• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Matched: ali
kiddyl schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:44:
Ik ben wel benieuwd naar ervaringen met een microSD naar SD adapter zoals deze:

https://www.amazon.nl/-/e...&pd_rd_i=B09H4CNY6P&psc=1

Ik heb geen goede ervaringen met het constand verwisselen van microSD kaarten.
Ik heb er een van Ali in gebruik en werkt perfect.
Ik gebruik hem nu ongeveer een jaar.

• Jeru
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-02 11:32
iMars schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:04:
Meer mensen/tweakers dit langs zien komen?
[Afbeelding]

Gaat mijn wens dan toch in vervulling, een textured bed voor de Bambu O+

bron
Die zijn er al, onder andere op AliExpress. Hoewel ik snap dat je een originele zou willen. Toch voor de luie geïnteresseerde een linkje

[ Voor 13% gewijzigd door Jeru op 04-09-2022 23:19 ]

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:27

iMars

Full time prutser

Jeru schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:16:
[...]

Die zijn er al, onder andere op AliExpress.
Ik had van iemand gehoord dat ze met een CNC dat zelf maakte van zo'n "standaard" pei sheet...
Nu ben ik verkocht aan die van Prusa, ben benieuwd of de kwaliteit een beetje vergelijkbaar is.

Koop hier mijn P1 reader :)

iMars schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:04:
Meer mensen/tweakers dit langs zien komen?
[Afbeelding]

Gaat mijn wens dan toch in vervulling, een textured bed voor de Bambu O+

bron
Denk het niet, in de nabije toekomst. Denk dat dat gewoon uit de Prusa Slicer source-code komt.
Jeru schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:16:
[...]

Die zijn er al, onder andere op AliExpress. Hoewel ik snap dat je een originele zou willen. Toch voor de luie geïnteresseerde een linkje
Is niet officieel van BL ;)

• Jeru
Dikke fail van mij, dacht dat ik een textured PEI plate kocht op Ali. Heb ik een enkelzijdige gladde PEI plate gekregen :') Staat bij single side smooth. Hierbij ervanuitgaande een kant glad een kant textured. Uiteraard was dit duurder dan een double sided textured plate. Gelukkig was ik toch al van plan die van bambu te kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Jeru op 21-09-2022 16:15 ]

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:00

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik heb net de printer binnen en ben uiteraard wat aan het printen gegaan, maar heb dus al 1 x cool plate naar de klote geholpen doordat ik met PETG printte en een klein stukje geen lijmstift opzat. Er scheurde gewoon een stukje plate mee bij afhalen van de print. Ik zal in het vervolg wat voorzichtiger zijn maar ben niet uiterst positief over die standaard verwijderbare flexplate.

Nou zijn er op Aliexpress wat alternatieven beschikbaar, buiten de officiële in de Bambu store welke uitverkocht is op het moment. Voordeel van Ali Express is dat ze zowel een gladde metalen plaat (PLA vnl) en een gestructureerde plaat (PETG etc.) hebben:

Links:

Gladde Plaat

Structuur Plaat

Lijkt mij een vergelijkbare oplossing als met mijn Prusa en vooral veel fijner en duurzamer om mee te werken. Ik kan nog geen ervaringen vinden met deze, iemand anders wel ?

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Jeru
TTLCrazy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:35:
Ik heb net de printer binnen en ben uiteraard wat aan het printen gegaan, maar heb dus al 1 x cool plate naar de klote geholpen doordat ik met PETG printte en een klein stukje geen lijmstift opzat. Er scheurde gewoon een stukje plate mee bij afhalen van de print. Ik zal in het vervolg wat voorzichtiger zijn maar ben niet uiterst positief over die standaard verwijderbare flexplate.

Nou zijn er op Aliexpress wat alternatieven beschikbaar, buiten de officiële in de Bambu store welke uitverkocht is op het moment. Voordeel van Ali Express is dat ze zowel een gladde metalen plaat (PLA vnl) en een gestructureerde plaat (PETG etc.) hebben:

Links:

Gladde Plaat

Structuur Plaat

Lijkt mij een vergelijkbare oplossing als met mijn Prusa en vooral veel fijner en duurzamer om mee te werken. Ik kan nog geen ervaringen vinden met deze, iemand anders wel ?
Ik heb mijn PEI plate ook al om zeep geholpen door hetzelfde, PETG op kale gladde plaat, dat was voor het midden van mijn plaat gelijk een einde.Het hielp niet mee dat het gene dat ik printte ook flexibel was denk ik.

Iemand anders die vorige week bij Bambu die PEI plate heeft besteld en KS bonus die al een update heeft van de verzending?

[ Voor 3% gewijzigd door Jeru op 04-10-2022 16:44 ]

• iMars

iMars

Full time prutser

TTLCrazy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:39:
Nou de PEI plaat bij Bambu Lab niet leverbaar is, ga ik toch maar eens naar alternatieven zoeken

Gladde Plaat

Structuur Plaat

Ïk heb deze 2 al eerder gelinkt. Sowieso lijkt mij een gladde plaat beter dan de sticker die standaard wordt meegeleverd. Wellicht zal de bed temperatuur wat omhoog moeten, maar dat is zo te doen uiteraard.

Ik moet eens nadenken of ik deze ga bestellen of niet :)
De BL PEI smooth is onderweg naar mij toe. Helaas was de textured al uitverkocht.

Structuur Plaat

Deze heb ik ook besteld, zal binnen 15 dagen (volgens Ali 15day garantie) geleverd moeten worden.

Met ASA/ABS gaat de bed temperatuur sowieso omhoog. Als je PEI textured plate kiest in de slicer, gaat de bed temp ook omhoog.

• iMars

iMars

Full time prutser

TTLCrazy schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:46:
@MC Taz Man Glassex is om de plaat schoon te maken toch ? Dat gebruik ik al. Daarna de pritt stift.
Nope, is als vervanger voor lijm... ben er zelf (voor de coolplate) nog geen grote voorstander voor.

Ik heb trouwens de textured plate van Ali binnen, print super goed zonder lijm o.i.d.
Had alleen wel bij het eraf halen van de print (was toch redelijk afgekoeld) witte stress plekken.
Met de hot air kon ik dat weg halen, maar ga het nog een keer proberen als ik het nog langer laat afkoelen.

[ Voor 31% gewijzigd door iMars op 19-10-2022 12:53 ]

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-03 15:16

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Amsterdamski schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:33:
[...]

Het maakt inderdaad niet veel uit; je schiet de btw dan even voor en krijgt t later weer terug. Ben geen boekhouder, maar vind t wel vreemd dat een 'duitse winkel' een factuur kan schrijven met een nederlands btw bedrag. Volgens mij kan dat helemaal niet. Dan betaal ik liever nu geen btw dan achteraf iets proberen te claimen wat niet kan ;)
Dat is tegenwoordig bij B2C inmiddels ook standaard met de OSS-regeling als je vanuit een niet-EU-land verkoopt. Op die manier betaal je bij AliExpress bijvoorbeeld ook het Nederlandse BTW-tarief. Misschien heeft het ook te maken met dat je BTW-plichtig wordt in een EU-lidstaat als je boven een drempelbedrag komt aan leveringen in dat land, maar ook ik ben geen accountant. :P

Als je aankopen doet bij Amazon is dat vaak ook een verkoper in Duitsland of Frankrijk waarbij ze Nederlandse BTW rekenen. Het verschil is alleen dat Amazon de BTW daadwerkelijk verlegt omdat ze je BTW-nummer hebben.

Ik heb zojuist ook mijn BTW-nummer doorgegeven aan Bambu Lab. Wellicht dat ze daar nog iets mee kunnen als mijn definitieve factuur voor de X1CC opgemaakt wordt. ;) Voor mijn preorder van de P1P maakt het niks meer uit.

ingen vill veta var du köpt din tröja

• Amsterdamski
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-02 10:39
gday schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:07:
[...]

Dat is tegenwoordig bij B2C inmiddels ook standaard met de OSS-regeling als je vanuit een niet-EU-land verkoopt. Op die manier betaal je bij AliExpress bijvoorbeeld ook het Nederlandse BTW-tarief. Misschien heeft het ook te maken met dat je BTW-plichtig wordt in een EU-lidstaat als je boven een drempelbedrag komt aan leveringen in dat land, maar ook ik ben geen accountant. :P

Als je aankopen doet bij Amazon is dat vaak ook een verkoper in Duitsland of Frankrijk waarbij ze Nederlandse BTW rekenen. Het verschil is alleen dat Amazon de BTW daadwerkelijk verlegt omdat ze je BTW-nummer hebben.

Ik heb zojuist ook mijn BTW-nummer doorgegeven aan Bambu Lab. Wellicht dat ze daar nog iets mee kunnen als mijn definitieve factuur voor de X1CC opgemaakt wordt. ;) Voor mijn preorder van de P1P maakt het niks meer uit.
Joh, sinds juli 2021 voer ik nooit die btw op. Zal wat facturen zoeken en dan n hoop suppleties doorvoeren, thnx!
Zag nooit die 21% btw op de order staan

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-04 16:16
FRANQ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Ik heb zojuist de pre-order gedaan.
Ik ben heel erg benieuwd hoe snel het nu gaat.

.......

Jammer dat er geen pei sheets mee verkrijgbaar zijn.
........
Zal waarschijnlijk pas na de 28ste worden aangezien ze in CN nog vrij zijn. Het lijkt erop dat de eu warehouse vanuit CN beheerd wordt.

Op Reddit is een gebruiker erg te spreken over de Energetic Plate van AliExpress.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:04
JCreations schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:34:
[...]

Zal waarschijnlijk pas na de 28ste worden aangezien ze in CN nog vrij zijn. Het lijkt erop dat de eu warehouse vanuit CN beheerd wordt.

Op Reddit is een gebruiker erg te spreken over de Energetic Plate van AliExpress.
Maar de printer heeft die data matrix codes niet nodig op de plaat?
Dan denk ik namelijk dat ik gewoon een buildtak pei sticker koop en die plak op de staalplaat van de coolplate.
https://www.3djake.nl/buildtak/pei-folie

Ik print al jaren op deze stickers, ze gaan echt super lang mee.
En ik gebruik helemaal niets als hecht (of juist minder) middel.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-03 15:16

gday

TENACIOUS D TIME!!!

