Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:03

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik heb mijn 1ste offerte binnen voor zonnepanelen op het dak.

19
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aq0_-V7AY1mW2kuZwVBSykHSzPg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dqBnAo1JENhPZEvN7DyeM46D.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nq5dNXa35IwHk8EEe5Z26rdwAPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DZtlllj6XGhg4p2PrxHhZgx6.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is tussen de 11 en 12 meter breed.
Dat weet ik.
Het is een beetje onregelmatig, dus de hoogte is lastig, maar zeker 5 meter.
Schaduw
Geen tot nauwelijks.
Jaarverbruik
Onbekend, omdat we dit huis nog maar pas hebben.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25
Budget en doel
Wat nodig is om zoveel mogelijk op een mooie manier op het dak te krijgen.
Wie gaat het project uitvoeren
Installatie-bedrijf of ZZp'er
Bijhouden van data
Niet heel belangrijk
Reeds verkregen offertes
Vooralsnog maar eentje.
Ben naar aanleiding van de inmiddels gegeven antwoorden verder op zoek gegaan naar bedriijve
Regio
Brabant: Eersel, Eindhoven, Maarheze, Geldrop.

Voordat ik het bovenstaande invulde, had ik dit al geschreven:
Ik wilde zoveel mogelijk panelen op mijn dak, omdat we van het gas af gaan.
Daarnaast in de toekomst elektrische auto.
Het bedrijf gaf nog aan dat ze ook graag een aanbieding wilden doen om onder de BTW grens te blijven.
En ze wilden graag 2 merken aanbieden.
Dus in totaal 4 varianten:

20 zonnepanelen

20x Q Cells Q.PEAK DUO BLK ML-G9+ 385
Totaal watt piek 7700 Wp
Verwachte kWh jaar 6792 kWh
Omvormer 1x SolarEdge SE7K
Optimizers 20x SolarEdge S440
Excl. btw € 10.760,00

20x LG NeON H+ Black 405
Totaal watt piek 8100 Wp
Verwachte kWh jaar 7146 kWh
Zelfde omvormers en optimizers
Excl. btw € 11.800,00

26 zonnepanelen

26x Q Cells Q.PEAK DUO BLK ML-G9+ 385
Totaal watt piek 10010 Wp
Verwachte kWh jaar 8847 kWh
Omvormer 1x SolarEdge SE10K - SetApp
Optimizers 26x SolarEdge S440
Excl. btw € 13.500,00

26x LG NeON H+ Black 405
Totaal watt piek 10530 Wp
Verwachte kWh 9307 kWh
Zelfde omvormers en optimizers
Excl. btw € 14.795,00

Dit alles is inclusief montage.

Dit is mijn eerste offerte, dus ik heb er nog niet superveel kijk op.
Is dit een beetje marktconform? Te hoog? Laag?

Ik neig naar zoveel mogelijk Wp omdat ik zoveel mogelijk onafhankelijk wil zijn.
Begrijp dat als de saldering niet meer bestaat, dat het dan lastig is om het overschot te verkopen.

[ Voor 30% gewijzigd door Rzaan op 29-06-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Heb je er een tekening van het legplan bij?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Dit is de legwijze bij 26

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nq5dNXa35IwHk8EEe5Z26rdwAPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DZtlllj6XGhg4p2PrxHhZgx6.png?f=user_large

Dit de legwijze bij 20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aq0_-V7AY1mW2kuZwVBSykHSzPg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dqBnAo1JENhPZEvN7DyeM46D.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04:42
Het overschot is niet lastig te verkopen, elke leverancier geeft je daar een vergoeding voor.
Wat bedoel je met onafhankelijk zijn? Je blijft altijd even afhankelijk van het net/leverancier, het levert wellicht wat meer of minder op.

