Wie weet welke plant dit is?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik heb vorig jaar een aantal plantenbakken gekocht en deze gevuld met planten en bloemen om meer bijen en vlinders naar mijn lelijke, betonnen tuin te trekken. Nu groeien er 2 van deze knoeperts tussen de planten. Ik vraag mij af wat voor een planten/bloemen dit zijn. Ik kan mij niet meer herinneren welke planten ik vorig jaar allemaal erin gezet heb. Toen waren ze overigens ook heel erg klein. Ik heb sterk het vermoeden dat het gewoon onkruid is wat in de plantenbak terecht is gekomen en nu als een malle groeit. Ik heb de planten voeding van BAC gegeven omdat de potgrond natuurlijk niet oneindig voeding heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gc4r9zbq0SgFK9R6lHYPLHhbR9U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpMoczAfIQoZJvtS5MNBiv2X.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8SaYfjKyQhMm5LYDCZav4yrLfo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYUUNDZyoH6a7bl5o5PPHEEm.jpg?f=fotoalbum_medium

Iemand een idee?

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Beste antwoord (via Techno Overlord op 30-06-2022 19:26)

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:47

inhico

pw

Het is Canadese fijnstraal (Erigeron canadensis), zoals @dion_b en @bvdbos aangeven. Een eenjarige soort die vooral optreedt op (tot voor kort) open plekken in bijvoorbeeld grasland en tuinen.
Geen echte probleemsoort, ook niet bijzonder waardevol qua sierwaarde of qua ecologie. Ook niet bijzonder hinderlijk in de zin van woekerend. Het komt gewoon op plekken waar het kiem-milieu geschikt is. Beetje jammer misschien dat die geschikte kiemmilieus vrij veel te vinden zijn: opengewerkte grond op droge zandige grond. Dus in tuinen (borders) waar af en toe (niet wekelijks) geschoffeld wordt en in moestuinen. Ook tussen tegels/klinkers. Bij mijzelf ook op kale plekken in grasland (molshopen, verdroogd gras). Houdt ook wel van wat stikstof en dat is alom tegenwoordig helaas.
Het is een zeer algemene plant en zaad van die plant is overal aanwezig in de bodem. Je kunt bestrijden wat je wil, maar hij blijft terugkomen zolang er geschikte plekken zijn.
Verder niet bijzonder schadelijk, maar niet zo fraai en waar deze plant staat, staat niet iets anders. Tegelijkertijd verdringt hij niet echt andere planten. Eerder andersom, en daar kun je gebruik van maken.
Bestrijding indien gewenst: er uit trekken (afknippen is eigenlijk beter: geen verstoring van de bodem, want dat geeft een mooie kiemplek). Verdwijnt vrij snel als de beplanting dichter wordt (en wordt dan meteen minder storend).

Zie ook https://www.floravanneder...nten/canadese_fijnstraal/. Altijd goede bron van informatie.

[ Voor 7% gewijzigd door inhico op 30-06-2022 20:40 ]

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:50
Misschien nog even wachten tot er bloemen in komen?
Ze zien er bekend uit, volgens mij heb ik ze ook staan in een perkje met vlinder en bijen aantrekkelijke bloemen en planten.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Nu online

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
hansie_k schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:36:
Misschien nog even wachten tot er bloemen in komen?
Ze zien er bekend uit, volgens mij heb ik ze ook staan in een perkje met vlinder en bijen aantrekkelijke bloemen en planten.
Ik ben bang dat wanneer het onkruid is, de rest van de planten in de bak ten onder gaan door woekerend wortelstelsel van dat onkruid. Heb ze sowieso wat te dicht op elkaar geplant heb ik het idee.

Forever raver!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-04 14:16

Racing_Reporter

Contentmaker

Wou net een goede plantapp aanraden, maar Plantnet idd (:

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Is dat geen sleutelbloem, staat hier ook en gaat geel bloeien. Dacht ook eerst dat het onkruid was maar worden mooie planten. Kijk het nog een tijdje aan.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:25
Google lens (zonder de bloemen op de achtergrond) kan ook helpen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Techno Overlord schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:38:
[...]

