Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat zegt het voltage in mijn huis over mijn wijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• icepick
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-10 20:07
Ik heb sinds kort 10 zonnepanelen.. tegelijkertijd lees ik in het nieuws soms berichten dat het electriciteitsnet hier in sommige wijken niet goed mee om kan gaan en dat omvormers zich dan uitschakelen.
Gelukkig heb ik dit niet meegemaakt maar ik ben wel benieuwd. Na wat gegoogle kwam ik erachter dat omvormers zich bij 253v uitschakelen (is dit correct?).

Als ik kijk naar het voltage in mijn huis zie ik dit patroon;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uoszJZJ0hJJehtOQDnT3wOO_oM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzIq79O2WeCHiXlqqh2Thcqd.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit het voltage bij mij thuis of is dit het voltage van alle huizen aan hetzelfde transformatorkastje? Ik zie hem eigenlijk zelden boven de 249v uitkomen.. geeft dit dan een indicatie over de vrije ruimte? (even los van het feit dat in juli iedereen op vakantie kan zijn en dus op een zonnige dag alle laadpalen ongebruikt zijn en wasmachines uitstaan waardoor je nog steeds een piek kunt krijgen).

Of zegt deze data juist helemaal niets?

Alle reacties

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Omvormers schakelen inderdaad bij 253 volt uit. Uit je grafieken kan je aflezen dat de basis voltage behoorlijk hoog ligt. Zonder opwek zou je een gemiddelde van 230 volt willen zien en je zit in de nacht al op 238. Positieve kant is dat als er problemen ontstaan de wijktrafo een tandje terug gezet kan worden.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-11 09:49
De spanning is een resultaat van de type kabels richting jouw huis, de belasting die je trekt en de trafo stand. Maar ook van alles wat je buren doen en wat er in het bovenliggende net gebeurt. En het kan ook nog per fase verschillen.

Jouw meting zegt zeker wel iets over wat de buren op dezelfde fase zien, maar niet alles.

[ Voor 23% gewijzigd door Aurelium op 26-06-2022 07:10 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:40

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@icepick Ik ga er van uit dat je in jouw meterkast correct hebt gemeten en dan is de gemeten spanning in de nacht eenduidig te hoog en kan je de netbeheerder om een onafhankelijke meting verzoeken. Daarna kan de wijktransformator zoals @ds23man schrijft eventueel een (s)tap lager gezet worden.

De spanning welke de omvormer ziet bij volle levering ligt eventueel nog enkele volt hoger door de spanningsval over de kabel tot de meterkast. Als deze spanning bij de omvormer > 253 V is moet de omvormer uitschakelen of wordt het geleverde vermogen gereduceerd (afhankelijk van type &merk).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-11 14:28
Het is wel aan de hoge kant. Ik heb even een screenshot van mijn meter gemaakt zodat je het verschil kunt zien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8pEElUheUSWzRU-8nRc6tqFYVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OeZpSnkJA3owFDn2jdo1M09J.png?f=fotoalbum_large

• ds23man

ds23man

Eenum

In het geval van TS is er qua vermogen en bekabeling niet zoveel aan de hand omdat het verschil tussen hoog en laag vrij gering is. Wel is het gemiddelde te hoog, trafo een stapje terug. Kan je een melding over doen bij je netbeheerder en die lezen dan een aantal slimme meters uit. Aan de hand daarvan kunnen ze besluiten om de trafo anders in te stellen. Maar dit zal in dit geval weinig prioriteit hebben omdat ze hun handen vol hebben aan gevallen waar wel de omvormers uitvallen.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:55
vraag me af waar die grote verschillen per regio vandaan komen?
Huizen en scholen zijn hier rijkelijk voorzien van zonnepanelen en ik woon hemelsbreed 1 Km van een groot zonneveld (langs de A1 bij Eemnes) en toch zie ik de spanning soms zelfs onder de 230v duiken, ook overdag. Misschien dat Liander juist vanwege dat zonneveld de spanning al omlaag heeft geschroeft?