Heb je (veel) schaduw?
Maar wat zijn de prijzen verschrikkelijk gestegen zeg. Ik heb nog 17680wp voor 10.600 incl btw ex montage (zelf gedaan)
Kale materiaalprijs kom ik grofweg op 8000 incl btw uit. Goede marge voor de legger

[ Voor 13% gewijzigd door padoempats op 28-06-2022 21:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
SolarEdge met z`n optimisers is in dit geval vooral handig om te zien welke optimizer kapot is.

Ik raad aan om nog even verder te zoeken naar een installateur die iets aan kan bieden met een stringomvormer. Daar kan minder aan kapot en is ook goedkoper. Mogelijk kun je daarmee ook met 26 panelen onder de 10000 euro excl btw blijven.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
busscherski schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:54:
SolarEdge met z`n optimisers is in dit geval vooral handig om te zien welke optimizer kapot is.

Ik raad aan om nog even verder te zoeken naar een installateur die iets aan kan bieden met een stringomvormer. Daar kan minder aan kapot en is ook goedkoper. Mogelijk kun je daarmee ook met 26 panelen onder de 10000 euro excl btw blijven.
Ik wilde juist geen stringomvormer omdat ik wil zien welk paneel eventueel minder of niet functioneert.
padoempats schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:50:
Het overschot is niet lastig te verkopen, elke leverancier geeft je daar een vergoeding voor.
Wat bedoel je met onafhankelijk zijn? Je blijft altijd even afhankelijk van het net/leverancier, het levert wellicht wat meer of minder op.
Natuurlijk blijf ik op het net, maar ik wil zoveel mogelijk stroom zelf opwekken. Ook in de winter, al zal het niet veel zijn.
padoempats schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:50:

Heb je (veel) schaduw?
Maar wat zijn de prijzen verschrikkelijk gestegen zeg. Ik heb nog 17680wp voor 10.600 incl btw ex montage (zelf gedaan)
Kale materiaalprijs kom ik grofweg op 8000 incl btw uit. Goede marge voor de legger
Ik heb geen schaduw aan die zijde waar ze komen te liggen.

Je zegt dat je op € 8.000 inclusief BTW uitkomt. Bij welke configuratie is dat?
Die van 20 of 26?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Rzaan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:02:
[...]
Ik wilde juist geen stringomvormer omdat ik wil zien welk paneel eventueel minder of niet functioneert.
Ja dat is het verkooppraatje van SolarEdge.

In werkelijkheid is een zonnepaneel zo`n 10x betrouwbaarder dan een optimiser.

Probeer je even goed in te lezen.

Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers
Het grote SolarEdge topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 20:46

Gerco-M

mijn tornado res.

[...]

Met een duur SolarEdge systeem functioneerd elk paneel minder. Economisch dan in elk geval…

Met een stringomvormer heb je veel meer rendement van je systeem, zeker als je zowiezo weinig schaduw hebt.
En of het ene paneel nou 3% meer opbrengst heeft als de zon sochtends opkomt en de zon daar eerst schijnt, is dat boeiend?
Ik heb mijn 30 panelen op ZO in 2 stringen (onder en boven) en kan daaruit al ruim genoeg data halen over welke wanneer meer zon heeft. Maar het totaal aan kWh per dag kijk ik het meest naar.

Investeer vooral aan maximaal Wp op je dak, daar zit het rendement in. Leg je dak gewoon helemaal vol met een leuk string systeem en je hebt maximaal economisch rendement. Zelfs als je teveel produceerd en betaald krijgt om terug te leveren. Het blijft beter verdienen dan geld op de bank ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Gerco-M schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:48:
[...]

Met een duur SolarEdge systeem functioneerd elk paneel minder. Economisch dan in elk geval…

Met een stringomvormer heb je veel meer rendement van je systeem, zeker als je zowiezo weinig schaduw hebt.
En of het ene paneel nou 3% meer opbrengst heeft als de zon sochtends opkomt en de zon daar eerst schijnt, is dat boeiend?
Ik heb mijn 30 panelen op ZO in 2 stringen (onder en boven) en kan daaruit al ruim genoeg data halen over welke wanneer meer zon heeft. Maar het totaal aan kWh per dag kijk ik het meest naar.