JCreations schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:34:
[...]

Ik heb gisteren nog wat onderdelen besteld in de EU-shop en die zijn vandaag verzonden.

ingen vill veta var du köpt din tröja

• FRANQ
Yzord schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:10:
[...]

Grr, denk, bestellen die hap, kan het niet via hun website lol. Maar dat ziet er zeker beter uit en ga ik opzeker ook doen. Moek alleen wel mijn mancave uit 8)7
Haha, ja een webshop kennen ze nog niet echt daar.
Die webshop heet Ali-Express.

Ze passen er niet in helaas, misschien dat ik de behuizing nog van de lampen af haal om het dan erin te passen.
Maar ik zit er nu aan te denken om er gewoon iets zwarts overheen te maken en ze los op het glas te leggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPEe-fixO2LccN-rndBwHby-h2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUMLH89JhGKXvrjf9qkMs9dE.jpg?f=fotoalbum_large

• FRANQ
FRANQ schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:38:
[...]

Haha, ja een webshop kennen ze nog niet echt daar.
Die webshop heet Ali-Express.

Ze passen er niet in helaas, misschien dat ik de behuizing nog van de lampen af haal om het dan erin te passen.
Maar ik zit er nu aan te denken om er gewoon iets zwarts overheen te maken en ze los op het glas te leggen.
[Afbeelding]
Ik heb even 1 zo'n balk open gemaakt.
En dan heb je een erg mooi platte led pcb.

Deze is zeker weg te werken in de printer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rSj67dTaP2wJnMCEAVe5xARcm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JghkQRuARibgJj99r67E9jP3.jpg?f=fotoalbum_large

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:06
iMars schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:05:
[...]

Face down op een textured plate! Mooiste resultaat :) Print al mijn behuizingen zo!
Absoluut en die Ali textured plate werkt uitstekend. Maak hem zelf nooit schoon en alles blijft plakken. Zijn geld 100% waard.

Alleen lukte het even niet om het zo te ontwerpen om het daarna in de slicer te kunnen inkleuren.
Fushion is mooi product maar soms loop je even vast :X

Aan de hand van de filmpje eindelijk een duidelijke uitleg en stelt het zoals meestal niets voor. Maar ja je moet het net even weten >:)

Jouw behuizingen had ik inderdaad al voorbij zien komen tijdje geleden in dit topic.
Sterker nog je P1 print draait hier ook naar volle tevredenheid >:)

[ Voor 8% gewijzigd door MikeOO op 30-05-2023 15:07 ]

• iMars

iMars

Full time prutser

MikeOO schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:06:
[...]

Absoluut en die Ali textured plate werkt uitstekend. Maak hem zelf nooit schoon en alles blijft plakken. Zijn geld 100% waard.
Ik heb mezelf wel aangeleerd om voor elke printjob de plaat even met een schoon keukenrolvelletje en IPA schoon te maken. Voorkomen is beter dan genezen ;)
Alleen lukte het even niet om het zo te ontwerpen om het daarna in de slicer te kunnen inkleuren.
Fushion is mooi product maar soms loop je even vast :X
Ik maak in fusion de objecten los (met o.a. cut tool en keep tool). Dan kan je mooi elk object aan een filament toekennen. Niks kleuren, gewoon selecteren 8)
Aan de hand van de filmpje eindelijk een duidelijke uitleg en stelt het zoals meestal niets voor. Maar ja je moet het net even weten >:)

Jouw behuizingen had ik inderdaad al voorbij zien komen tijdje geleden in dit topic.
Sterker nog je P1 print draait hier ook naar volle tevredenheid >:)
Momenteel 3 X1C's draaien en toch kon ik het niet laten om er een MK4 erbij te kopen (heb wel mn MK3S+ daarvoor verkocht, was goedkoper en simpeler dan ze te upgraden >:) )
Zou vandaag geleverd worden maar helaas, DHL zegt dat het nu morgen wordt.

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-01 14:51
Erebus1 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:18:
De kogel is door de kerk, de aap uit de mouw, etc etc.

Ik ga me een bambu aanschaffen.
Nachten dromen, wc bezoekjes die uitdraaien in ware brainstorm sessies, kortom. Het moet stoppen !

Ik ga voor de X1-Carbon Combo gaan. Ik wil die benchy in multi couleur, ik wil alle kleuren van de regenboog.
Geef het me filament, geef het me.

Ondanks er zoveel info over te vinden valt, zie ik het bos door de bomen niet meer. Wat moet ik er zeker bijschaffen en wat misschien niet ?
In de zin van extra nozzles,build plates,etc etc.

Moet ik nog op iets letten ?

Graag hoor ik het

Ik kan niet wachten tot te bestellen :o
Een andere buildplate, de meegeleverde PEI buildplate is verschrikkelijk slecht, elk AliExpress alternatief is letterlijk beter. Geen warping meet op PLA en PETG filament.

Qua filament is Bambu prima en goed in combinatie met de AMS en de NFC chip, toch zou ik ook eens kijken naar Polyterra PLA of PETG, deze hebben een profiel in de slicer van Orca meegeleverd en geeft hele goeie resultaten voor de helft van de prijs.

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-04 16:21
Je kunt toch ook filamenten gebruiken zonder nfc chip neem ik aan ?

En buildplate via ali, ik ken dat. Ofwel passen ze niet, ofwel duren ze maanden voor ze hier zijn

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-04 14:20
Erebus1 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:32:
Je kunt toch ook filamenten gebruiken zonder nfc chip neem ik aan ?

En buildplate via ali, ik ken dat. Ofwel passen ze niet, ofwel duren ze maanden voor ze hier zijn
Filament zonder NFC is prima te gebruiken.
échter, niet alle filament rollen passen (goed) in het AMS systeem
filament compatibiliteit lijst

En qua bouwplaat, ik gebruik een P1P met de standaard meegeleverde PEI sheet ... Werkt prima!
midego schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:59:
[...]

Een andere buildplate, de meegeleverde PEI buildplate is verschrikkelijk slecht, elk AliExpress alternatief is letterlijk beter. Geen warping meet op PLA en PETG filament.
Hier ben ik het hartgrondig mee oneens. Ik heb werkelijk nog nooit problemen gehad met de standaard buildplate.
Qua filament is Bambu prima en goed in combinatie met de AMS en de NFC chip, toch zou ik ook eens kijken naar Polyterra PLA of PETG, deze hebben een profiel in de slicer van Orca meegeleverd en geeft hele goeie resultaten voor de helft van de prijs.
Het probleem wat ik heb met de Bambu filament is dat deze bijna altijd uitverkocht is/was. Daarom gebruik ik bijna altijd eSun PLA+. Dat spul werkt, voor mij, perfect.

• Erebus1
Geweldige input beide, thx ! Het meerdere gedeelte had ik via video's al opgemerkt maar toch nog tof om het bevestigd te krijgen.

Voor mij is het enkel noodzakelijk dat het met een gewone europese adaptor is, rechtstreeks in de muur kan.

Bij ome ali bestellen is niet meteen een goed idee ?

Het principe met zulke led neon tube is hetzelfde dan ? Afknippen, ze connecteren en aansteken maar?

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-04 21:44

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MikeOO schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 07:53:
[...]

Zijn ook beschikbaar, scheelt weer ontwerpen >:)
https://www.printables.co...ydra-desiccant-containers

of

https://www.printables.co...or-silica-gel-spool-weigh

Nog een voordelige tip wat welke silcagel je erin stopt? De meeste die je kunt vinden zijn aardig prijzig.
Yes, die je in de filament spool stopt had ik inderdaad ook al gevonden. Maar wat mij opviel is dat er dus ook ruimte is op andere plekken en dat daar tot nu toe nog geen enkel ontwerp voor is gemaakt. Dus ik zat te denken om daar zelf iets voor te ontwerpen.

Wat betreft de silica balletjes, die heb ik jaren terug al gekocht via aliexpress want ik bouwde zelf al printers sinds 2012. Dus ik heb gewoon heel veel tools (en heel veel filament).

Destijds was het al duur spul, echter, zelfs als het nu iets van €30 euro kost voor een kilo zou ik dat er wel voor over hebben, helemaal gezien de prijs van de machine is het alsnog een kleine uitgave. Ik weet niet hoe duur het is overigens, ik ga meteen even kijken. Maar filament drying is gewoon net zo belangrijk als een werkende nozzle hebben, het is gewoon zo dat veel mensen het niet doen en dan is dat de zwakke schakel.

Heb wel twee fijne drying boxes maar het is gedoe om die steeds aan te sluiten en in die boxes kan ik ook de silica bolletjes ontvochtigen en dat is een stuk makkelijker om af en toe te doen.

Uiteindelijk moet je toch ook je filament af en toe ontvochtigen want die balletjes nemen ook alleen maar op wat er bij ze in de buurt komt.

Ps ik zie dat Amazon €27,- vraagt 2Kg voor silica gel balletjes, dat valt in mijn ogen best mee en is goedkoper dan wat ik heb betaald. Denk dat ik het meteen even bestel want ik wil in de filament storage ook wat silica gel beads hebben. Oh crap, zie nu wel dat het €25 verzendkosten heeft... Waarom Amazon... Waarom..

Edit2:
Misschien is dit iets?
https://www.baktotaal.nl/brandnewcake-silica-gel-500-gram

https://www.bol.com/nl/nl...5mm-1kg/9300000003123870/

Lijkt erop dat Ali en Amazon in dit geval duurder zijn dan lokaal bestellen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ohmarinus op 11-07-2023 09:31 ]

• MikeOO
Ohmarinus schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:10:
[...]

Yes, die je in de filament spool stopt had ik inderdaad ook al gevonden. Maar wat mij opviel is dat er dus ook ruimte is op andere plekken en dat daar tot nu toe nog geen enkel ontwerp voor is gemaakt. Dus ik zat te denken om daar zelf iets voor te ontwerpen.

Wat betreft de silica balletjes, die heb ik jaren terug al gekocht via aliexpress want ik bouwde zelf al printers sinds 2012. Dus ik heb gewoon heel veel tools (en heel veel filament).

Destijds was het al duur spul, echter, zelfs als het nu iets van €30 euro kost voor een kilo zou ik dat er wel voor over hebben, helemaal gezien de prijs van de machine is het alsnog een kleine uitgave. Ik weet niet hoe duur het is overigens, ik ga meteen even kijken. Maar filament drying is gewoon net zo belangrijk als een werkende nozzle hebben, het is gewoon zo dat veel mensen het niet doen en dan is dat de zwakke schakel.

