tientjes als tussenoplossing installeren en hoef je niet alsnog een CV ketel te kopen. Als permanente oplossing lijkt het me niet verstandig inderdaad, maar je gaat er nog een uitdaging aan hebben om voor het stookseizoen een werkende WP installatie in huis te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Fr33z schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:39:
paar opmerkingen:

1. je verwarmd niet je huis met een zonneboiler nu, hooguit wat bijverwarming in de tussenseizoenen. Jij hebt een systeem waarmee je kunt douchen op zonne-warmte gedurende ongeveer 6 tot 8 maanden van het jaar en daarnaast spaar je blijkbaar klein beetje gas uit door je CV-water voor te verwarmen.

Het kan zijn dat je een heel gaaf regelsysteem hebt en een hele goeie energiemonitoring waardoor je kunt laten zien dat het niet zo is, maar ik verwacht dat je eigenlijk gewoon niet goed weet nu hoe je energiestromen lopen.

Kun je zien hoeveel gas er per dag nodig was van bijv. oktober t/m december 2021 ofzo (beetje tussenseizoen oplopend naar koudere periode)
Dat gas-verbruik kan ik zien. Dat was in okt-nov-dec: 60-120-180 m3
Daarna nog vier maanden zoiets (naar een totaal van 800 kuub) en dan de rest van het jaar vrijwel niks.

Ik heb nergens gesteld dat ik volledig op eennzonneboiler verwarm. Daar is dat systeem ook niet voor. Het wekt (vrijwel) gratis energie in de vorm van warmte op. Zeker niet genoeg in de winter.
Het verbruik isnmet 400 kuub per jaar afgenomen door de zonneboiler. Dat geeft met de huidige prijzen een tvt van ~8 jaar.
2. je schrijft dat je zonneboiler 5k heeft gekost en dus niet te weinig moet doen want afschrijving etc: dat is jammer maar dat heet nou een 'sunk cost'. Dat geld is weg en je hebt er een systeem voor dat bepaalde dingen kan doen, maar meer financiele waarde kun je er niet aan koppelen.
Nou, dat is wel een beetje overdreven. Je hebt gelijk dat de zonneboiler mogelijk niet goed past in het gasloze plaatje. Het systeem staat en draait echter wel. Het levert momenteel voor 600 euro per jaar warmte. Nogal logish dat ik als eerste een oplossing zoek waarbij de zonneboiler zijn functie kan blijven doen.
3. Wat gebruikelijk is:
je koopt een L/W wp en die maakt je CV-water warm, bijv. 40 graden (goeie kans bij zo'n nieuwe woning en laag verbruik dat je daarmee wel rondkomt)
je koppelt de zonneboiler los van het CV-systeem en gebruikt die alleen voor warm tapwater
Klinkt goed. Alleen de zonneboiler gaat in de winter niet genoeg warm water leveren. Dan moet ik dus in de winter ook een paar weken met de elektrische verwarming van de boiler aan de slag?
vergeet onzin als elektrische CV-ketels, dat zijn milieudelicten.
Geef ik je gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Paul C schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 23:01:
[...]

Sorry, ik was niet duidelijk genoeg in mijn vraagstelling. Hoe het technisch werkt had ik wel een idee van, maar waar ik vooral op doelde is hoe je het nu gebruikt? Verwarm alle ruimtes? 24/7? En de belangrijkste: hoe warm moet je CV water minimaal zijn om de woning warm te houden in de winter? Die laatste vraag is vrij belangrijk, maar als je daar afgelopen winter niet mee hebt geëxperimenteerd, dan is die niet te beantwoorden.
Duidelijk. Ik verwarm alle ruimtes 24/7 op een vaste stand. Het CV water is nu 60 graden en dan lukt het de ketel prima. Niet getest of dat verlaagd kan worden... Ik denk dat 50 graden moet kunnen. 40 tot 45... geen idee.
Eigenlijk moet je dat wel weten om de vraag te kunnen beantwoorden of je huidige radiatoren voldoen. Een warmtepomp kun je niet meer dan 40-45C max laten verwarmen... of je moet er een speciaal model voor nemen wat dat wel kan tegen een slechter rendement, maar dat kost meer en levert minder op, dus dat wil je vermijden.

[...]
Die back-up verwarmer in de zonneboiler gaan gebruiken dan. En als je de overstap naar 3x25A maakt zou je ook een doorstroomverwarmer na kunnen schakelen ipv die back-up verwarmer. Dat is iets efficiënter, maar die back-up verwarmer heb je al en die hoef je alleen maar aan te zetten.
Dat klopt. Die back-up aanzetten, daar zou ik CV en tap volledig mee kunnen doen. Alleen moet ik dan dus de energie van een 800 kuub gas met stroom opwekken, wat een dikke 6000 kWh aan stroom kost. Een L/W pomp kost dan een 2000 kWh. Scheelt veel geld per jaar (plus milieu).
[...]

