Wonen in België en werken in Nederland, bewijzen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Hallo,

Momenteel woon ik in België en werk ik al enige tijd in Nederland. Ik ben tijd geleden verhuisd van Nederland naar België. Nu zit ik met een uitdaging. Om belastingplichtig te zijn voor Nederland en alleen Nederland over mijn loon moet ik X tijd effectief in Nederland hebben gewerkt. (Hoeveel dagen dit zijn weet ik nog niet). Door corona waren deze regels veranderd. Een thuiswerkdag werd geteld als een dag dat je in Nederland aan het werken was. Deze regel vervalt nu.

Mijn vraag is: Hoe kan ik bewijzen dat ik echt in Nederland ben geweest voor mijn werk en niet thuis heb gewerkt. (Ja ik mag x dagen thuis werken, maar moet wel kunnen bewijzen dat ik de andere dagen dan wel in Nederland heb gewerkt).

Dingen waar ik aan heb gedacht voor een oplossing/bewijs:

- GPS gegevens zou kunnen, maar weet niet of dit voldoende is. Als ik Google tijdlijn bekijk dan kan ik 4 maanden terug (dit is te kort) en kan ik de GPS gegevens aanpassen. Aangezien ik de gegevens kan aanpassen en net doen alsof ik heb gereisd lijkt mij dit niet echt geldig. Of er moet een app zijn waarbij je de gegevens niet kan aanpassen en 2-3 jaar kan bewaren.

- Werkgever in contract laten opstellen dat ik in totaal X dagen maximaal thuiswerk en rest in Nederland? Lijkt een simpele oplossing en denk ook niet dat dit geldig zou zijn, omdat het niet te bewijzen valt of ik meer dagen thuis heb gewerkt.

- KM's die ik heb gereden opschrijven en alle tankbonnen bewaren. Echter kan ik dan nog steeds niet bewijzen dat ik heb gewerkt in Nederland. Misschien heb ik in het weekend wel 300KM voor mijn privé gereden en die week extra thuis gewerkt.

- Een incheck systeem met een pasje bij de werkgever. Hiermee bewijs je dat je x dagen bent ingecheckt en uitgecheckt. Je bent dus dan echt fysiek op kantoor geweest. Dit lijkt mij de beste oplossing, maar ik word gedetacheerd. Als ik moet bewijzen dat ik X dagen in Nederland heb gewerkt, dan moet ik bij X bedrijven aankloppen om te vragen of ze deze informatie kunnen delen met mij over mijn pasje. Mocht een bedrijf niet mee werken of niet meer bestaan of mijn gegevens hebben verwijderd, dan heb ik een probleem. En daarbij komt ook nog kijken dat niet elk bedrijf dit heeft.

Heeft iemand een andere idee/oplossing of zelfde ervaring?

P.S.

Mocht dit verkeerde plek zijn, dan graag een shopje naar de juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Vragen ze ook daadwerkelijk om bewijs of is dit uit voorzorg? In het eerste geval opgeven dat het prima in orde is, je bent de zaak immers niet aan het flessen.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De 183 dagen regel is hier van toepassing. Een verklaring van de werkgever kan genoeg zijn waarbij jouw taakomschrijving staat. Een chirurg kan nu eenmaal moeilijk vanuit thuis opereren.

Daarnaast zal het de Belgische belastingsdienst zijn die problemen zal maken want ze lopen de belastingen mis tov Nederland

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Gekkenhuis schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:34:
Vragen ze ook daadwerkelijk om bewijs of is dit uit voorzorg? In het eerste geval opgeven dat het prima in orde is, je bent de zaak immers niet aan het flessen.
Dit is uit voorzorg. Als ze het vragen dan gaan ze sowieso vragen na de afgelopen tijd(en) waar ik ben geweest voor werk en of ik dat kan bewijzen. Ik verwacht niet dat ze gaan zeggen volgend jaar word jij gecontroleerd hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Chevy454 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:43:
De 183 dagen regel is hier van toepassing. Een verklaring van de werkgever kan genoeg zijn waarbij jouw taakomschrijving staat. Een chirurg kan nu eenmaal moeilijk vanuit thuis opereren.

