Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorbulas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-04 13:23
Goed,

Sinds feb hebben wij zonnepanelen (huurhuis) en per vandaag heb ik al ons gehele jaarverbruik aan elektriciteit gecompenseerd.

Oa wegens de hoge gasprijs ben ik aan het kijken naar oplossingen die mijn stroom verbruik verhogen en mijn gasverbruik verlagen.

Via een slimme meter kan ik zien dat we stiekem best veel gas verbruiken voor douchen/tapwater.

Stel ik zou bijvoorbeeld dit apparaat installeren:

https://trendyverwarmen.n...oorstromer-voor-tapwater/

" 400V Elektrische geiser
De Focus LCD 9 | 11 | 12| 15 kW elektrische geiser heeft een 400 Volt krachtgroep aansluiting nodig van maximaal 3 x 21,7A en verwarmt hiermee het tapwater tot maar liefst 60 graden."

Heb ik dan voldoende aan mijn 3x25 amp aansluitingen? Begrijp ik goed dat zodra de geiser aangaat er op alle groepen voor 21.7A aan stroom getrokken word?

Dan heb ik slechts 3A over voor de rest van de apparaten in huis dat lijkt me weinig.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Ook met overschot is een doorstroomverwarmer imo gewoon zonde van de energie.
Dan kun je beter kijken naar een warmtepompboiler. Dan heb je nog maar een derde of een vierde van de energie nodig. En ook niet meer in 1 piek.
Bovendien kun je dan stroom verbruiken zodra je het opwekt. ook al komt dat niet perse overeen met het moment van verbruiken.

Meer dan 11kW kun je eigenlijk niet correct afzekeren op 3x25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 15:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Je zit ook met het debiet. Veel van die dingen krijg je een pisstraaltje uit. Tenzij je idd een stroomvreter neemt.

Maat van mij had daar ook naar gekeken, maar is uiteindleijk op dit ding uitgekomen a 2002 eur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWomlAMwsG9fxaCwM3MmhGLaT6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ryO7PSZWp6kq3enmkRlGtA37.png?f=fotoalbum_large

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorbulas
timberleek schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:27:
Ook met overschot is een doorstroomverwarmer imo gewoon zonde van de energie.
Dan kun je beter kijken naar een warmtepompboiler. Dan heb je nog maar een derde of een vierde van de energie nodig. En ook niet meer in 1 piek.
Bovendien kun je dan stroom verbruiken zodra je het opwekt. ook al komt dat niet perse overeen met het moment van verbruiken.

Meer dan 11kW kun je eigenlijk niet correct afzekeren op 3x25A.
En warmtepomp boiler kost al gauw 2.000 euro en een doorstroomer rond de 400.

Gemiddeld gebruiken wij hier 25 M3 aan douche/bad/tapwater. Dat staat gelijk aan ~55 euro per maand met de huidige prijzen.

Een doorstromer is dus binnen een ~jaar terug verdiend, een warmtepompboiler is financieel niet interessant, of ik moet iets missen. Of kan ik het voorverwarmde warme water ook voeden aan de CV ketel voor verwarming in de winter?

De teruglever vergoeding valt in het niet bij minder M3 gas verbruik is mijn redenering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat klopt. En enigszins fatsoenlijk douchen heb je minimaal 11kW voor nodig (met waterbesparende douchekop, en wellicht een DWTW). Je gasketel gaat op standje douchen naar vol vermogen, en dan zit je al gauw aan de 25kW.

Dit soort apparaten kunnen een uitkomst zijn, want goedkoop in aanschaf en ze nemen weinig plaats in, maar het instantane vermogen is fors. Zie het als een printer van 60 euro. Prima deal, totdat je inkt moet kopen. ;)

En je hebt in je rekensom de aanschafkosten van je apparaten vergeleken, maar niet de verbruikskosten, pak die nog ff mee. :Y

[ Voor 22% gewijzigd door teacher op 28-06-2022 11:41 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:12
Kun je beter zo eentje nemen : https://www.warmteservice...rigin=-tl009-11093-11160-