Als het niet perse hoeft dan ga je niet eerst een buffer opwarmen met de l/w warmtepomp, maar laat je 'm exact de juiste hoeveelheid warmte maken en direct het cv-circuit in sturen. KISS.
[...]
Het makkelijkst is om die twee systemen voor tapwater en verwarming gewoon los te trekken van elkaar:
- Gebruik de zonneboiler voor warm tapwater met het elektrisch element voor bijverwarmen in de winter. Als je dat niet efficiënt genoeg vindt kun je het boilervat ook vervangen door een Warmtepomp-boiler met solar aansluiting.
- Gebruik een l/w warmtepomp om warm water naar het Cv-circuit te pompen. Als de afgifte- of watercapaciteit van het cv-circuit niet voldoen is, dan zet je er een kleine buffer in of verhoog je de afgiftecapaciteit.

(Je kunt ook een driewegklep gebruiken om de L/W warmtepomp de boiler te laten verwarmen als de zonneopbrengst onvoldoende is, maar die gebruiken vaak ook een weerstandselement voor laatste 10-15C, omdat de warmtepomp dat niet aankan. Je hebt die back-up juist vaak voor dat laatste beetje nodig, dus ipv een weerstandselement in de warmtepomp te gebruiken en met verlies via de leidingen te transporteren kun je je ook de complexiteit besparen en gewoon direct het bestaande element gebruiken.)
Dit klinkt als de beste oplossing waarbij de zonneboiler een functie houdt en er een L/W-pomp komt en alles gasloos is.
Nadeel is wel dat ik het verwarmingselement dan handmatig moet aanzetten in de winter, omdat er geen automatische naverwarming van het tapwater is. Maar dat kan.
[...]

Je CV-ketel is kapot. Over een paar maanden wordt het koud. Als het je niet lukt om voor die tijd een warmtepomp te installeren, dan kun je dit voor een paar tientjes als tussenoplossing installeren en hoef je niet alsnog een CV ketel te kopen. Als permanente oplossing lijkt het me niet verstandig inderdaad, maar je gaat er nog een uitdaging aan hebben om voor het stookseizoen een werkende WP installatie in huis te krijgen.
Tja. De vraag is alsnog of het uiteindelijk allemaal uit kan. Zou het minder kosten om de CV-ketel gewoon te vervangen om door te gaan met het huidige lage gasverbruik van 800 kuub per jaar? Ik twijfel over de investering van een momenteel dure en slecht verkrijgbare warmtepomp. Waarna het systeem qua functie niet beter wordt dan nu met gas. Na 2025 moet er een hybride gasketel in. Zou zo'n systeem niet een betere match zijn? Dan kan ik op gas nog het tapwater naverwarmen in de winter, maar stookt de CV verder op de hybride warmtepomp (dus stroom). Alleen is zo'n hybride pomp denk ik nog duurder en ook dan dus niet volledig gasloos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:03
Zit er een extra spiraal in het boiler vat? De warmte naar het CV systeem zal niet met het drinkwater naar het CV circuit gaan.

Is hier iets mee te doen in eventueel met warmtepomp het bestaande vat te verwarmen? Al dan niet in combinatie met 3 weg klep om de CV ondersteuning te kunnen behouden?

Verder staat of valt het met afgifte. Wat zijn de afmetingen en typen van de radiatoren?

Tijd kopen met een CV van marktplaats?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
@Playa del C.
Je kunt met een platenwisselaar en extra pomp je SWW water circuleren over je zonneboilervat en de andere kant van de platenwisselaar opwarmen met L/W WP.
Zelf heb ik alleen een nieuwe boiler gekocht met 2 spiralen en mijn verlies van verkeerde boiler geslikt. Zodat zonneboiler in de zomer alles doet en in de winter het 18-35 graden traject, zodat de WP alleen naar 48C hoeft te doen. De rest van de zonneboiler is hergebruikt.

Je kunt het dan ook als gescheiden losse systemen zien. Dus niet echt complex.
Complex wordt het pas als je vanuit je zonneboiler je CV ook wilt ondersteunen. Dan moet het wel een beetje je hobby zijn om dat te willen doen. Want dan is veel investeren voor weinig. Maar dat was niet je plan als ik de andere antwoorden begrijp

800m3 hybride kan er financieel niet uit. Het is of gas of ALL-E
Als je de afgifte nog moet aanpassen, houdt het wel op.

[ Voor 10% gewijzigd door Dapdodo op 02-07-2022 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Ronald schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 07:22:
Zit er een extra spiraal in het boiler vat? De warmte naar het CV systeem zal niet met het drinkwater naar het CV circuit gaan.

Is hier iets mee te doen in eventueel met warmtepomp het bestaande vat te verwarmen? Al dan niet in combinatie met 3 weg klep om de CV ondersteuning te kunnen behouden?