Daarnaast zal het de Belgische belastingsdienst zijn die problemen zal maken want ze lopen de belastingen mis tov Nederland
Top dankjewel die dagen wist ik niet zeker. Ik dacht 178 ergens gezien te hebben, maar 183 dagen kan ik beter aan houden uiteraard. Beter meer dan te weinig in dit geval.

Ja klopt ik ben ook bang dat de Belgische belastingdienst ooit gaat zeggen bewijs maar dat je afgelopen jaar in Nederland was voor werk. Ik ben alleen bang dat een taakomschrijving niet voldoet voor België. Ik werk momenteel in de IT, geen beroep die uit zich zelf bewijst dat je wel op de zaak moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verklaring van de werkgever dat je X dagen op kantoor gewerkt hebt en Y dagen thuis zou voldoende moeten zijn. Om als bedrijf gebruik te maken van de onbelastte reiskostenvergoeding hebben ze die verklaring ook moeten opstellen want voor de dagen dat je thuiswerkt mogen ze officieel geen onbelastte reiskostenvergoeding (meer) uitkeren.

Pasregistratie / inchecken is wettelijk niet altijd mogelijk om hiervoor te gebruiken (misbruiken). Dat moet officieel worden aangekondigd, door de OR worden goedgekeurd en duidelijk als doel omschreven zijn waar iedere werknemer van op de hoogte is.

[ Voor 27% gewijzigd door naitsoezn op 01-07-2022 10:52 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
naitsoezn schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:50:
Verklaring van de werkgever dat je X dagen op kantoor gewerkt hebt en Y dagen thuis zou voldoende moeten zijn. Om als bedrijf gebruik te maken van de onbelastte reiskostenvergoeding hebben ze die verklaring ook moeten opstellen want voor de dagen dat je thuiswerkt mogen ze officieel geen onbelastte reiskostenvergoeding (meer) uitkeren.
Dit zou ideaal zijn voor mij dan. Ik gebruik een app (vanuit werkgever) waarin ik aangeef waar ik naar toe reis en waarvan. Dit wordt allemaal netjes bijgehouden en 1 dag niks ingevuld is dan 1 dag thuiswerken (of ziek zijn etc, maar in elk geval niet in Nederland geweest). Alleen stel ik kies voor een bedrijfsauto dan wordt dit een ander verhaal.

Ik neem deze sowieso mee als bewijs, mocht het ooit nodig zijn. Hopelijk vind ik nog een 2de bewijs om zo echt zeker te zijn dat ze niet moeilijk gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:02
De 183 dagen regel is hier van toepassing.
De 183 dagen regeling kent 3 voorwaarden (bron: Belastingdienst):
Welk land mag belasting heffen: 183-dagenregeling

De meeste belastingverdragen bepalen dat het werkland van de werknemer het recht heeft belasting te heffen over het loon dat de werknemer daar verdient. Hierop is 1 uitzondering: het woonland van de werknemer heeft het recht om belasting te heffen als aan de volgende 3 voorwaarden wordt voldaan:

> De werknemer verblijft binnen een bepaalde periode niet langer dan 183 dagen in het werkland. Afhankelijk van het belastingverdrag dat van toepassing is, kan deze periode een kalenderjaar zijn, een aaneengesloten periode van 12 maanden of een belastingjaar. Voor het berekenen van de 183 dagen telt u alle dagen mee waarop de werknemer in het werkland was, dus ook weekends en vakantiedagen. Een dagdeel telt als een volledige dag.
> De werknemer wordt betaald door of namens een werkgever die niet is gevestigd in het werkland.
> De werknemer werkt niet in een vaste inrichting van de werkgever in het werkland.
Deze 3 voorwaarden staan samen bekend als de 183-dagenregeling. Als niet aan alle voorwaarden wordt voldaan, dan heeft het werkland het recht om belasting te heffen.
Aan de 2e voorwaarde wordt niet voldaan. Hierdoor is de 183 dagen regeling niet van toepassing.
Dit betekent (automatisch) dat loonbelasting wordt geheven in Nederland.