Heb wel twee fijne drying boxes maar het is gedoe om die steeds aan te sluiten en in die boxes kan ik ook de silica bolletjes ontvochtigen en dat is een stuk makkelijker om af en toe te doen.

Uiteindelijk moet je toch ook je filament af en toe ontvochtigen want die balletjes nemen ook alleen maar op wat er bij ze in de buurt komt.

Ps ik zie dat Amazon €27,- vraagt 2Kg voor silica gel balletjes, dat valt in mijn ogen best mee en is goedkoper dan wat ik heb betaald. Denk dat ik het meteen even bestel want ik wil in de filament storage ook wat silica gel beads hebben. Oh crap, zie nu wel dat het €25 verzendkosten heeft... Waarom Amazon... Waarom..

Edit2:
Misschien is dit iets?

Gebruik zelf deze ook en die passen perfect en met die meter erbij handig om gelijk wat info te zien.
https://www.printables.co...ox-for-bambulab-ams-hydra.

Nu nog silica erin >:)

Nu moet ik er bij zeggen dat ik het nooit droog en ook een rol van 2KG PET-G hangt als maanden open en bloot bij de printer en gebruik ik af en toe en print uitstekend >:)

Misschien dat ik geluk heb maar met geen enkele rol ooit problemen gehad en gebruik aantal merken.
Tijd terug een filmamentdroger gekocht maar die ga ik zelf binnenkort maar in de verkoop doen omdat hij nu maar staat te staan en dat is zonde.

Die Amazon ook gezien tijdje geleden en dacht voor 13 euro voor 1 KG en dacht mooie prijs maar dan die verzendkosten 8)7

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:19
Ohmarinus schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:10:
[...]

Edit2:
Misschien is dit iets?

Ik koop doorgaans deze: https://www.123-3d.nl/123...50-gram-i2668-t15033.html

Die knip ik dan open en giet ze over in geprinte bakjes. Kost geen drol en je doet er behoorlijk lang mee.

• Erebus1
Zilverdael80 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:58:
[...]

Welke led strip gebruik je zelf?
Het aantal leds per meter kan een verschil maken, maar ook het aantal watt per led, het voltage, etc etc.
Verder kan het aan je filament liggen, hoe meer pigment kleuring, hoe moeilijker doorheen te belichten
Dit is een mooi test printje om de licht doorlatendheid te testen
Daarbij kwam bij mij e-sun bijvoorbeeld veel minder doorlatend uit tegenover bambu eigen filament.
Eentje van ali express, a la action materiaal denk ik.

Ik denk dat deze voldoende voltage is ? Of zijn er nog betere of interessantere websites?

• MikeOO
MC Taz Man schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:54:
[...]

Geen enkele notie. Elke keer als ik een andere rol gebruik, doe ik een flow-calibration.
Ik doe dat eigenlijk nooit meer sinds ik de Ali PEI sheet gebruik en print gewoon prima >:)

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MikeOO schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:36:
[...]

Is doe dat eigenlijk nooit meer sinds ik de Ali PEI sheet gebruik en print gewoon prima >:)
Maar flow is niet alleen van toepassing op de bed adhesion, het is van toepassing op alles dat met extrusie te maken heeft en is een belangrijke factor om stringing, verkeerde dimensies en delamination te voorkomen.

Bij flow compenseer je namelijk ook voor wanneer filament te dun of te dik is, dus als je een groot object print dan ga je het echt merken wanneer je flow niet goed is afgesteld. Binnen bepaalde marges is het niet direct merkbaar, maar het is toch wel iets om op te letten.

Ik heb trouwens begrepen dat in de nieuwe beta van Bambu Studio een beta functie zit waarbij de Lidar automatisch de flow calibration doet en niet alleen meer PA.

Benieuwd wanneer dat mainstream gaat.

• MikeOO
Ohmarinus schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:51:
[...]

Maar flow is niet alleen van toepassing op de bed adhesion, het is van toepassing op alles dat met extrusie te maken heeft en is een belangrijke factor om stringing, verkeerde dimensies en delamination te voorkomen.

Bij flow compenseer je namelijk ook voor wanneer filament te dun of te dik is, dus als je een groot object print dan ga je het echt merken wanneer je flow niet goed is afgesteld. Binnen bepaalde marges is het niet direct merkbaar, maar het is toch wel iets om op te letten.

Ik heb trouwens begrepen dat in de nieuwe beta van Bambu Studio een beta functie zit waarbij de Lidar automatisch de flow calibration doet en niet alleen meer PA.

Benieuwd wanneer dat mainstream gaat.
Maar zover ik begrepen heb werkt de Lidar niet op de Pei Sheet van Ali en moet je eerst met een andere sheet dit uitvoeren en voor hij gaat printen deze weer om te wisselen. Hoop gedoe en tot op heden komen de maten nog steeds overeen terwijl ik objecten heb geprint die rond de 20 cm groot waren en aangezien het 6,5 uur per print was zelf na de eerste lagen geprint te hebben een tandje sneller gezet waardoor er ruim 1 uur minder printtijd was en ik er dus nog 1 kon printen op een dag ;)

Print vrijwel alleen met PET-G en stringing is vrijwel 0 en kwaliteit is prima.
Ik voer alleen een bedlevel en meer niet.

Zo doe ik het al maanden nu en merk geen verschil ;)

Orca slicer zit inmiddels op v1.70 maar kan alleen printen met een beta firmware wat ik zo lees dus dit zal met Bambu Slicer die veel van ze gebruikt mogelijk wel dezelfde weg volgen. Ze zullen deze pas echt vrij gegeven worden als de firmware ook stabiel genoeg is lijkt mij.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MikeOO schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:05:
[...]

Maar zover ik begrepen heb werkt de Lidar niet op de Pei Sheet van Ali en moet je eerst met een andere sheet dit uitvoeren en voor hij gaat printen deze weer om te wisselen. Hoop gedoe en tot op heden komen de maten nog steeds overeen terwijl ik objecten heb geprint die rond de 20 cm groot waren en aangezien het 6,5 uur per print was zelf na de eerste lagen geprint te hebben een tandje sneller gezet waardoor er ruim 1 uur minder printtijd was en ik er dus nog 1 kon printen op een dag ;)

Print vrijwel alleen met PET-G en stringing is vrijwel 0 en kwaliteit is prima.
Ik voer alleen een bedlevel en meer niet.

Zo doe ik het al maanden nu en merk geen verschil ;)

Orca slicer zit inmiddels op v1.70 maar kan alleen printen met een beta firmware wat ik zo lees dus dit zal met Bambu Slicer die veel van ze gebruikt mogelijk wel dezelfde weg volgen. Ze zullen deze pas echt vrij gegeven worden als de firmware ook stabiel genoeg is lijkt mij.
Ja okay, maar flow calibreren doe je eenmalig. Net als PA eigenlijk. Echter kan de lidar nu nog geen flow calibreren. De lidar doet alleen PA.

Kan natuurlijk zijn dat jouw PETG gewoon goed binnen de toleranties valt en toevallig goed werkt.

Ik heb zelf dat de eerste laag net iets teveel wordt gesquashed en dat er toch meestal wat overextrusie plaatsvindt. Ongeacht het type plaat.

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-04 22:34

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
gday schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:51:
[...]

Natuurlijk, maar de bevestiging van Apple Watch-bandjes is een soort connector met bewegende delen om te locken. Of ga je die connector ergens apart kopen en daar dan je geprinte bandje aan koppelen?
Ja die kan je bestellen op Ali 🤪

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-04 00:29
MasterMaceMichu schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:25:
Ik zou de interesse willen peilen voor een inkoop actie van 'Activated Carbon' voor in de X1C, Bentoboxen , Nevermores, etc. Dat wat commercieel verkrijgbaar is, is reteduur en ik heb de supplier gevonden van Carbon dat aangeraden wordt om in de Bentoboxen te doen. Die leveren echter alleen per 20 kilo uit, en daar ga ik zo snel niet doorheen.

Ik kan het hele proces verzorgen, nagenoeg tegen kostprijs. Mijn idee is om te her-verpakken in vacuum zakken van 500 gram en 1 Kg, maar ben daar flexibel in.

Hoor graag van eventuele geïnteresseerden.
In het kader van Singles day was ik aan het kijken of ik op ALI goedkoop active pallets kon inkopen. Alleen vertrouw ik het niet zo. Ik wil natuurlijk niet dat er allemaal gruis/fijnstof o.i.d. door de printer heen wordt geblazen door slechte carbon pallets.

Dus in dat op zich ben ik wel geïnteresseerd.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

KiefDelicious schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:03:
[...]

In het kader van Singles day was ik aan het kijken of ik op ALI goedkoop active pallets kon inkopen. Alleen vertrouw ik het niet zo. Ik wil natuurlijk niet dat er allemaal gruis/fijnstof o.i.d. door de printer heen wordt geblazen door slechte carbon pallets.

Dus in dat op zich ben ik wel geïnteresseerd.
Ik weet niet of dit al eerder was vermeld, maar het is wel oppassen geblazen met die carbon pellets omdat sommige met zuur gemaakt zijn en dat als je ze gebruikt, ze je machine van binnen kunnen aantasten/corroderen.

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:04

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik krijg eerdaags van ali deze hotend binnen, is ook zoals de p1s/p1p etc assembly met cool-blok en aansluiting, maar je kan er (wel) losse nozzle's bij bestellen (heb alle maten genomen).
Leek mij inderdaad handig om sowieso is alle maten te (kunnen) proberen zonder met een overschot aan complete hotends te zitten :) dus dat is ook een optie. Je krijgt trouwens sowieso nog een 0.4 hotend bij je p1s.
CT schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:19:
Ik krijg eerdaags van ali deze hotend binnen, is ook zoals de p1s/p1p etc assembly met cool-blok en aansluiting, maar je kan er (wel) losse nozzle's bij bestellen (heb alle maten genomen).
Leek mij inderdaad handig om sowieso is alle maten te (kunnen) proberen zonder met een overschot aan complete hotends te zitten :) dus dat is ook een optie. Je krijgt trouwens sowieso nog een 0.4 hotend bij je p1s.
Imo, is een BL printer niet een apparaat waar je Ali-meuk op wil installeren. The Next Layer heeft er iig een video over gemaakt:

Grootste probleem waar je tegen aan loopt is de enorme QC verschillen en domweg het (potentiële) gebrek aan kwaliteit van Ali producten. Persoonlijk ga ik niet lopen kutten met mijn printer en potentieel veel problemen veroorzaken.

