Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Media server / download station 2022

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-06 08:59
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Wil graag een server die draait op windows 8/.1, die dienst gaat doen als plex server / download station. Dingen zoals radarr, couch potato, usenet, pakjes uitpakken... Al wat er bij hoort moet makkelijk kunnen samen werken.
Er is hier exact hetzelfde topic uit 2020, technologie staat niet stil dus lijkt mij niet meer relevant om hier voorstellen van setups te bekijken of gebruiken.
Zou in ieder geval ook graag de fractal design node 804 case gebruiken wegens de 8/10 drive bays en koel potentie.
Heb contact gehad met een webshop, die stuurde me een setup door, had graag jullie mening gehad. Heb de webshop gevraagd of het mogelijk is om de kosten niet hoger te maken dan nodig. Voor dit doel heb je geen high end pc nodig volgens de dingen die ik lees.
Dit is de hardware die hij me voorstelt:
Kast: https://azerty.nl/680913

8x schijven: https://azerty.nl/3939971

Moederbord: https://azerty.nl/4552964

Assemblage: https://azerty.nl/7506

Processor: https://azerty.nl/4189471

Geheugen: https://azerty.nl/850706

Voeding: https://azerty.nl/3685951

Aanvullende onderdelen die niet direct nodig zijn maar voor meerdere schijven wel weer.

Splitter voor stroomkabel naar de hardeschijven: https://azerty.nl/557193

SATA kabels: https://azerty.nl/401775

Aparte opslag controller om in totaal 10 sata poorten te hebben: https://azerty.nl/629711

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet meer dan nodig.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zou graag maximale opslag mogelijk maken voor de case. Bv 8x 3.5 schijven van 20tb met 1 schijf tolerantie.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zolang alles soepel draait. Wil bv ook TeamViewer gaan gebruiken om de server vanaf mijn telefoon te bedienen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik moet wel wat zuinig en hij mag niet té luidruchtig zijn. Wil de server 24/7 laten draaien maar liefst geen hoge elek rekening. Als dit onderdeel wat meer kost heb ik dit er voor over.
Ga je overklokken?
Nee.
Hoe sterk moet de pc zijn?
Sterk genoeg voor het doel.
Wat verwacht je van ons?
De setup bekijken, goedkeuren en of eventueel met andere / betere/ goedkopere voorstellen komen, eventueel nog tips geven over het doel..
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen? [/i]
Zoveel mogelijk bang.
De 8/10 schijven wil ik niet in 1 keer toevoegen. Zou dit gespreid willen doen
Zal welllicht geen probleem zijn met de storage spaces van windows 8 veronderstel ik?
Ben niet zo goed in topics aanmaken dus sla me niet dood als er (belangrijke) info ontbreekt.

[ Voor 19% gewijzigd door Cyberdemon op 25-06-2022 08:39 ]

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:43

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Waarom Windows 8 of 8.1? Tot en met 10 januari krijgt dit OS nog updates, dus ik zou minimaal maar Windows 10 gaan.

Ga je Windows op één van die 16TB disken zetten?
Ik zou een kleine SSD installeren en het daarop zetten. (M.2 slot op dat moederbord, hint)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Dit niet aan één webshop over laten. Gewoon bij meerdere bestellen. Zo’n pc assembleren is helemaal niet moeilijk. YouTube staat vol met filmpjes hierover.

Ik zou de pricewatch: WD Ultrastar DC HC550 (SATA) (SE), 16TB gebruiken. Presteren hetzelfde en scheelt per schijf.

Graag gebruik maken van de Handleiding Pricewatch ipv links naar webshop.

[ Voor 13% gewijzigd door Djarune op 25-06-2022 08:21 ]

• Cyberdemon
@PD2JK
Bedankt voor je reply.
Windows 8/.1 zou storages spaces hebben.
Ik baseer mij op deze guide:
https://www.cuttingcords....te-server/getting-started
Waarin die versie word aangeraden
@Djarune
Bedankt voor je reply.
Zou graag 20tb schijven willen gebruiken.
Die heeft zover ik weet enkel Seagate.