Dit betekent nog niet dat TS niet belastingplichtig is in België.
Volgens het woonlandprincipe is TS wel belastingplichtig voor de inkomstenbelasting in België.
Gelukkig voorkomt een belastingverdrag dat er dubbel betaald moet worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Schnupperpuppe op 01-07-2022 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

erwin26 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:44:
[...]

Dit is uit voorzorg. Als ze het vragen dan gaan ze sowieso vragen na de afgelopen tijd(en) waar ik ben geweest voor werk en of ik dat kan bewijzen. Ik verwacht niet dat ze gaan zeggen volgend jaar word jij gecontroleerd hierop.
Daarom, ALS ze het verzoeken gewoon vragen wat ze aangeleverd willen krijgen. Dit zal geen onmogelijk iets zijn want je bent echt niet de enige in deze situatie.
En dit sowieso. NL zal echt niet moeilijk doen.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Schnupperpuppe schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:05:
[...]

De 183 dagen regeling kent 3 voorwaarden (bron: Belastingdienst):

[...]

Aan de 2e voorwaarde wordt niet voldaan. Hierdoor is de 183 dagen regeling niet van toepassing.
Dit betekent (automatisch) dat loonbelasting wordt geheven in Nederland.

Dit betekent nog niet dat TS niet belastingplichtig is in België.
Volgens het woonlandprincipe is TS wel belastingplichtig voor de inkomstenbelasting in België.
Gelukkig voorkomt een belastingverdrag dat er dubbel betaald moet worden.
Erg bedankt voor de extra informatie. Ik snap alleen niet wat ze bedoelen met vakantie. Als ik op vakantie ga tellen deze dagen als gewerkt in Nederland dus voor de 183 dagen of niet?

Ja klopt ik ben belastingplichtig in België en betaal nu alleen personenbelasting (in België) en geen dubbele over mijn loon etc. dankzij het belastingverdrag :). Alleen bestaat de kans wel dat ik moet gaan bewijzen dat ik 183+ dus in Nederland heb gewerkt anders vervalt het verdrag voor mij voor die periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
erwin26 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:19:
[...]

Erg bedankt voor de extra informatie. Ik snap alleen niet wat ze bedoelen met vakantie. Als ik op vakantie ga tellen deze dagen als gewerkt in Nederland dus voor de 183 dagen of niet?

Ja klopt ik ben belastingplichtig in België en betaal nu alleen personenbelasting (in België) en geen dubbele over mijn loon etc. dankzij het belastingverdrag :). Alleen bestaat de kans wel dat ik moet gaan bewijzen dat ik 183+ dus in Nederland heb gewerkt anders vervalt het verdrag voor mij voor die periode.
Er zijn 3 voorwaarden voor die 183 dagen regeling. Aan alle 3 moet worden voldaan.
Als aan 1 van de 3 (werkgever niet gevestigd in het werkland) niet wordt voldaan, dan zijn de overige voorwaarden (183 dagen, etc.) niet meer relevant. Je hoeft dus ook niets te bewijzen.

Let wel: de default is dat het werkland (NL) loonbelasting mag heffen. Die 183 dagen regeling is een uitzondering. Als BE meent loonbelasting te mogen heffen, dan moeten zij toch aantonen dat die uitzondering van toepassing is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
erwin26 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:19:
[...]
Alleen bestaat de kans wel dat ik moet gaan bewijzen dat ik 183+ dus in Nederland heb gewerkt anders vervalt het verdrag voor mij voor die periode.
Het verdrag vervalt niet. Het verdrag regelt juist welk land loonbelasting mag heffen en welk land inkomstenbelasting.
Het principe is: loonbelasting = werkland, inkomstenbelasting = woonland

Ik woon al bijna 20 jaar in het (EU) buitenland. Voor een NL werkgever gewerkt, ook remote (60%).
In al die tijd heeft NL de loonbelasting geheven volgens de geldende belastingverdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Helaas ben ik nu aan de beurt. De belgische overheid vraagt een bewijs dat ik fysiek in Nederland heb gewerkt ongeacht corona of niet..