Dat gezegd hebbende, is dat natuurlijk wél een onderdeel van het hele 3D printen gebeuren :D Dus als je het risico wil lopen; veel plezier, ben benieuwd naar het resultaat op korte & langere termijn

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:00
@Tweakable @SacreBleu @jj85 Allen bedankt, voor de supersnelle in complete info; tja, "what 's in the box"dat heb je dan al wel een paar keer gezien, maar op het juiste moment, denk je daar niet aan 8)7

@CT Dat is mooi, ikhaal ook wel het nodige bij Ali, maar voor deze printer nog niet naar gekeken; kennelijk spelen ze daar in China snel op in, bij dit toch tamelijk nieuwe product (dacht ik)
En het is te geef, zo'n setje!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:04

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Naalroc schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:34:
@CT Dat is mooi, ikhaal ook wel het nodige bij Ali, maar voor deze printer nog niet naar gekeken; kennelijk spelen ze daar in China snel op in, bij dit toch tamelijk nieuwe product (dacht ik)
Bambulab is chinees dus dat zal er wel mee te maken hebben 8)

@MC Taz Man de hele printer staat op ali, dus ik vrees dat je al 'meuk' thuis hebt staan...

[ Voor 11% gewijzigd door CT op 21-11-2023 11:59 ]

CT schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:50:
[...]

Bambulab is chinees dus dat zal er wel mee te maken hebben 8)

@MC Taz Man de hele printer staat op ali, dus ik vrees dat je al 'meuk' thuis hebt staan...
De Aldi verkoopt ook A-merken, neemt niet weg dat ze ook heel veel meuk verkopen ;)

• iMars

iMars

Full time prutser

joepadmiraal schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:33:
[...]

Ik heb hem onder een schuin dak staan waar het net aan past.
Er is wel wat ruimte boven de AMS nodig om hem open te maken, maar hij hoeft niet per se helemaal open:

[Afbeelding]

De AMS er naast zetten ipv er bovenop is wel handiger denk ik, maar dat gaat vind ik zonde van de ruimte.
Herkenbaar ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnuK35HQMIj30Bn8N0SYwweOv_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7R9LPHNmnD86gZAHXl8K6vZ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb moeite met m'n AMS-en een goed plekje te geven... Ben nu de AMS-en aan het verdelen. Huidige setup is:
X1C + 4x AMS
X1C + 1x AMS
X1C + 1x AMS

Maar dat gaat denk worden:
X1C + 3x AMS
X1C + 2x AMS
X1C + 1x AMS
MC Taz Man schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:34:
[...]

Imo, is een BL printer niet een apparaat waar je Ali-meuk op wil installeren. The Next Layer heeft er iig een video over gemaakt:
[YouTube: Improving My Bambu Lab X1 Carbon... With Cheap Knockoffs!]

Grootste probleem waar je tegen aan loopt is de enorme QC verschillen en domweg het (potentiële) gebrek aan kwaliteit van Ali producten. Persoonlijk ga ik niet lopen kutten met mijn printer en potentieel veel problemen veroorzaken.

Dat gezegd hebbende, is dat natuurlijk wél een onderdeel van het hele 3D printen gebeuren :D Dus als je het risico wil lopen; veel plezier, ben benieuwd naar het resultaat op korte & langere termijn
@MC Taz Man & @CT ,... Nozzle's hoeven niet duur te zijn, zeker niet de brass nozzles. Als hobbyist kan je het makkelijk proberen. Ik zelf draai productie en wil geen gezeik. Als er nu iets met een nozzle is, of een printkwaliteit issues heb, kan ik BL zeggen: dit is het probleem, dit heb ik geprobeerd, wat geven jullie als advies. Daarnaast vind ik, je koopt een printer van 600~1500 euro (afhankelijk P1/X1/AMS-combo) en dan ga je lopen beknibbelen op dat soort onderdelen.

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-04 01:54
Trasos schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:10:
[...]

Volgens Bambu kun je door de plaat licht op te schuren de adhesion terug krijgen.

[...]
Interessant, dat kan ik nog gaan proberen. Anders heb ik de andere kant nog, of ik koop een extra plaat erbij. Ik heb sowieso al 2 platen komen via AliExpress, die speciale PEY/PET platen met carbon fiber-textuur en nieuwe regenboog-types H1H. Toch leuk om daarmee te experimenteren voor extra surface details :)

Bambu Lab P1S Combo

pboelhouwer schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:21:
[...]
Volgens mij is er nog geen regelgeving (of uitgebreid NL onderzoek) i.v.m. 3D printing voor consumenten met betrekking tot dit onderwerp.
En ook de fabrikanten zeggen liever niet dat je 3D printer je probeert te doden :X
Kijk eens naar resin printers; daarbij geven ze maar schaarse instructies. En om het erger te maken heb je nog van die bijdehandte Youtubers die soms alleen maar handschoenen aantrekken om hun verse resin prints mee te behandelen, terwijl de dampen ook zeer ongezond zijn.

Hier een relevant filmpje:

Het ingewikkelde is ook dat de meetapparaten volgens mij niet altijd even precies zijn. En als particulier heb je geen manier om die dingen te calibreren. Het is net als die vochtmeters van AliExpress die iedereen in de dryboxen stopt. Die kunnen zomaar een paar procent afwijken (en dat doen ze ook). Dus zo'n goedkoop metertje van Ikea of Ali gaat je niet het volledige verhaal vertellen. Maar wie weet laten ze wel een correct beeld zien voor wat betreft de stijging of daling van VOC's. Dan heb je er wel wat aan misschien.

Maar goed, dit is misschien wel een beter onderwerp voor een nieuwe topic over 3D printen en onze gezondheid.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Kijk eens aan...custom firmware voor de X1C!

Ik vind het wel grappig: toen de Bambu X1C kwam, had iedereen het over dat er nu eindelijk een printer was die gewoon werkte uit de doos. De ideale printer voor iemand die gewoon wilde printen, en er niet steeds aan wilde kloten... En wat gebeurt er nu? Men blijkt er toch mee te willen kloten. Sommigen proberen AliExpress hotends, andere buildplates, sluiten verlichting aan op de interne stroombron enzovoorts...

Helemaal goed hoor, ik ga hier niet roepen dat het niet mag/moet ofzo. Ik vind het alleen zo typisch (maar te verwachten natuurlijk). En het is een beetje net als Apple, werkt ook allemaal zoals bedoeld door Apple, en moeilijk(er) te modden. En Apple doet moeite om te voorkomen dat mensen er van alles aan gaan zitten kloten omdat ze dan (zo gaat het verhaal) een slechte user experience hebben. Dus ja, dat ga je hiermee straks ook krijgen. Iemand pleurt er een andere hotend op en dan print ie ineens niet lekker meer. Niet dat alles af fabriek 100% werkt, maar dan kun je tenminste nog bij BL te rade gaan.

Geen idee of ik het wil gaan proberen. Ooit was ik zo iemand die overal custom troep op zette: andere rom's op mijn Android, andere firmware op de router, xbox (xbmc) zelfs op mijn iPod. Als er een weg terug is, en de voordelen de nadelen overtreffeb, misschien. Ik heb nog even geen beeld hoe (en of) ie nog lekker met Bambu Studio werkt. Je hebt dan wel Orca Slicer, maar die loopt natuurlijk altijd ietsje achter. Ik ben benieuwd waar dit heen gaat...

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:26:
Ik vind het wel grappig: toen de Bambu X1C kwam, had iedereen het over dat er nu eindelijk een printer was die gewoon werkte uit de doos. De ideale printer voor iemand die gewoon wilde printen, en er niet steeds aan wilde kloten... En wat gebeurt er nu? Men blijkt er toch mee te willen kloten. Sommigen proberen AliExpress hotends, andere buildplates, sluiten verlichting aan op de interne stroombron enzovoorts...
Tja, die "men" die gewoon wilde printen zijn waarschijnlijk niet precies dezelfde "men" die nu loopt te modden ;) Niet iedereen denkt er immers hetzelfde over.

Ik ben zelf ook heel erg van het modden normaal gezien, ik ben afgestapt van Apple macs omdat ik er niet meer tegen kon dat alles met elke release weer overhoop gegooid wordt zonder dat ik er iets aan kan doen. Over mijn PC wil ik volledige controle hebben. Dus die draait heel veel custom software.

Maar 3D printen is voor mij iets dat gewoon moet werken dus modding doe ik juist niet aan. Ik heb zelfs de P1P retourgestuurd en een P1S besteld omdat ik geen zin had om de ombouwkit naar de P1S te doen. De printer is gewoon een stukje gereedschap voor me.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:26:
Kijk eens aan...custom firmware voor de X1C!
[YouTube: BambuLab X1 Custom Firmware is ALMOST Here!]

Helemaal goed hoor, ik ga hier niet roepen dat het niet mag/moet ofzo. Ik vind het alleen zo typisch (maar te verwachten natuurlijk). En het is een beetje net als Apple, werkt ook allemaal zoals bedoeld door Apple, en moeilijk(er) te modden. En Apple doet moeite om te voorkomen dat mensen er van alles aan gaan zitten kloten omdat ze dan (zo gaat het verhaal) een slechte user experience hebben. Dus ja, dat ga je hiermee straks ook krijgen. Iemand pleurt er een andere hotend op en dan print ie ineens niet lekker meer. Niet dat alles af fabriek 100% werkt, maar dan kun je tenminste nog bij BL te rade gaan.

Geen idee of ik het wil gaan proberen. Ooit was ik zo iemand die overal custom troep op zette: andere rom's op mijn Android, andere firmware op de router, xbox (xbmc) zelfs op mijn iPod. Als er een weg terug is, en de voordelen de nadelen overtreffeb, misschien. Ik heb nog even geen beeld hoe (en of) ie nog lekker met Bambu Studio werkt. Je hebt dan wel Orca Slicer, maar die loopt natuurlijk altijd ietsje achter. Ik ben benieuwd waar dit heen gaat...
Twee punten, ten eerste, je hoeft niet te modden om een werkende printer te hebben. Het voordeel van bambu is dat modden en keuze geworden is. Wil je niets aan je printer doen, dan werkt deze ook prima.
Andere printers (even overdreven) moet je eerst een uur aan de slag met aanpassingen en onderdelen voordat je eerste print mogelijk is.