[ Voor 22% gewijzigd door Cyberdemon op 25-06-2022 08:43 ]

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-11 19:43
Een paar vragen:
- waarom deze kleine kast? Atx biedt veel meer uitbreidingsmogelijkheden.
- ga je met plex transcoderen? Dan is de i3 misschien wat klein.
- moet er een gpu in voor transcoding? Dan kan plex alleen met plex pass, maar kan wat effectiever zijn dan cpu transcoding.
- waarom een 10gen i3 en geen 12gen i3? Die zijn toch een stuk sneller
- hoe ben je van plan die 8 schijven te combineren. Raid? Zfs? Dan is Windows wellicht niet de logische keuze. Of gebruik je de pc ook nog voor regulier gebruik?

• Cyberdemon
@ZatarraNL
Omdat deze kast 10 drive bays heeft waarvan 8x 3.5 inch. Zou de OS en andere software op een kleinere 2.5 inch schijf willen. Ik weet niet meer hoe ik op die kast kom maar als er een ander en betere kast is mag je die altijd noemen.

Heb nu een synology ds218+ en die laat mezelf en 1 share tegelijk direct play toe.
Wat de voorkeur heeft. Direct play zou makkelijk kunnen tot 100 shares.
Ik moet eerst eens opzoeken wat transcoding nu precies is en wanneer en waarom dit gebeurd. Want nu kijk ik en de shares gewoon via rechtstreeks afspelen en dat werkt zonder dat de CPU naar boven gaat. Plex pass wil ik ook wel in de toekomst.

Waarom een 10 gen i3 ipv 11, geen idee. Heeft de verkoper voorgesteld op basis van mijn vraag.

Zou graag 1 schijf tolerantie hebben. Dus dat 1 schijf kan stuk gaan zonder data verlies.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyberdemon op 25-06-2022 08:52 ]

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Storage Spaces zit ook in Windows 10 en 11.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Djarune
Misschien ter overvloede, maar duur wordt het zeker.

Je zit nu op veel hardware investeringskosten + >250 euro stroomverbruik per jaar (op basis van 60W en 50 cent per kWh). Daarbovenop komen nog kosten voor een nzb index, usenet abbo en plex pass..

zoveel opslaan is een kostbare bezigheid. Ik laat het zelf over aan gedeelde streamingdiensten met de familie.

• Cyberdemon
@Djarune
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgDEE2F1jo--riPe3S3TW_hiENc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaSSANH2ixiUjlT5pEWyGa00.jpg?f=fotoalbum_large
Home server power consumption? How much does your system draw?
https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

De abbo kosten zijn geen probleem. Alsook de server zelf. Wil nu ook geen dure rekening op het einde van het jaar maar naar wat ik lees lijkt dit verschillend bij de ene en de andere. Wel licht betere voeding ofzo? Heb geen idee

[ Voor 36% gewijzigd door Cyberdemon op 25-06-2022 09:40 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-11 09:49

Cyphax

Moderator LNX
Die HD's, waar je er uiteindelijk 8 van wil plaatsen, verbruiken idle 5W per stuk, en daar moet je de rest van het systeem ook nog bij optellen.
Ik weet niet precies wat de specs zijn van het systeem uit dat screenshot, maar die zullen wel niet lijken op wat je in je TS hebt opgesomd.

Saved by the buoyancy of citrus

• Djarune
Op die site staat letterlijk
“I have put together a part list to build your own low power home server. In idle it should consume around 10 watts and with a couple of servers running around 20 watts. Hard drivers consume the most power, so the more you add the higher the consumption.”

Vervolgens wordt er een systeem genoemd met een low power OEM Fujitsu board, picopsu en 1x 2,5” schijf.

Let wel dat het verschil in stroom tussen 1x 2,5” en 8x 3,5” een factor 24x tot 48x is. Een 3,5” schijf verbruikt 3x tot 6x zoveel stroom dan een 2,5” schijf.

Lees ook eens goed:
Het grote zuinige server topic - deel 3
random bits: Workshop: zuinige NAS, zuinige file server

• Cyberdemon
Interessant topic. Nog niet helemaal gelezen maar waar het op neerkomt is dat de energiekost afhangt van je hardware keuze, hoe je omgaat met het gebruik, zoizo betaal ik toch wel wat minder (sociaal tarief) dan het gemiddelde gezin, en nog minder in de nabije toekomst. Geen last gehad van hoge rekening waar vrees voor was bij iedereen.