Investeer vooral aan maximaal Wp op je dak, daar zit het rendement in. Leg je dak gewoon helemaal vol met een leuk string systeem en je hebt maximaal economisch rendement. Zelfs als je teveel produceerd en betaald krijgt om terug te leveren. Het blijft beter verdienen dan geld op de bank ;)
Wel stof tot nadenken gekregen door alle bovenstaande reacties.

Ik ga me iets meer verdiepen in die string-optie.
Zou mooi zijn als ik dan met 26 panelen onder de magische BTW-grens zou blijven.
Mijn dak heeft helemaal geen schaduw. Misschien een ietsie pitsie naast de halve dakkapel.
Maar dat zal ik morgen 's bekijken.
De schoorsteen gaat van het dak en bomen staan er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats

[...]

Ik heb geen schaduw aan die zijde waar ze komen te liggen.

Je zegt dat je op € 8.000 inclusief BTW uitkomt. Bij welke configuratie is dat?
Die van 20 of 26?
De spullen die in de offerte staan zijn online niet of nauwelijks te vinden. Maar als ik zelf ong vergelijkbaars samenstel:

26x JA Solar full black 390wp a 170 = 4420
26x S440 optimizers a 62 = 1612
1x solar edge 10k = 1638
montagemateriaal schuin dak a 42/paneel = 1092
Elektra overig: 250

Totaal 9012 inclusief btw / 7448 ex btw. En dat allemaal bij de eerste de beste online zaak waar ik heb gekeken, kun je vast nog veel meer besparen als je beetje goed zoekt. Maar met jouw dak, geen schaduw, veel oppervlak/veel panelen, beter wordt het niet voor een stringomvormer. Zie hoeveel solaredge aan kosten toevoegen. Dan zou je naar dit kunnen kijken:

1x goodwe 10k = 1185
Totaal incl btw: 6947, ex btw 5742. Allemaal zelfde online toko bij elkaar geraapt

Zoek er iemand bij die het wil leggen en je bent voor de helft verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
padoempats schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:04:

De spullen die in de offerte staan zijn online niet of nauwelijks te vinden. Maar als ik zelf ong vergelijkbaars samenstel:

1x solar edge 10k = 1638

Totaal 9012 inclusief btw / 7448 ex btw. En dat allemaal bij de eerste de beste online zaak waar ik heb gekeken, kun je vast nog veel meer besparen als je beetje goed zoekt. Maar met jouw dak, geen schaduw, veel oppervlak/veel panelen, beter wordt het niet voor een stringomvormer. Zie hoeveel solaredge aan kosten toevoegen. Dan zou je naar dit kunnen kijken:

1x goodwe 10k = 1185
Totaal incl btw: 6947, ex btw 5742. Allemaal zelfde online toko bij elkaar geraapt

Als ik zo'n persoon zou kunnen vinden :)
Is in de huidige markt niet zo makkelijk.

Daarnaast hecht ik wel aan garantie.
Maar vooral dat ik wil dat het vakkundig wordt geïnstalleerd.
Die zekerheid heb je natuurlijk ook met zo'n bedrijf niet voor 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
Dit moet idd duizenden euro's goedkoper kunnen. Met zoveel panelen, en met een gewone string-omvormer, zou je ergens rond de 1 euro/Wp uit moeten kunnen komen (ex. BTW). En OK, als het dan 1,10/Wp mocht worden, nu ja dan. Maar nu zit je met sommige van de opties bijna richting de 1,50/Wp. En dat is echt veel te veel voor zo'n formaat installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Rzaan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:10:
[...]

Uiteraard, maar ik reken je alleen spullen voor, geen arbeid. Maar dan heb je een indruk waar je aan moet denken en wat je aan arbeid kwijt bent. En dan reken ik consumentenprijzen, geen bulk inkoop van een professional.