Iemand een idee hoe ik dit ooit ga bewijzen? Niet elke werkgever had een klok systeem en uit een klok systeem halen dat ik daar ben geweest is denk onmogelijk in verband met privacy van andere mensen weer?

Ben even helemaal einde raad.

Zal een bewijs van werkgever genoeg zijn dat ik fysiek heb gewerkt op locatie van werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geerrrt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-04 16:52
Dit soort opmerkingen zijn ongewenst

[ Voor 68% gewijzigd door Outerspace op 17-11-2023 13:43 ]

Eury#2434

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

erwin26 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:51:
Iemand een idee hoe ik dit ooit ga bewijzen? Niet elke werkgever had een klok systeem en uit een klok systeem halen dat ik daar ben geweest is denk onmogelijk in verband met privacy van andere mensen weer?
Kreeg je een thuiswerkvergoeding voor dagen dat je thuis werkte, of woon-werkverkeervergoeding voor dagen dat je naar werk ging? Dan heb je in de salarisadministratie bewijs.

Eventueel, afhankelijk van je soort werk: werkgever heeft vast logs van inloggen in systemen. Vraag, netjes, of je daar een export van mag krijgen voor alleen jouw logins.

En anders 'simpelweg' een verklaring van de werkgever vragen.
erwin26 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:30:
Als ik Google tijdlijn bekijk dan kan ik 4 maanden terug (dit is te kort) en kan ik de GPS gegevens aanpassen. Aangezien ik de gegevens kan aanpassen en net doen alsof ik heb gereisd lijkt mij dit niet echt geldig. Of er moet een app zijn waarbij je de gegevens niet kan aanpassen en 2-3 jaar kan bewaren.
Achteraf had je elke twee of drie maanden een pdf print kunnen maken - en die bijv. aan jezelf of een derde mailen. Doe het nu sowieso nog van de laatste maanden. Beter iets dan niets. En als er een patroon is te zien waarbij je over het jaar heen heel duidelijk boven de norm komt, wordt netjes-zijn nog wat meer aannemelijk.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:10
erwin26 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:51:
Helaas ben ik nu aan de beurt. De belgische overheid vraagt een bewijs dat ik fysiek in Nederland heb gewerkt ongeacht corona of niet..

Ben even helemaal einde raad.

Zal een bewijs van werkgever genoeg zijn dat ik fysiek heb gewerkt op locatie van werkgever?
Over welke exacte periode vragen ze bewijs? Het tijdelijke 'corona' akkoord was geldig van 11 maart 2020 tot 30 juni 2022.

Ik weet dat hier op het werk de werkgever een verklaring verstrekt die overlegd kan worden aan de Belgische belastingdienst. Of diezelfde belastingdienst dat ook voldoende vindt, is dan weer de vraag ... Het is maar net wie je treft want er wordt niet met één maat gemeten.

Over het akkoord zegt de Belgische belastingdienst:

https://financien.belgium...ewerk-covid-19-periode#q1
Voor de dagen dat u door de coronamaatregelen thuiswerkte, zijn de bezoldigingen die werden ontvangen tussen 11 maart 2020 en de laatste dag van de in het akkoord afgesproken periode belastbaar in Nederland.

Het akkoord geldt niet als u tijdelijk gedetacheerd bent, als u het statuut van buitenlands kaderlid hebt of als u zelfstandige of administrateur bent.

De in de arbeidsovereenkomst voorziene telewerkdagen houden geen enkel verband met de maatregelen tegen Covid-19. Bijgevolg zijn de ontvangen bezoldigingen voor die dagen belastbaar in België.
De laatste zin interpreteer ik als: als er in jouw contract staat dat je altijd al 2 dagen thuis werkt, dan geldt dit akkoord daar niet voor.

