Stedin weigert meter te vervangen, kan nu niet salderen

Pagina: 1
Acties:
  • 8.736 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.cody
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-03 00:21

dr.cody

Heb je der vaker last van?

Topicstarter
Mijn buren hebben samen met mij in Maart zonnepanelen laten installeren.

Nou heb ik nog een vooroorlogse draaischijfmeter (ik noem het maar even zo) die keurig terugdraaid als mijn zonnepanelen hun werk doen. Dat doen ze goed! Sinds half maart al 1.5MWh opgebracht met 8x 395kWh Hyundai panelen. 8)

Maar mijn buren hebben een klein beetje pech op het moment.
Zij hebben een digitale niet slimme meter. Deze kan dus niet de terug geleverde stroom meten. Nou wil Stedin op korte termijn geen nieuwe meter plaatsen omdat volgens hun er groot onderhoud in de centrale van de wijk gedaan moet worden. Iets met asbest |:( Dit zou volgens hun nog wel 2 jaar kunnen duren.

Dit betekent dat mijn buren niet kunnen salderen.

Mijn vraag is wat in deze situatie te doen? Wie is hier voor aansprakelijk? Is het bij de technische schouw fout gegaan? En overgaan op een andere netbeheerder is natuurlijk niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een digitale meter die geen teruglevering kan meten, bestaat dat ook al?
Je hebt echt maar 1 optie en dat is bij Stedin blijven zeuren.
Die verbouwing van de wijkcentrale hebben jullie natuurlijk niks mee te maken.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:22
dr.cody schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:01:
Mijn buurman heeft samen met mij in Maart zonnepanelen laten installeren.

Nou heb ik nog een vooroorlogse draaischijfmeter (ik noem het maar even zo) die keurig terugdraaid als mijn zonnepanelen hun werk doen. Dat doen ze goed! Sinds half maart al 1.5MWh opgebracht met 8x 395kWh Hyundai panelen. 8)

Zij hebben een digitale niet slimme meter. Deze kan dus niet de terug geleverde stroom meten. Nou wil Stedin op korte termijn geen nieuwe meter plaatsen omdat volgens hun er groot onderhoud in de centrale van de wijk gedaan moet worden. Iets met asbest |:( Dit zou volgens hun nog wel 2 jaar kunnen duren.

Mijn vraag is wat in deze situatie te doen? Wie is hier voor aansprakelijk? Is het bij de technische schouw fout gegaan? En overgaan op een andere netbeheerder is natuurlijk niet mogelijk.
Een digitale meter die geen saldering meet, zal toch echt iets met die stroom moeten. Is het dan niet zo dat deze toch 'terugdraait', oftewel negatief telt?

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Een slimme meter die geen teruglevering kan meten lijkt mij haast onmogelijk. Weet buurman zeker dat hij geen knopje over het hoofd ziet dat de teruglevering op het scherm zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-05 10:38

iMars

Full time prutser

Vooruit denken en energie opslag gebruiken?

Maar even hardop denkende, en corrigeer me als ik fout zit ;) , is het niet verplicht om een slimmemeter te hebben? Als consument heb je volgens mij het recht om je energie verbruik zelfstandig in te zien dmv een slimme meter met een P1 poort.

Ik zou blijven zeuren en klagen, meerdere keren per dag totdat ze gek worden! Serieus, wat @Juup zegt, een verbouwing in een wijkcentrale heeft gewoon niks te maken met monteurs die huis aan huis rijden voor meters plaatsen en andere storingen, die worden niet van de weg gehaald om een wijkcentrale te verbonden.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Volgens het eerste zoekresultaat in Google bestaan deze meters gewoon. Dus je buurman heeft een punt.

Een digitale (niet slimme) meter zonder teruglever-telwerk: https://greenenergycompan...%20energie%20niet%20meten.

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 30-06-2022 12:17 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:21
Volgens datzelfde artikel is de netbeheerder verplicht je bij het aanmelden van de zonnepanelen op energieleveren.nl, je buurman kosteloos een slimme meter aan te bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:36
Het zou natuurlijk kunnen dat er geen capaciteit meer is om de teruglevering op te vangen en ze daarom niet willen leveren, tot de wijkcentrale een al geplande upgrade heeft gehad.

Desalniettemin denk ik dat ze gewoon alsnog een slimme meter moeten kunnen leveren als je daar om vraagt.
Misschien de aanvraag anders verwoorden en helemaal niets noemen over willen terugleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
t14wo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:13:
[...]