Ik ben bang dat wanneer het onkruid is, de rest van de planten in de bak ten onder gaan door woekerend wortelstelsel van dat onkruid. Heb ze sowieso wat te dicht op elkaar geplant heb ik het idee.
"Onkruid" is geen biologische term maar een puur subjectieve: iets wat degene die de term gebruikt niet thuis vindt horen in zijn grond.

Het is dus zeker niet zo dat alle "onkruid" per definitie zou woekeren. Sterker nog, algemeen kenmerk van onkruid is dat het opportunistische soorten zijn die alleen voet aan de grond krijgen bij verstoorde ecosystemen. Als de rest van je planten het goed doen hoef je geen onkruid te vrezen, doen ze het niet dan is onkruid symptoom van onderliggend probleem, niet oorzaak.

Als ik het zo zie lijkt het trouwens op de Canadese fijnstraal, Erigeron canadensis. Het schijnt dat een extract ervan goed werkt tegen menstruatiepijn en aambeien. Oh, en het gaat straks bloeien wat de bijen ook leuk vinden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-04 21:21
ik heb thuis ook een paar zakjes met bloemenzaad voor insecten gestrooid en deze groeit bij mij ook. wanneer je het zelf zaait is het geen onkruid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieGansie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-04 11:02
Wij hebben een nieuwbouwhuis en aan onze tuin is nog "niets" gedaan, maar deze plant popt overal als paddenstoelen uit de grond. Echt de hele tuin staat er vol mee.

Ik vrees dat dit inderdaad geen onderdeel is van de geplante zaadjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:36

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

HansieGansie schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:50:
Wij hebben een nieuwbouwhuis en aan onze tuin is nog "niets" gedaan, maar deze plant popt overal als paddenstoelen uit de grond. Echt de hele tuin staat er vol mee.

Ik vrees dat dit inderdaad geen onderdeel is van de geplante zaadjes :)
Hier dezelfde ervaring. Toen wij dit huis als eerste betrokken, kwam dit stukje organisme ook ineens hallo zeggen. Natuurlijk niet alleen, nee met wel heel veel familieleden :P

Ik heb ze uiteindelijk ook minder vriendelijk de deur gewezen ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 16:47
Kijk voor identificatie ook eens naar de app obsIdentify (android) of iObs (apple). Die identificeren veel van een foto zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:29
Lijkt erg op een monnikskap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, totaal andere bladeren, die van monnikskap zijn geveerd:
Afbeeldingslocatie: https://bs.plantnet.org/image/o/7e81fb6738fff5269cb2f1abe07ec54c71b44b8c

Relevant ook omdat de monnikskap zodanig giftig is dat het je door je huid heen kan vergiftigen. Als je die hebt moet je voorzichtig zijn...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Toorts misschien? Maar ik twijfel want ik heb het idee dat die vaak al gaan bloeien als ze nog "lager" staan.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-04 21:22
Ik kan je niet helpen aan de soortnaam, wij hebben soortgelijke op de moestuin. er komen witte of gele bloemetjes in. best een sterke plant die lang bloeit. Wij gedogen ze in de moestuin (komen best veel insecten op af)

zolang je er dus geen last van hebt, lekker laten staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-04 23:45
Volgens mijn schoonpa is dit een vorm van raket: onkruid.
En ik kan je vertellen: mijn schoonvader vindt niet veel onkruid.
Of canadese fijnstraal zegt hij nu.

[ Voor 12% gewijzigd door BvZwolle op 30-06-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjans
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 16:54
Ik weet niet hoe ze heten, maar bij mij komen er roze, haar-achtige stekelige bloemen aan die langwerpig omhoog staan in lijn met de bladeren. Erg groot inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
foutje.

[ Voor 103% gewijzigd door Cheesy op 30-06-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjans
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 16:54
Flink ingezoomd, maar dit heb ik ieder jaar in de tuin staan wat erg lijkt op jouw plant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZtNIZn7TXrFvLD1jcDOYTZHfzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2WXV0OYWHJABozjzV1eo0ds8.png?f=fotoalbum_large

Edit: PlantSnap zegt dat deze plant "liatris spicata" heet.