Verder staat of valt het met afgifte. Wat zijn de afmetingen en typen van de radiatoren?

Tijd kopen met een CV van marktplaats?
Precies. Er zijn twee spiralen. Eén onderin het vat voor de opwarming door het glycol uit de heatpipes op het dak. Eén bovenin waar de CV leiding op aangesloten is, zodat de boiler (in lente en herfst) meehelpt met het CV-water te verwarmen. Er is nu al een driewegklep actief uiteraard.

Voor 5k een systeem wat dus vrijwel gratis de energie van een 400 kuub gas aan nuttige energie opwekt. Als bonus in de zomer heb ik regelmatig warmte teveel, wat in een warm bad kan lopen via tap.

Omgekeerd zou warm CV water ook het vat kunnen opwarmen. Met een warmtepomp kom je op een 45 graden aan CV-temperatuur, denk ik? Het vat zou daarmee in de winter ook op 45 graden komen. Dat dan wekelijks met het elektrische element naar de 60 graden brengen, zou kunnen. Ik zou dan volledig van het gas kunnen en eventueel extra zonnepanelen kunnen leggen.

Als het vat door de heatpipes al op meer dan 45 graden komt, dan hoeft de warmtepomp niks meer te doen. Een aantal dagen in de lente en herfst en in de zomer zeker.
45 graden verwarmen, is een stuk efficiënter, ook voor de zonneboiler.

Vraag is of mijn kachels het op 45 graden redden. Ik schat in van wel, maar dat moet ik zeker weten.

Het huis is standaard nieuwbouw en zeer goed geïsoleerd. Vloer, muur, dak en glas. De twee lange muren hebben vrijwel geen ramen. Voor en achter zijn onder grote ramen, boven kleine.
Radiatoren zitten aan de voor en achterkant, boven en beneden. Drie keer met een lengte van 2 meter en in de kleine slaapkamers nog twee keer 1 meter. Samen dus 8 meter. Dan daarnaast nog een kleine radiator in de woonkamer, hal en douche. Nu op 60 is het altijd prima warm en op de koudste dagen slaat de ketel elk uur een paar minuten aan. op 45 moet dan ook lukken, zou ik inschatten. 50 graden lijkt mij vrij zeker. Maar goed, dit heb ik nooit getest.

Ik heb geregeld dat er over een dikke week een adviseur langskomt. Met ervaring en een rekensom, moeten we dan denk ik wel conclusies kunnen trekken. De adviseur is van het bedrijf waar ik een servicecontract heb lopen voor de CV-ketel. Zij verkopen alleen CV-ketels, dus ik ben bang dat de adviseur iets te snel zal adviseren om toch weer op gas verder te gaan. Ben zelf baas, heb telefonisch al gevraagd naar een adviseur die ook goed naar de duurzame opties en gasloze oplossingen kan en wil kijken.

CV-ketel kost toch al een 2k euro, dus daar nog een paar duizend bij op, als ik daar gasloos en met wat besparingen op de energierekening mee verder kan. Dat is prima. Boven de 7k denk ik niet dat ik de investering dusdanig terugverdien. In dat geval is mogelijk een gasgestookte ouderwetse ketel (helaas) misschien de betere optie nog voor de komende 10 tot 15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Dapdodo schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 07:52:
@Playa del C.
Je kunt met een platenwisselaar en extra pomp je SWW water circuleren over je zonneboilervat en de andere kant van de platenwisselaar opwarmen met L/W WP.
Zelf heb ik alleen een nieuwe boiler gekocht met 2 spiralen en mijn verlies van verkeerde boiler geslikt. Zodat zonneboiler in de zomer alles doet en in de winter het 18-35 graden traject, zodat de WP alleen naar 48C hoeft te doen. De rest van de zonneboiler is hergebruikt.

Je kunt het dan ook als gescheiden losse systemen zien. Dus niet echt complex.
Complex wordt het pas als je vanuit je zonneboiler je CV ook wilt ondersteunen. Dan moet het wel een beetje je hobby zijn om dat te willen doen. Want dan is veel investeren voor weinig. Maar dat was niet je plan als ik de andere antwoorden begrijp

800m3 hybride kan er financieel niet uit. Het is of gas of ALL-E
Als je de afgifte nog moet aanpassen, houdt het wel op.
Bedankt, klinkt ook goed. Als ik het goed begrijp, kan ik dan hetzelfde niet bereiken door de CV in de bovenste spiraal rond te laten lopen, totdat vat en CV de 45 graden hebben bereikt via opwarming van CV-water via een l/w-warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Voor de duidelijkheid, ik heb momenteel een zonneboilervat staan met twee spiralen, aangesloten op de CV. Tapwater loopt uiteraard rechtstreeks uit het vat via koperen leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je hebt twee spiralen in de boiler? Is het dan niet zo dat de gasketel de zonneboiler helpt IPV Andersom? :?