Een digitale meter die geen saldering meet, zal toch echt iets met die stroom moeten. Is het dan niet zo dat deze toch 'terugdraait', oftewel negatief telt?

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Een slimme meter die geen teruglevering kan meten lijkt mij haast onmogelijk. Weet buurman zeker dat hij geen knopje over het hoofd ziet dat de teruglevering op het scherm zet?
We hebben het hier ook niet over een of ander huisaansluitinkje: er worden hier MegaWatt uren opgewekt ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:14
Dieks77 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:24:
Het zou natuurlijk kunnen dat er geen capaciteit meer is om de teruglevering op te vangen en ze daarom niet willen leveren, tot de wijkcentrale een al geplande upgrade heeft gehad.

Desalniettemin denk ik dat ze gewoon alsnog een slimme meter moeten kunnen leveren als je daar om vraagt.
Misschien de aanvraag anders verwoorden en helemaal niets noemen over willen terugleveren.
Die stroom gaat gewoon terug het net op hoor, ongeacht wat die meter doet. Hij telt het weliswaar niet, maar hij houdt de stroom ook niet tegen. Er is dus geen enkele reden waarom die meter niet vervangen kan worden. Ook asbest of wat dan ook in de wijkcentrale heeft daar niets mee te maken, ze hoeven ten slotte alleen de meter zelf te vervangen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-05 09:32
Hier 4 jaar lang gezeur gehad met een slimme meter die niet wil communiceren. Mijn analyse is dat de 3G-unit foutief is. Hij registreert wel het terugleveren op een aparte teller.

Dat gezegd hebbende. Bij mij wilde ze geen meter vervangen want de meter doet het gewoon.

Na afgelopen maanden Stedin gebombardeerd te hebben met Whatsapp-berichten, telefoontjes, mails, brieven en rechtsbijstandverzekering: Een nieuwe meter per 15 aug

Geen idee hoe sterk je staat maar de aanhouder won in mijn geval!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:28
Gewoon via de klachten afdeling

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Ze hebben geen meters meer dat zal het probleem wel zijn.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 03:04

ede

digifun schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:41:
Ze hebben geen meters meer dat zal het probleem wel zijn.
Stedin heeft nog wel meters, anderen als Liander hebben wel een tekort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:26
Energieleveren.nl
Zodra u de zonnepanelen hebt aangemeld, controleren wij of uw huidige energiemeter geschikt is voor teruglevering. Als blijkt dat uw meter niet geschikt is, krijgt u snel na de aanmelding een bericht van ons. Hierin leest u hoe u de oude meter kunt laten vervangen. De nieuwe meter plaatsen we kosteloos bij u en u blijft ook dezelfde meterhuur betalen.
Tevens geven hun aan dat het aanmelden zelfs verplicht is.

ACM.nl
https://www.acm.nl/nl/ond...gleveren-wat-moet-ik-doen
Wilt u een slimme meter? Vraag deze aan bij uw netbeheerder. U kunt om een zogenaamde prioriteitsplaatsing vragen.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.cody

dr.cody

Topicstarter
Dankjewel voor al jullie reacties.

Hier is het exacte antwoord wat de buren hebben ontvangen van Stedin bij de aanvraag van de slimme meter:
Uw elektriciteitsaansluiting en- installatie wordt (nog) niet vervangen
In uw pand is er sprake van een complexe aansluiting. De reden dat de slimme meters niet op korte termijn geplaatst kunnen worden heeft te maken met het feit dat de aansluiting / meteropstelling op uw locatie onderdeel uitmaakt van een saneringsprogramma met een looptijd tot en met 2026. Dit programma bevat duizenden locaties waar Stedin de centrale huisaansluitkast (HAK) en oude bedrading moet vervangen, alvorens een slimme meter geplaatst kan worden. Dit vraagt dus een projectmatige aanpak waardoor we niet op korte termijn aan alle klant aanvragen kunnen voldoen.
Om te janken😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Doorsturen naar Bontebal.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
MID gecertificeerde tussenmeter dan maar en facturen gaan sturen naar de energiemaatschappij :D

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
dr.cody schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:26:
Dankjewel voor al jullie reacties.

Hier is het exacte antwoord wat de buren hebben ontvangen van Stedin bij de aanvraag van de slimme meter:

[...]