In het akkoord zelf staat ook:
Grensarbeiders die gebruikmaken van de fictie zijn verplicht deze op consistente wijze in beide verdragsluitende Staten toe te passen en de nodige gegevens bij te houden (bijvoorbeeld een schriftelijke bevestiging van de werkgever welk deel van de thuiswerkdagen uitsluitend wegens de maatregelen in verband met de COVID-19-pandemie thuiswerkend werd doorgebracht).
Dus: je werkgever vragen om schriftelijk te verklaren op welke dagen jij in Nederland hebt gewerkt zou voldoende moeten zijn. Ik hoor graag of de belastingdienst dat ook vindt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Schnupperpuppe schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:32:
[...]

Het principe is: loonbelasting = werkland, inkomstenbelasting = woonland
Ik weet niet of je het zo makkelijk kunt stellen. Voor grensarbeiders zijn speciale verdragen opgesteld die deze situatie simpeler maken en voorkomen dat je dubbele belasting betaald én dat je geen belasting betaald.

Hoe dat er in het geval van wonen in België en werken in Nederland uit ziet: je doet je volledige aangifte (inclusief hypotheek rente aftrek op een Belgisch huis) in Nederland, en in België een versimpelde aangifte waarbij je dan enkel de gemeentebelasting betaald. Die wordt a.d.h.v. je netto inkomen berekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Wellicht dat je PIN betalingen hebt verricht?

De Belgen die ik ken zijn uiterst nauwkeurig in het bijhouden van bewijs...

[ Voor 46% gewijzigd door Rukapul op 17-11-2023 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Verklaring van je werkgever moet voldoende zijn.
Ik heb een aantal jaar te maken gehad met wisselend belastingplichtig te zijn in NL/BE/DE en dit is allemaal geregeld door een bureau dat ingeschakeld was door mijn werkgever. Ik heb zelf nooit bonnen, GPS data of wat dan ook moeten overleggen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Bobmeister schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:24:
[...]

Over welke exacte periode vragen ze bewijs? Het tijdelijke 'corona' akkoord was geldig van 11 maart 2020 tot 30 juni 2022.

Ik weet dat hier op het werk de werkgever een verklaring verstrekt die overlegd kan worden aan de Belgische belastingdienst. Of diezelfde belastingdienst dat ook voldoende vindt, is dan weer de vraag ... Het is maar net wie je treft want er wordt niet met één maat gemeten.

Over het akkoord zegt de Belgische belastingdienst:

https://financien.belgium...ewerk-covid-19-periode#q1

[...]

De laatste zin interpreteer ik als: als er in jouw contract staat dat je altijd al 2 dagen thuis werkt, dan geldt dit akkoord daar niet voor.

In het akkoord zelf staat ook:

[...]

Dus: je werkgever vragen om schriftelijk te verklaren op welke dagen jij in Nederland hebt gewerkt zou voldoende moeten zijn. Ik hoor graag of de belastingdienst dat ook vindt!
toon volledige bericht
Ze vragen gelukkig alleen 2022 aan. Dus van begin 2022 tot eind 2022. De corona regels zijn heel lastig. Je moet bewijzen (werkgever) dat ik dagen X thuis heb gewerkt in verband met corona. Ze vragen welke dagen precies je thuis hebt gewerkt. Deze heb ik niet meer, werk niet meer bij die werkgever. Echter is dit op ere woord en valt dus nooit 100% te controleren. Hier kan ik denk ik wel bij oude werkgever een formulier krijgen en daar 2 dagen per week op laten zetten en dat uitrekenen welke dagen dat zijn. Gemiddeld werkten iedereen 2 dagen thuis, maar was elke keer anders de dag.

Gelukkig staat er niks in mijn contract dat ik vaste thuiswerkdagen heb. Wel staat erin dat het een mogelijkheid is.

Ik hoop echt dat, dat voldoende is. Een schriftelijke verklaring vragen (heb 3 werkgevers gehad), maar moet wel lukken. Ook hier weet ik niet welke dag ik thuis heb gewerkt. Heb wel eens thuis gewerkt/vrij/ziek etc, maar altijd rekening mee gehouden om meer dan 183 dagen fysiek in Nederland te zijn. Heb het berekend en kan 72 dagen thuiswerken/vrij/ziek etc. voor het jaar 2022 om aan de 183 te komen. Ik heb uit mijn hoofd 20 vrije dagen gehad (totaal), 1 dag ziek en nog wel wat thuiswerkdagen, maar max 1 per week en die zijn vanaf september pas ingegaan.