Jammer dat ik niet echt een antwoord heb op mijn vraag

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Cyberdemon schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:22:
Interessant topic. Nog niet helemaal gelezen maar waar het op neerkomt is dat de energiekost afhangt van je hardware keuze, hoe je omgaat met het gebruik, zoizo betaal ik toch wel wat minder (sociaal tarief) dan het gemiddelde gezin, en nog minder in de nabije toekomst. Geen last gehad van hoge rekening waar vrees voor was bij iedereen.

Wat is dan je vraag eigenlijk concreet? Je wilt geen hoge energierekening, dus dan wil je een laag verbruik. Je komt met een plaatje waar gesteld wordt dat je in theorie een server zou kunnen opzetten voor minder dan 500 euro met minder dan 10W verbruik, en nu lijkt het je weer niet zoveel uit te maken omdat je een laag tarief hebt.

• Hahn
  • Laatst online: 21:39
Cyberdemon schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:22:

Je hebt nog niet alles gelezen, maar trekt al wel de conclusie dat je geen antwoord hebt op je vraag :?

The devil is in the details.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:03
Cyberdemon schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:41:
Windows 8/.1 zou storages spaces hebben.
Ik baseer mij op deze guide:
https://www.cuttingcords....te-server/getting-started
Waarin die versie word aangeraden
Dat is een artikel uit 2014, toen was Windows 8.1 de meest recente versie.... Storage Spaces is een soort RAID, maar dan softwarematig. Is ook ingebouwd in latere Windows versies.

[ Voor 22% gewijzigd door martyw op 25-06-2022 11:47 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Djarune schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:12:
Je zit nu op veel hardware investeringskosten + >250 euro stroomverbruik per jaar (op basis van 60W en 50 cent per kWh). Daarbovenop komen nog kosten voor een nzb index, usenet abbo en plex pass.
Plex Pass neem je dan ook het lifetime abo, wanneer die in de aanbieding is. Anders geen Plex Pass nemen, veel te duur.

@Cyberdemon Ik zou zeker geen Windows 8(.1) meer gebruiken, zie ook op de frontpage nieuws: Windows 8.1-gebruikers krijgen vanaf juli waarschuwing dat ondersteu...
Cyberdemon schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:51:
Zou graag 1 schijf tolerantie hebben. Dus dat 1 schijf kan stuk gaan zonder data verlies.
Met de hoeveelheid storage die jij voor ogen hebt, is RAID dan geen oplossing. Ja, hebt een extra controller nodig om meer disks aan te kunnen sluiten, maar ga er geen RAID op gebruiken. Gebruik dan iets als ZFS of bijvoorbeeld TrueNAS. Het rebuilden van een RAID array als die stuk is, neemt exponentieel toe in de hoeveelheid tijd die het kost om te herstellen, je zit ook vast aan het merk van de RAID-controller, waardoor je afhankelijk bent van de fabrikant om jouw RAID array bereikbaar te houden wanneer je de controller vervangt zonder dataverlies.

[ Voor 79% gewijzigd door CH4OS op 25-06-2022 11:59 ]

• Djarune
CH4OS schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:45:
[...]
Plex Pass neem je dan ook het lifetime abo, wanneer die in de aanbieding is. Anders geen Plex Pass nemen, veel te duur.
Klopt helemaal. Ik heb de mijne met de jaarlijkse kortingscode en afgerekend in Pesos met een Braziliaanse VPN verbinding…

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kijk voor de kast ook even naar de pricewatch: Fractal Design Define 7 XL, die is een stuk duurder, maar hier kun je veel meer disks in kwijt. Volgens Fractal zelf kun je tot 18 disks hier in kwijt, met accessoires die je bij kan kopen; https://www.fractal-desig...define/define-7-xl/black/ & pricewatch: Fractal Design Hard Drive Cage Kit – Type B

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 25-06-2022 12:12 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:57
Wat ik beetje mis, heb je ook vergelijking gemaakt met server huren?
Ja, je zit op sociaal tarief, maar dat is omdat je het niet breed hebt, vervolgens bouw je een monster server zodat je films kan downloaden (?). Het is niet aan ons om hier wat van te vinden, maar krab nog eens achter je oren wat je doel exact is.
Heb je werkelijk 150 tb nodig?
Sowieso zou ik langzaamaan een voor een de schijven kopen, want met de tijd worden ze goedkoper en groter.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor wat betreft de harddisks, gebruik ook https://diskprices.com/ om de prijzen te vergelijken. Bij Amazon zijn vaak aanbiedingen en zijn de disks in buitenlandse Amazon shops vaak zelfs veel goedkoper dan hier in Nederland. Kijk dan vooral bij Amazon Frankrijk of Amazon Duitsland (al zijn mijn beste ervaringen met Amazon Duitsland). Dat kan je doen door voor die shops te kiezen als datasource.