Die LG panelen zijn echt ontzettend duur, zomaar 2x duurder dan andere panelen en brengt je weinig, tenzij ze ontzettend mooi zijn. Hetzelfde geldt voor SolarEdge, de belangrijkste feature van zeer goed schaduwbeheer biedt voor jou geen voordeel.
Als je goed spul wil, zou ik voor een SMA omvormer gaan voor ong 700 euro meer, dan heb je kwaliteit, beetje schaduwbeheer in dat ding en zeer goede monitoringmogelijkheden (niet per paneel).

[ Voor 6% gewijzigd door padoempats op 29-06-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wilke schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:11:
Dit moet idd duizenden euro's goedkoper kunnen. Met zoveel panelen, en met een gewone string-omvormer, zou je ergens rond de 1 euro/Wp uit moeten kunnen komen (ex. BTW). En OK, als het dan 1,10/Wp mocht worden, nu ja dan. Maar nu zit je met sommige van de opties bijna richting de 1,50/Wp. En dat is echt veel te veel voor zo'n formaat installatie.
Zou dat ook in de huidige markt moeten kunnen, waar die bedrijven de gekte nauwelijks aankunnen?
Als ik vandaag bestel, ben ik in december aan de beurt.
padoempats schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:27:
Die LG panelen zijn echt ontzettend duur, zomaar 2x duurder dan andere panelen en brengt je weinig, tenzij ze ontzettend mooi zijn. Hetzelfde geldt voor SolarEdge, de belangrijkste feature van zeer goed schaduwbeheer biedt voor jou geen voordeel.
Als je goed spul wil, zou ik voor een SMA omvormer gaan voor ong 700 euro meer, dan heb je kwaliteit, beetje schaduwbeheer in dat ding en zeer goede monitoringmogelijkheden (niet per paneel).
Veel dank voor deze inzichten.

Als iemand nog een tip heeft voor een goed en betaalbaar bedrijf heeft....?
Regio Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rzaan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:10:
[...]

spreek gewoon een dakacrobaat in de buurt aan, er zijn er nog genoeg in loondienst die dat in het weekend wel willen doen. je moet wel brutaal zijn en van achter je beeldscherm komen. ;) en tsja garantie is optioneel en niet aangevinkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
twain4me schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:53:
[...]

spreek gewoon een dakacrobaat in de buurt aan, er zijn er nog genoeg in loondienst die dat in het weekend wel willen doen. je moet wel brutaal zijn en van achter je beeldscherm komen. ;) en tsja garantie is optioneel en niet aangevinkt :+
Met brutaal zijn heb ik geen moeite.
Ik vraag de halve wereld voor dingen.
Maar op het gebied van solar ben ik nog niet veel tegengekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Volgens mij kunnen er veel meer panelen op je dak toch?
Je kan ook overwegen om die btw teruggave voor lief te nemen, en voor maximaal aantal panelen te gaan. Je zal het toch redelijk snel terug verdienen.

Of toch pas in 2023 leggen (want dan is er 0% btw), want dit jaar gaat er op jouw dak sowieso niet veel meer opgewekt worden.
Rzaan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:10:
Begrijp dat als de saldering niet meer bestaat, dat het dan lastig is om het overschot te verkopen.
Integendeel. Het voornemen dat er nu ligt is juist om het teruglevertarief wettelijk vast te gaan leggen op 80% van het kale leveringstarief. Dat is dus erg gunstig.

En met zo veel panelen kun je tot 2030 nog blijven salderen en heb je sowieso je panelen al terug verdiend.

[ Voor 42% gewijzigd door de Peer op 29-06-2022 10:06 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
Rzaan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:34:
Zou dat ook in de huidige markt moeten kunnen, waar die bedrijven de gekte nauwelijks aankunnen?
Als ik vandaag bestel, ben ik in december aan de beurt.
Dit jaar is toch al te laat. Misschien idd expres begin 2023 laten plannen, dan is er geen BTW en maakt het ook niet meer uit dat je onder de ca. 10k blijft en geen geklooi met KOR enz.