Al bij al zal het dus met een verklaring goed moeten komen denk ik dan? :)
Bobmeister schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:29:
[...]

Ik weet niet of je het zo makkelijk kunt stellen. Voor grensarbeiders zijn speciale verdragen opgesteld die deze situatie simpeler maken en voorkomen dat je dubbele belasting betaald én dat je geen belasting betaald.

Hoe dat er in het geval van wonen in België en werken in Nederland uit ziet: je doet je volledige aangifte (inclusief hypotheek rente aftrek op een Belgisch huis) in Nederland, en in België een versimpelde aangifte waarbij je dan enkel de gemeentebelasting betaald. Die wordt a.d.h.v. je netto inkomen berekent.
Dat dacht ik dus ook je netto. Ik heb netto opgegeven bij de belastingdienst, maar ik krijg 10% boete over? Waar die boete overgaat staat er niet bij, maar ik krijg boete, omdat ik netto heb ingevuld en niet bruto voor de Belgen. Vervalt de boete als ik gelijk krijg en dat ik dus in Nederland belast ben/fysiek ben geweest?

Allemaal bedankt voor de hulp! Ik ga even een goed bericht opstellen voor mijn 3 werkgevers van dat jaar. Bij de laatste werk ik nog, dus dat stuk makkelijker gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
erwin26 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:30:
[...]

[...]

Dat dacht ik dus ook je netto. Ik heb netto opgegeven bij de belastingdienst, maar ik krijg 10% boete over? Waar die boete overgaat staat er niet bij, maar ik krijg boete, omdat ik netto heb ingevuld en niet bruto voor de Belgen. Vervalt de boete als ik gelijk krijg en dat ik dus in Nederland belast ben/fysiek ben geweest?
Ik weet niet waar jij precies een boete over hebt gekregen en of die boete vervalt als je gelijk krijgt. Het bedrag wat jij onder Vak IV code 250 moet invullen is het netto bedrag wat jij in Nederland hebt verdient. Als jij één werkgever hebt dan is dat bedrag gelijk aan je totaal verdiende bruto loon min je loonheffing. Die staan op je jaaropgave. In jouw geval moet je het dan optellen voor drie werkgevers en (dus 3 keer bruto loon min drie keer loonheffing). Dat bedrag moet dan ook in Vak IV O.2 ingevuld worden (belastingvermindering voor inkomsten van buitenlandse oorsprong) waarmee je het vrijstelt van belasting in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Bobmeister schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:38:
[...]

Ik weet niet waar jij precies een boete over hebt gekregen en of die boete vervalt als je gelijk krijgt. Het bedrag wat jij onder Vak IV code 250 moet invullen is het netto bedrag wat jij in Nederland hebt verdient. Als jij één werkgever hebt dan is dat bedrag gelijk aan je totaal verdiende bruto loon min je loonheffing. Die staan op je jaaropgave. In jouw geval moet je het dan optellen voor drie werkgevers en (dus 3 keer bruto loon min drie keer loonheffing). Dat bedrag moet dan ook in Vak IV O.2 ingevuld worden (belastingvermindering voor inkomsten van buitenlandse oorsprong) waarmee je het vrijstelt van belasting in België.
Bedankt voor deze uitleg :) Ik heb dit precies gedaan en ik krijg een boete, omdat ik dit op deze manier heb gedaan. Het ergste is ook nog dat de FOD het voor mij heeft ingevuld via de FOD diensten en ik alleen een controle heb gedaan. En na controle klopten mijn netto loon met wat er stond.

