Wit of zwart bitumen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:56
Mijn huis een licht hellend dak met (nu rood) bitumen uit 2000. Dat is langzaamaan aan vervanging toe. Ik heb (nog) geen last van lekkages, maar enkele bewoners in het rijtje (met gelijke situatie, zelfde bitumen van dezelfde leeftijd) al wel.

Bij temperatuurwisselingen buiten kraakt het dak. Ik vind dat hinderlijk. Vermoedelijk wordt dat veroorzaakt door de werking van de isolatie (piepschuim) onder het bitumen. Mogelijk dat wit bitumen, doordat het meer zonlicht reflecteert en daardoor minder warm wordt, hierop een positief effect heeft. Het zou hartje zomer ook wat kunnen schelen in de binnentemperatuur op de bovenste verdieping.

Zijn er tweakers met ervaring hiermee?

Reflectie van zonlicht door bitumen wordt schijnbaar uitgedrukt in SRI (solar reflectance index). Hoe hoger de SRI, hoe meer zonlicht er wordt gereflecteerd.

Voor vervanging van het bitumen heb ik nu 3 opties:
- Zwart
- Wit (eshagum 470), meerprijs 16% tov zwart, heeft een SRI van 35
- Wit (garantgum), meerprijs 26% tov zwart, heeft een SRI van 53

Zou het de extra investering waard zijn? Iemand die er iets zinnigs over kan roepen? Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik zou het wel doen, zeker als een groendak geen optie is. Ik heb zelf enkele jaren terug een lading kalk over onze bitumen gestrooid, en dat scheelt al merkbaar in de temperatuur. Als je trouwens je bitumen laat vervangen, vervang dan ook direct de isolatie. Piepschuim isoleert niet bijzonder goed namelijk. Zeker als je vermoed dat het kraken veroorzaakt/verergert wordt door het piepschuim is dat een no-brainer.

Of je het kraken van het dak er echt mee verhelpt gaat niemand je garanderen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
Tehh schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:52:
Ik zou het wel doen, zeker als een groendak geen optie is. Ik heb zelf enkele jaren terug een lading kalk over onze bitumen gestrooid, en dat scheelt al merkbaar in de temperatuur. Als je trouwens je bitumen laat vervangen, vervang dan ook direct de isolatie. Piepschuim isoleert niet bijzonder goed namelijk. Zeker als je vermoed dat het kraken veroorzaakt/verergert wordt door het piepschuim is dat een no-brainer.

Of je het kraken van het dak er echt mee verhelpt gaat niemand je garanderen natuurlijk.
Dank. Goed om te lezen dat het merkbaar effect heeft.

Ik heb ook geïnformeerd naar een groen dak, maar gezien de kosten (en dan met name de onderhoudskosten) is dat geen optie voor mij.

Het plan is om het bitumen niet te vervangen, maar een nieuwe laag eroverheen te laten branden.

Ik heb me laten vertellen dat het vervangen van de isolatie een dure ingreep gaat zijn, daarom heb ik die mogelijkheid naast me neergelegd. Ook omdat de rest in de rijtje het kraken niet erg vind. De rest heeft geen behoefte daar iets aan te doen. Er komt dus alleen een gezamenlijke actie voor nieuw bitumen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:10
@mdlaat, Om hoeveel m2 gaat het? En weet je toevallig wat de dikte is van het piepschuim wat er nu op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
Woody179 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:28:
@mdlaat, Om hoeveel m2 gaat het? En weet je toevallig wat de dikte is van het piepschuim wat er nu op zit?
Die isolatie & bitumen zijn aangebracht in 2000, voor ik eigenaar van de woning werd. Maar ik heb wel de rekening daarvan, en daar staat op:

67,5 vierkante meter
opbouw dakbedekking:
- 80 mm dik polystreen isolatie
- onderlaag VB 460 a60
- toplaag APP VB 470 a24 rood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:37

Vos

AFCA

Heb je hier iets meer info over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-05 22:56

H-W

Met deze opbouw heb je ongeveer een isolatiewaarde van 2.2. Een laag witte dakbedekking erover heen gaat zeker schelen in de temperatuur van het dak (van ongeveer 80 naar 50 graden) zelf, dus ook de doorstraling naar binnen zal minder zijn. Maar als je ook direct betere isolatie aan laat brengen, houd je de warmte ook beter buiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
mdlaat schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:15:
[...]