Om te janken😭
We kunnen hier denk ik slecht beoordelen of ze (technisch gezien) een punt hebben. Maar ik zie wel een tijdelijke oplossing: de netbeheerder kan tijdelijk een ferraris-meter monteren. Maargoed, eerste antwoord zal wel "nee" zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:08
Wie weet willen ze de meetrichting omdraaien? Als je toch meer teruglevert dan je gebruikt is dat wel zo eerlijk. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ben je zeker dat de meter niks meet? Ik had ook een digitale niet slimme meter maar die kon dat wel meten (is nu vervangen door een slimme meter).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:46
Ik denk dat je moet doen wat eerder gemeld is, een Prioriteitsmelding doen. Dat zou buiten het gewone geplande vervangingstraject gaan. 2026 is nog ver weg, zonde van al die teruggeleverde megawatts..

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt altijd zelf een MID gecertificeerde tussenmeter plaatsen, heb je straks wel nummers waar je iets mee kan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:38
jeroenkb schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:27:
[...]

We hebben het hier ook niet over een of ander huisaansluitinkje: er worden hier MegaWatt uren opgewekt ;-)
Eh niet zo bijzonder hoor. Als je 2500 kWh gebruikt/opwekt op jaarbasis (wat redelijk normaal is voor een huishouden) dan kan je dat, als je je SI-voorvoegsels goed kent, ook opschrijven als 2,5 MWh :7

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:59:
[...]

Eh niet zo bijzonder hoor. Als je 2500 kWh gebruikt/opwekt op jaarbasis (wat redelijk normaal is voor een huishouden dan kan je dat, als je je eenheden goed kent, ook opschrijven als 2,5 MWh :7
Ik weet niet waarom maar dacht altijd dat er factor 6 tussen kilo en mega zat. niet dus.

En daarom ben jij Lord en ik maar een nederige commoner _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door jeroenkb op 30-06-2022 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Cheesy schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:40:
[...]

We kunnen hier denk ik slecht beoordelen of ze (technisch gezien) een punt hebben. Maar ik zie wel een tijdelijke oplossing: de netbeheerder kan tijdelijk een ferraris-meter monteren. Maargoed, eerste antwoord zal wel "nee" zijn...
Dat hebben ze niet. Het zullen vast wel oudere draden zijn die aan vervanging toezijn, maar de stroom gaat er nu ook gewoon doorheen. Oftewel als ze het nu veilig genoeg vinden om zo te laten kunnen ze ook een andere meter plaatsen.

De enige reden dat ze het niet willen is dat het hun dubbel werk kost omdat ze bij de sanering hetzelfde werk opnieuw moeten doen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-05 20:45

MeesterPieter

PnP Pinball

tsja, gewoon als kapot aanmelden dan maar toch, dan komen ze hem wel vervangen

technisch gezien is ie ook kapot want hij meet de teruglevering niet goed

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:41
MeesterPieter schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:06:
tsja, gewoon als kapot aanmelden dan maar toch, dan komen ze hem wel vervangen

technisch gezien is ie ook kapot want hij meet de teruglevering niet goed
Teruglevering is in dit geval geen onderdeel van de productspecificaties. Daar is hij niet voor gemaakt, en kan ie dus ook niet. Technisch gezien dus niet kapot.

@dr.cody , Stedin blijven bestoken met mails, berichten etc. lijkt me de enige. Prioriteitsmelding doen en aanmelden op energieleveren.nl. Vanuit daar kunnen ze ook zien dat je buren een andere meter nodig hebben.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zou bijna zeggen, zet er stroom op, maar dat staat er al op 😇

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cr3ator

1 bar is geen bar

Worst case scenario kun je hun omvormer aansluiten op jouw meter (mits samen niet teveel vermogen) en je buren hiervoor financieel compenseren. Voor jou geen verlies, voor hun in ieder geval meer opbrengst. Ideaal is anders...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-05 07:05
Gewoon gaan klussen in de meterkast en per ongeluk met de hamer op display beuken.
Krijg je snel een nieuwe, meerdere mensen dit advies gegeven en lukt altijd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dwaalboy schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:24:
Gewoon gaan klussen in de meterkast en per ongeluk met de hamer op display beuken.
Niet erg netjes natuurlijk..
maar soms breekt nood wet..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-05 07:05
SMSfreakie schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:27:
[...]

Niet erg netjes natuurlijk..
maar soms breekt nood wet..
Idd. Kan natuurlijk ook met trapje of stofzuigerslang / paraplu etc haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
Ik had ook een digitale meter met "teruglooprem". Staat een duidelijk symbool op.