Ik vermoed dat ik een boete krijg, omdat ik eigenlijk volgens hun in België belasting moet betalen, maar waarvoor die 10% is of over welk bedrag weet ik niet. Want tot bedrag X betaal je bijvoorbeeld maar 20% loonbelasting en tot bedrag X 40% etc. Vermoedelijk doen ze Belgisch rekenmodel en zeggen ze bijvoorbeeld 10k belasting +10% is 11k belasting. Anders is het wel een heel zware straf voor 1 fout, waarbij ik niet eens 1 kans heb gehad om dat aan te passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-05 10:35
Misschien een aparte oplossing maar, ik gebruik zelf al jaren swarm: https://swarmapp.com/ (deze kan je ook auto inchecken op locaties) om voor mezelf bij te houden waar ik ooit ben geweest. Vind ik gewoon leuk maar, ik heb het ook al een keer kunnen gebruiken om te bewijzen dat ik ergens niet was op een bepaalde datum :P

Anway, ik dacht misschien een idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwin26
ex87 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:46:
Misschien een aparte oplossing maar, ik gebruik zelf al jaren swarm: https://swarmapp.com/ (deze kan je ook auto inchecken op locaties) om voor mezelf bij te houden waar ik ooit ben geweest. Vind ik gewoon leuk maar, ik heb het ook al een keer kunnen gebruiken om te bewijzen dat ik ergens niet was op een bepaalde datum :P

Anway, ik dacht misschien een idee.
Zeker een goed idee. Ga ik eens bekijken en mogelijk inzetten vanaf 1-1-2024. Voor 2023 sowieso toch al te laat, maar 2024 niet :). Denk dat een dik bewijs is van kijk ik ben elke dag in Nederland geweest door de weeks op zelfde locatie. Dat wilt wel iets zeggen dat ik daar werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjuh1986
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-02 18:15
Ik heb een vraag omtrent de 183 dagen regeling, ikzelf ben in 2022 van Nederland naar Belgie verhuisd.
Ben al die tijd in dienst geweest voor een Nederlandse firma.

De sleutel van de Belgische woning heb we ontvangen op 29-06-2022, echter had de sleutel overdracht van de verkoop van mijn Nederlandse woning pas op 01-08-2022 plaatsgevonden.

Nu de vraag, moet ik van het aanslagjaar 2022 de volledige gemeentebelasting in Belgie betalen?

Ik kan aantonen dat ik dus tot 01-08-2022 in Nederland heb gewoont, en pas vanaf 01-08-2022 in Belgie. Dat zijn dus voor 2022 geen 183 dagen in Belgie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:36
Ruudjuh1986 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:08:
Ik heb een vraag omtrent de 183 dagen regeling, ikzelf ben in 2022 van Nederland naar Belgie verhuisd.

De sleutel van de Belgische woning heb we ontvangen op 29-06-2022, echter had de sleutel overdracht van de verkoop van mijn Nederlandse woning pas op 01-08-2022 plaatsgevonden.

Nu de vraag, moet ik van het aanslagjaar 2022 de volledige gemeentebelasting in Belgie betalen?

Ik kan aantonen dat ik dus tot 01-08-2022 in Nederland heb gewoont, en pas vanaf 01-08-2022 in Belgie. Dat zijn dus voor 2022 geen 183 dagen in Belgie...
Gemeentebelasting is denk ik pro rata, dus 5/12 in jouw geval (te tellen vanaf het moment dat je je hebt ingeschreven in de gemeente, niet datum van de overdracht). Maar misschien toch best eens een expert raadplegen.

Zowieso geldt de 183 dagen regeling enkel als je in BE woont, met een BE contract en dan in NL gaat werken. Als je in BE woont, met NL contract en in NL werkt, dan bepaalt je werklocatie waar je die dag belasting moet betalen. Dus als je vanaf 01.08 wel eens thuis gewerkt hebt, moet je even oppassen met je aangifte.

Maar gezien onze regeringen het de grensarbeiders graag moeilijk maakt met hun complexe sociale en fiscale wetgeving, is het altijd aan te raden om eens bij een expert langs te gaan. Zeker de 1ste keer dat je de aangifte in beide landen moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Gaat helemaal mis dit weer...

Ik moet nu belastingbetaling voor de dagen dat ik vrij was/ziek was/ thuis heb gewerkt in België. België zegt ook al ga je op vakantie of ben je ziek, dat tellen we als inkomsten in België en dat gaan we elk jaar belasten.