Ik heb ook geïnformeerd naar een groen dak, maar gezien de kosten (en dan met name de onderhoudskosten) is dat geen optie voor mij.
Ben benieuwd wat ze je dan wijsgemaakt hebben.

2 x per jaar met de hand bemesten en dan gelijk gras ed. verwijderen. Is zonder problemen goed zelf te doen (als je beetje makkelijk er bij kunt komen). 2 uur werk per jaar misschien. Een zak mest van 25kg die je algauw een paar jaar mee. Kost rond de 50 euro.

en dan neem ik nog geen eens de besparingen mee op je bitumendak. Dat gaat namelijk veel langer mee, omdat het niet meer lijdt onder de zon

[ Voor 11% gewijzigd door jeroenkb op 29-06-2022 19:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:35

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Maar met een 22 jaar oud dak zal je dat toch moeten vernieuwen. Dan is de witte dakbedekking een prima oplossing.

Als de Sri hoger is van de garantgum (iko) dan zou ik die nemen. Beide fabrikanten leveren prima rollen dakbedekking.

Er is eventueel nog Derbibrite, die heeft een nog hogere SRI waarde. Het vereist alleen een dakdekker die de verwerkingsmethode kent.
PDF info

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-05 20:03
Nadeel van piepschuim als isolatie is dat als het in de fik vliegt het gaat druppen. Dat wil je niet op je hebben. 8cm PIR kost je de kop niet en heeft een hogere isolatiewaarde. Als je dan toch bezig gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:10
mdlaat schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:36:
[...]

Die isolatie & bitumen zijn aangebracht in 2000, voor ik eigenaar van de woning werd. Maar ik heb wel de rekening daarvan, en daar staat op:

67,5 vierkante meter
opbouw dakbedekking:
- 80 mm dik polystreen isolatie
- onderlaag VB 460 a60
- toplaag APP VB 470 a24 rood
Afgerond naar 70m2 heb je dus 5,6m3 aan matteriaal af te voeren,

Kosten:
10m3 container bouw en sloopafval: 500 incl btw
Pir b keus 80mm: 15,50 per m2 = 1100 incl btw
Klein materiaal: 150 incl
1 dag werk met 2 man = 800 incl (ook heel goed zelf te doen)

Vlug opgeteld 2550 incl btw...

Zeg dat de gasprijzen niet gaan stijgen dan verdien je dit in circa 5 jaar terug (eventuele subsidie niet meegerekend)
Uitgaande dat je dak weer 25 jaar meegaat zou ik het altijd doen.

Om even op je twijfel over het groene dak in te gaan. Is zelf echt goed te doen, leuk werk ook met een paar man. Reken hier met 35 euro per m2 = nog een keer 2500 euro.
Als je gewoon zwart bitumen laat leggen kom je qua kosten hier al een heel stuk in te gemoet.

[ Voor 4% gewijzigd door Woody179 op 29-06-2022 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Vos schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:52:
[...]

Heb je hier iets meer info over?
Tjah, wat wil je weten?
Het betreft een oude uitbouw onder het slaapkamerraam. In de maanden mei t/m september kon het erg warm worden in deze uitbouw, maar het werd ook warmer in de slaapkamer dan in de naastgelegen kamer (waar geen uitbouw onder zit). Na een lekkage is met spoed de dakbedekking vervangen en hebben we geen overweging voor wit/groen gemaakt. Opnieuw vervangen vond ik zonde.
Ik heb er dus gewoon een paar handen kalk voor op het gazon overheen gestrooid en dat een beetje nat gemaakt. Met name in de slaapkamer merk je het verschil 's avonds (uitbouw aan westzijde). Voor ons gevoel blijft het ook in de uitbouw koeler (duurt het langer voordat het warm wordt), maar ik heb geen jarenlange temperatuurmetingen om dit te bewijzen.
Ik verbaas mij trouwens hoe lang het dak wittig bleef, bij mij is om het jaar wat kalk er bij ruim voldoende. Nu heb ik niet echt afschot, dus het zal bij een schuin dak een stuk minder helpen.

En zo ziet dat er dan uit van boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/devrjN0rIYqkQrVd8ks4qseULA8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3mGuGPx8S8Qr2M69EJEtQP9i.png?f=user_large

Je ziet direct aan het huis een schaduwdoek (onderaan de foto) en daarboven het dak wat wit is gemaakt. Het kleine witte vierkantje daar nog weer boven is gewoon een lichtkoepel.