Die spiralen leveren warmte aan het vat, ze onttrekken het niet.

Kun je de installatie eens tekenen? Heb je ook een apart vat door de CV?

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 02-07-2022 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
MikeyMan schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:22:
Je hebt twee spiralen in de boiler? Is het dan niet zo dat de gasketel de zonneboiler helpt IPV Andersom? :?

Kun je de installatie eens tekenen?
De driewegklep zit normaalgesproken dicht, zodat de gasketel niet het vat opwarmt. Als het vat warmer is dan het CV-water, gaat die klep om en stroomt het koude CV-water door het vat als voorverwarming.

De installatie is verder standaard. Het betreft dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJyCCS5M44yu363hzkmrwHEuc8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwPSi94deVk8hi0xKMQPkyvr.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.techniq.nl/30...rwarming-en-t.html#main-7

Je ziet de driewegklep helemaal rechts in het midden.

[ Voor 22% gewijzigd door Playa del C. op 02-07-2022 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:00
Hier liep ik tegen hetzelfde probleem aan. Alleen ik heb een andere type buffer waardoor de omslag makkelijker wordt.

Hier staat een hygiëne boiler met 2 spiralen. 1tje voor de heatpipes en 1 voor het SWW. Vat gevuld met CV water.
Heb ook retour verhoging met 3wegklep.

Plan wordt om retour verhoging eraf te halen en vat alleen te gebruiken als SWW vat. Om de zoveel tijd een run te doen over het hele vat heen met een WP.
De opbrengst in de winter is toch verwaarloosbaar als je zo klein systeem heb met de collectoren.

Voor jouw installatie zou een ander vat ook beter uitkomen. Is wel wat werk helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Swenno schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:31:
Hier liep ik tegen hetzelfde probleem aan. Alleen ik heb een andere type buffer waardoor de omslag makkelijker wordt.

Hier staat een hygiëne boiler met 2 spiralen. 1tje voor de heatpipes en 1 voor het SWW. Vat gevuld met CV water.
Heb ook retour verhoging met 3wegklep.

Plan wordt om retour verhoging eraf te halen en vat alleen te gebruiken als SWW vat. Om de zoveel tijd een run te doen over het hele vat heen met een WP.
De opbrengst in de winter is toch verwaarloosbaar als je zo klein systeem heb met de collectoren.

Voor jouw installatie zou een ander vat ook beter uitkomen. Is wel wat werk helaas
Ander vat liever niet. Die is in principe goed. In het ergste geval kan ik de heatpipes weghalen (en doorverkopen) om de warmtepomp rechtstreeks op het vat (onderste spiraal) aan te sluiten. Dat zou samen met het elektrische element alles op 60 graden moeten brengen (of 45-50 graden en dan een wekelijkse anti-salmonellarun naar 60 met het element).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Playa del C. schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:48:
[...]

Ander vat liever niet. Die is in principe goed. In het ergste geval kan ik de heatpipes weghalen (en doorverkopen) om de warmtepomp rechtstreeks op het vat (onderste spiraal) aan te sluiten. Dat zou samen met het elektrische element alles op 60 graden moeten brengen (of 45-50 graden en dan een wekelijkse anti-salmonellarun naar 60 met het element).
Je spiraal is veels te klein om een wp op te zetten. Je raakt je warmte dan niet kwijt. Kijk maar bij vaten die wel geschikt zijn die hebben een oppervlakte van 3m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Swenno schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:56:
[...]

Je spiraal is veels te klein om een wp op te zetten. Je raakt je warmte dan niet kwijt. Kijk maar bij vaten die wel geschikt zijn die hebben een oppervlakte van 3m2
Zal er naar kijken. Maar hoe kan het andersom dan wel werken? Dat het vat het water in de spiraal voor CV goed opwarmt voor het bij de gasketel komt?
Niet dat je geen gelijk kan hebben, maar technisch gezien zou ik het gek vinden. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Playa del C. schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:01:
[...]

Zal er naar kijken. Maar hoe kan het andersom dan wel werken? Dat het vat het water in de spiraal voor CV goed opwarmt voor het bij de gasketel komt?
Niet dat je geen gelijk kan hebben, maar technisch gezien zou ik het gek vinden. Of mis ik iets?
Alles heeft te maken met flows en verblijftijd.
CV doet volgens mij 500 tot 600 liter/uur (weet niet zeker)
Wp doet 1500 liter per uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik snap sowieso niet hoe dit zou moeten werken, maar dat dan aan mij liggen.

Ik was in de veronderstelling dat het spiraal trage warmte overdracht heeft. Voor sww tap je het water ook uit de boiler zelf.

