Punt 1: neem het nou niet tè serieus

ik vind het gewoon een grappig fenomeen dat een 3D printer die bejubeld wordt omdat ie het gewoon doet en je er niet aan hoeft te modden, nu volop gemod wordt. Uiteraard niet door iedereen, maar dat doet er niet toe, het gaat om de tendens.
En inderdaad, je hoeft niet te modden. Maar dat hoef je met een Ender 3 ook. Er zijn mensen die een printfarm hebben met Ender 3 printers, die alleen een mod hebben op de bed level schroeven geloof ik. Iets heel kleins. Dus ja, ook die hoef je niet te modden als je weet waarmee je bezig bent. Wat ze er niet bij zeggen is dat ze ook precies weten wát ze dan op die Enders printen. Maar een goed getunede Ender 3, kan heel mooi printen. En als je ze dan ook nog juist onderhoudt, kan er weinig mis gaan. Probleem ontstaat vaak bij de argeloze beginner die al die dingen nog niet weet. Maar goed, we dwalen af...
Ik ben wel bijzonder benieuwd naar wat die custom firmware gaat brengen. Altijd leuk, dit soort ontwikkelingen.
Overigens valt het modden van de Bambu's nog best wel mee. Honder procent modden vind ik wat overdreven, want het gaat nog lang niet zo ver als bij de Enders. Daar worden moederborden, hotend, nozzles, extruders, bewegingsmechanismen, eigenlijk ALLES vervangen of aangepast. Bij Bambu's wordt er eigenlijk helemaal niets aan de electronica gedaan (op het aansluiten van een LEDje na dan) en de hotend wordt nu wat aan gerommeld, maar ook niets aan de mechanische kant. Wat er aan de AMS wordt gedaan is klein mechanisch en voornamelijk gericht op grotere/andere spools (Hydra mod bv). Dit is geen uitputtende opsomming, dus pin me niet vast op iets dat ik weglaat, maar punt is dat iets als een Ender compleet wordt gemod en bij Bambu richt het zich op zaken die wat makkelijker te vervangen zijn. Lees: niet proprietair zijn. Die hotends van
Ali zijn denk ik gewoon illegaal, want het is een ontwerp van Bambu, maar dat is normaal in deze handel. De dingen worden constant gekloond. Maar een hoop onderdelen van de Bambu zijn eigen ontwerp, dus kun je er moeilijk iets voor kopen dat past. Iemand moet maar zin hebben om er een te slopen en te reverse engineeren voor de lol.
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL