Zolder na-isoleren onder pur laag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Goedenavond,

Zoals de titel al aangeeft, ik heb een zolder waarbij het dak al een dichte PUR-laag van buiten heeft waardoor het eigenlijk al dampdicht is. Nu wil ik aan de onderkant van het dak nog meer isolatie aanbrengen om het dak helemaal geisoleerd te hebben.

Omdat er dus PUR aan de buitenkant zit, is mij aangeraden om een ademend isolatie materiaal te gebruiken. Dus ik ben van plan om glaswol aan te brengen.

Er zit als het goed is een laag van ongeveer 4cm aan de buitenkant van PUR. Aan de binnenkant heb ik 16cm om glaswol aan te brengen.

Eerst was het plan om Knauf 16cm glaswol aan te brengen en dan te bedekken met klimaat folie. Dit werd mij afgeraden door een landelijke isolatie partij, omdat het dan alsnog te dampdicht is en vocht problemen zal veroorzaken in het dak. (Zij konden het dak zelf niet isoleren, vandaar dat ik het wat serieuzer neem en niet denk dat het gewoon een verkoop praatje was)

Mij is aangeraden om een 6cm lucht laag tussen het glaswol en het dak te laten en een 10cm laag aan glaswol aan te brengen zonder folie.

Nu wil ik graag kijken of jullie hier ervaring mee hebben en wat jullie hier van vinden. Klinkt dit als een goed idee? Heeft het uberhaupt zin om nog meer te isoleren als er toch al een PUR laag zit?

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:08

TheBorg

Resistance is futile.

Ik luister met je mee. Heb dezelfde situatie maar dan met ongeveer 6cm EPS aan de buitenkant met daar op een dampopen folie. Dat is tegenwoordig niet meer voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:13
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Zie hier het antwoord op je vraag. Van binnen isoleren met dampopen materiaal en afwerken met klimaatfolie. Geen enkel probleem.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Opzich kan een dampdichtdak geventileerd worden geisoleerd, het kan ook met klimaatfolie.
Ik zou voor de klimaatfolie kiezen. Dat er damp de constructie ingaat is niet erg zolang het maar snel genoeg weer weg gaat. daar is klimaatfolie voor bedacht, dus ja, er komt vocht in de constructie en nee dat is als het goed is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Dus de isolatieman had het bij het verkeerde eind en klimaat folie laat wel genoeg vocht door? Dus ik kan 16cm glaswol aanbrengen en bedekken met klimaatfolie en ik zou geen vocht problemen moeten hebben?

Ik heb een ontzettende hekel aan schimmel, met het vorige huis veel gedoe mee gehad, dus ik wil dat dus zo veel mogelijk voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:20

R-B

Blokkert

No Hands schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:01:
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Zie hier het antwoord op je vraag. Van binnen isoleren met dampopen materiaal en afwerken met klimaatfolie. Geen enkel probleem.
Lees dit topic goed door en maak je simulatie met de ubakus tool, neem er de tijd voor en dat geeft je enorm goed inzicht van oud -> nieuw.

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnsmit
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-05 11:55
Waar heb je uiteindelijk voor gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Dit is wat ik uiteindelijk heb aangeschaft:
- berg metal studs voor het framen
- 16cm glaswol van knauf zonder iets erop
- isover duplex km uv klimaatfolie (Goedkoper bij de hornbach in duitsland overigens, bespaart je bijna 100eu)
- wat tape van isover voor het dichtplakken

Op hoop van zegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 14-05 18:20

H-W

Dan moet het helemaal goed komen hoor, je doet het nu op de juiste manier. Let wel op dat een klimaatfolie een boven- en onderkant heeft, dus goed opletten met aanbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ammo123
H-W schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:56:
Dan moet het helemaal goed komen hoor, je doet het nu op de juiste manier. Let wel op dat een klimaatfolie een boven- en onderkant heeft, dus goed opletten met aanbrengen.
Bedankt voor de tip! ik zal er op letten.

Wel fijn om te horen dat ik het toch juist ga aanpakken :D.

Ik heb het gebaseerd op wat ik allemaal heb gelezen in de gelinkte topics die eerder zijn benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 14-05 18:20

H-W

Goed voorbereid is het halve werk, en deze vraag is inderdaad al veel vaker op T.net gesteld. Succes met je klus!
Pagina: 1