Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Pwnz0rtjeee
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-05-2023
Hi allemaal,

Per 1 december gaan wij in onderstaande huis wonen, en wij willen graag zo snel mogelijk zonnepanelen op ons dak leggen. Graag zouden wij een wat beter gevoel krijgen wat een goeie setup qua zonnepanelen voor ons huis is (één omvormer of meerdere bijvoorbeeld?).

Daarnaast zijn alle tip voor goeie / betaalbare installateurs in de regio Breda ook welkom.
Foto's
De orientatie van ons huis is zuid-oost met een helling van 44.7 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GnNnyweEflKXalKzZtsKfMw7VE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sYtcJ5m7tVeIIzzakOdqg9cp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8KclJwWG3bFx_THqGkom1BpWAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rW5Sj4ArfmrKcQDsetjMKTkR.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zoals te zien is bij de buurman zou er prima plek moeten zijn voor 12 panelen. Dit is ook wat wij graag zouden willen.
Schaduw
Er staat een boom recht voor ons huis die niet ontzettend groot is.
Jaarverbruik
Wij schatten dat dit ongeveer 3500KWh zal zijn.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MczNAg2plCM58NT26cfUhRZWZFo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SbLjqys9LDd6rOeZO8AAC1m9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3KmFzOblldZfzJVKIZxVHq_Pc0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N8fu4kFpcGDTUS5YEZ491ep0.png?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Het doel is eigenlijk de best mogelijke prijs / kwaliteit / opbrengst verhouding te realiseren. Budget maakt niet per sé uit. Daarnaast willen we op korte termijn een warmtepomp, vloerverwarming in ons huis realiseren en beginnen met koken op inductie.
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur.
Bijhouden van data
Vind de standaard grafiekjes van een fabrikant prima.
Reeds verkregen offertes
We hebben nu pas 1 offerte. Wel een stuk meer aangevraagd maar bijv. CoolBlue laat weten helemaal geen offertes meer uit te geven wegens krapte op de markt.

Solar Concept
12x Monokristallijn Fullblack 375Wp Sunpower
12x Enphase micro omvormer IQ7 A
Installatie
€ 7.255,15 excl BTW
~ € 1.61 euro per Wp
Regio
Breda

[ Voor 4% gewijzigd door Pwnz0rtjeee op 27-06-2022 22:30 . Reden: Verduidelijking ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:28
Sunpower is goed maar ook errug duur.
Enphase is ook mooi spul, maar niet de goedkoopste oplossing.

Moeilijk te zien of de boom (in bloei) daadwerkelijk schaduw op de panelen oplevert, ik denk dat dat meevalt, misschien later als ie nog wat groeit? Als dit alleen einde van de dag is maakt het ook niet zoveel uit en kun je prima voor een string gaan. Indien wel schaduw dan inderdaad micro omvormers of optimizers.

Een 12x 370Wp systeem met string omvormer kan ook voor de helft van het geld.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:58
Sunpower is duur, Enphase is duur. Maar beide op zich wel goed.

Kun je een foto van opzij van de boom laten zien? Als ik het zo zie zou je daar weinig tot geen last van moeten hebben. Hoe hoog is de boom t.o.v. de dakgoot, en hoe ver er vanaf. Het lijkt mij dat de zon opkomt en "over de boom heenklimt". Dat zou je even kunnen simuleren door een gratis account te maken in solaredge en het te simuleren.

Kun je op de achterkant nog 15 panelen extra kwijt? Dan daalt je prijs per Wp mooi.

• Pwnz0rtjeee
FireAge schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:30:
Sunpower is duur, Enphase is duur. Maar beide op zich wel goed.

Kun je een foto van opzij van de boom laten zien? Als ik het zo zie zou je daar weinig tot geen last van moeten hebben. Hoe hoog is de boom t.o.v. de dakgoot, en hoe ver er vanaf. Het lijkt mij dat de zon opkomt en "over de boom heenklimt". Dat zou je even kunnen simuleren door een gratis account te maken in solaredge en het te simuleren.

Kun je op de achterkant nog 15 panelen extra kwijt? Dan daalt je prijs per Wp mooi.
Heb even een screenshot van Google Maps gemaakt van de huidige situatie, volgens mij blokkeert de boom vrijwel het dak niet momenteel (wie weet in de toekomst wel wat meer):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VsmtDJ334btzYfPUOmkDhuYqiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xVEK7LGPjEN1yHrhZLNr9OcH.png?f=fotoalbum_large

Zou jullie advies zijn om specifiek voor een goedkoper merk paneel een offerte op te vragen? Want we hebben nu eigenlijk een beetje vrije offertes aangevraagd, en toen kwamen ze met deze (blijkbaar dure) panelen aanzetten.