Hoef je geen dakdoorvoeren te maken en heb je alsnog een hoger rendement dan een doorstromer. Scheelt je ook meteen een hoop aan stroomkosten. Ten opzichte van een grotere warmtepompboiler is het rendement wel een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:19
En dan komt er nog 150 euro voor een krachtalamat bij, kosten voor trekken van 5x2,5mm² VD in 19 mm buis (Dat is er meestal geheel niet is)

Dus de doorstromer kost geen 419 euro... Die kost eerder 800 euro.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorbulas
Ronald schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:46:
En dan komt er nog 150 euro voor een krachtalamat bij, kosten voor trekken van 5x2,5mm² VD in 19 mm buis (Dat is er meestal geheel niet is)

Dus de doorstromer kost geen 419 euro... Die kost eerder 800 euro.
Mijn vader is een (gepensioneerde) elektricien, dus het gaat in mijn geval niet zo zeer om de installatiekosten. Eerder de materiaalkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Gorbulas Okay... 600-650 dan... Die 800 was al laag ;-)

Dus zullen we verder rekenen?

Stel je gebruikt 10m³ voor douchen. Dat komt neer op 75kWh (Gas is 9,7kWh/m³, maar voor tapwater haalt de gemiddelde CV dat bij lange na niet)

Die 75kWh had je voor 75 * €0,40 = €30 kunnen verkopen

Stel je hebt heel duur gas aan €3 de m³. Dan heb je geen kostenbesparing. Is je gas goedkoper... Dan ben je duurder uit met de doorstromer.
Doorstromer is dus geen cent waard tenzij je geen gas voor verwarming en koken nodig hebt.. dan kan dit een compromis zijn om van het vastrecht af te komen.

Warmtepompboiler heeft ruweg een derde van de stroom nodig. En dan kan je douchen in meer dan een pisstraal. Het is evengoed een investering die pas na vele jaren rendabel is.

In een huurwoning zou ik hard twijfelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
@Gorbulas Heb je al een waterbesparende douchekop? Zou de uitgaande temperatuur van je douchewater lager kunnen? Zou een klokje in de douche kunnen helpen voor korter douchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:47

V-8

Wat krijg je terug voor de stroom die je teruglevert? Grote kans dat dit maar een paar cent is. Tip: zoek een energieleverancier die wél veel teruggeeft (40 cent is geen probleem). Met de vergoeding voor je teruglevering kun je wellicht je gasverbruik al betalen.

Zie ook Het grote terugleververgoeding topic

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorbulas
Ronald schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:03:

Stel je gebruikt 10m³ voor douchen. Dat komt neer op 75kWh (Gas is 9,7kWh/m³, maar voor tapwater haalt de gemiddelde CV dat bij lange na niet)

Stel je hebt heel duur gas aan €3 de m³. Dan heb je geen kostenbesparing. Is je gas goedkoper... Dan ben je duurder uit met de doorstromer.
Doorstromer is dus geen cent waard tenzij je geen gas voor verwarming en koken nodig hebt.. dan kan dit een compromis zijn om van het vastrecht af te komen.

Warmtepompboiler heeft ruweg een derde van de stroom nodig. En dan kan je douchen in meer dan een pisstraal. Het is evengoed een investering die pas na vele jaren rendabel is.

Pff, ik denk dat ik een Excel sheet moet gaan bouwen.

Ik krijg namelijk geen 40 cent per KwH, maar 7 cent. (Bij Vattenfall)
De nieuwe tarieven bij Vattenfall voor gas liggen lager dan wanneer ik overstap, dus nu even rekenen of een overstap dan wel de moeite waard is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Stroom en gas zijn losse producten, al maken ze het niet makkelijk om los af te sluiten. Als je teruglevert ben je dief van eigen portemonnee om je stroom daar te houden. Zie teruglever vergoedingen topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ronald schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:03:

ik niet, overstappen met electra en overschot verkopen en vooral zelf op de bank blijven zitten :+
de combi van oude gasprijzen met nieuwe electraprijzen is goud.

al snap ik de sinds feb panelen en nu "al" alles opgewekt niet helemaal het hangt nogal af hoe het jaar loopo, als Ts bedoeld het verbruik vanaf 1 jan is het wel heel erg weinig overschot.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 29-06-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoe zit het met het risico op elektrocutie?