Ze bestaan dus echt.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:14
Dwaalboy schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:24:
Met je 'volle' kop in de meterkast pissen ipv. de wc......zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Je zult moeten blijven aandringen en misschien dat je gemeente gevoelig is hiervoor.

[ Voor 24% gewijzigd door Marc25579 op 30-06-2022 18:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• matthijskooijma
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-03-2024
TL;DR: Neem eens contact op met Agentschap Telecom, dat loste bij ons het probleem snel op.

Bij een kleinzakelijke aansluiting in Amersfoort, ook bij Stedin, hadden wij afgelopen maand precies het zelfde probleem. 31kW aan panelen (77 stuks) gelegd, maar geen meter die teruglevering kon registreren.

Slimme meter aangevraagd, maar volgens de helpdesk van Stedin (toen we er achteraan belden, want na een paar weken hadden we van hen nog geen reactie gehad) zat onze aansluiting in een "saneringsgebied" en gingen ze dat projectmatig aanpakken. Project loopt tot 2026, ze konden niet zeggen wanneer we aan de buurt waren. Op verschillende momenten hebben we verschillende verhalen gekregen over wat er nou aan de hand was (kabels in de straat moeten vervangen, asbest in de meterkast, weberkast in de meterkast, jute leidingen, jullie meter is *wel* geschikt voor terugleveren), maar nooit een duidelijk verhaal en nooit enige indicatie dat ons verzoek (vanwege de zonnepanelen) meer prioriteit zou krijgen dan routinematige slimme-meter-plaatsingen. De klantenservice kon niet doorverbinden met iemand die wel iets zinnigs kon zeggen, en vertelde ook dat omdat we in een saneringsgebied zaten, we ook geen klacht konden indienen...

Toch geprobeerd een klacht in te dienen met aangetekende brief naar het hoofdkantoor (inclusief foto's van de meterkast, asbestrapporten, etc.) en hoewel ze erg netjes binnen 2 dagen op onze klacht reageerden, was de boodschap (in een "noreply e-mail", dus geen mogelijkheid tot verdere correspondentie) onveranderd: Jullie zitten in een saneringsgebied, dus we weten niet wanneer het kan.

Uiteindelijk hebben we contact gezocht met Agentschap Telecom, de toezichthouder op de bemetering van energieaansluitingen. Nadat zij eens met Stedin hadden gebeld om navraag te doen, kregen we ineens een "case" en "case manager" bij Stedin, die ons vertelde dat er een monteur zou komen om in ieder geval de situatie te bekijken. Die monteur kwam de volgende dag al, concludeerde dat er niets aan de hand was, en heeft toen maar meteen een nieuwe meter geplaatst...

Van Stedin hoorde we dat er wel degelijk een uitzondering bestond op het saneringsgebiedbeleid wanneer je wil terugleveren, maar dat dat bij de klantenservice blijkbaar onvoldoende bekend was, en dat ze dat zouden gaan oplossen... Of dat precies is hoe het zit, of achteraf een smoes is voor andere oorzaken weet ik niet, maar hopelijk gaan ze dit hele gedoe inderdaad echt verbeteren. Het heeft ons in ieder geval wel wat slapeloze nachten gekost (aangezien we ons al aan het voorbereiden waren op zelf een tweede meter laten plaatsen en Stedin vervolgens aansprakelijk stellen voor de gemiste inkomsten, maar dat is een juridisch gedoe waar we ons nu gelukkig niet aan hoeven te branden....).

Hoe dan ook: Voor wie zich in dezelfde situatie bevindt: Neem eens contact op met Agentschap Telecom, dat was voor ons de doorslaggevende factor...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dr.cody

dr.cody

Topicstarter
Bedankt iedereen voor jullie reacties.

Uiteindelijk heeft het elke keer zeuren bij Stedin zijn vruchten afgeworpen. De nieuwe meter hangt inmiddels en ze hebben gelijk de hoofdkabel ook vervangen. Moest natuurlijk flink gegraven worden voor de deur maar het resultaat mag er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred75
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-12-2022
Naar aanleiding van mijn aanvraag voor een slimme meter op twee adressen en twee exact dezelfde antwoorden over een 'saneringsgebied' kwam ik op deze website terecht.
Nog geen twee jaar jaar geleden kreeg ik brieven dat ze de slimme meter wilden plaatsen (waar ik toen niet op ingegaan ben) en nu ineens kan het niet meer tot 2027.. Ik vond het een beetje erg toevallig.