Ten tweede is de vergelijking met apple niet correct, aangezien apple niet (noemenswaardig) te modden is.
Een bambu printer kun je vrijwel voor de volle 100% aanpassen, succes met een iphone.
Fly-guy schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:14:
[...]
Ten tweede is de vergelijking met apple niet correct, aangezien apple niet (noemenswaardig) te modden is.
Een bambu printer kun je vrijwel voor de volle 100% aanpassen, succes met een iphone.
Punt 1: neem het nou niet tè serieus :+ ik vind het gewoon een grappig fenomeen dat een 3D printer die bejubeld wordt omdat ie het gewoon doet en je er niet aan hoeft te modden, nu volop gemod wordt. Uiteraard niet door iedereen, maar dat doet er niet toe, het gaat om de tendens.
En inderdaad, je hoeft niet te modden. Maar dat hoef je met een Ender 3 ook. Er zijn mensen die een printfarm hebben met Ender 3 printers, die alleen een mod hebben op de bed level schroeven geloof ik. Iets heel kleins. Dus ja, ook die hoef je niet te modden als je weet waarmee je bezig bent. Wat ze er niet bij zeggen is dat ze ook precies weten wát ze dan op die Enders printen. Maar een goed getunede Ender 3, kan heel mooi printen. En als je ze dan ook nog juist onderhoudt, kan er weinig mis gaan. Probleem ontstaat vaak bij de argeloze beginner die al die dingen nog niet weet. Maar goed, we dwalen af...

Ik ben wel bijzonder benieuwd naar wat die custom firmware gaat brengen. Altijd leuk, dit soort ontwikkelingen.

Overigens valt het modden van de Bambu's nog best wel mee. Honder procent modden vind ik wat overdreven, want het gaat nog lang niet zo ver als bij de Enders. Daar worden moederborden, hotend, nozzles, extruders, bewegingsmechanismen, eigenlijk ALLES vervangen of aangepast. Bij Bambu's wordt er eigenlijk helemaal niets aan de electronica gedaan (op het aansluiten van een LEDje na dan) en de hotend wordt nu wat aan gerommeld, maar ook niets aan de mechanische kant. Wat er aan de AMS wordt gedaan is klein mechanisch en voornamelijk gericht op grotere/andere spools (Hydra mod bv). Dit is geen uitputtende opsomming, dus pin me niet vast op iets dat ik weglaat, maar punt is dat iets als een Ender compleet wordt gemod en bij Bambu richt het zich op zaken die wat makkelijker te vervangen zijn. Lees: niet proprietair zijn. Die hotends van Ali zijn denk ik gewoon illegaal, want het is een ontwerp van Bambu, maar dat is normaal in deze handel. De dingen worden constant gekloond. Maar een hoop onderdelen van de Bambu zijn eigen ontwerp, dus kun je er moeilijk iets voor kopen dat past. Iemand moet maar zin hebben om er een te slopen en te reverse engineeren voor de lol.

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-04 01:54
Ik moet dat ook eens proberen, ik heb tot nu toe alleen die auto-recalculate flushing amounts & multiplier op 0.6 zetten geprobeerd. Ik print nog niet zoveel multi-color maar wil de algemene waste wel verminderen, ik zie best veel van die rolletjes pure kleur-filament die die maakt na het finishen van een print. Dat lijkt me wat onnodige verspilling, maar goed.

Ik heb de AliExpress CHT V2-nozzle binnen, moet even zelf die thermistor en alles erop zetten maar dat lijkt simpel te doen. Ben benieuwd, ik zou eigenlijk niet willen modden want het gaat nu steeds probleemloos met de 1-click-print, maar de maximale flow zou veel beter moeten zijn dus dat is voor de 0.6mm nozzle toch wel handiger waarschijnlijk. Wel even kijken of je nog die foutmelding krijgt dat je nozzle te dichtbij je build plate ligt.
Ik heb hierdoor trouwens een originele, ongebruikte 0.6mm nozzle assembly over die voor kostprijs weg mag, bij interesse, PM :)

Bambu Lab P1S Combo

Trasos schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:08:
[...]
Ik wilde vandaag iets in ASA printen, maar de print 'warpte' na een half uur van z'n plek af. Ondanks de brim.
Ik gebruik Bambu's eigen ASA filament op de textured PEI plate in een P1S, en had het bed een half uur voorverwarmd op 90 graden.
Morgen krijg ik wat adhesive spul binnen, waarmee ik de plate van tevoren kan insmeren.
Ik heb mijn Bambu nog niet zo lang en heb wat geprobeerd met ABS. Ik heb gemerkt dat er meer nodig is om dat op die textured plate te printen dan gewoon de defaults volgen. Na 2 mislukte (losgelaten) prints, heb ik maar de engineering plate gepakt en die voorzien van een laag gluestick en dat bleef wel zitten.
Ik vind het niet leuk, want ik heb een hekel aan dergelijke barbaarse methoden anno 2023. Ik ga denk ik eens van die Ali platen proberen met die funky patronen. Die zouden ook goed moeten hechten zonder gedoe. Of anders de Wham Bam PEI plate. Maar die is best duur, dus ik wil daar wat meer ervaringen van horen.

MasterMaceMichu schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:17:
@mphilipp Je kunt gewoon calibraties doen op de textured plate, nog nooit problemen mee gehad.
Bij de Flow Dynamics calibratie kun je de textured plate niet kiezen. Dus als ik de cold plate kies en de textured plaats, verwacht ik dat ie gaat piepen als ie dat checkt. Bij de andere test zo te zien wel.

Ik wil eigenlijk die funky PEY platen bestellen bij Ali. Die hebben van die patronen die je op de print terug ziet. Maar vooral het supergladde oppervlak is wel mooi. Bij sommige prints is dat weer mooier dan de textured plate look. Ze zijn ook niet heel duur, dus wel leuk voor de afwisseling.

Ohmarinus schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:52:
[...]
Maar ik ben recentelijk naar textured pei gegaan van Bambu zelf (nog de zwarte oude plaat die inmiddels discontinued is). En dat werkt perfect zonder lijm. Zowel PLA als PETG als TPU werken er perfect op.
Ik heb ook de textured plate van Bambu, en dat gaat heel vaak goed, maar ik heb toch een enkel keer gehad dat de print losliet. En soms wil je ook niet die structuur hebben, en juist een mooi glad oppervlak. En dat is met die lijm zo waardeloos, want de strepen zie je in de print. Eigenlijk net als die funky PEI platen van Ali E met carbon of 3d effect erop.
Ik ga nog wel een keer experimenteren met die structured plate en wat hogere bed temps, kijken of dat helpt.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

mphilipp schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:56:
[...]

Ik heb ook de textured plate van Bambu, en dat gaat heel vaak goed, maar ik heb toch een enkel keer gehad dat de print losliet. En soms wil je ook niet die structuur hebben, en juist een mooi glad oppervlak. En dat is met die lijm zo waardeloos, want de strepen zie je in de print. Eigenlijk net als die funky PEI platen van Ali E met carbon of 3d effect erop.
Ik ga nog wel een keer experimenteren met die structured plate en wat hogere bed temps, kijken of dat helpt.
Met 3D Lac op de engineering plate krijg je ook een hele mooie onderkant. Maar direct op die Lightyear plaat is het volgens mij nog gladder.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:57
mphilipp schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:56:
[...]

Ik heb sinds de (gouden) textured plate eigenlijk bijna nooit meer gehad dat een print los liet. 1 keer wat warping maar dat was na wat Dreft ook weer opgelost. Ik print wel alleen met PLA en PETG.

Die Ali platen met funky holo prints werken eigenlijk ook altijd goed. Ik kies dan wel gewoon voor de textured plate in de slicer.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Richard89 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:18:
Ik heb door dit topic gezocht maar of overheen gelezen, of er is nog geen antwoord geweest..

Iemand vroeg laatst of er print sheets zijn die een gladde finish geven maar waar je geen lijm etc. bij hoeft te gebruiken.
Bambu heeft (indien op voorraad :+ ) een smooth PEI plate, en er zijn diverse plates bij Ali E. te krijgen (helemaal smooth, maar ook met funky patroontjes). Ik heb daar een van besteld en ook een van Lightyear; die hebben een G10 plate die geen lijm zou behoeven. Als ik 'm heb, laat ik weten hoe dat bevalt.

Ik kreeg vandaag wat spulletjes van Ali E. binnen en ik heb voor de gein maar eens zo'n PEI plate besteld met zo'n funky patroon aan de ene kant en carbon aan de andere. Na eerst een paar printjes die niet wilde blijven plakken heb ik 'm even goed gewassen en nu plakt het als een dolle zo te zien. Ik probeerde na de wasbeurt eerst nog even de bed temp op 65C te zetten, maar nu loopt er een met de standaard 'high temp pei plate' instelling (55C) en dat werkt zo te zien ook. Dan lag het blijkbaar aan de viezigheid die eraf gewassen moest worden. QR code afgedrukt (op papier) en met gluestick erop geplakt. Kijken hoe lang dat blijft zitten.

Ik heb nog zo'n Lightyear in bestelling, maar deze doen het ook goed. Lightyear is helemaal glad.

Is er een manier om de bed temp van de presets aan te passen zodat ik het niet bij elke print zelf moet regelen? Ik kan dat niet zo 123 vinden.
[edit]
gevonden: in de filament settings kun je dat aanpassen. Beetje jammer, dan moet ik dat voor alle filamenten doen.

[ Voor 6% gewijzigd door mphilipp op 07-02-2024 00:25 ]

Broodro0ster schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:57:
[...]
Ik heb de textured PEI sheet er bij besteld en cool/engineering plate bij de printer gekregen. Ik print sommige onderdelen ook wel graag op een vlakke sheet i.p.v. de textured sheet, maar ik blijf graag wel van glue stick af tenzij voor exotische filamenten. Nu weet ik niet goed welke van die 2 plates ik nog moet bijbestellen.
Op de textured plate en de high temp plate kun je zonder glue stick werken. Temp staat standaard op 55C voor die plates, maar die mag ook 65C worden voor nóg betere hechting. Beide zijn volgens mij voor alle materialen geschikt, waar de high temp plate glad is.

