Wonen in België en werken in Nederland, bewijzen?

Pagina: 1
Acties:

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:09
Ruudjuh1986 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:08:
Ik heb een vraag omtrent de 183 dagen regeling, ikzelf ben in 2022 van Nederland naar Belgie verhuisd.
Ben al die tijd in dienst geweest voor een Nederlandse firma.

De sleutel van de Belgische woning heb we ontvangen op 29-06-2022, echter had de sleutel overdracht van de verkoop van mijn Nederlandse woning pas op 01-08-2022 plaatsgevonden.

Nu de vraag, moet ik van het aanslagjaar 2022 de volledige gemeentebelasting in Belgie betalen?

Ik kan aantonen dat ik dus tot 01-08-2022 in Nederland heb gewoont, en pas vanaf 01-08-2022 in Belgie. Dat zijn dus voor 2022 geen 183 dagen in Belgie...
Pro rata. Je vult in dit vak het aantal maanden in dat je in BE hebt gewoond. Je jaar nettoloon doe je dan keer diezelfde maanden (dus in jouw geval delen door 12 keer 5) en dát vul je in bij je loon én je vrijgestelde loon.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qxyB4Vx.png
Frappant is wel dat ik dit drie keer heb nagevraagd bij de Belgische belastingdienst en drie verschillende antwoorden kreeg:
- Nee dat hoeft u niet te doen want dat is maar omslachtig
- Ja dat is pro rata en dat werkt zus en zo
- U heeft het verkeerd ingevuld; ik reageer; of nee toch niet het is toch juist.
8)7

Uiteindelijk wel pro-rata ingevuld en dus enkel betaald voor de maanden dat ik woonachtig was in België.
wiemelen schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:38:
[...]

Zowieso geldt de 183 dagen regeling enkel als je in BE woont, met een BE contract en dan in NL gaat werken. Als je in BE woont, met NL contract en in NL werkt, dan bepaalt je werklocatie waar je die dag belasting moet betalen. Dus als je vanaf 01.08 wel eens thuis gewerkt hebt, moet je even oppassen met je aangifte.
Weet je dat zeker van die 183 dagen regeling? Is dat dan omdat er met een NL contract voor een NL werkgever niet aan voorwaarde 2 wordt voldaan?
De werknemer wordt betaald door of namens een werkgever die niet is gevestigd in het werkland.
PS:

Eind vorig jaar is er ook een extra wetsartikel toegevoegd die thuiswerken en de situatie die dan ontstaat enigszins verduidelijkt.

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2023-33856.html

[ Voor 25% gewijzigd door Bobmeister op 02-02-2024 15:27 ]

Pagina: 1