Ik vind het heel raar dat je wordt belast, omdat je thuis ziek bent. Ik heb aan de 183 dagen gehouden en toch eisen ze belasting over die dagen.

Ik heb nu een case lopen bij de Nederlandse belastingdienst van wat moet ik nu? Ik betaal nu dubbel belastin over een deel van de inkomsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
Ruudjuh1986 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:08:

Pro rata. Je vult in dit vak het aantal maanden in dat je in BE hebt gewoond. Je jaar nettoloon doe je dan keer diezelfde maanden (dus in jouw geval delen door 12 keer 5) en dát vul je in bij je loon én je vrijgestelde loon.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qxyB4Vx.png
Frappant is wel dat ik dit drie keer heb nagevraagd bij de Belgische belastingdienst en drie verschillende antwoorden kreeg:
- Nee dat hoeft u niet te doen want dat is maar omslachtig
- Ja dat is pro rata en dat werkt zus en zo
- U heeft het verkeerd ingevuld; ik reageer; of nee toch niet het is toch juist.
8)7

Uiteindelijk wel pro-rata ingevuld en dus enkel betaald voor de maanden dat ik woonachtig was in België.
wiemelen schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:38:
[...]

Zowieso geldt de 183 dagen regeling enkel als je in BE woont, met een BE contract en dan in NL gaat werken. Als je in BE woont, met NL contract en in NL werkt, dan bepaalt je werklocatie waar je die dag belasting moet betalen. Dus als je vanaf 01.08 wel eens thuis gewerkt hebt, moet je even oppassen met je aangifte.
Weet je dat zeker van die 183 dagen regeling? Is dat dan omdat er met een NL contract voor een NL werkgever niet aan voorwaarde 2 wordt voldaan?
De werknemer wordt betaald door of namens een werkgever die niet is gevestigd in het werkland.
PS:

Eind vorig jaar is er ook een extra wetsartikel toegevoegd die thuiswerken en de situatie die dan ontstaat enigszins verduidelijkt.

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2023-33856.html

[ Voor 25% gewijzigd door Bobmeister op 02-02-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Bobmeister schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:07:

PS:

Eind vorig jaar is er ook een extra wetsartikel toegevoegd die thuiswerken en de situatie die dan ontstaat enigszins verduidelijkt.

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2023-33856.html
Als ik het dus goed lees, is het vanaf 2024 geen probleem als ik thuiswerk? Geen officiële werkplek, dus mag niet belast worden in België die dagen? Mits ik wel 183+ dagen fysiek in Nederland werk?

Ik heb het nu zo denk ik voor elkaar, dat alleen mijn thuiswerk dagen belast worden in België van 2022 en Nederland gaat die dagen in belasting weer terugbetalen.

Nog steeds een dure grap, maar stuk minder duur dan alle dagen. Nederland zegt België zit verkeerd en alleen zo kunnen wij je snel/makkelijk helpen. Anders wordt het jaren van procedures etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwin26
Eindelijk is alles rond na veel gedoe.

Het volgende heb ik in kort gedaan:

- Bewijs aangeleverd aan België hoeveel dagen ik ziek/vrij/thuis heb gewerkt. Werkgever papier laten invullen waarop dit staat en ondertekenen.
- De thuiswerkdagen worden in België belast
- NL overheid bericht en de thuiswerk dagen die ik had gemaakt teruggevraagd van de belasting in NL (zelfde bewijs als ik naar België stuurde)
- Nederland ging akkoord en betaald belasting terug. Nederland deed totaal niet moeilijk en ging heel snel
- België belasting betaald + boete

Voor de volgende keer mits ik 1x of meer in het jaar thuis heb gewerkt:

- Aangeven bij belasting België en Nederland. Dan betaald NL je thuiswerkdagen terug en België gaat geen boete etc. sturen en heb je geen gezeik. (Of werk niet thuis |:( )

Heel veel gedoe was het, omdat België gelijk met boetes en eisen komen, maar amper hulp bieden wat je moet doen om het op te lossen.
Pagina: 1