En het nadeel van die stringomvermers is dus als er schaduw op een deel van je panelen valt of als een paneel kapot gaat, je hele opbrengst een stuk omlaag gaat?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:54
Ik vind het legplan van de buren best mooi. Kun je achterhalen welk type paneel / afmetingen per paneel daar op het dak liggen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:58
Je hebt nu microinverters. Per paneel geregeld, per paneel efficiencyverlies, per paneel kans op kapotte elektronica. Dat kan handig zijn bij veel zachte schaduw of panelen op veel verschillende orientaties.

Op basis van jouw foto zie ik daar niet echt reden voor, tenzij die boom nog 10 meter doorgroeit.

Een simpele stringomvormer met 12 panelen op oost en 15 (of minder ivm evt dakraam oid) op west lijkt me mooi. Meterkast om laten bouwen naar 3-fase (denk ik, kan ik niet zien aan de foto).

Offertes niet specifiek aanvragen voor goedkope panelen, maar gewoon veel offertes aanvragen met wat je wil. (Wel/niet beide kanten, evt wel/niet micro/optimizers)

Zorg dat je er 6+ hebt en dan kun je goed vergelijken.

Gebaseerd op meerdere topics hier zit je niet in de goedkoopste regio...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Is er een paneel van je buren los gewaaid -O-
Dat mag wel erg spoedig even aangepakt worden, anders waait ie zo bij iemand op de kop... :X
En het nadeel van die stringomvermers is dus als er schaduw op een deel van je panelen valt of als een paneel kapot gaat, je hele opbrengst een stuk omlaag gaat?
Al een paar decennia niet. Daar is schaduwmanagement via de bypass diodes voor uitgevonden.

Groepenkast: Gelijk de kans grijpen om dat future-proof te maken. Om alle extra groepen voor omvormer, warmtepomp, kookplaat etc mogelijk te maken heb je het nodige aan extra ruimte nodig.
Dit is een goed begin: https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
Het gaat om het puntje maximaalstroombeveiliging. De meeste PV installateurs hebben niet door als ze het mogelijk maken om je aardlekschakelaars boven de 40A te belasten...
En dan voor een paar tientjes extra in 1/3 fase (3 fase hoofdschakelaar, doorverbonden met kam) uit laten voeren... Dan kun je zonder verdere kosten aan je groepenkast je aansluiting upgraden.

Inhoudelijk:
Dit is de SunPower P3 AC dus... Kosten 430 euro incl btw per stuk en zijn aansluit klaar door de geïntegreerde Enphase IQ7A die los 160 kost op het moment. Voor wat je krijgt is dit an-sich niet eens heeeeel slecht... Voornamelijk omdat SunPower veel minder in prijs gestegen is dan de oosterse panelen.

Maar installatie is hierdoor relatief simpel, Legmateriaal kost krap 100 euro incl per paneel, dus de offerte vind ik niet erg strak.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:22
Heb je bij de aanvraag specifiek vermeld dat plaatsing pas in december/januari moet zijn? Vaak zijn dit de rustige momenten voor installateurs, misschien krijg je wat korting (iedereen is nu superdruk maar misschien in december/januari niet vandaar mijn opmerking).

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Pwnz0rtjeee
Ik heb een andere offerte ontvangen en was benieuwd naar wat jullie hiervan vinden:

Aanbieder Enie:
12x Trina Solar 390WP
inclusief seriele omvormer en installatie (weet nog niet welke omvormer)
4328 euro, dus 1.08 euro per WP

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Pwnz0rtjeee schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:30:
Ik heb een andere offerte ontvangen en was benieuwd naar wat jullie hiervan vinden:

Aanbieder Enie:
12x Trina Solar 390WP
inclusief seriele omvormer en installatie (weet nog niet welke omvormer)
4328 euro, dus 1.08 euro per WP
Enie heb ik gisteren ook voorbij zien komen in een ander topic, leggen scherpe prijzen neer. Heb er (nog) geen ervaring mee. De omvormer is waarschijnlijk een Growatt. Heb je hier een legplan van?

Gezien je plannen met warmtepomp en inductie, zou je niet meer panelen plaatsen (ander dakvlak, is al eerder genoemd in dit topic) om je toekomstig electraverbruik af te dekken? Onderschat niet wat een warmtepomp gaat gebruiken (maar daarvoor eerst kijken naar isolatie). Er zijn formules voor om een inschatting van het electraverbruik te maken op basis van het jaarlijks gasverbruik.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Warmtepomp die op voldoende lage temperatuur kan draaien (doel 35 graden) pakt in kWh 2-2,5x gasverbruik in m³. Om dit te halen zul je hard aan afgifte moeten werken (vloerverwarming, LTV convectoren).

Die offerte van Engie is prima. Nog 12 erbij voor het andere dak en je zou wel eens onder de 7200 van die SunPower offerte kunnen blijven.

Dat zal een 5 a 6 kW omvormer nodig hebben. Dat dan idealiter op 3 fase vanwege de inmiddels bekende spanningsproblematiek

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1