Zojuist gebeld met Agentschap Telecom dankzij een tip van een forumlid hier. Vanmiddag is de specialist daar aanwezig en word ik teruggebeld. Ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-05 18:33
Fred75 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:45:
Naar aanleiding van mijn aanvraag voor een slimme meter op twee adressen en twee exact dezelfde antwoorden over een 'saneringsgebied' kwam ik op deze website terecht.
Nog geen twee jaar jaar geleden kreeg ik brieven dat ze de slimme meter wilden plaatsen (waar ik toen niet op ingegaan ben) en nu ineens kan het niet meer tot 2027.. Ik vond het een beetje erg toevallig.

Zojuist gebeld met Agentschap Telecom dankzij een tip van een forumlid hier. Vanmiddag is de specialist daar aanwezig en word ik teruggebeld. Ik ben benieuwd
Kan je de uitkomst delen, heb het zelfde probleem bij mijn schoonmoeders woning en klacht indienen bij stedin is tot op heden nog niet de oplossing geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alubbe75
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-03 17:26
Ook hier de reactie van Stedin dat ze de meter die ik nu heb niet kunnen vervangen omdat ik met een ''speciale'' situatie zou zitten. We hebben nu een analoge terugdraaiende meter, en ik wil een slimme sodat ik de overstap kan maken naar een leverancier met variabel contract zoals de ANWB, die vereisen een slimme meter.

Wat stedin zegt klopt overigens niet, mijn buren met een identieke woning hebben namelijk ongeveer een jaar geleden wel hun meter vervangen voor een slimme meter.

Ik wil ASAP een slimme meter want de prijzen van eneco zijn echt schandalig hoog ten opzichte van partijen met dynamische contracten.

Als er mensen zijn die dit probleem hebben kunnen oplossen dan houd ik mij aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat probleem ga je niet oplossen. Stedin is namelijk eigenaar van de meter, en die hoort bij het pand / perceel. Dat jij daar toevallig woont is - plat gezegd - bijzaak.
Jij hebt er als persoon belang bij dat de meter veranderd wordt. Stedin zelf niet, die hoeven slechts standen door te geven. Dat doen ze keurig. Dus vandaar dat je ook de reactie krijgt "nope, gaan we voorlopig niet doen"

Bedenk je ook even: ze hebben ook andere problemen aan hun hoofd. Een elektranet in de randstad bijvoorbeeld, dat niet gemaakt is op consumenten die producenten worden, en een extra vraag naar stroom op het net door toegenomen elektrische auto's. Dus dan moet je kabels dikker gaan maken en vervangen - graafwerk - en ook daar heb je handjes voor nodig. Bij een beperkt aantal handjes beschikbaar moet je dus prio stellen. EN dan gaat - hoe jammer ook voor jou - het belang van de grotere groep voor een individueel belang.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

The Eagle schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:19:
Dat probleem ga je niet oplossen. Stedin is namelijk eigenaar van de meter, en die hoort bij het pand / perceel. Dat jij daar toevallig woont is - plat gezegd - bijzaak.
Jij hebt er als persoon belang bij dat de meter veranderd wordt. Stedin zelf niet, die hoeven slechts standen door te geven. Dat doen ze keurig. Dus vandaar dat je ook de reactie krijgt "nope, gaan we voorlopig niet doen"

Bedenk je ook even: ze hebben ook andere problemen aan hun hoofd. Een elektranet in de randstad bijvoorbeeld, dat niet gemaakt is op consumenten die producenten worden, en een extra vraag naar stroom op het net door toegenomen elektrische auto's. Dus dan moet je kabels dikker gaan maken en vervangen - graafwerk - en ook daar heb je handjes voor nodig. Bij een beperkt aantal handjes beschikbaar moet je dus prio stellen. EN dan gaat - hoe jammer ook voor jou - het belang van de grotere groep voor een individueel belang.
Leuk verhaal, maar om de afbouw salderingsregeling mogelijk te maken dienen alle meters vervangen te zijn bij mensen die zonnepanelen hebben voor 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ds23man schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:43:
[...]