[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 25-06-2022 12:29 ]

• Cyberdemon
Cyphax schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:27:
[...]

Wat is dan je vraag eigenlijk concreet? Je wilt geen hoge energierekening, dus dan wil je een laag verbruik. Je komt met een plaatje waar gesteld wordt dat je in theorie een server zou kunnen opzetten voor minder dan 500 euro met minder dan 10W verbruik, en nu lijkt het je weer niet zoveel uit te maken omdat je een laag tarief hebt.
De stroom is belangrijk in de zin dat de hardware toch wel een beetje zuinig is.
Dat het wat scheelt op de jaarlijkse afrekening neem ik er bij. Maar ook niet overdreven want dan is het inderdaad een dure hobby/bezigheid... Los van het feit dat ik rond kom. Heb wat op reddit gelezen, diverse beschrijvingen van builds, ook met 6+ schijven die geen hoge energie kosten hebben.
@99ruud99
Niet daarom hoor. In tegendeel, heb niet te klagen.
Maar dat ter zijde. Ik wil gewoon een mooie collectie media hebben voor op mijn oude dag. Is ook fijn om een eigen soort Netflix te hebben met bijna even veel media. Geeft voldoening om al die covers te zien, dit netjes te organiseren, het mooiste artwork te zoeken, nieuwe manieren ontdekken om het er nóg mooier uit te laten zien... Hou mij hier graag mee bezig. Soms scroll ik gewoon wat door mijn bibliotheek om alles te bewonderen. Zal vast niet de enige zijn.

Zoals gezegd wou ik idd de schijven per 1 of 2 kopen.

[ Voor 28% gewijzigd door Cyberdemon op 25-06-2022 14:28 ]

• Cyberdemon
@CH4OS
Heb ik al gemerkt.
De case bv staat de helft goedkoper bij Amazon dan de meeste webshops.
Bedankt voor de link.

Heb die kast die je stuurde gezien, ziet er idd interessanter uit op toekomstig gebied. Mocht ik de max capiteit bereiken die de node 804 zou kunnen bieden hoef ik me geen zorgen te maken over een nieuwe case als ik deze kast die je stuurde zou kiezen. Bedankt.

[ Voor 57% gewijzigd door Cyberdemon op 25-06-2022 14:37 ]

• Cyberdemon
Zal mijn plan wel trekken.
Ineens account hier verwijderen want maak mezelf alleen maar onbewust belachelijk.
Heb hier mijn naam gemaakt, kan het niet ongedaan maken.. Jammer
Bedankt voor degene die hun hulp boden,
had gewoon graag geweten welke hardware ik met wat kan combiner en binnen een bepaalde budget zoals in het zelfde topic van 2020 maar heb het gevoel mij alleen maar belachelijk te maken.

[ Voor 39% gewijzigd door Cyberdemon op 25-06-2022 18:53 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Cyberdemon schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:58:
Zal mijn plan wel trekken.
Ineens account hier verwijderen want maak mezelf alleen maar onbewust belachelijk.
Heb hier mijn naam gemaakt, kan het niet ongedaan maken.. Jammer
Geen idee waarom je dit zou doen. Ik zie verder niets geks of iets, dus zou het wel jammer vinden als je het nu hierbij gaat laten. We zijn hier allemaal om te leren en/of om te helpen met goede bedoelingen. Met jouw vraag lijkt me niets mis in elk geval.

• ZatarraNL
Cyberdemon schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:51:
@ZatarraNL
Omdat deze kast 10 drive bays heeft waarvan 8x 3.5 inch. Zou de OS en andere software op een kleinere 2.5 inch schijf willen. Ik weet niet meer hoe ik op die kast kom maar als er een ander en betere kast is mag je die altijd noemen.

