Tjah, wat wil je weten?
Het betreft een oude uitbouw onder het slaapkamerraam. In de maanden mei t/m september kon het erg warm worden in deze uitbouw, maar het werd ook warmer in de slaapkamer dan in de naastgelegen kamer (waar geen uitbouw onder zit). Na een lekkage is met spoed de dakbedekking vervangen en hebben we geen overweging voor wit/groen gemaakt. Opnieuw vervangen vond ik zonde.
Ik heb er dus gewoon een paar handen kalk voor op het gazon overheen gestrooid en dat een beetje nat gemaakt. Met name in de slaapkamer merk je het verschil 's avonds (uitbouw aan westzijde). Voor ons gevoel blijft het ook in de uitbouw koeler (duurt het langer voordat het warm wordt), maar ik heb geen jarenlange temperatuurmetingen om dit te bewijzen.
Ik verbaas mij trouwens hoe lang het dak wittig bleef, bij mij is om het jaar wat kalk er bij ruim voldoende. Nu heb ik niet echt afschot, dus het zal bij een schuin dak een stuk minder helpen.
En zo ziet dat er dan uit van boven:
:fill(white):strip_exif()/f/image/3mGuGPx8S8Qr2M69EJEtQP9i.png?f=user_large)
Je ziet direct aan het huis een schaduwdoek (onderaan de foto) en daarboven het dak wat wit is gemaakt. Het kleine witte vierkantje daar nog weer boven is gewoon een lichtkoepel.
De uitbouw met de lichtkoepel wordt niet echt gebruikt, is voorzien van >10cm PIR en heeft eigenlijk geen ramen. Daar blijft het dus altijd koel genoeg.