Leuk verhaal, maar om de afbouw salderingsregeling mogelijk te maken dienen alle meters vervangen te zijn bij mensen die zonnepanelen hebben voor 2025.
Hoezo? Je bouwt het salderen af, maar als je niet kunt salderen kun je ook niet afbouwen. Dus hard gezegd / gesteld: na 2025 lost dat "probleem" zich vanzelf op, want dan hoeft er niet meer gesaldeerd te worden.

En ja, als consument is dat ronduit ruk te noemen. Maar ben je afhankelijk van de grillen van een netbeheerder.

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 19-12-2022 18:29 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:18

Zenix

BOE!

The Eagle schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:28:
[...]

Hoezo? Je bouwt het salderen af, maar als je niet kunt salderen kun je ook niet afbouwen. Dus hard gezegd / gesteld: na 2025 lost dat "probleem" zich vanzelf op, want dan hoeft er niet meer gesaldeerd te worden.

En ja, als consument is dat ronduit ruk te noemen. Maar ben je afhankelijk van de grillen van een netbeheerder.
Als de meter geen terugleveren kan detecteren, kan je niet salderen, maar ook niet teuglevering meten. En dat is vanaf 2026 de standaard. Oude meters die teruglopen kunnen dan ook niet meer.

Als het bii mij niet zou kunnen, zou dat mij duizenden euro's kosten. Dat is niet acceptabel.

[ Voor 7% gewijzigd door Zenix op 19-12-2022 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De netbeheerders zijn door de overheid gewoon verplicht om bij alle kleinverbruikers die zonnepanelen hebben
een meter te plaatsen die een apart teruglever telwerk hebben en dat voor 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:03
dr.cody schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:01:
Mijn buren hebben samen met mij in Maart zonnepanelen laten installeren.

wat een knull verhaal, denk jij nu werkelijk dat jij op een andere wijkcentrale bent aangesloten dan je buurman? Dat zou namelijk willen zeggen dat jij ook niet kunt terugleveren, als dat echt een probleem zou zijn, is het dus niet.
Stedin moet hier zijn verplichting gewoon nakomen en niet dat soort onzin uitkramen. Je buurman heeft gewoon recht op een slimme meter, er kan wel één probleem daarbij ontstaan. Namelijk dat in het verleden hem al eerder een slimme meter is aangeboden maar deze door je buurman is geweigerd en ipv de slimme meter een digitale meter is geplaatst (vermoedelijk omdat zijn oude "draaischijf" meter is afgekeurd. In dat geval zal je buurman dus wel voor de plaatsing moeten betalen.
Overigens loop je zelf ook het risico om over een bepaalde tijd je "draaischijf" meter te moeten inwisselen, veel van deze meters worden door dat ze worden afgekeurd (er word regelmatig een lijst van afgekeurde meters door de overheid gepubliceerd) verplicht vervangen, je hebt dan namelijk geen keuze meer.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Alubbe75 schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:06:
Ook hier de reactie van Stedin dat ze de meter die ik nu heb niet kunnen vervangen omdat ik met een ''speciale'' situatie zou zitten. We hebben nu een analoge terugdraaiende meter, en ik wil een slimme sodat ik de overstap kan maken naar een leverancier met variabel contract zoals de ANWB, die vereisen een slimme meter.

Wat stedin zegt klopt overigens niet, mijn buren met een identieke woning hebben namelijk ongeveer een jaar geleden wel hun meter vervangen voor een slimme meter.

Ik wil ASAP een slimme meter want de prijzen van eneco zijn echt schandalig hoog ten opzichte van partijen met dynamische contracten.

Als er mensen zijn die dit probleem hebben kunnen oplossen dan houd ik mij aanbevolen.
de enige die dit probleem kunnen oplossen bij jij en je netbeheerder. Je zult hun dus daarop moeten aanspreken, de wettelijke eisen ivm de salderingsregeling (al zijn deze nog lang niet zeker, hoe dat nu na de aardverschuiving gaat worden is nog onzeker, echter de BBB is duidelijk tegen afschaffing van de salderingsregeling, zie de link hiervoor. https://boerburgerbewegin...ngsregeling-zonnepanelen/
ik denk zelf dat met deze uitslag de afschaffing van de salderingsregeling in de eerste kamer gaat sneuvelen. dit betekend voor dat ze weer wat nieuws in den haag bedacht hebben we weer enkele jaren verder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:07

de Peer

under peer review

@MacD007 je had wel door dat je op een 9 maanden oude post reageert?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De behandeling van de salderingsregeling loopt al in de huidige eerste kamer:

https://solarmagazine.nl/...aranties-voor-consumenten

Ben bang dat de BBB wat te laat komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riddler85
Riddler85 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:39:
[...]

