Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-04 17:48
Gegeven zijn drie Intel Processor generaties 13700K (die al over enkele maanden verschijnt in September/Oktober) 14700K volgend jaar en 15700K het jaar daarop.

Voor de kenners/enthousiastelingen die dit op de voet volgen heb ik een paar vragen:

Wat zijn de verschillen tussen deze drie processors in hoofdlijnen?

Gaat u voor een 13700K over drie maanden, of wacht u liever een jaartje voor de 14700K?

Wat zijn uw overwegingen daarbij om liever voor 13700K of juist een 14700K te kiezen of beiden over te slaan en uit te kijken naar een 15700K?

Wat bedoelt Intel precies met "verbeterde overklokmogelijkheden" voor hun 13e generatie processors?

[ Voor 74% gewijzigd door SambalSamurai op 27-06-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-05 02:02

Racing_Reporter

Contentmaker

Ik snap je doel niet helemaal: hoeveel zin heeft het om te speculeren over hypothetische producten waarvan specs/performance vaak ook niet vastliggen?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:52
De beste computer koop je morgen. Dit zal over een, twee of drie jaar niet anders zijn. Waar ga je de pc primair voor gebruiken? Als Alder Lake of Raptor lake bieden wat je nodig hebt, waarom wachten? De generaties na Raptor Lake zullen vrijwel zeker een nieuwe socket krijgen dus als je over een paar jaar wil upgraden ben je beperkter in het aanbod van processoren. Eigenlijk is dat scenario alleen belangrijk als je verwacht dat binnen enkele jaren een 12e of 13e generatie Intel niet meer toereikend is voor jouw doeleinden. Kan overigens weinig use-cases bedenken waar dit een issue gaat zijn.

Overclocken zou ik met de CPU's van tegenwoordig niet al te veel van verwachten tenzij je bereid bent flink in (water)koeling te investeren. Als je besluit nu een pc te kopen maar verwacht in de nabije toekomst te upgraden dan kun je overwegen om voor DDR5 i.p.v. DDR4 RAM te gaan. Probleem is wel dat je meer kwijt bent aan een moederbord dus de vraag is een beetje wat je daar op termijn mee bespaart.

Het blijft koffiedik kijken wat de prijzen van componenten gaan doen de komende jaren. RAM is nu vrij goedkoop net als opslag. Videokaarten zakken ook langzaam maar zeker naar een acceptabel niveau (adviesprijs) dus misschien is het nu juist een geschikt moment om te kopen. Probleem is dat wij geen glazen bol hebben dus het is lastig om daar echt iets zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
@Racing_Reporter Racing_Reporter
Wat is uw definitie van een "hypothetisch product" ?
De 13700K ligt al over een paar maanden in de winkel.

Misschien had ik specifieker moeten zijn door bijvoorbeeld te vragen wát intel bedoelt met "Betere overklok mogelijkheden in hun aankomende 13e generatie processors"

Mijn doel is een goede voorbereiding door alvast de feiten en details zo compleet mogelijk te hebben, over een product dat over twee a drie maanden lanceert, om op basis van deze feiten een afweging te maken: wel of niet in het bootje springen.

Fora elders zijn te partijdig en een vraag over Intel brengt meteen AMD fans die de discussie wegkapen.
Ik wil een onpartijdige nuchtere vraagbaak raadplegen over de voors en tegens van de aankomende 13e generatie en dacht aan Tweakers Forum.

[ Voor 33% gewijzigd door SambalSamurai op 27-06-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
@Jorick Super heel hartelijk dank voor deze inhoudelijke uiteenzetting.

Aangezien veel van mijn applicaties weinig hebben aan al die extra cores (wat ideaal is bij 3D rendering wat ik niet doe) is single core performance nog altijd de belangrijkste maatstaf voor snelheid voor mij.

Als ik zie hoe de 12700K met 800 punten slechts marginaal sneller is dan mijn 8086K met maarliefst 600 punten, vraag ik mij af of upgraden van 8ste generatie zinvol is nu.

De snelheidswinst zal hem meer in andere dingen liggen zoals PCI-e 4.0 of 5.0.

Intel heeft aangegeven dat de 13e generatie 13700K weer een goede overklokpotentieel heeft.
Wellicht hebben andere Tweakers meer informatie daarover, over wat dan precies die extra overklokpotentieel inhoudt. Gaat het bijvoorbeeld om de P cores of de E cores of beiden?

Kortom alle details zijn welkom over 13700K, 14700K of 15700K.

Voor mijzelf is een upgrade alleen de moeite ward, als het een merkbaar verschil in single core snelheid betreft.

Interessant dat u over DDR5 begint. Ook dat is een reden om nog even te wachten omdat de prijzen van DDR5 borden zo ontzettend hoog zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:19
SambalSamurai schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:32:

Als ik zie hoe de 12700K met 800 punten slechts marginaal sneller is dan mijn 8086K met maarliefst 600 punten, vraag ik mij af of upgraden van 8ste generatie zinvol is nu.
33% is niet marginaal.

Verder eens met de eerdere reactie. Wat betreft de aankomende generaties is het speculeren totdat de eerste serieuze review verschijnt want fabrikanten geloven op de specs zijn we wel klaar mee. 9 van de 10 keer is dat toch een worst die je voorgehouden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:44

br00ky

Moderator Harde Waren
Glazenbollentopics hebben we niks aan. Het slimste dat je kan doen is de aankondigingen, previews en reviews te volgen. Voor de rest Intel Nieuwsdiscussietopic - Deel 2.

Dicht ivm hoog speculatiegehalte.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.