Ik heb ipv de high temp plate van Bambu die funky plates van Ali E besteld met die patroontjes. Ook leuk, werkt in principe hetzelfde.

Alle bovenstaande plates goed afwassen met wat warm water en afwasmiddel. Geen alcohol oid gebruiken, dat is niet nodig en werkt soms alleen maar tegen je. Als je bv ABS/ASA print, de plate na het printen (met een doekje) uit de printer halen en ergens neerzetten om af te koelen. Je hoort het dan knisperen alsof je popcorn aan het maken bent :+ Laat vanzelf los als het afgekoeld is. Ik denk dat dat beter is ivm kromtrekken enzo.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:26
mphilipp schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:17:
[...]

Op de textured plate en de high temp plate kun je zonder glue stick werken. Temp staat standaard op 55C voor die plates, maar die mag ook 65C worden voor nóg betere hechting. Beide zijn volgens mij voor alle materialen geschikt, waar de high temp plate glad is.

Ik heb ipv de high temp plate van Bambu die funky plates van Ali E besteld met die patroontjes. Ook leuk, werkt in principe hetzelfde.

Alle bovenstaande plates goed afwassen met wat warm water en afwasmiddel. Geen alcohol oid gebruiken, dat is niet nodig en werkt soms alleen maar tegen je. Als je bv ABS/ASA print, de plate na het printen (met een doekje) uit de printer halen en ergens neerzetten om af te koelen. Je hoort het dan knisperen alsof je popcorn aan het maken bent :+ Laat vanzelf los als het afgekoeld is. Ik denk dat dat beter is ivm kromtrekken enzo.
Ik had een spoel in ABS geprint, die knapte er in één keer vanaf, schrok me wezenloos!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:33
mphilipp schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:17:
[...]

Ik ben vertrouwd met de textured en smooth PEI plates van op mijn Prusa MK3S en weet waar ik me aan mag verwachten met de textured sheet.
Maar ik wil ook een smooth sheet zoals de Prusa smooth PEI sheet voor PLA waar ik geen textured finish wil. Bambu heeft een High Temperature en een Smooth PEI plate waarbij gluestick niet nodig is voor PLA. Maar ik snap niet zo goed het verschil tussen die plates en even Googlen geeft ook niet direct een antwoord...
Er staat bij de high temperature ook Smooth PEI tussen haakjes, maar de foto's zijn wel anders.

EDIT: hier de linkjes naar de 2 plates
https://eu.store.bambulab...al-sided-smooth-pei-plate
https://eu.store.bambulab...bu-high-temperature-plate

[ Voor 9% gewijzigd door Broodro0ster op 14-02-2024 18:29 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Goed wassen lost vaak een hoop problemen op met die buildplates. En gewoon warm water en zeep gebruiken. Blijf weg met die isoproplyl!

Ik heb de 'gouden' textured plate van Bambu en zo'n funky plate van Ali met die patroontjes en die doen het prima met alleen een beetje zeep af en toe. Prints plakken als een dolle en laten weer los als afgekoeld of even flexen met de plaat.

• MikeOO
Fly-guy schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:13:
[...]
Ik heb hetzelfde, ik moet PETG er zo snel mogelijk vanaf halen, anders zit het vast.
Grotere objecten kan ik met het flexen van de plaat wel los krijgen, maar die lijntjes en kleine dingen, muurvast.

Daarom print ik PETG nooit als ik er niet ben, of in ieder geval bij het eind er ben.
Herken ik totaal niet. Ik print alleen maar PET-G en op Ali-PEI golden sheet.
Prints laten vanzelf los als de plaat koud is en anders de plaat even eraf halen en plaat een beetje buigen.

Voor de lijntjes etc werkt een Bambus Scraper prima en vliegt het eraf.

Anders een keer de kalibratie opnieuw uitvoeren en printer een keer herstarten. Mogelijk lost dat je probleem op.

• Fly-guy
  • Niet online
MikeOO schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 07:58:
[...]

Herken ik totaal niet. Ik print alleen maar PET-G en op Ali-PEI golden sheet.
Prints laten vanzelf los als de plaat koud is en anders de plaat even eraf halen en plaat een beetje buigen.

Voor de lijntjes etc werkt een Bambus Scraper prima en vliegt het eraf.

Anders een keer de kalibratie opnieuw uitvoeren en printer een keer herstarten. Mogelijk lost dat je probleem op.
Heb de printer al een tijdje een het laatste al meerdere keren gedaan.
Misschien ligt het aan mijn ali plaatje, wat verder perfect presteert, dus neem het maar voor lief. Het te er wel af te krijgen, maar met moeite, zeker/juist als het koud geworden is.

Maar PETG van verschillende merken plakken allemaal "te goed" op mijn textured pei plaat.
Fly-guy schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:16:
[...]
Heb de printer al een tijdje een het laatste al meerdere keren gedaan.
Misschien ligt het aan mijn ali plaatje, wat verder perfect presteert, dus neem het maar voor lief. Het te er wel af te krijgen, maar met moeite, zeker/juist als het koud geworden is.

Maar PETG van verschillende merken plakken allemaal "te goed" op mijn textured pei plaat.
Heb je de BL textured sheet, bij toeval? Die werkt perfect voor mij.

• Fly-guy
  • Niet online
MC Taz Man schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:58:
[...]

Heb je de BL textured sheet, bij toeval? Die werkt perfect voor mij.
Ali, misschien dat het daar aan ligt. Maar echt boeien doet het niet ik ben toch aanwezig als de print klaar is. Gewoon op tijd weghalen en er is geen probleem.

• MikeOO
Fly-guy schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:15:
[...]

Ali, misschien dat het daar aan ligt. Maar echt boeien doet het niet ik ben toch aanwezig als de print klaar is. Gewoon op tijd weghalen en er is geen probleem.
Die plaat die ik gebruik komt ook van Ali dus daar zit niet echt een verschil in. Misschien een keer goed schoonmaken met heet water en beetje afwasmiddel. Mogelijk zit er iets op wat zorg voor die extra hechting nu.
MikeOO schreef op zondag 18 februari 2024 @ 07:36:
[...]

Die plaat die ik gebruik komt ook van Ali dus daar zit niet echt een verschil in. Misschien een keer goed schoonmaken met heet water en beetje afwasmiddel. Mogelijk zit er iets op wat zorg voor die extra hechting nu.
Tenzij jullie beiden jullie platen bij dezelfde verkoper hebben gekocht, of dat ze uit dezelfde fabricage batch komen, kan er een enorm verschil tussen de 2 platen zitten.

Ali is leuk, maar er zit met grote regelmaat enorme kwaliteitsverschillen tussen producten. Ook van dezelfde leverancier. Ik zou dus heel voorzichtig zijn met concluderen dat "komt ook van ali, is dus goed".

• Fly-guy
  • Niet online
MikeOO schreef op zondag 18 februari 2024 @ 07:36:
[...]

Ik was 'm regelmatig, dus dat is het niet.

Moet er gewoon op tijd bij zijn, anders moet ik werken om het los te krijgen. Is geen probleem, wel opmerkelijk..

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-02 15:47
Bed level doe ik alleen als ik de printplaat verwijderd heb. Pak tegenwoordig gewoon de prints van de plaat af wanneer ze afgekoeld zijn.

Zet mijn printer altijd uit als de prints klaar zijn. Eerder waren er meldingen van machines die na een update uit zichzelf begonnen te printen waarbij sommige systemen beschadigd raakten. Inmiddels opgelost maar icm de idle power consumption voor mij reden genoeg hem uit te zetten.

De tip over cut extrudes pas ik zelf ook toe, werkt goed. Ik begreep dat prusa slicer dit ook kan doen indien je het model niet zelf gemaakt hebt. Misschien orca ook?

Ben recent begonnen met silica korrels in de ams maar kom niet onder de 40% RH uit. Heeft iemand overigens een aanbeveling voor een shop om silica te kopen? Had wat bij ali besteld maar een deel van de korrels is gebroken dus ze kunnen door de gaatjes in mijn silica houder vallen.
Liefst zonder kleur, begreep dat sommige kleurstoffen schadelijk zijn voor mens & milieu.

[ Voor 7% gewijzigd door HSlegend op 02-03-2024 23:43 ]

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

HSlegend schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:41:
Ben recent begonnen met silica korrels in de ams maar kom niet onder de 40% RH uit. Heeft iemand overigens een aanbeveling voor een shop om silica te kopen? Had wat bij ali besteld maar een deel van de korrels is gebroken dus ze kunnen door de gaatjes in mijn silica houder vallen.
Liefst zonder kleur, begreep dat sommige kleurstoffen schadelijk zijn voor mens & milieu.
Op aanraden van BizzieBis eerder in dit topic haal ik deze bij 123-3d. Veruit het goedkoopste wat ik gevonden heb en werkt helemaal super in combinatie met deze boxes. Voorzichtig een hoekje af knippen, bakjes vol gieten, en de rest bewaren in een lucht-dichte pot voor de volgende ronde.

[ Voor 13% gewijzigd door Ischium op 03-03-2024 00:28 ]

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:48
HSlegend schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:41:

Zet mijn printer altijd uit als de prints klaar zijn. Eerder waren er meldingen van machines die na een update uit zichzelf begonnen te printen waarbij sommige systemen beschadigd raakten. Inmiddels opgelost maar icm de idle power consumption voor mij reden genoeg hem uit te zetten.

Ik gebruik de plug van HomeWizard zodat ik de printer remote aan en uit kan zetten. (En als bonus kan zien wat het energieverbruik is.)

Ik gebruik deze silica gel. Als ie groen wordt door opgenomen vocht ff 3 uur op 70 graden in de oven voor nieuwe ronden. Ik droog mijn filament tegenwoordig in de sunlu S4 zodat ik 4 spoelen (toevallig zelfde aantal als 1 ams) tegelijk kan drogen en dan houd ik de boel een paar weken tussen de 10 en 25% vochtigheid. Tegen die tijd zijn de korrels weer groen en begint het circus weer opnieuw.
Pla(+), PETG, ABS, ASA, PC, of CF filaments geven geen problemen. (TPU moet ik nog eens proberen).