Heb nu een synology ds218+ en die laat mezelf en 1 share tegelijk direct play toe.
Wat de voorkeur heeft. Direct play zou makkelijk kunnen tot 100 shares.
Ik moet eerst eens opzoeken wat transcoding nu precies is en wanneer en waarom dit gebeurd. Want nu kijk ik en de shares gewoon via rechtstreeks afspelen en dat werkt zonder dat de CPU naar boven gaat. Plex pass wil ik ook wel in de toekomst.

Waarom een 10 gen i3 ipv 11, geen idee. Heeft de verkoper voorgesteld op basis van mijn vraag.

Ik gebruik zelf deze. Passen ook 8 stuks 3.5" schijven in met een atx moederbord en een sata pcie kaart (want anders te weinig sata aansluitingen). Mooie kast voor een homeserver. pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart

Zoals ook al in een eerdere post is beschreven is zfs een geschikt systeem voor de schijven. Zelf ben ik ook voor zfs gegaan met Proxmox. Proxmox is op basis van Linux debian. Maar zfs kan met elk Linux os. Het voordeel is dat Proxmox meerdere containers kan hosten. Ik heb één voor plex, één voor nextcloud, één voor torrent, etc...

Ik gebruik momenteel 4 8Gb schijven. Daar kunnen nog 4 bij, mocht ik dat willen.

• ZatarraNL
... Verkeerde knop...

[ Voor 95% gewijzigd door ZatarraNL op 25-06-2022 19:32 ]

• Cyberdemon
@ZatarraNL
Devine 7 lijkt mij op de lange termijn interessanter. 8 schijven van 20tb vol krijgen gaat heel lang duren maar mocht ik dit na verloop van tijd bereiken heb ik wel de plaats om uit te breiden bij bovenstaande kast.
Heb daarstraks ook eens vluchtig gekeken naar zts en truenas maar ben een beetje afgeschrikt omdat dit, als ik het goed lees, besturings/bestands systemen zijn. Maar zfs zou er ook zijn voor windows in een soort docker?
Ik werk nu op linux, maar zo puur op eigen houtje zonder hulp of opzoekwerk met de terminal werken of een probleem oplossen vind ik moeilijk.
Het lukt mij bv niet om een aanpassing te doen in fstab. Met of zonder tutorials.
Weet niet wat ik fout doe hier in.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Cyberdemon schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:14:
@ZatarraNL
Ik werk nu op linux, maar zo puur op eigen houtje zonder hulp of opzoekwerk met de terminal werken of een probleem oplossen vind ik moeilijk.
Het lukt mij bv niet om een aanpassing te doen in fstab. Met of zonder tutorials.
Weet niet wat ik fout doe hier in.
Er zijn wel mooie Linuxdistributies als TrueNas die je na de installatie een web-ui geven, dan hoef je niet steeds (vaak cryptische) bestanden te bewerken. En je kunt dingen als radarr en sonarr daar ook binnen inrichten. Misschien sluit dat wel perfect aan bij je wensen. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Cyphax op 25-06-2022 20:28 ]

• ZatarraNL
Cyphax schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:27:
[...]

Er zijn wel mooie Linuxdistributies als TrueNas die je na de installatie een web-ui geven, dan hoef je niet steeds (vaak cryptische) bestanden te bewerken. En je kunt dingen als radarr en sonarr daar ook binnen inrichten. Misschien sluit dat wel perfect aan bij je wensen. :)
Truenas of Openmediavault. Beide prima NAS-systemen met ZFS. Proxmox is meer een supervisor voor containers, waarvan Truenas of OMV één kunnen zijn. Maar Proxmox is zeker niet noodzakelijk. Ik vind het fijn om alle functies (die ook TS noemt) in verschillende containers te plaatsen, zodat deze weer eenvoudig gebackuped kunnen worden. En ook Proxmox heeft ZFS. Maar misschien beter om te starten met Truenas of OMV. Alle drie hebben ze een web-GUI waarmee je prima je ZFS kan instellen. Maar plex zal toch echt via de terminal moeten worden geinstalleerd.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ZatarraNL schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:34:
[...]