In dit geval is het spiraal-water-spiraal. Misschien dat dat werkt omdat de CV een gesloten systeem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het kan zijn dat ik er overheen gelezen heb, maar ik zie geen specs van het vat (hoe hoog zitten de spiralen, hoeveel m² wisselaaroppervlak).
Als het meezit ben je met een 5 kW monoblock met een driewegklep gewoon klaar.
De zonneboiler helpt dan niet meer met de CV maar daar verlies je niet veel aan.
Dan kan je daarna rustig de afgifte stap voor stap verbeteren.
Een spiraal van 1 m² is wat weinig maar werkt wel (ten koste van wat COP en opwarmtijd uiteraard).

Plan B is de collector van het dak (meer plek voor PV :)), de spiralen in serie en alles op de warmtepomp doen.
Misschien is dat uiteindelijk goedkoper.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Swenno schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:05:
[...]

Alles heeft te maken met flows en verblijftijd.
CV doet volgens mij 500 tot 600 liter/uur (weet niet zeker)
Wp doet 1500 liter per uur
Maar dat kan ook lager gezet worden? Op 500 liter/uur en dan met een vrij kleine warmtepomp? Een buffervat hoeft niet snel warm te worden. Ik heb op internet gekeken, maar daar hebben veel bronnen het over een goede combinatie van zonneboiler met warmtepomp. Ze vullen elkaar aan op hetzelfde buffervat. Maar misschien heb je gelijk hoor, ik heb geen ervaring ermee.
MikeyMan schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:06:
Ik snap sowieso niet hoe dit zou moeten werken, maar dat dan aan mij liggen.

Ik was in de veronderstelling dat het spiraal trage warmte overdracht heeft. Voor sww tap je het water ook uit de boiler zelf.

In dit geval is het spiraal-water-spiraal. Misschien dat dat werkt omdat de CV een gesloten systeem is.
Klopt precies. Dus als je rustig aan warm CV water rondpompt, zal dat het vat opwarmen via de spiraal.
Proton_ schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:08:
Het kan zijn dat ik er overheen gelezen heb, maar ik zie geen specs van het vat (hoe hoog zitten de spiralen, hoeveel m² wisselaaroppervlak).
Als het meezit ben je met een 5 kW monoblock met een driewegklep gewoon klaar.
De zonneboiler helpt dan niet meer met de CV maar daar verlies je niet veel aan.
Dan kan je daarna rustig de afgifte stap voor stap verbeteren.
Een spiraal van 1 m² is wat weinig maar werkt wel (ten koste van wat COP en opwarmtijd uiteraard).

Plan B is de collector van het dak (meer plek voor PV :)), de spiralen in serie en alles op de warmtepomp doen.
Misschien is dat uiteindelijk goedkoper.
Goede opties, bedankt.

Via de link bij het plaatje hierboven kom je op de site met specs. Maar ik zal alsnog ook even zelf opzoeken wat de specs van de spiralen zijn. Er zit één onderin voor de heatpipes. En bovenin voor de afgifte. Daarmee het vat opwarmen is niet optimaal, omdat de warmte bovenin zal blijven en het dus onder wat koud blijft. Onderin zit dan nog wel het elektrische element.

Als ik voor de standaard manier kies, dan is het enige probleem dat de zonneboiler in een redelijk deel van het jaar het water niet of nauwelijks op 60 graden zal krijgen. Dan moet ik het tapwater dus met het element (COP=1) regelmatig bijstoken naar 60 graden (wekelijks denk ik?).

Als de warmtepomp uitvalt of geheel ontbreekt, dan kan het element ook alles dragen. De CV loopt dan via het vat, zonder naverwarming door gasketel of warmtepomp. Is ook een optie, alleen dat gaat dan op COP=1.

Je laatste optie is interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
Optie C wel je zonnecollectoren houden voor de zomer. En een ander Vat voor de winter.

Zou je moeten berekenen hoeveel geld je weggooid door systeem weg te doen en wat eventueel extra kosten zouden zijn voor een ander vat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Swenno schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:29:
Optie C wel je zonnecollectoren houden voor de zomer. En een ander Vat voor de winter.

Zou je moeten berekenen hoeveel geld je weggooid door systeem weg te doen en wat eventueel extra kosten zouden zijn voor een ander vat.
Dat zou met een driewegklep wellicht ook nog wel te regelen zijn met 1 vat. Desnoods temperatuur gestuurd.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 02-07-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
@Proton_
Hier een download-link naar de specsheet:
https://techniq-energy.nl...NL-TQE-300L-VWTW-30HP.pdf

Staat niks in over de exacte oppervlakte van de bovenste spiraal. Wel een duidelijk beeld van hoe het er allemaal intern uitziet. Ik heb wat geschat en gerekend en dan lijkt mij dat de spiraal tussen de 1,0 en 1,5 m2 aan oppervlakte heeft. Alleen hij zit wel redelijk bovenin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
MikeyMan schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:30:
[...]