De uitbouw met de lichtkoepel wordt niet echt gebruikt, is voorzien van >10cm PIR en heeft eigenlijk geen ramen. Daar blijft het dus altijd koel genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qazwsx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-04 09:27
wit bitumen met dubbelzijdige zonnepanelen erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:37

Vos

AFCA

Tehh schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:59:
[...]

Tjah, wat wil je weten?
Het betreft een oude uitbouw onder het slaapkamerraam. In de maanden mei t/m september kon het erg warm worden in deze uitbouw, maar het werd ook warmer in de slaapkamer dan in de naastgelegen kamer (waar geen uitbouw onder zit). Na een lekkage is met spoed de dakbedekking vervangen en hebben we geen overweging voor wit/groen gemaakt. Opnieuw vervangen vond ik zonde.
Ik heb er dus gewoon een paar handen kalk voor op het gazon overheen gestrooid en dat een beetje nat gemaakt. Met name in de slaapkamer merk je het verschil 's avonds (uitbouw aan westzijde). Voor ons gevoel blijft het ook in de uitbouw koeler (duurt het langer voordat het warm wordt), maar ik heb geen jarenlange temperatuurmetingen om dit te bewijzen.
Ik verbaas mij trouwens hoe lang het dak wittig bleef, bij mij is om het jaar wat kalk er bij ruim voldoende. Nu heb ik niet echt afschot, dus het zal bij een schuin dak een stuk minder helpen.

En zo ziet dat er dan uit van boven:
[Afbeelding]

Je ziet direct aan het huis een schaduwdoek (onderaan de foto) en daarboven het dak wat wit is gemaakt. Het kleine witte vierkantje daar nog weer boven is gewoon een lichtkoepel.

De uitbouw met de lichtkoepel wordt niet echt gebruikt, is voorzien van >10cm PIR en heeft eigenlijk geen ramen. Daar blijft het dus altijd koel genoeg.
toon volledige bericht
Bedankt :) echte fysieke kalk dus. Je leest ook wel eens over kalfverf oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-05 21:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mdlaat schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:38:
Mijn huis een licht hellend dak met (nu rood) bitumen uit 2000. k.
even een tip: een hellend dak wordt gezien als onderdeel van de gevel, aan de voorkant mag je daar vergunningsvrij niet veel aan veranderen, kleur veranderen zou vergunningsplichtig kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
jeroenkb schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:14:
[...]

2 x per jaar met de hand bemesten en dan gelijk gras ed. verwijderen. Is zonder problemen goed zelf te doen (als je beetje makkelijk er bij kunt komen). 2 uur werk per jaar misschien. Een zak mest van 25kg die je algauw een paar jaar mee. Kost rond de 50 euro.

en dan neem ik nog geen eens de besparingen mee op je bitumendak. Dat gaat namelijk veel langer mee, omdat het niet meer lijdt onder de zon
Ik laat het 1x per jaar doen voor 125 euro omdat ik m'n dak niet zelf op kan. Dus zelfs dat is goed te betalen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
jeroenkb schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:14:
[...]

De offerte die ik kreeg was zo oninteressant, dat ik hem al heb verwijderd, maar aanschaf was +- 7000 euro (excl subsidie van ongeveer 25%) en onderhoud jaarlijks +- 1000 euro. Onderhoud viel hoog uit omdat ze een hoogwerker daarvoor huren.

Ik krijg al kriebels bij een ietwat groot uitgevallen keukentrap, laat staan dat ik zelf mijn hellend dak op ga.

Als een bitumen dak eenmalig nog geen 3000 euro kost, en een groen dak jaarlijks 1000, dan is het voordeel van de verlengde levensduur van het bitumen ook verdwenen.
tweakduke schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:22:
Maar met een 22 jaar oud dak zal je dat toch moeten vernieuwen. Dan is de witte dakbedekking een prima oplossing.

Als de Sri hoger is van de garantgum (iko) dan zou ik die nemen. Beide fabrikanten leveren prima rollen dakbedekking.

Er is eventueel nog Derbibrite, die heeft een nog hogere SRI waarde. Het vereist alleen een dakdekker die de verwerkingsmethode kent.
PDF info
Dank voor de tip(s). Wat betreft derbibrite zal ik eens navraag doen.
Woody179 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:29:
[...]