Bekijk Silica Gel Oranje 2-5mm 1Kg op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

[ Voor 4% gewijzigd door pboelhouwer op 03-03-2024 00:39 ]

• MikeOO
Broodro0ster schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:03:
Ik heb de gouden textured plate voor mijn X1C en daar blijft PETG als een malle aan kleven. Heb al gehad dat mijn stuk brak bij het loshalen als het dunne printjes zijn.
Wat ik nu doe is Instanet op mijn textured plate spuiten. Dan komt PETG beter los. Hou 1 kant voor Instanet/PETG en de andere kant voor PLA.

Ook op de coldplate gebruik ik Instanet voor PLA prints. Dat is veel minder gedoe dan lijm en laat geen markeringen na op de prints.
Sheet een klein beetje buigen en dan komt het bij mij altijd zo los ;)
Zo ook altijd goed vast maar deze manier werkt altijd bij mij en anders als de plaat koud is komt het zo los.
Is wel een golder plate van Ali.
MikeOO schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:50:
[...]

Zo ook altijd goed vast maar deze manier werkt altijd bij mij en anders als de plaat koud is komt het zo los.
En dat dan het beste als de boel is afgekoeld.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:33
MikeOO schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:50:
[...]

Zelfs na het afkoelen plakt PLA er nog goed op. Buigen doe ik en dan hoor je het goed loskomen.
Met mijn Prusa sheets komt het helemaal los na het afkoelen, dus er zit verschil tussen de merken.
Misschien moet ik ook maar eens een chinese plaat proberen want de Bambu textured vind ik wat te grof.
smoken schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:06:
[...]

Laat je de plate wel goed afkoelen dan (en dan bedoel ik echt koud worden)?
Want bij mij persoonlijk komt PETG gewoon volledig los van de plate na afkoelen.
Dat is dan wel Bambu Lab PETG, daar kan uiteraard verschil in zitten.
Ja, ik laat het volledig afkoelen. Soms ga ik pas na 6h mijn prints er af halen, dan is de plaat op kamertemperatuur. Het was trouwens ook Bambu PETG (oranje).

[ Voor 28% gewijzigd door Broodro0ster op 06-03-2024 10:11 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Rejoen schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:50:
[...]

Thanks de reactie en voor de info maar ik weet niet zo goed welke ledstrip ik dan kan nemen. Ik wil uiteraard niet mijn printer kapotmaken door een te zware uitvoering ledstrip te monteren. Heb jij/ iemand anders daar nog ideeen over?
Valide punt. Ik ben er net even in gedoken en wellicht ben ik wat te voorbarig geweest met de aanschaf van die goedkope strip op AliExpress. Ik lees wisselende verhalen; veel mensen zeggen dat het prima werkt (ook na langdurig gebruik) maar ik lees ook geruchten (daar blijft het ook bij; ik zie geen concrete ervaringen) over gefrituurde chipjes door te hoge power draw van dit soort strips die worden aangesloten met de JST-connector.

Volgens Bambu kan die poort 5V*0.3A aan, terwijl veel van die strips 5V*2.5A zijn. Bij mijn strip is het niet helemaal duidelijk wat het gebruikte amperage is. Ik heb al even gezocht hoe ik dit kan meten, maar dat lijkt niet gemakkelijk te zijn als je alleen een multimeter hebt. Mocht iemand weten hoe ik dit kan doen, dan hoor ik dat graag even.

Er zijn wel wat aftermarket-oplossingen zoals de BLED Controller (dit moet wel een Tweaker zijn trouwens :P).

Ik ga toch maar voor de 'better safe than sorry'-aanpak en koppel de strip voorlopig even los. Wellicht dat ik een gewone USB-ledstrip aanschaf die op de interne USB-poort aangesloten kan worden en 1.5A trekt. Helaas lukt het dan niet meer om de XTouch daarop aan te sluiten, en verlies ik de functionaliteit om de verlichting via de apps aan te sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 08-03-2024 12:13 ]

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-03 02:04
Ik zie door alle Ali aanbod het bomen door het bos niet meer..

Ben eigenlijk gewoon op zoek naar een glad bed.. alleen vind ik 40eu voor het origineel best aan de prijs.. en volgens mij zijn hier op tweakers mensen ook tevreden over de ali sheets.. iemand linkjes naar sheets die jullie zelf hebben? Dank.!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:46

Nitai

Live the life you love.

Richard89 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:43:
Ik zie door alle Ali aanbod het bomen door het bos niet meer..

Ben eigenlijk gewoon op zoek naar een glad bed.. alleen vind ik 40eu voor het origineel best aan de prijs.. en volgens mij zijn hier op tweakers mensen ook tevreden over de ali sheets.. iemand linkjes naar sheets die jullie zelf hebben? Dank.!
Ik heb een verzameling van verschillende plates van hiero vandaan:
https://super3d.aliexpress.com/store/1494743

Ook met motiefjes erg goede plates, goede adhesion, geen enkel probleem.

Zelfde geldt voor deze:
https://nl.aliexpress.com/item/1005003040505738.html

Al heeft die store geen smooth, maar ook geen enkel probleem met deze plates.

Eigenlijk heb ik gewoon teveel plates :+ besef ik mij nu.

[ Voor 18% gewijzigd door Nitai op 12-03-2024 07:14 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Noctua is een merk (Noctua.at) en industrial grade, tja kan het niet eenvoudiger zeggen. Professioneel spul. Als je dat in een serverruimte of kelder hebt staan maakt de herrie niet uit. Het spul dat ze bij Mouser of Digikey verkopen is vaak industrial grade. Wat betreft fans: kun je ook op AliExpress vinden. Vb deze Sunon: https://www.aliexpress.com/i/32987633621.html (dit was een optie voor fan vervanging van m'n switch maar maakte dus wel wat meer herrie dan Noctua; deze switch staat in huiskamer dus moet fluisterstil zijn; in meterkast zou deze Sunon voor 4 EUR de beste prijs/kwaliteit zijn; YMMV)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-04 10:31

watercoolertje

Untertitel

arjandijk162 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:41:
Ik heb vandaag een printje geprobeerd op deze vrij gladde plaat, maar zie wat problemen ontstaan bij hechting van de eerste laag die ik niet heb bij de textured bambu sheet. Meer mensen hier last van?

https://www.amazon.nl/dp/..._pop_dt_b_asin_title&th=1
Mijn persoonlijke ervaring qua hechting als ik PLA print:
Textured (bambu): 9/10 (10/10 op 60 graden plate, 50% speed)
Smooth (bambu): 8/10 (9/10 op 60 graden plate, 50% speed) (geeft soms wel een echo van de vorige print)
Smooth (ali): 5.5/10 (7/10 op 60 graden plate, 50% speed)

Die van ali zijn er zo veel van dat misschien niet iedereen dezelfde aanbiedt en amazon staat er ook vol mee, die (2) van mij waren 15 euro p/s en ik had die 30 euro achteraf liever uitgegeven aan een extra plaat van bambu zelf. Maarja die patroontjes he, de verleiding was groot :9

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

watercoolertje schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:04:
[...]
Die van ali zijn er zo veel van dat misschien niet iedereen dezelfde aanbiedt en amazon staat er ook vol mee, die (2) van mij waren 15 euro p/s en ik had die 30 euro achteraf liever uitgegeven aan een extra plaat van bambu zelf. Maarja die patroontjes he, de verleiding was groot :9
Ik heb ook zo'n Ali plaat en het werkt inderdaad prima en die patroontjes zijn leuk! Alleen even een gekloot met de QR code. Jammer dat die Chinezen dat niet even zelf erop kunnen knutselen. Of zijn er onderhand platen van Ali die dat wel al hebben?

Ik ben persoonlijk geen fan van Ali producten waar je op moet vertrouwen. Veel te veel variatie in kwaliteit en legaliteit. Maar "you do you, Boo" :D.

Verder heb ik alleen problemen met de adhesie op de Textured sheet wanneer deze niet schoon meer is. FF Dreft'en en gaan met die banaan.

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

mphilipp schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:14:
[...]

Ik heb ook zo'n Ali plaat en het werkt inderdaad prima en die patroontjes zijn leuk! Alleen even een gekloot met de QR code. Jammer dat die Chinezen dat niet even zelf erop kunnen knutselen. Of zijn er onderhand platen van Ali die dat wel al hebben?
Mijn printer kan geen QR-codes lezen helaas.

Maar was de truc niet om die uit te printen (2d printer niet 3d :P) op een sticker oid en er dan zelf op de juiste plek op plakken?

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• MikeOO
mphilipp schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:14:
[...]

Je kunt plaatdetectie ook gewoon uitzetten dan heb je er geen last meer van >:)

Kun je op de printer doen en anders via Bambu Slicer
Tabblad: device
Rechtsboven: Print Options
Vinkje uit bij: enable detection of build plate position

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Solid Seal schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:37:
[...]

Ik heb nog stuk of 8 rollen die van mijn oude Ender 3 waren . Die breken gewoon af. Maar keer weggooien en zooi nwe bestellen.

Ook maar eens kijken naar andere build plates. Gebruiken jullie bambu plates of 3d party plates en zoja welke ?
Ik heb de hotplate van bambu gekocht omdat ik soms wel een gladdere onderkant wil en wat dingen van ali, maar die laatste ben ik niet tevreden over.

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Boullie

Da Bulster

Bambu is ook op de buildplate met carbon en sterretjes e.d. hypetrain gesprongen.
Kreeg net en mailing met een link naar deze 4 nieuwe sheet stickers.
Mailing geeft wel aan dat je ze zelf nog effe op de steel sheet moet plakken.
Vind ze zelf een beetje duur in vergelijking met Ali waar je keuze hebt tussen meer varianten en zelfs sheets met aan beide kanten een ander patroontje.

Boullie

Boullie schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:11:
Bambu is ook op de buildplate met carbon en sterretjes e.d. hypetrain gesprongen.
Kreeg net en mailing met een link naar deze 4 nieuwe sheet stickers.
Mailing geeft wel aan dat je ze zelf nog effe op de steel sheet moet plakken.
Vind ze zelf een beetje duur in vergelijking met Ali waar je keuze hebt tussen meer varianten en zelfs sheets met aan beide kanten een ander patroontje.
Wss zit er, naast de prijs, ook een "beetje" verschik in kwaliteit tussen wat BL levert en wat je op Ali kan krijgen :P

• Bz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-03 17:32

Bz

Ik heb recent voor €12 een gladde plaat met ringen en cirkels laten komen. Kwaliteit is goed maar niet perfect, er zit een enkele oneffenheid aan 1 kant. Printen gaat echt super, en zelfs het relief is zichtbaar op de print (in het bijzonder by PLA).