Dat zou met een driewegklep wellicht ook nog wel te regelen zijn met 1 vat. Desnoods temperatuur gestuurd.
De driewegklep, sensor en automatische controller heb ik momenteel inderdaad al in werking. Zou hergebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Ter info:

Zonet een vrijblijvend advies gevraagd bij Techniq Energy, waar de zonneboiler vandaan komt.

Daarnaast komt er over anderhalve week een adviseur van het bedrijf waar ik een onderhoudscontract voor de CV-ketel heb lopen (alleen leveren zij alleen systemen op gas, waar ik dus liever van af ga. Ook al kan ik het overwegen om voor 2k alsnog een CV-ketel te plaatsen, dan verandert er verder niks aan de situatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Had je het zonneboiler topic al gevonden ook?

Had er zelf eentje op het dak staan. Deze was lek.
Heb nog wel gekeken naar vervanging, maar ik krijg het met geen mogelijkheid dicht gerekend. Was wel voor SWW. Zou 600 kuub gas moeten besparen. Maar ik gebruik maar 120kuub voor sww per jaar nu.

Dus bij mij wordt het extra panelen.

[ Voor 76% gewijzigd door MikeyMan op 02-07-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@Playa del C. Je zou als tussen oplossing ook eventueel een CV ketel van marktplaats kunnen plukken voor 500eu staan er genoeg.

Je moet alleen wel iemand vinden die hem volgens de regels installeert. Kan je daarna op gemak verduurzamen met de huidige levertijden heb je toch wel half jaar nodig minimaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De 2e spiraal verwarmt de bovenste helft, ca 150 liter. Dat kan genoeg zijn als je geen bad hebt.
Je zou nog iets met een circulatiepomp kunnen doen om het hele vat te verwarmen, of een externe warmtewisselaar, maar dat gaat al snel richting moeilijk doen om een niet optimale uitgangssituatie duurder te maken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Proton_ schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:50:
De 2e spiraal verwarmt de bovenste helft, ca 150 liter. Dat kan genoeg zijn als je geen bad hebt.
Je zou nog iets met een circulatiepomp kunnen doen om het hele vat te verwarmen, of een externe warmtewisselaar, maar dat gaat al snel richting moeilijk doen om een niet optimale uitgangssituatie duurder te maken.
Als ik het goed begrijp wordt de tweede spiraal hier gebruikt om de CV bij te verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Swenno schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:01:
@Playa del C. Je zou als tussen oplossing ook eventueel een CV ketel van marktplaats kunnen plukken voor 500eu staan er genoeg.

Je moet alleen wel iemand vinden die hem volgens de regels installeert. Kan je daarna op gemak verduurzamen met de huidige levertijden heb je toch wel half jaar nodig minimaal
Ik heb eeb CV-onderhoudscontract. Zij komen officieel een CV-ketel op gas installeren als dat de uitkomst wordt. Ik woon in het noorden en het bedrijf is degelijk. Ik denk dat ze voor het stookseizoen wel iets kunnen installeren. Er komt binnenkort een adviseur van dat bedrijf langs.

Tweedehands ketel lijkt mij juist niet verstandig. Immers zal die eerder ook vervangen moeten worden. En dan zou ik bijv. over 5 tot 10 jaar weer iets moeten aanpassen. En na 2025 is een gewone CV-ketel verboden en moet het een hybride ketel worden (gas+warmtepomp combi).

Nieuwe CV-ketel, als dat het wordt, kost een 2000 euro incl. installatie. Dat zou ik het wel waard vinden als dat het beste is. De oude is 13 jaar oud en afgeschreven.
Proton_ schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:50:
Heb inderdaad geen bad. Douchen doen we hier niet heel lang, tenzij het water in de zomer gratis op temperatuur is misschien.

Verder eens dat het met andere oplossingen te complex wordt. Zou dan eerder de CV gewoon loskoppelen en de zonneboiler als luxe investering gebruiken. De warme baden in het opblaasbad in de zomer zijn wel heerlijk. En gratis douchen en gratis warm tapwater voor een groot deel van het jaar is alsnog winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
MikeyMan schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:04:
[...]

Als ik het goed begrijp wordt de tweede spiraal hier gebruikt om de CV bij te verwarmen
Klopt, maar andersom kun je met een driewegklep in theorie ook het vat verwarmen met het warme CV-water. Het gaat dan via een warmtepomp niet naar de radiatoren, maar naar de bovenste spiraal. Het warme water in het vat is dan bedoeld voor warm tapwater in de winter.
De warmtepomp wordt dan verder ontlast door de heatpipes, zoals ze dat nu ook doen voor de gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:03
MikeyMan schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:22:

Die spiralen leveren warmte aan het vat, ze onttrekken het niet.

Kun je de installatie eens tekenen? Heb je ook een apart vat door de CV?
Hoe graag je ook wil, warmte luistert niet naar eenrichtingsverkeersbordjes.