[ Voor 6% gewijzigd door sjans op 30-06-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 17:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Het is iig onkruid (als in niet geplant) , Ik heb een paar meter braakliggend terrein en er groeien er hier een minstens dozijn. Ben ze ook aan het laten groeien omdat ik benieuwd ben of er bloemen in komen.
(Samen met een ander die er heel veel op lijkt, niet zo hoog word, maar zich wel veel harder verspreid)

[ Voor 20% gewijzigd door heuveltje op 30-06-2022 09:26 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:16

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb het ook, v.z.i.w. is het onkruid, ik trek het er iig altijd uit. Je merkt het ook als je het er uit trekt, het is niet echt diep geworteld

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 16:02

Dommel

Professioneel Software Sloper

Techno Overlord schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:16:
Ik heb vorig jaar een aantal plantenbakken gekocht en deze gevuld met planten en bloemen om meer bijen en vlinders naar mijn lelijke, betonnen tuin te trekken. Nu groeien er 2 van deze knoeperts tussen de planten. Ik vraag mij af wat voor een planten/bloemen dit zijn. Ik kan mij niet meer herinneren welke planten ik vorig jaar allemaal erin gezet heb. Toen waren ze overigens ook heel erg klein. Ik heb sterk het vermoeden dat het gewoon onkruid is wat in de plantenbak terecht is gekomen en nu als een malle groeit. Ik heb de planten voeding van BAC gegeven omdat de potgrond natuurlijk niet oneindig voeding heeft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand een idee?
Het kan zijn dat ik er met minimale plantenkennis langs zit maar het lijkt op een distel in mijn ogen. Als het die zijn dan moet je die met wortel en al uit de bak halen anders blijven ze terug komen :)

Lego Taj Mahal te koop --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109838

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timw02
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-04 16:44
Het is onkruid. Geen idee hoe het heet, maar hier komen ze ook vanzelf op.
Met onkruid is het zo dat je dit moet plukken/verwijderen voor het gaat bloeien en zichzelf weer verder verspreid door je tuin.

Let op! Schoffelen kan alleen als het onkruid niet hoger is dan een paar centimeter. En het moet warm en droog weer zijn. Het onkruid uitplukken is te alle tijden beter. Je moet het plantje hebben aangepakt/geplukt, voordat het gaat bloeien. Want zodra de plant bloeit wordt nieuw zaad verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:40
In mijn tuin noem ik die plant onkruid en die verwijder ik altijd. Ik heb verder een vlinder/bijen mix in de tuin en die zat daar iig niet tussen.

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Laatst online: 12-12-2024
bedankt @Techno Overlord voor dit topic en @dion_b voor de derterminatie, nu weet ik eindelijk hoe deze plant heet en kan ik eindelijk gaan zoeken naar een nut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Laatst online: 12-12-2024
ooh interssant
https://www.eattheweeds.c...adensis-herb-fire-food-2/
ik ga er wat drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Laatst online: 26-04 13:13
Canadese Fijnstraal : Kill it with Fire

maar opletten dat je het zaad niet verspreid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJohnDoe
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-04 00:56
dion_b schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 01:25:
[...]
Als ik het zo zie lijkt het trouwens op de Canadese fijnstraal, Erigeron canadensis. Het schijnt dat een extract ervan goed werkt tegen menstruatiepijn en aambeien. Oh, en het gaat straks bloeien wat de bijen ook leuk vinden.
ik vind het ook veel weg hebben van Vinkenzaad (Neslia paniculata)

Afbeeldingslocatie: https://www.wilde-planten.nl/afbeeldingen/foto/vinkenzaad/geheel2-g.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Nu online

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
sjans schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:17:
Flink ingezoomd, maar dit heb ik ieder jaar in de tuin staan wat erg lijkt op jouw plant:
[Afbeelding]

Edit: PlantSnap zegt dat deze plant "liatris spicata" heet.
Deze ziet er toch anders uit dan die wat ik ertussen heb groeien.

Ik zal vanavond de voorgestelde apps eens proberen en kijken wat er uitkomt. Als het echt een Canadese Fijnstraal is dan gaan ze er direct uit.

Die in de eerste bak staat is echt in rap tempo aan t groeien. Ik denk dat ie nu al ruim 1 meter is.