Afgerond naar 70m2 heb je dus 5,6m3 aan matteriaal af te voeren,

Kosten:
10m3 container bouw en sloopafval: 500 incl btw
Pir b keus 80mm: 15,50 per m2 = 1100 incl btw
Klein materiaal: 150 incl
1 dag werk met 2 man = 800 incl (ook heel goed zelf te doen)

Vlug opgeteld 2550 incl btw...

Zeg dat de gasprijzen niet gaan stijgen dan verdien je dit in circa 5 jaar terug (eventuele subsidie niet meegerekend)
Uitgaande dat je dak weer 25 jaar meegaat zou ik het altijd doen.

Om even op je twijfel over het groene dak in te gaan. Is zelf echt goed te doen, leuk werk ook met een paar man. Reken hier met 35 euro per m2 = nog een keer 2500 euro.
Als je gewoon zwart bitumen laat leggen kom je qua kosten hier al een heel stuk in te gemoet.
toon volledige bericht
Nee, niet goed zelf te doen, want ik ga zelf het dak niet op. Punt. Ik heb geen behoefte om de isolatie te verbeteren. Op de bovenste verdieping heb ik nooit maar dan ook nooit een verwarming aan staan. Gasverbruik zit op minder dan 400 m3 per jaar, dus de eventuele besparing daarop is gering.
twain4me schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:26:
[...]

even een tip: een hellend dak wordt gezien als onderdeel van de gevel, aan de voorkant mag je daar vergunningsvrij niet veel aan veranderen, kleur veranderen zou vergunningsplichtig kunnen zijn.
Vanaf de straat is het niet te zien. Alleen op google maps. Dat zal dus wel meevallen.
SmurfLink schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:32:
[...]

Ik laat het 1x per jaar doen voor 125 euro omdat ik m'n dak niet zelf op kan. Dus zelfs dat is goed te betalen.
Zie hierboven: ik kreeg een offerte voor 1000 euro per jaar onderhoud (2 beurten per jaar).

[ Voor 58% gewijzigd door mdlaat op 29-06-2022 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Bitumen vervangen is vaak niet nodig, men brandt gewoon een nieuwe laag bovenop de oude bitumen.

Bij verwijdering spreek je over flink hogere kosten, bijvoorbeeld omdat oud bitumen in speciale containers moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
H-W schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:13:
Met deze opbouw heb je ongeveer een isolatiewaarde van 2.2. Een laag witte dakbedekking erover heen gaat zeker schelen in de temperatuur van het dak (van ongeveer 80 naar 50 graden) zelf, dus ook de doorstraling naar binnen zal minder zijn. Maar als je ook direct betere isolatie aan laat brengen, houd je de warmte ook beter buiten.
Mindere doorstraling is waarschijnlijk leuk meegenomen, maar is voor mij nu geen doel. Mijn doel is om met geringe meerkosten van het kraken van het dak af te komen of te reduceren. Dat er niemand is die me dat kan garanderen snap ik. Waar het me om gaat is of wit bitumen zou kunnen helpen, of dat het bij voorbaat een kansloze missie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:46

Saffie_time

Why use this? 42!

Dan zal je eerst moeten weten wat er nu kraakt. Je hout dat werkt of de piepschuim platen.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
mdlaat schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:44:
[...]

De offerte die ik kreeg was zo oninteressant, dat ik hem al heb verwijderd, maar aanschaf was +- 7000 euro (excl subsidie van ongeveer 25%) en onderhoud jaarlijks +- 1000 euro. Onderhoud viel hoog uit omdat ze een hoogwerker daarvoor huren.

Ik krijg al kriebels bij een ietwat groot uitgevallen keukentrap, laat staan dat ik zelf mijn hellend dak op ga.

Als een bitumen dak eenmalig nog geen 3000 euro kost, en een groen dak jaarlijks 1000, dan is het voordeel van de verlengde levensduur van het bitumen ook verdwenen.
Dat zijn gewoon criminele bedragen. Ik snap dat je hier niet op ingegaan bent. Dat er mensen zijn die hier voor gaan.

Ik was 800 euro aan materiaal kwijt en een middagje zelf leggen. Maar om dan 6000 euro te durven vragen voor arbeidsloon....