Gooi je koud CV water door een spiraal, dan onttrek je warmte.
Gooi je warm zonnecollector water door de spiraal, dan voeg je warmte toe.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
Playa del C. schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 01:54:
[...]
Na 2025 moet er een hybride gasketel in. Zou zo'n systeem niet een betere match zijn? Dan kan ik op gas nog het tapwater naverwarmen in de winter, maar stookt de CV verder op de hybride warmtepomp (dus stroom). Alleen is zo'n hybride pomp denk ik nog duurder en ook dan dus niet volledig gasloos...
Hybride is vooral een oplossing voor situaties waar de installateur niet weet wat het benodigde vermogen is en of het afgifte systeem het aan kan.* Het is een warmtepomp + CV-ketel. Twee apparaten is 2x kosten.

800m3/jr vervangen met een warmtepomp is easy. Daarvoor volstaan bijna alle instapmodellen wel. Dat is echt de onderkant qua benodigde capaciteit. Enige vraag bij jou is of je afgifte capaciteit voldoet.

Imo is het echt zonde om nu nog te investeren in een oplossing uit het verleden. Dan liever een overbruggingsoplossing met een elektrische kachel tot de juiste warmtepomp wel leverbaar is.

* Daarmee wil ik niet zeggen dat het perse een slecht plan is. Het bespaart zeker gas ten opzichte van gewoon een gasketel erin. Als het een beetje fatsoenlijk ingeregeld is, dan zal de warmtepomp in een hybride situatie zelfs de bulk of al het werk doen voor verwarming (in 90% van de huizen én jouw huis ook). In die situatie heb je die CV ketel alleen gekocht voor het comfortabele gevoel dat je weet dat je altijd nog de CV ketel hebt die het huis letterlijk 10x kan verwarmen. Én misschien zodat je onbeperkt kan douchen omdat je een doorstroomverwarmer hebt ipv een boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Paul C schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:23:
[...]

Hybride is vooral een oplossing voor situaties waar de installateur niet weet wat het benodigde vermogen is en of het afgifte systeem het aan kan.* Het is een warmtepomp + CV-ketel. Twee apparaten is 2x kosten.

800m3/jr vervangen met een warmtepomp is easy. Daarvoor volstaan bijna alle instapmodellen wel. Dat is echt de onderkant qua benodigde capaciteit. Enige vraag bij jou is of je afgifte capaciteit voldoet.

Imo is het echt zonde om nu nog te investeren in een oplossing uit het verleden. Dan liever een overbruggingsoplossing met een elektrische kachel tot de juiste warmtepomp wel leverbaar is.

* Daarmee wil ik niet zeggen dat het perse een slecht plan is. Het bespaart zeker gas ten opzichte van gewoon een gasketel erin. Als het een beetje fatsoenlijk ingeregeld is, dan zal de warmtepomp in een hybride situatie zelfs de bulk of al het werk doen voor verwarming (in 90% van de huizen én jouw huis ook). In die situatie heb je die CV ketel alleen gekocht voor het comfortabele gevoel dat je weet dat je altijd nog de CV ketel hebt die het huis letterlijk 10x kan verwarmen. Én misschien zodat je onbeperkt kan douchen omdat je een doorstroomverwarmer hebt ipv een boiler.
toon volledige bericht
Eens, eens. Ik sta overal voor open. Ik wil alleen graag het nu in één keer goed, duurzaam en financieel handig doen.

Heb een 10k geïnvesteerd 4 jaar geleden en nu 4 jaar later is de gasprijs zo hoog en het tekort door een oorlog zo hoog, dat het plan van toen niet echt lang heeft gewerkt. Achteraf... Maar moet zeggen dat ik de zonneboiler alsnog wel erg waardeer. Gratis warmte. Alleen jammer dat het niet de winter kan dekken.

Heb zelf nog wat verder gezocht, nagedacht en berekend. Kom onverwachts ineens in de situatie natuurlijk, dus moet ook even inlezen.

Op dit moment denk ik dat het hoe dan ook een warmtepomp moet worden, met de CV op 45 graden. De zonneboiler, zoals velen al zeiden, zal dan alleen voor tapwater gebruikt worden. De warmtepomp is al duurzaam en goedkoper dan stoken op gas. Het punt van de zonneboiler was om stookgas te besparen, maar met een warmtepomp hoeft de zonneboiler niet zozeer een andere duurzame warmtebron te ondersteunen. Stel dat ik nu 400 m3 gas bespaar, dan is dat met een warmtepomp vergelijkbaar met 800 kWh aan stroom. Het gas kost een 800 euro, de stroom kost een 250 euro, plus ik heb zonnepanelen. Gasloos bespaart nog een extra 200 euro per jaar aan vaste kosten.