Wordt vervolgd..

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pronkje
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-04 15:27
Het lijkt wel de Knoppige Slangewortel

[ Voor 13% gewijzigd door pronkje op 30-06-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:49
Hier groeit dat ook, echt troep.... Geen idee hoe het precies heet (ik gok dat het eerdergenoemde Canadese fijnstraal klopt). Maar ik weet zeker dat het precies hetzelfde spul is als wat hier groeit. Ze worden behoorlijk hoog. En als je ze tussen de stoep uit wil halen dan trek je altijd de plant kapot, waardoor de wortels er nog in zitten. In onze bak voor staan er op dit moment ook weer een aantal in, helaas.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 22:42

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Dommel schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:14:
[...]

Het kan zijn dat ik er met minimale plantenkennis langs zit maar het lijkt op een distel in mijn ogen. Als het die zijn dan moet je die met wortel en al uit de bak halen anders blijven ze terug komen :)
Niet mee eens; TS geeft aan dat de planten er staan om insecten aan te trekken. Inheemse planten, zoals bijv. distels zijn juist voor de inheemse insecten. Vlinders, diverse bijen en hommels, allerlei insecten zijn dol op distelbloemen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D1bbes
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-04 13:33
Mijn vrouw gebruikt hier google lens voor. Schijnt ook goed te werken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:47

inhico

pw

Het is Canadese fijnstraal (Erigeron canadensis), zoals @dion_b en @bvdbos aangeven. Een eenjarige soort die vooral optreedt op (tot voor kort) open plekken in bijvoorbeeld grasland en tuinen.
Geen echte probleemsoort, ook niet bijzonder waardevol qua sierwaarde of qua ecologie. Ook niet bijzonder hinderlijk in de zin van woekerend. Het komt gewoon op plekken waar het kiem-milieu geschikt is. Beetje jammer misschien dat die geschikte kiemmilieus vrij veel te vinden zijn: opengewerkte grond op droge zandige grond. Dus in tuinen (borders) waar af en toe (niet wekelijks) geschoffeld wordt en in moestuinen. Ook tussen tegels/klinkers. Bij mijzelf ook op kale plekken in grasland (molshopen, verdroogd gras). Houdt ook wel van wat stikstof en dat is alom tegenwoordig helaas.
Het is een zeer algemene plant en zaad van die plant is overal aanwezig in de bodem. Je kunt bestrijden wat je wil, maar hij blijft terugkomen zolang er geschikte plekken zijn.
Verder niet bijzonder schadelijk, maar niet zo fraai en waar deze plant staat, staat niet iets anders. Tegelijkertijd verdringt hij niet echt andere planten. Eerder andersom, en daar kun je gebruik van maken.
Bestrijding indien gewenst: er uit trekken (afknippen is eigenlijk beter: geen verstoring van de bodem, want dat geeft een mooie kiemplek). Verdwijnt vrij snel als de beplanting dichter wordt (en wordt dan meteen minder storend).

Zie ook https://www.floravanneder...nten/canadese_fijnstraal/. Altijd goede bron van informatie.

[ Voor 7% gewijzigd door inhico op 30-06-2022 20:40 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Laatst online: 26-04 13:13
dion_b schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 01:25:
[...]
Oh, en het gaat straks bloeien wat de bijen ook leuk vinden.
Het bloeien is minimaal en, zo in iig mijn ervaring, ik heb geen bij of hommel erop zien zitten... Wellicht wat kleine vliegen maar de ecologische meerwaarde vond ik minimaal... Heb ik iets gemist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Nu online

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
inhico schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:48:
Het is Canadese fijnstraal (Erigeron candensis), zoals @dion_b en @bvdbos aangeven. Een eenjarige soort die vooral optreedt op (tot voor kort) open plekken in bijvoorbeeld grasland en tuinen.

Thanks, hier kan ik wat mee. :) Je klinkt als een kenner. Ik heb evengoed de Plantnet app gebruikt die @pjot1 aanraadde en deze geeft ook aan een Erigeron Candensis. Dan gaat ie er morgen uit (snijd m kort boven de grond af) want nu komt het hiero met bakken uit de hemel.

Forever raver!

Pagina: 1