Ik ben erg tevreden over de Ali plaat. En het prijsverschil van €12 vs €29,95 is wel erg groot. Ik ga binnenkort een 0.6 nozzle met element en extruder bestellen. Helaas is de hotend fan voor de P1 nog niet te krijgen.

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-03 02:04
zijn er mensen met een smooth plate van Bambu zelf en van bijv. Ali? is het origineel het extra geld waard?

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Richard89 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:21:
zijn er mensen met een smooth plate van Bambu zelf en van bijv. Ali? is het origineel het extra geld waard?
Volgens mij is er ondertussen toch al best vaak gevraagd naar ervaringen van die Chinese platen...

Het zijn maar een paar pagina's waar je prima doorheen kan zoeken naar ervaringen (en/of de zoekopdracht gerichter maken):
Bambu Lab 3D Printers

[ Voor 14% gewijzigd door watercoolertje op 30-05-2024 10:27 ]

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-04 14:20
Richard89 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:21:
Ik print met Ali plate(s) zonder enig enkel probleem.
Heb smooth PEI, textured PEI en die met patroontjes, allemaal prima prints zonder gedoe.
Sterker nog, als ik gemiddeld kijk, heb ik meer gedoe (loslatende prints) met bambu plates dan met ali plates.
Maar dat is slechts mijn ervaring natuurlijk

• Bz

Bz

Zojuist Bambulab PLA silk, Bambulab PLA basic en Sunlu PLA glow geprint op een Ali gladde plaat. Prima hechting, behalve voor de Bambulab PLA basic. Daar had ik een hele lange string in de machine liggen bij thuiskomst...

Wel een verrassende ontdekking.
Afgelopen weekend ein-de-lijk mijn Lightyear G10 Pro voor de X1C ontvangen. Ik had 'm in februari besteld. Toen stond er nog op de site 'pre-order, delivery in January' maar ik heb na vele (onbeantwoorde) mailtjes, chatgesprekken e.d. en uiteindelijk een mail waarin ik verzoek om een refund en de order cancel, uiteindelijk een mail gekregen dat er een order onderweg was. Communiceren kunnen ze daar in ieder geval niet...

Nouja...ondanks dat je voor 1 Lightyear plaat 3 Ali Express platen kunt kopen, ben ik er toch wel blij mee. Het is een veel dikkere kwaliteit dan die Ali platen, en er staat tenminste een QR code op, dus geen gerommel met het uitzetten van die check. Die vind ik nl toch wel handig in geval ik de verkeerde plaat er nog op heb liggen.
De eerste print ging goed, alleen brak de printer de first layer check af vanwege iets dat ik net niet meer kon lezen omdat ik te snel was met wegdrukken :+ Ik vermoed reflecties, want de plaat is glanzend zwart. Ik kan mij voorstellen dat ie allerlei ongewenste reflecties krijgt op zijn sensortje. Maar de benchy bleef goed plakken en de onderkant was inderdaad perfect glad. First layer ook perfect. Ik zal eens wat delicate dingetjes proberen die zelfs op de textured plate niet bleven zitten zonder brim. Op zich vind ik een brim geen probleem, maar als torture test lijkt het mij wel geschikt.

• Bz

Bz

Op een P1S print ik ABS direct zonder voorbereiding en dat gaat altijd perfect.

ik heb wel af en toe dat ik vergeet de printer te laten afkoelen en dan gaan de PLA prints helemaal mis.

de goude bambu plaat is top. Ik heb ook elen ali gladde plaat en daar heb ik met bambu standaard PLA problemen gehad, maar niet met andere PLA varianten.

[ Voor 29% gewijzigd door Bz op 12-06-2024 19:43 ]

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-02 15:47
bing69 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:29:
[...]

gebruik jij ook een PC4 snelkoppelingen?? Weet jij welke maat dat is?
Voor mijn splitter gebruik ik PC4-M10. Ergens bij Ali besteld, duurt wel even voordat het geleverd is.
Edit: model dat ik gebruik https://www.printables.co...fe-bowden-tube-y-splitter
Maar de keuze is reuze

[ Voor 16% gewijzigd door HSlegend op 13-06-2024 10:57 ]

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:30

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Vraagje:

Zijn er hier mensen die een LED strip boven hun 3D printer hebben hangen? Of aan dezelfde groep/fase hebben aangesloten? Ik heb nu een goedkopere ali express led strip van 2meter boven mijn werkbank hangen en deze knippert als de P1S bezig is.

Komt het er dan op neer dat ik een betere led strip zou moeten kopen? of hoort dit er bij? Als de printer niet bezig is. Dan knippert de led strip niet.

Wellicht iemand hier die een tip heeft voor een oplossing of een bepaald type led strip kan aanraden?

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• iMars

iMars

Full time prutser

mydogisgone schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:48:
Vraagje:

Zijn er hier mensen die een LED strip boven hun 3D printer hebben hangen? Of aan dezelfde groep/fase hebben aangesloten? Ik heb nu een goedkopere ali express led strip van 2meter boven mijn werkbank hangen en deze knippert als de P1S bezig is.

Komt het er dan op neer dat ik een betere led strip zou moeten kopen? of hoort dit er bij? Als de printer niet bezig is. Dan knippert de led strip niet.

Wellicht iemand hier die een tip heeft voor een oplossing of een bepaald type led strip kan aanraden?
Neu, ik heb dit wel met de Magneto, daar heb ik een 24v ledstrip aan de PWM / FAN poort van de controler aangesloten (lang leve klipper), maar als die op max staat en de heat bed gaat aan (1000W) dan zie je wel wat flikkering :+ Als ik het op 20% zet weer niet.

Op mijn X1C's heb ik geen ledstrips... hoe heb je het aangesloten? Ledstrip eigen voeding en die op dezelfde groep als de printer(s)?

edit: lees nu B) dat het niet om led in de printer gaat, maar boven de werkbank... Lijkt mij dat 1 P1S niet zomaar je groep belast (tenzij je er meer ander apparatuur erop hebt). Mijn ledstrips in mijn kamer (2x 3 meter) doen niks raars als ik hier een XL, Magneto, 2x X1C en een Voron aan heb staan, maar deze zitten op een UPS, misschien dat genoeg bufferd/filterd?

[ Voor 15% gewijzigd door iMars op 20-06-2024 11:10 ]

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-03 11:38
mydogisgone schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:48:
Vraagje:

Action heeft kleine usb led strips, heb er twee in de X1C hangen

Bing

• Bz

Bz

Ik heb ze niet van Bambulab maar van Ali. Bambu PLA silk wilde niet plakken, andere PLA en PETG wel. Ik maak ze wel regelmatig schoon.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04 15:09

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Bz schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:50:
Ik heb ze niet van Bambulab maar van Ali. Bambu PLA silk wilde niet plakken, andere PLA en PETG wel. Ik maak ze wel regelmatig schoon.
Heb hem schoongemaakt met Dreft en water en de bed temperatuur naar 65 gezet. Het leek nu iets beter te gaan, maar het haalt het lang nog niet vergeleken met de textured pei plate. Print kwam los na tweede layer.

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-01 07:17
bing69 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:11:
[...]

Mag ik je vragen waar en welke lagers je besteld hebt voor AMS drawer stacker?? Mijne zijn helaas te groot
Ik heb deze gekocht bij ali :*)

https://nl.aliexpress.com...0trd&gatewayAdapt=glo2nld

Let op dat je de 608 2RS Premium kiest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTgoqENNlshNtx62ZXOdTJLFMqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcjwXxpaDKJyD8saaktE6Dp5.jpg?f=fotoalbum_large

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-03 11:38
Thanks, dacht dat mijn bestelde en geleverde niet pasten. Maar dat doen ze wel, keek :( niet goed.

Bing

• JorneB
  • Laatst online: 04-04 23:26
Ik print momenteel veel PETG op de PEI build plate, het allergoedkoopste zwarte PETG dat ik kon vinden op AliX, Jayo filament van omgerekend 6,90 euro per kilo, en bevalt prima. Hecht goed aan de build plate, maar laat wel een waas achter, dus resten. De volgende prints gaan steeds vaster zitten, en na vier maal op hetzelfde stuk te printen moet ik het echt schoonmaken om problemen te voorkomen. Wel een aanrader dat spul, print heerlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0MvXflJUIo9cD3poqmNVL8jSYo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRFXxaWTkNQOpeTiL4fs34p8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZMBgpaEswhNQ6atTmWz4V5XvgI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2dEfrX8c4EKrEwSNKKfpjJU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z-65pBbEdH8gz42G2Mill4Elw4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIbD3FIwcFjZ6j4pt6kI8zuK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFk5O31loVAoEN2CJV5cdEMnB0Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9QYWf1vmxqCpBUWK6wEUzxz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtBPMsxk71Y8VwXJBkwQrLy9EDw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIUYUDRFsgfu6d00Tmz6W2Xs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptLpmjO6U9iMrVU0BgWxPQkRRNA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8JeYxWX2wRkAS1P5UzpRkoO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxg7VrCxKmTTeP3EJ0LTzGC7SmM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlwNpBWZz42ep7JOEqqacxoJ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 96% gewijzigd door JorneB op 09-09-2024 17:28 ]

• rozijnpak
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-03 07:53
JorneB schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:44:
Ik print momenteel veel PETG op de PEI build plate, het allergoedkoopste zwarte PETG dat ik kon vinden op AliX, Jayo filament van omgerekend 6,90 euro per kilo, en bevalt prima. Hecht goed aan de build plate, maar laat wel een waas achter, dus resten. De volgende prints gaan steeds vaster zitten, en na vier maal op hetzelfde stuk te printen moet ik het echt schoonmaken om problemen te voorkomen. Wel een aanrader dat spul, print heerlijk.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Wauw, vet, waar heb je dat model gedownload/gekocht?
Het glimmende van de PETG past wel goed bij zo'n alien.
Pagina: 1 2

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.