Regio-specifiek weet ik niet, maar als je in dit subforum rondbladert zijn er ook recent zeker nog offertes langsgekomen, zeker als het om zoveel panelen ging, die soms zelfs onder de euro/Wp zaten.

Je kunt zelf ook gewoon een schatting maken als je ff vergelijkt bij bv. Solar bouwmarkt. Hierboven had iemand het al berekend:

26 Panelen: 4400 (voor 10 kWp)
SMA 8 of 10k omvormer: ~2200 (en dan kies je een van de duurdere mooie opties)
Dak materiaal: 1100
Electra: 300

Dat is 8k euro's. 2k erbij voor het werk, zit je op 10k euro's voor 10 kWp. Goed, laten ze er 3k voor rekenen. Zit je op 1,10/Wp. Laat er in totaal 12 uur werk in zitten (2 man elk 6 uur bezig, is volgens mij fors ruim geschat). Is dan 250/uur ex BTW, lekker tariefje hoor :) (OK, daar zit ook garantie en marge voor hun bij in, maar dan nog).

Kortom, die optimizers maken alles sowieso onnodig duur, tuurlijk moet die installateur er ook wat aan overhouden maar doe ff check zoals hierboven op wat je aangeboden krijgt om te zien of het reeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik heb zojuist bij nog 5 bedrijven een offerte aangevraagd.
Toen ben ik maar gestopt :)

Eens kijken wat er uitkomt.
Zitten ook kleinere bedrijven tussen.

Ik heb de tijd en deze zomer gaat niemand meer iets leggen, dus of ze ze nu in december leggen of januari 2023 maakt niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:47:
Ik heb de tijd en deze zomer gaat niemand meer iets leggen, dus of ze ze nu in december leggen of januari 2023 maakt niet veel uit.
Voor de BTW dus juist wel.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
de Peer schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:01:
[...]

Voor de BTW dus juist wel.
Zo bedoelde ik het ook.
Ik bedoelde: Dat maandje langer wachten kan er ook wel bij.

Overigens: Ik zie het overal vermeld staan dat de BTW gaat verdwijnen, maar ik zie nog nergens een officieel besluit hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Zojuist gebeld door een mevrouw van een PV-installatiebedrijf.
Ze gaat ook een offerte uitbrengen en ze leveren alleen maar SolarEdge.
Geen string, want...
  • String is gevaarlijker.
  • String-optimizer is niet voorbereid op de toekomst zoals accu's en elektrische auto's.
  • Solar-Edge is makkelijker uit te breiden.
  • Over 10-15 jaar meer problemen want dan gaan zonnepanelen achteruit en kapot.
Toch zijn er nog veel mensen die string hebben en ze worden ook nog steeds verkocht.
Wat klopt er niet aan haar verhaal?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:18:
Zojuist gebeld door een mevrouw van een PV-installatiebedrijf.
Ze gaat ook een offerte uitbrengen en ze leveren alleen maar SolarEdge.
Geen string, want...
  • String is gevaarlijker.
  • String-optimizer is niet voorbereid op de toekomst zoals accu's en elektrische auto's.
  • Over 10-15 jaar meer problemen want dan gaan zonnepanelen achteruit en kapot.
Toch zijn er nog veel mensen die string hebben en ze worden ook nog steeds verkocht.
Alles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
WC-eend reinigt nou eenmaal beter.., :)

Anekdote: mijn schoonvader liet mij trots zijn solaredge systeem zien. Kon je precies per paneel zien wat de opbrengst was. En tussen het hoogste laagste paneel zat al gauw zo'n 5% verschil! Dus hij haalde meer uit zijn panelen.
Toen ik hem de optimizer specs liet lezen waarin de accuracy beschreven wordt, werd hij een beetje stiller.