Kan je de uitkomst delen, heb het zelfde probleem bij mijn schoonmoeders woning en klacht indienen bij stedin is tot op heden nog niet de oplossing geweest
Nu deze topic toch weer even een kick start heeft gekregen. Wij hebben het probleem opgelost door het te escaleren via het agentschap telecom. Via deze route is Stedin wel in beweging gekomen en is er nu een slimme meter geplaatst.

Dus mocht je er niet doorheen komen bij de netbeheerder meld je dan bij het agentschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
ds23man schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:04:

Kan mij voorstellen dat ze het aan de nieuwe samenstelling over laten, dit klinkt als dat partijen tijd aan het kopen zijn:
https://solarmagazine.nl/...itleg-van-minister-jetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:07
Nu wil niemand hier zijn/haar handen nog aan branden. En dat terwijl zonnepanelen altijd rendabel zijn. Duurzaam energieverbruik is de stroom gebruiken als het wordt opgewekt. De salderingsregeling remt dit eigen verbruik. Stroom is door de salderingsregeling altijd "gratis".

Energiebedrijven gaan de kosten voor het salderen doorberekenen aan huurders en flatbewoners die geen ruimte op hun dak hebben.

Asociaal beleid. my2cents.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ds23man schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:04:

weet ik, alleen deze heeft in de eerste kamer nu ook geen meerderheid en ik verwacht dadelijk nog minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
The Eagle schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:28:
[...]

helaas een volledig fout antwoord, als de afbouw van de saldering goor gaat, en daar ziet het nu er niet naar uit, in de eerste kamer is er geen meerderheid voor, overigens voor de zoveelste keer.

en gaat het toch door heb je tot 20231 nog steeds een saldering, % is alleen steeds minder. Overigens schrijft deze wet voor dat je een slimme meter moet hebben, omdat ze natuurlijk bij de saldering dan het juiste % in mindering kunnen brengen. Overigens is de oplossing heel simpel, gewoon alle oude "draaischijf" meters afkeuren, dan moet namelijk de netbeheerder deze vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Noutie schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:38:
Nu wil niemand hier zijn/haar handen nog aan branden. En dat terwijl zonnepanelen altijd rendabel zijn. Duurzaam energieverbruik is de stroom gebruiken als het wordt opgewekt. De salderingsregeling remt dit eigen verbruik. Stroom is door de salderingsregeling altijd "gratis".

Energiebedrijven gaan de kosten voor het salderen doorberekenen aan huurders en flatbewoners die geen ruimte op hun dak hebben.

kunnen ze niet, overigens hebben ze in het verleden heel veel winst gemaakt met de teruglevering, namelijk besparen ze heel wat m3 gas uit omdat ze centrales niet aan hoeven te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MacD007 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:14:
[...]

helaas een volledig fout antwoord, als de afbouw van de saldering goor gaat, en daar ziet het nu er niet naar uit, in de eerste kamer is er geen meerderheid voor, overigens voor de zoveelste keer.

en gaat het toch door heb je tot 20231 nog steeds een saldering, % is alleen steeds minder. Overigens schrijft deze wet voor dat je een slimme meter moet hebben, omdat ze natuurlijk bij de saldering dan het juiste % in mindering kunnen brengen. Overigens is de oplossing heel simpel, gewoon alle oude "draaischijf" meters afkeuren, dan moet namelijk de netbeheerder deze vervangen.
Ze zullen alsnog een goede reden moeten hebben waarom ze een meter afkeuren. Ze kunnen niet zomaar voor de lol bepaalde meters afkeuren. Dus dat zal toch echt via die wet moeten gebeuren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Noutie schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:38:

Dit al zovaak debunked. Die kosten van het salderen zijn maar een fractie van het geheel, dat heeft niets met asociaal beleid te maken. Dat de saldering er af moet gaan ben ik wel eens (ondanks dat ik zonnepanelen heb), maar niet omdat het asociaal is voor degene zonder zonnepanelen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:TS heeft de boel netjes afgerond in dr.cody in "Stedin weigert meter te vervangen, kan nu niet salderen"
Je hoeft dit topic dus niet te kicken voor de zoveelste saldeerdiscussie. Daar kun je met een fatsoenlijk afgekaderde topicstart prima een eigen topic voor starten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.