Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
We hadden een waterbesparende douchekop, maar zelfs met de kranen wagenwijd open kreeg je dan zo'n zwakke straal waar je je haar nog niet mee kan uitspoelen. Nieuwe douchekop gekocht die de druk fors ophoogt aan die kant omdat het een kleine kop/nozzle is. Resultaat: kraan hoeft nog maar een heel klein stukje open tenzij je het vel van je hoofdhuid er af wil spuiten. Ideaal eigenlijk, dan kan je kiezen - maar zelfs op de allerlaagste stand is het nog beter dan die vorige douchekop, en nu is het flexibel: normale straal of keihard, wat je zelf wil. (En ironisch genoeg heeft deze kop duidelijk minder water verbruik :+)

Dat was zo totdat de afgelopen dagen soms opeens het warme water ermee kapt. Dan moet je hem verder openzetten, duurt het weer ff en dan is het water weer warm. Resultaat: je moet of met een behoorlijk harde straal douchen (vooral omdat je ook meer koud bij moet mengen wil je niet verbranden), of het risico bestaat dat de ketel er opeens mee kapt. Nu is het wat koeler binnen en lijkt het probleem weer weg. De comfortstand aan/uit maakt geen verschil. (Die heb ik toevallig gister uitgezet ter voorbereiding op het verlopen van het energiecontract :P Het einde van de mooie tijden.)

Nu is mijn vraag: kan het kloppen dat bij een lage warmte vraag met een hoge omgevingstemperatuur (denk 32-34C) de ketel er misschien veel sneller mee stopt?

De gehele winter geen enkel probleem gehad, kon de warm water kraan zelfs zo ver dichtdraaien dat je zo'n sissend geluid horen van water dat nét door een kleine opening gaat. Nu moet ie best ver open op hele warme dagen. Als dit probleem inderdaad kan ontstaan door de omgevingstemperatuur, kan ik daar dan iets aan doen qua ketelinstellingen of is dat gewoon pech en kraan verder opendraaien?

[ Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 26-06-2022 21:30 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-11 23:22
Klinkt alsof je de kraan zo weinig open draait dat je onder de tapdrempel van je ketel komt en daardoor gewoon afslaat.

• WhatsappHack
  • Niet online
Stokertje schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:48:
Klinkt alsof je de kraan zo weinig open draait dat je onder de tapdrempel van je ketel komt en daardoor gewoon afslaat.
Ja daar lijkt het op, maar waarom is dit enkel een probleem als het binnen erg warm is?

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-11 20:14
WhatsappHack schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:00:
[...]

Ja daar lijkt het op, maar waarom is dit enkel een probleem als het binnen erg warm is?
Het koude water is warmer dan in de winter:
-Dus verhouding koud/warm is in de zomer: minder warm en meer koud.
-Het warmere koude water hoeft minder opgewarmd te worden tot zelfde uitgaande temperatuur boiler
-in de zomer douche je vaak iets minder warm.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• WhatsappHack
  • Niet online
Cyriel85 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:06:
[...]

Het koude water is warmer dan in de winter:
-Dus verhouding koud/warm is in de zomer: minder warm en meer koud.
-Het warmere koude water hoeft minder opgewarmd te worden tot zelfde uitgaande temperatuur boiler
-in de zomer douche je vaak iets minder warm.
Hm ja daar zeg je wat. Daar heb ik eigenlijk niet bij stilgestaan, compleet vergeten dat het probleem ook precies omgekeerd kan zijn. 8)7 De koude kraan wordt wellicht iets verder opengedraaid om dezelfde temperatuur te behalen. Maar de warme kan eigenlijk niet verder dicht dan dat ie al gaat, maar ga je wel mee spelen om die harde straal wat zachter te krijgen.

Ik ga daar eens op letten. :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mogelijke oplossing: warmtepompboiler ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1