Vervangen HDD in NAS - beste keuze - ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-10 08:11
Ik heb momenteel 4x CMR WD Reds in mijn Synology DS918+ zitten en loop tegen 94% van de gebruikte capaciteit aan. Tijd voor uitbreiding dus.

Ik heb overwogen om een expansion unit te kopen of een NAS met 8 sleuven, maar denk dat dit vooralsnog overkill is voor mijn toepassingen.

De meest aantrekkelijke optie lijkt nu de Toshiba MG09 18TB te zijn. Voor prijs per gigabyte lijkt dit een onverslaanbare keuze te zijn. Ik ben normaal gesproken best merktrouw als iets goed werkt, maar het verschil is nu wel erg groot. Seagate heb ik jaren geleden geen beste ervaringen mee gehad, dus neig niet naar de EXOS.

Heeft iemand ervaring met deze schijven en/of alternatieven? Wat mij nog aan het twijfelen houdt is als volgt:
- Het zijn datacenterschijven en daarom niet voor deze toepassing bedoeld. ConsumentenNAS schijven zijn echter 2x zo duur.
- Ik lees bijzonder weinig gebruikerservaringen hiermee.
- FC-MAMR wat wordt gebruikt is een nieuwere techniek. Ik wil geen guinnea pig zijn met mijn data.

Ik ben benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:15
Let er op dat je nieuwe HDD geen SMR zijn! Als je CMR schijven met SMR schijven in een Synology mixt, dan krijg je problemen met je storage.

Drive re-indentification errors bij WD RED 4TB schijven

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-10 08:11
Dank voor de tip. Zou niet het eind van de wereld zijn ivm dubbele backup, maar ideaal is anders inderdaad.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:15
Dit zijn CMR disken dus dat is geen punt hier.

Maar bedenk wel dat dit nieuwe technologie is die nodig is om zulke grote schijven te maken.
Het is "heat assistance write", met andere woorden ze gebruiken magnetron technology om de schijf lokaal op te warmen tijdens het schrijven omdat de data spotjes zo klein zijn dat het anders niet zou kunnen.

Kortom meer dingen die defect kunnen gaan, nieuwe nog niet bewezen technologie en ook wat meer stroom verbruik.
En al maakt Toshiba prima disken, ze doen nogal moeilijk als het om vervangen van defecte disken gaat en zijn lang niet zo soepel als WD, dus zorg voor een leverancier die wel soepel is met vervanging bij defect.
De vraag is of jij proefkonijn wilt zijn voor nieuw technologie.

Overigens geld dit voor alle 18TB schijven van alle fabrikanten, ze gebruiken allemaal nieuwe technieken voor dit soort grote schrijven.

En ik weet niet of je de disken in SHR hebt staan maar als dat zo is dan moet je minimaal twee disken vervangen wil je de extra ruimte beschikbaar krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 29-06-2022 09:05 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.