Truenas of Openmediavault. Beide prima NAS-systemen met ZFS. Proxmox is meer een supervisor voor containers, waarvan Truenas of OMV één kunnen zijn. Maar Proxmox is zeker niet noodzakelijk. Ik vind het fijn om alle functies (die ook TS noemt) in verschillende containers te plaatsen, zodat deze weer eenvoudig gebackuped kunnen worden. En ook Proxmox heeft ZFS. Maar misschien beter om te starten met Truenas of OMV. Alle drie hebben ze een web-GUI waarmee je prima je ZFS kan instellen. Maar plex zal toch echt via de terminal moeten worden geinstalleerd.
Ik had OMV eigenlijk in eerste instantie ook in m'n post staan, en ik heb het ook zelf naar tevredenheid draaien (in een proxmox vm :+) als fileserver, maar ik weet niet zo goed of je dan ook radarr bijvoorbeeld kan draaien erbinnen (ik doe dat tegenwoordig eigenlijk niet meer, en stream alles, en voor dat wat ik nog lokaal heb heb ik jellyfin).

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 25-06-2022 21:41 ]

• ZatarraNL
Cyphax schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:39:
[...]

Ik had OMV eigenlijk in eerste instantie ook in m'n post staan, en ik heb het ook zelf naar tevredenheid draaien (in een proxmox vm :+) als fileserver, maar ik weet niet zo goed of je dan ook radarr bijvoorbeeld kan draaien erbinnen.
Ik heb geen ervaring met radarr. Dus dat durf ik niet te zeggen, nee.

• Djarune
Cyberdemon schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:03:
[...]
De stroom is belangrijk in de zin dat de hardware toch wel een beetje zuinig is.
Dat het wat scheelt op de jaarlijkse afrekening neem ik er bij. Maar ook niet overdreven want dan is het inderdaad een dure hobby/bezigheid... Los van het feit dat ik rond kom. Heb wat op reddit gelezen, diverse beschrijvingen van builds, ook met 6+ schijven die geen hoge energie kosten hebben.
Ik wil gewoon een mooie collectie media hebben voor op mijn oude dag. Is ook fijn om een eigen soort Netflix te hebben met bijna even veel media. Geeft voldoening om al die covers te zien, dit netjes te organiseren, het mooiste artwork te zoeken, nieuwe manieren ontdekken om het er nóg mooier uit te laten zien... Hou mij hier graag mee bezig. Soms scroll ik gewoon wat door mijn bibliotheek om alles te bewonderen. Zal vast niet de enige zijn.
Nu begrijp ik het een stuk beter.
Een systeem met 6+ schijven kan op zich low power mits ze voor de meeste tijd “spin down” geschakeld zijn en dus niet idle. Dat scheelt heel veel stroomgebruik. Dit betekent ook dat je alle downloads lekker via een SSD moet laten verlopen die op vaste tijden de HDD’s vullen. Met een beetje tweaken is dan een systeem rond de 20W à 25W mogelijk. Ik zal eens kijken of ik wat kan samenstellen.

offtopic:
Ik ben trouwens momenteel een 150 stuks muziek albums aan het voorzien van artwork en de juiste titels en artiesten. Heerlijk rustgevend :p

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ach tja.. ik heb voor mijn upgrade build voor 2x 16TB Gekozen (kwam van 2x 6TB) en dat werd krap..
maar met de huidige groei zal ik over een jaar of 3 a 4 weer out of storage lopen

en mogelijk dat SSDs van grote formaten dan wat gangbaarder zijn geworden.. of er dan schijven dan ik noem wat 40TB per stuk zijn :)

404 Signature not found

• Cyberdemon
Ik heb genoteerd :
Devine 7 XL met drive cages.
True nas of open media vault als OS.
Zfs (om schijf tolerantie te hebben zoals bij raid)
Ik kan wel met de terminal werken maar enkel als er uitleg over te vinden is. Alleen fstab lukt niet. Ik doe iets fout maar weet niet wat.
Maar echt Linux volledig kennen zoals doorgewinterde linux fanaten is niet aan mij besteed.
Maar alles zal wel lukken door middel van videos en de zoekmachine.
Ik ga het topic ook nog eens door om belangrijke punten te noteren en hierover te lezen.
@Djarune
Dat is goed. Waar moet ik naar kijken om te doen wat je beschrijft (SSD gebruiken om downloads te voltooien en automatisch overplaatsen naar hdd, hdd in spin down te zetten) dat laatste kan ik misschien zelf wel vinden met de term 'spin down hdd'.

Alvast bedankt

En mijn excuses voor mijn flauwe reactie van daarstraks. Had even een momentje

[ Voor 7% gewijzigd door Cyberdemon op 25-06-2022 22:44 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Cyphax schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:39:
[...]

