Vraag:
Ik krijg bij 2 nieuwe WD RED 4TB EFAX schijven heel vaak re-identification errors. Wat kan hier de oorzaak van zijn, en wat is de oplossing?Hard- en software:
Synology DS145Play - DSM 6.2Oude drive setup:
Drive 1: 3TB WD RED ERFX
Drive 2: 3TB WD RED ERFX
Drive 3: 3TB WD RED ERFX
Drive 4: 4TB WD RED ERFX
Nieuwe drive setup
Drive 1: 3TB WD RED ERFX
Drive 2: 4TB WD RED EFAX
Drive 3: 4TB WD RED EFAX
Drive 4: 4TB WD RED ERFX
Wat heb ik al geprobeerd:
De NAS gaf enkele weken geleden aan dat drive 2 slechte sectoren had. Ik heb op dat moment een nieuwe WD RED 4TB EFAX schijf gekocht om deze te vervangen.Nog voordat ik dit kon doen, viel drive 3 weg. Heb dan deze vervangen, parity opnieuw laten berekenen en een weekje later nog een schijf gekocht om drive 2 te vervangen.
Het vervangen van de schijven is gelukt en ook de RAID parity is correct gebeurd. Echter krijg ik sindsdien bijna dagelijks een IDNF error in de logs.Sidenote: Drive 1, 2 en 3 (oude 3TB schijven) zijn samen met de NAS gekocht. Niet echt verbazingwekkend dus dat ze bijna op hetzelfde moment faalden. Ik wil zo snel mogelijk ook drive 1 vervangen, maar eerst het huidige issue oplossen.
Bij nader onderzoek blijkt het dus te komen omdat de schijven re-identification errors geven.
Is dit omdat het EFAX schijven zijn? Ik heb dit nooit gehad met de ERFX versies?
Of heb ik gewoon pech en heb ik 2 schijven uit een slechte batch? Ze zijn bij dezelfde verkoper gekocht, met ongeveer een week tijd ertussen. Zelfde batch is dus wel aannemelijk.
S.M.A.R.T. waarden zijn als volgt:
Drive 2
S.M.A.R.T. Status: Normal
Bad sector count: 0
Drive reconnection count: 0
Drive re-identification count: 4
Drive 3
S.M.A.R.T. Status: Normal
Bad sector count: 0
Drive reconnection count: 0
Drive re-identification count: 8
Alvast bedankt,