In Vietnam heb ik veel electrische doorstromers gezien, maar ook veel mensen die ze niet durfden te gebruiken omdat ze bang waren voor elektrocutie (en ik ben zelf ook direct gestopt met er onder te gaan douchen toen ik dat hoorde :p )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Marzman ik denk dat veel afhangt van het ontwerp van de doorstromer én de rest van de installatie. Van een doorstromer die in Europa verkocht wordt mag je verwachten dat hij veilig is als hij wordt gebruikt in een installatie met goede aarding en aardlekbeveiliging. Maar dat is niet specifiek alleen voor doorstromers, ook bij een elektrische boiler wil je dat het goed zit qua beveiliging.

Ik kan me voorstellen dat ze in Vietnam en dat soort landen niet altijd een goede aardlekbeveiliging gebruiken, dan lijkt het me niet zo'n strak plan om uitgebreid te douchen :P

In dat soort landen zie je doorstromers ook wel eens direct in de douchekop, ook interessant. In deze mooie praktijktest blijkt het qua gevaar wel mee te vallen:

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 29-06-2022 14:08 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kees356
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-05 14:41
V-8 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:19:
Wat krijg je terug voor de stroom die je teruglevert? Grote kans dat dit maar een paar cent is. Tip: zoek een energieleverancier die wél veel teruggeeft (40 cent is geen probleem). Met de vergoeding voor je teruglevering kun je wellicht je gasverbruik al betalen.

Zie ook Het grote terugleververgoeding topic
Hoeveel terugleververgoeding krijg ik?
Je krijgt een vergoeding die gelijk is aan het normaaltarief voor het product dat je bij ons afneemt exclusief btw, Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie. Het normaaltarief vind je in je contract.

Eneco is je vriend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:59

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je verbruik laag is kan je ook een elektrische boiler overwegen. Die is net zo “efficient” als een doorstroom verwarmer maar je hebt in elk geval wel een veel betere doorstroom snelheid en je kan deze overdag opwarmen met je PV stroom dus dat scheeld (na saldering) ook veel aan kosten.
En elektrische boilers zijn ook relatief goedkoop en verkrijgbaar in tig groottes.

Het zou wel handig zijn als je helemaal van het gas af kan met een Wp en inductie kookplaat zodat je het vastrecht van het gas kan besparen want daar zit de meeste besparing. Want SWW met gas of elektra (COP=1) scheeld kwa kosten inderdaad niet veel. Hoewel gas besparen altijd goed is zodat we geen Gronings / Russisch gas nodig hebben!

[ Voor 6% gewijzigd door Gerco-M op 30-06-2022 21:46 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-05 14:07

Sebazzz

3dp

NeFoRcE schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:31:
Je zit ook met het debiet. Veel van die dingen krijg je een pisstraaltje uit. Tenzij je idd een stroomvreter neemt.

Maat van mij had daar ook naar gekeken, maar is uiteindleijk op dit ding uitgekomen a 2002 eur:

[Afbeelding]
Een warmtepompboiler voor 2000 euro, installatie en buitenunit?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Marzman schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:58:
Hoe zit het met het risico op elektrocutie?

In Vietnam heb ik veel electrische doorstromers gezien, maar ook veel mensen die ze niet durfden te gebruiken omdat ze bang waren voor elektrocutie (en ik ben zelf ook direct gestopt met er onder te gaan douchen toen ik dat hoorde :p )
In het VK worden ze ook veel toegepast. Kosten peanuts. Stroom was daar toen ik daar weg ging ongeveer even duur als ons gas per kWh... Maar die tijd is ook daar een beetje over.

Zelfs de beste (Lees hoogste vermogen) heb ik nooit prettig douchen gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 15:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Sebazzz schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:26:
[...]

Een warmtepompboiler voor 2000 euro, installatie en buitenunit?
Nee geen buitenunit had ie volgens mij. Ding pakt de lucht uit de ruimte wat ik begreep. Montage had ie zelf gedaan. Alleen aanschaf dus. Tillen wel met twee man, ding is 98kg of ofzo, haha!

Professioneel Heftruck Syndroom

Pagina: 1