https://enelogic-blog.s3....dge-Monitoring-System.pdf

Toen ik daarna uitrekende hoeveel extra panelen hij had kunnen leggen voor de prijs van die optimizers, werd ie nog een beetje stiller. (Hint, veel meer dan die "optimized" virtuele 5%)

Toen ik daarna uilegde dat hij te weinig panelen per kant had liggen en daardoor 5% efficientieverlies had, na ja het is wel duidelijk :+

Uiteindelijk kwam hij toen met de veiligheidsredenen en dat de brandweer zo graag alleen solar edge wil omdat ze anders het dak niet op durven...

Heb maar niet meer gevraagd waarom de brandweer zo nodig zijn dak op moest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Rzaan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:26:
Overigens: Ik zie het overal vermeld staan dat de BTW gaat verdwijnen, maar ik zie nog nergens een officieel besluit hierover.
Daarnaast is het ook nog niet duidelijk of bijkomende kosten ook nog zonder BTW geleverd kunnen worden (zoals aanpassing/nieuwe stoppen kast) en de installatie kosten (manuren).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

DukeBox schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:49:
[...]

Daarnaast is het ook nog niet duidelijk of bijkomende kosten ook nog zonder BTW geleverd kunnen worden (zoals aanpassing/nieuwe stoppen kast) en de installatie kosten (manuren).
Werkzaamheden meterkast
In de toelichting op het wetsvoorstel schrijft het ministerie dat onder installatie niet alleen de bevestiging van zonnepanelen wordt verstaan. Ook de dienstverlening die direct noodzakelijk is voor het aanbrengen en functioneren van de zonnepanelen, zoals het aanleggen van kabels en het aanpassen van de meterkast voor zonnepanelen, valt onder ‘installatie’.

Daarmee is ook voor die werkzaamheden het btw-nultarief van toepassing.
https://solarmagazine.nl/...sbatterij-en-warmtepompen

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Dat is wat er staat inderdaad :)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
Dan vraag je een gesplitste offerte.
Een die tot een maximale btw teruggave van 2500 euro en max 10.000 Wp gaat.
En een tweede voor het restant. Als je het dan laat plaatsen in januarie heb je geen risico.

Toch nog btw in 2023? Dan KOR op de offerte van max 10.000Wp en max 2500 btw terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:59
padoempats schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:04:
[...]

[...]

1x solar edge 10k = 1638

1x goodwe 10k = 1185

JASolar vergelijken met Qcells of LG.. Niet bepaald fair.

Mijn eigen JaSolar paneel is bijna afgefikt op de junctionbox.

Qcells in het aanbod is al veel beter (dit type 25j garantie) en LG is nog een stukje beter. Zowel Qcells als LG zijn geen china-geproduceerde panelen. Die zullen altijd iets duurder zijn.

Iets met appels vs peren. (Vragen naar string omvormer kan altijd?)

Sinds deze maand zijn de meeste montagematerialen ook weer 20% duurder om in te kopen. (Solarstell en flatfix etc)

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 30-06-2022 23:42 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
@Stef87
LG lijkt wel puur Koreaans, productie is inmiddels gestopt dus als je nog LG wilt moet je snel zijn.

Een deel van de Qcells komt wel uit China.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJTDUVeOSTr3KX302kqu4LaOQsM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bc92pdW9NEQO5l5HXJXR8zI2.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:59
busscherski schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:51:
@Stef87
LG lijkt wel puur Koreaans, productie is inmiddels gestopt dus als je nog LG wilt moet je snel zijn.

