Mijn huis een licht hellend dak met (nu rood) bitumen uit 2000. Dat is langzaamaan aan vervanging toe. Ik heb (nog) geen last van lekkages, maar enkele bewoners in het rijtje (met gelijke situatie, zelfde bitumen van dezelfde leeftijd) al wel.
Bij temperatuurwisselingen buiten kraakt het dak. Ik vind dat hinderlijk. Vermoedelijk wordt dat veroorzaakt door de werking van de isolatie (piepschuim) onder het bitumen. Mogelijk dat wit bitumen, doordat het meer zonlicht reflecteert en daardoor minder warm wordt, hierop een positief effect heeft. Het zou hartje zomer ook wat kunnen schelen in de binnentemperatuur op de bovenste verdieping.
Zijn er tweakers met ervaring hiermee?
Reflectie van zonlicht door bitumen wordt schijnbaar uitgedrukt in SRI (solar reflectance index). Hoe hoger de SRI, hoe meer zonlicht er wordt gereflecteerd.
Voor vervanging van het bitumen heb ik nu 3 opties:
- Zwart
- Wit (eshagum 470), meerprijs 16% tov zwart, heeft een SRI van 35
- Wit (garantgum), meerprijs 26% tov zwart, heeft een SRI van 53
Zou het de extra investering waard zijn? Iemand die er iets zinnigs over kan roepen? Dank.
Bij temperatuurwisselingen buiten kraakt het dak. Ik vind dat hinderlijk. Vermoedelijk wordt dat veroorzaakt door de werking van de isolatie (piepschuim) onder het bitumen. Mogelijk dat wit bitumen, doordat het meer zonlicht reflecteert en daardoor minder warm wordt, hierop een positief effect heeft. Het zou hartje zomer ook wat kunnen schelen in de binnentemperatuur op de bovenste verdieping.
Zijn er tweakers met ervaring hiermee?
Reflectie van zonlicht door bitumen wordt schijnbaar uitgedrukt in SRI (solar reflectance index). Hoe hoger de SRI, hoe meer zonlicht er wordt gereflecteerd.
Voor vervanging van het bitumen heb ik nu 3 opties:
- Zwart
- Wit (eshagum 470), meerprijs 16% tov zwart, heeft een SRI van 35
- Wit (garantgum), meerprijs 26% tov zwart, heeft een SRI van 53
Zou het de extra investering waard zijn? Iemand die er iets zinnigs over kan roepen? Dank.