Een tijdje geleden gunde ik het al die beroepsgroepen nog dat ze na de pittige crisisjaren 2010 - 2017 eindelijk wat meer konden vragen en verdienen. Nu hoop ik weer op een beetje correctie. Dat een aannemer weer om jou moet vechten ipv andersom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-05 22:56

H-W

mdlaat schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 00:07:
[...]
Mindere doorstraling is waarschijnlijk leuk meegenomen, maar is voor mij nu geen doel. Mijn doel is om met geringe meerkosten van het kraken van het dak af te komen of te reduceren. Dat er niemand is die me dat kan garanderen snap ik. Waar het me om gaat is of wit bitumen zou kunnen helpen, of dat het bij voorbaat een kansloze missie is.
Je zou verwachten dat de constructie minder gaat werken als het verschil in temperatuur een stuk minder wordt. Maar de vraag blijft wat nu het gekraak veroorzaakt. Piepschuim (EPS) lijkt me onwaarschijnlijk, dat piept eerder dan dat het kraakt. Je zou eens met BDA (Bureau Dak Advies) kunnen bellen en dit voorleggen, zij hebben allicht meer ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
Saffie_time schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 01:05:
Dan zal je eerst moeten weten wat er nu kraakt. Je hout dat werkt of de piepschuim platen.
Afgaande op het geluid lijkt me dat dat van het hout vandaan komt.
In 2000 zijn asbestplaten vervangen voor bitumen, en is de isolatie toegevoegd. Volgens buren kraakte het dak voor die verandering niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mdlaat schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:05:
[...]

Afgaande op het geluid lijkt me dat dat van het hout vandaan komt.
In 2000 zijn asbestplaten vervangen voor bitumen, en is de isolatie toegevoegd. Volgens buren kraakte het dak voor die verandering niet.
Piepschuim kraakt niet.

Zijn het soms knallen die je hoort? Dat is gewoon de houtconstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
Wolly schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:07:
[...]

Piepschuim kraakt niet.

Zijn het soms knallen die je hoort? Dat is gewoon de houtconstructie.
Ja, je zou het ook knallen kunnen noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdlaat
H-W schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:07:
[...]
Je zou eens met BDA (Bureau Dak Advies) kunnen bellen en dit voorleggen, zij hebben allicht meer ervaring.
Hè dank! Die was bij mij met google nog niet tevoorschijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 17:25
Geen idee of je van plan bent er nog kort of lang te wonen, maar heb je EPDM overwogen? Gaat een stuk langer mee dan bitumen, kun je uit 1 stuk aanbrengen dus minder kans op lekkage naarmate van tijd. Is wel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
Paul Hewson schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 01:53:
Geen idee of je van plan bent er nog kort of lang te wonen, maar heb je EPDM overwogen? Gaat een stuk langer mee dan bitumen, kun je uit 1 stuk aanbrengen dus minder kans op lekkage naarmate van tijd. Is wel duurder.
Als het aan mij lag woonde ik er al niet meer, maar ja, zie maar iets anders te vinden :) Naar EPDM heb ik geïnformeerd bij diverse dakdekkers, maar over verschillende redenen ziet geen enkele dat als een goede optie voor deze situatie.
H-W schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:07:
[Je zou eens met BDA (Bureau Dak Advies) kunnen bellen en dit voorleggen, zij hebben allicht meer ervaring.
Nogmaals dank voor deze tip. Ik heb met ze gebeld, prettig gesprek. Er zijn wat situaties uitgelegd waardoor het kraken zou kunnen komen. Niet dat het daarmee gemakkelijk opgelost is. Een serieus onderzoek naar de oorzaak is mogelijk, maar gaat richting de 5000 euro voor alleen het onderzoek. Gaan we niet doen.
Wel werd bevestigd dat wit bitumen de temperatuur van het dak aanzienlijk kan verlagen, en de gedachte dat mindere opwarming een positief effect kan hebben op het kraken is niet zo verkeerd.
tweakduke schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:22:
PDF info
Ook hier wederom dank voor de tip. Ik heb het tegen de dakdekker die de klus waarschijnlijk gaat doen aangehouden. Hij schrijft:
Derbi brite is zeker goed al dan niet het beste
Hijis wel 2 keer zo duur.

Waar ik nu 62 euro per rol betaal zal die rond de 120 zitten.

Ik kan hem ook niet kopen.
Derbigum en wedeflex zijn dakbedekkingen waarvoor je dealer moet zijn.
Dat zijn alleen de grotere bedrijven van nederland.

Dan is garantgum het meest vergelijkbare qua kwaliteit.
Alles tot op heden resumerend, denk ik dat ik voor de garantgum ga.
Pagina: 1