Een deel van de Qcells komt wel uit China.
[Afbeelding]
Dat van LG blijft nog wel uitleveren voor een lange tijd. Ook de garantie is nog steeds goed gedekt op langere termijn. (Alles is gedekt onder het moederbedrijf LG zelf, met voorraad voor evt garantie) praktisch maakt dat punt dus niet zo uit, het is nog steeds een van de “beste” panelen :)

Dit type Qcells komt uit Malasië en/of zuid Korea. Ik heb ze in NL nog nooit uit China gezien. (Ik heb vrijwel
Dezelfde panelen op mijn dak bij mijn 2e systeem, maar dan de white versie)

In deze is wmb dan ook Qcells de betere deal. Maar zowel Qcells als de LG full black zijn (van wat er leverbaar is en nu op de markt is) wel de mooist zwarte panelen.

Al zou ik hier wel sneller gekozen hebben voor een string omvormer, maar TS heeft zelf gevraagd voor individuele monitoring per paneel (logisch dat je dat dan krijgt op de offerte).

Als het goedkoper moet: Qcells heeft ook panelen met 12j fabrieksgarantie en 25j vermogensgarantie. (Is het nog steeds stuk beter dan JAsolar)

Jammer dat ik foto van mijn junction box niet kan vinden.. die was deels gesmolten. Gelukkig zat er een optimizer tussen.

*edit* uit interesse zou ik wel eens willen weten welk type paneel van Qcells dan uit china komt. (Als iemand het weet, evt een DM of hier bericht)
*edit 2: “manufacturing facilities” kan ook betekenen dat alleen het glas oid daar is gemaakt, of sommige onderdelen. Ben benieuwd iig

[ Voor 17% gewijzigd door Stef87 op 01-07-2022 01:08 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Stef87 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:35:
[...]

JASolar vergelijken met Qcells of LG.. Niet bepaald fair.

Mijn eigen JaSolar paneel is bijna afgefikt op de junctionbox.
Ik heb nu ook een offerte binnen met JA Solar panelen.
Hoe groot moet ik dit verschil zien?
Want als ik ga googlen op 'beste zonnepanelen' komt af en toe toch ook JA Solar voorbij.
Niet in de Top 3, maar toch nog wel soms bij de betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 20:46

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik zou je niet heel druk maken om de beste zonnepanelen. Ik heb voor hier de mooiste zonnepanelen gekozen met de beste prijs. Want kwa prestaties verschillen de panelen toch weinig, de Wp waarde zegt alles eigenlijk al.

En de garanties die ze geven over 20 jaar of wat, ach, boeit dat tegen die tijd?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

FireAge schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:44:
WC-eend reinigt nou eenmaal beter.., :)

Anekdote: mijn schoonvader liet mij trots zijn solaredge systeem zien. Kon je precies per paneel zien wat de opbrengst was. En tussen het hoogste laagste paneel zat al gauw zo'n 5% verschil! Dus hij haalde meer uit zijn panelen.
Toen ik hem de optimizer specs liet lezen waarin de accuracy beschreven wordt, werd hij een beetje stiller.

https://enelogic-blog.s3....dge-Monitoring-System.pdf

Toen ik daarna uitrekende hoeveel extra panelen hij had kunnen leggen voor de prijs van die optimizers, werd ie nog een beetje stiller. (Hint, veel meer dan die "optimized" virtuele 5%)

Toen ik daarna uilegde dat hij te weinig panelen per kant had liggen en daardoor 5% efficientieverlies had, na ja het is wel duidelijk :+

Uiteindelijk kwam hij toen met de veiligheidsredenen en dat de brandweer zo graag alleen solar edge wil omdat ze anders het dak niet op durven...

Heb maar niet mee gevraagd waarom de brandweer zo nodig zijn dak op moest ;)
Wat ik mij dan weer afvraag: Heeft hij dan ook zoon beveiligs achtige sticker bij de voordeur? "Dit huis heeft solaredge , brandweer en sinterklaas, u mag het dak op"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