Dus, dan blijft over dat de zonneboiler niet altijd de 60 graden haalt. Het hele vat van 300 L opstoken met een element naar 60 graden, dat wil ik vermijden. Ik zat te denken aan een e-boiler of een e-ketel voor alleen warm tapwater, zodat het water altijd 60 graden is (en salmonellavrij) als het getapt wordt. Zolang de zonneboiler het vat op >60 graden heeft, stroomt het gratis door. Komt het eronder, dan zal het toch naverwarmt moeten worden.

Wie weet wat daar het beste zou zijn? Nog een kleine e-boiler? Gewoon een elektrische ketel? Of iets wat warmte wisselt via de warmtepomp?
Of gewoon kouder tapwater accepteren en het vat wekelijks met het element opstoken naar 60 graden tegen de salmonella?

(Het zal maar eens drie weken koud en donker worden in januari. Die zonneboiler doet dan niks. Kan ik niet meer warm douchen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Heel begrijpelijk. Ik snap ook dat het even kost om te schakelen als je 4jr geleden 10k hebt geïnvesteerd in het huidige systeem. Dat was toen een goede keuze, maar de wereld heeft niet stil gestaan. Gelukkig kun je delen van/de meeste componenten gewoon nog hergebruiken.

Dit is het minst inefficiënt:
Of gewoon kouder tapwater accepteren en het vat wekelijks met het element opstoken naar 60 graden tegen de salmonella?
Qua warmtepomp is het niet zozeer de vraag of je die 800m3 kunt vervangen; dat lukt wel prima. De vraag is of je voldoende afgifte capaciteit hebt bij 45C. Dat kun je nu niet testen helaas. Maar als je een plan B hebt kun je er wel (onderbouwd) op gokken dat het voldoende is en als het toch tegenvalt plan B uitvoeren.

Kunnen we een plan B verzinnen:
- Is het aanleggen van vloerverwarming een optie? (Dat lijkt me alleen het geval als je niet zo'n boeiende vloer hebt of toch al de vloer wilde vervangen.)
- Is het mogelijk je radiatoren te upgraden?

Sowieso wel interessant om eens goed uit te zoeken welke radiatoren je exact hebt, want daar zijn ook gewoon capaciteitstabellen voor in omloop die aangeven hoeveel vermogen ze hebben bij een bepaalde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Paul C schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:05:
Heel begrijpelijk. Ik snap ook dat het even kost om te schakelen als je 4jr geleden 10k hebt geïnvesteerd in het huidige systeem. Dat was toen een goede keuze, maar de wereld heeft niet stil gestaan. Gelukkig kun je delen van/de meeste componenten gewoon nog hergebruiken.

Dit is het minst inefficiënt:

[...]

Qua warmtepomp is het niet zozeer de vraag of je die 800m3 kunt vervangen; dat lukt wel prima. De vraag is of je voldoende afgifte capaciteit hebt bij 45C. Dat kun je nu niet testen helaas. Maar als je een plan B hebt kun je er wel (onderbouwd) op gokken dat het voldoende is en als het toch tegenvalt plan B uitvoeren.

Kunnen we een plan B verzinnen:
- Is het aanleggen van vloerverwarming een optie? (Dat lijkt me alleen het geval als je niet zo'n boeiende vloer hebt of toch al de vloer wilde vervangen.)
- Is het mogelijk je radiatoren te upgraden?

Sowieso wel interessant om eens goed uit te zoeken welke radiatoren je exact hebt, want daar zijn ook gewoon capaciteitstabellen voor in omloop die aangeven hoeveel vermogen ze hebben bij een bepaalde temperatuur.
toon volledige bericht
Net gedaan. Niet getest inderdaad, maar:

Het huis is nieuwbouw (2009) en volledig geïsoleerd. Dat scheelt al. Beneden in de keuken en woonkamer staan twee convectoren (!). In de keuken een hoge. In de woonkamer een lage.
Daarnaast zijn er in de hal en de slaapkamers gewonen radiatoren geplaatst.

Lijkt mij dat het dan wel moet lukken op 45 graden. Vloerverwarming valt voor mij af. Geeft veel kosten en werk. Maar dat is dus ook niet nodig waarschijnlijk.

• theohelmus
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-02 20:01
Zeer interessant deze topic. Ik overweeg ook een verandering echter loop tegen de levertijden aan van de WPsystemen. Nu al een levertijd > 1 jaar!! Mijn huidig energie contract loopt af in december en ik gebruik nu rond de 1500 tot 2000 M3 gas! in een matig geïsoleerd huis. Daarom overweging om aanschaf zonneboiler en dan later als eea weer leverbaar is een WP en die dan combineren. Op dak nu al 12 zonnepanelen.
Ik begrijp eigenlijk uit bovenstaande replies dat het eigenlijk toch economischer is om alleen een WP te overwegen.
Maar bedankt voor alle uiteenzettingen.
Pagina: 1