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

alwind schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:29:
Het is wel aan de hoge kant. Ik heb even een screenshot van mijn meter gemaakt zodat je het verschil kunt zien.[Afbeelding]
Sorry, wil het topic niet kapen. Maar dit ziet er uit als Domoticz en aangezien ik die ook aan de P1-poort mijn slimme meter heb hangen vraag ik me af welke instelling je daarvoor hebt gebruikt?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11 12:49
Naar aanleiding van dit topic ook even gekeken ,
s'Nachts is de spanning 238V en overdag piekt hij zelfs op 250V dit is wel op 1 fase, de andere zitten rond de 245V.

Dus meteen een berichtje naar Stedin gedaan.
Als ze hem 5/10V lager kunnen zetten zou het al beter zijn.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11 11:09
Bij mij, Den Haag, is het voltage overdag tijdens het terugleveren rond de 238V.
's nachts tussen 225 en 230V.
Er hebben relatief weinig huizen zonnepanelen in de straat. Ongeveer 1 op de 10 huizen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In de screenshots wordt behoorlijk uitgemiddeld, dat kan flink vertekenen.
De piekjes kunnen flink hoger zijn, zeker als ze solar (wolkjes) gedreven zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpdiP3aXOrIpAni5oXfKuu4V2Hg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uWEp1GSgBKEAfX7iRJIy6PMR.png?f=fotoalbum_large
Bijvoorbeeld hierboven de 25e tussen 12:00 en 15:00.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ds23man

ds23man

Eenum

Hier een plaatje van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wo2TMne6YUNiWtZjmRzINy25B70=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tTb5MHa2W43ceA7dZgh9CWoO.png?f=fotoalbum_large

Heb mijn opwek er ook even ingezet, dit is gemeten op mijn omvormer die met een 70 meter 6 kwadraat aan mijn meterkast hangt.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-11 20:12
remmuz schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:29:
vraag me af waar die grote verschillen per regio vandaan komen?
Huizen en scholen zijn hier rijkelijk voorzien van zonnepanelen en ik woon hemelsbreed 1 Km van een groot zonneveld (langs de A1 bij Eemnes) en toch zie ik de spanning soms zelfs onder de 230v duiken, ook overdag. Misschien dat Liander juist vanwege dat zonneveld de spanning al omlaag heeft geschroeft?
Dat zonnepark zit gekoppeld op station baarn en is stedin, dus daar zal jij geen last van hebben ;)

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-10 21:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4cHoGs3UE_s8GKsPHw2VfkPaw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rDUYmVeZ9HD16tLDvk8oPemc.png?f=fotoalbum_large

Wat me een beetje verbaasd is de grilligheid van de grafieken hier boven. Is dat omdat iedereen zonnepanelen heeft? Ik momenteel nog niet (sta op het punt de knoop door te hakken tussen een paar offertes). In mijn grafiek blijft het voltage langere tijd gelijk?

En wel structureel aan de hoge kant?

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:55
ybos schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:02:
[...]

Dat zonnepark zit gekoppeld op station baarn en is stedin, dus daar zal jij geen last van hebben ;)
Het moet inderdaad Stedin zijn; zowel Eemnes als Baarn vallen onder Stedin.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@arnoud_h jouw grafiek is afgerond op hele volts en lijkt een vijfminutengemiddelde te laten zien.
Mijn grafiek is van elke vijf seconden en op 0.1V.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:09
Een hoge spanning midden op de dag betekent veel zonnepanelen op jouw trafo.
Een hoge spanning als het donker is betekent dat je waarschijnlijk erg dicht bij de trafo zit. Ook de mensen die ver weg zitten moeten namelijk die ~230 V krijgen (tussen de 207 en 253 V). En je hebt nu eenmaal spanningsval over iedere meter kabel.
Vooral in een lichtbevolkt gebied kan er best nog wat afstand tussen de trafo en de verste gebruiker zitten.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1