SE maakt net zo goed gebruik van een string. :+
o.a. huawai, sma hebben string omvormers geschikt voor accu's de combi met EV's zou ik even laten voor wat het is V2G gaat waarschijnlijk de standard worden ook solaredge kan hier nog niets mee.
als dit al echt waar was (is het maar beperkt namelijk) waarom zou je willen uitbreiden leg het dak gewoon vol... allemaal moeilijk gedoe voor een paar % extra opbrengst terwijl je nog dak vrij heb 8)7
Over 10-15 jaar meer problemen want dan gaan zonnepanelen achteruit en kapot.
Je hoeft geen 15 jaar te wachten op kappotte cellen, je kan ook gewoon vragen aan een meeuw een flinke flats te leggen op 1 van je panelen, ook dan schakelen de bypase diodes gewoon een deel van het paneel uit.
Vrij veel zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Inmiddels 4 maanden verder.
Zonnepanelen liggen op het dak en ik pik nog net wat (voor panelen, niet voor het klimaat) mooie dagen mee.

Uiteindelijk geïnstalleerd 31 panelen van 395 Wp = 12.245 Wp.
Growatt MOD 13KTL3-X DC/AC omvormer
Materialen en installatie en nog wat klein spul zoals Wifi en een contractje.
Totaalprijs ± € 12.800 inclusief BTW.

Allemaal op het zuiden en bijvoorbeeld vandaag tot nu (14.00 uur ongeveer) een opbrengst van 21 kWh.
Niet de wereld, maar ik ben blij.
Ik loop binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

11.400 ex BTW voor 12245wP is een prima deal in elk geval. Happy producing!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
JvS schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:00:
11.400 ex BTW voor 12245wP is een prima deal in elk geval. Happy producing!
Op mijn factuur staat € 10.590 ex BTW.
Hoe kom je aan € 11.400 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

ik deed 12.800 / 1,21 maar rekende denk ik fout :D

[ Voor 40% gewijzigd door JvS op 30-10-2022 14:05 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-05 22:32
snip ik zag 30 juni als 30 oktober :+ laat maar.

Zelf vandaag 10 kWh tot nu toe met 24 panelen. Zie dat mijn oost-west installatie toch wel groot verschil heeft met jou zuid.

Heb zelf 9 kWpiek liggen.

[ Voor 157% gewijzigd door runeazn op 30-10-2022 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:58:
Inmiddels 4 maanden verder.
Zonnepanelen liggen op het dak en ik pik nog net wat (voor panelen, niet voor het klimaat) mooie dagen mee.

Uiteindelijk geïnstalleerd 31 panelen van 395 Wp = 12.245 Wp.
Growatt MOD 13KTL3-X DC/AC omvormer
Materialen en installatie en nog wat klein spul zoals Wifi en een contractje.
Totaalprijs ± € 12.800 inclusief BTW.

Allemaal op het zuiden en bijvoorbeeld vandaag tot nu (14.00 uur ongeveer) een opbrengst van 21 kWh.
Niet de wereld, maar ik ben blij.
Ik loop binnen!
Dit lijkt me de juiste keuze, gewoon bang for buck op 't dak (euro/wp).
Dan kan je nu verder in het grote terugleververgoeding topic om je knaken te maximaliseren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
runeazn schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:13:
snip ik zag 30 juni als 30 oktober :+ laat maar.

Zelf vandaag 10 kWh tot nu toe met 24 panelen. Zie dat mijn oost-west installatie toch wel groot verschil heeft met jou zuid.

Heb zelf 9 kWpiek liggen.
Rond 14 en 15 uur komt er met deze laaghangende zon schaduw van een boom van de overburen op de panelen.
Dan dropt de grafiek pijlsnel naar beneden.
Uiteindelijk iets van 27 kWh gehaald.
dyrc schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:37:
[...]
Dit lijkt me de juiste keuze, gewoon bang for buck op 't dak (euro/wp).
Dan kan je nu verder in het grote terugleververgoeding topic om je knaken te maximaliseren ;)
Daar ben ik inderdaad voor gegaan na hier op het forum veel goede adviezen gekregen te hebben.
Dat topic ga ik zeker volgen.
Moet er nog veel van leren begrijpen.
Pagina: 1