Ik had OMV eigenlijk in eerste instantie ook in m'n post staan, en ik heb het ook zelf naar tevredenheid draaien (in een proxmox vm :+) als fileserver, maar ik weet niet zo goed of je dan ook radarr bijvoorbeeld kan draaien erbinnen (ik doe dat tegenwoordig eigenlijk niet meer, en stream alles, en voor dat wat ik nog lokaal heb heb ik jellyfin).
Als je Docker kan draaien, pak je gewoon een container. ;) Heeft het host OS ook minder vervuiling en dus minder onderhoud nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 25-06-2022 22:45 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:57
Klinkt raar, maar pak een laag wattage voeding, veel voedingen hebben namelijk een laag rendement in de eerste 30% van hun vermogen. Gezien je systeem waarschijnlijk 90% van tijd onder 50 watt zit, zou een 400 watt voeding al ruim voldoende en perfect zijn.

pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W bijvoorbeeld
Of, als je toch meteen veel data aansluitingen wilt:
pricewatch: Seasonic Focus GX-550

[ Voor 38% gewijzigd door 99ruud99 op 25-06-2022 23:17 ]

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:19
Een interessante behuizing is wellicht ook: https://tweakers.net/pric...erstone-sst-cs380-v2.html
https://www.silverstonete...ct/info/server-nas/CS380/
Voor de twee 5,25" externe bays zijn ook wisselframes leverbaar voor 2 of 3 extra 3,5"HDD's.
Er zijn ook moederborden met 8x sata, waardoor je niet zo snel een controller-kaart nodig hebt.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
CH4OS schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:45:
[...]
Als je Docker kan draaien, pak je gewoon een container. ;) Heeft het host OS ook minder vervuiling en dus minder onderhoud nodig.
Dat zou ik waarschijnlijk ook doen als ik 'm nu opnieuw zou opzetten, maar ik had die fileserver al draaien voordat ik zelf aan docker begon. :P Ik overweeg 'm wel te migreren, de data zelf komt van een volume group van de host, die is met qemu erg makkelijk door te passen, dus dat stelt niet zo veel voor.
Ik weet niet of het ook een aanrader is voor TS in dit geval. Er komt dan wel wat bij kijken (docker). Maar je krijgt er wel veel voor terug.

• Cyberdemon
@Woezik
Kan je uitleggen waarom?
De Devine 7 XL heeft plaats voor 18 schijven. Wat toekomst gericht interessanter is.
Degene die je stuurde heeft 'maar' plaats voor 8 of 11 schijven.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-11 14:52
Om eerlijk te zijn heb ik vraagtekens of je wensen wel bij het doel passen. 8*16TB is veel. Dat is met 2 parity schijven nog 96TB netto opslag. Stel dat je films gaat downloaden in 4K met fancy audio sporen ben je per film tussen de 30 en 60GB kwijt. Dat zijn veel films...

Zeker als je zaken gaat automatiseren met auto-cleanup na het kijken is zoveel storage niet nodig. Er zijn voorbeelden op Tweakers te vinden met een veelvoud aan opslag maar die hebben een ander doel.

MIjn advies zou zijn koop een kast waar 1x SSD (2.5inch of M.2.) in past en ruimte heeft voor 4x 3.5Inch. Om linux kom je eigenlijk niet heen en Teamviewer is ook onzin. Als je zorgt voor een goede inrichting kan je bijvoorbeeld met apps zoals Lunasea alles binnen Sonarr, Raddarr en SabNZB bedienen en zelfs zoeken in je indexers.

Maar als ik echt heel eerlijk zal zijn klink je als de ideale klant voor Synology, als je power of ruimte te kort komt kan je kijken voor een krachtigere versie van die je nu hebt. Bijvoorbeeld deze: pricewatch: Synology DS920+ (zonder harde schijven)

Je kan het beheren met een duidelijke GUI, remote toegang makkelijk in te regelen, geen complexe config etc.

Ojaa, vergeet geen DVD/Blu-ray speler waar je via USB al je gekochte media mee kan rippen. Dure storage met alleen maar legale linux distro's is ook zo wat.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Laat ik nog iets potentieel vervelends introduceren. De rebuild time wanneer er een disk stuk gaat. Ik denk niet dat je hier vrolijk van wordt met software RAID / Storage Spaces, al helemaal niet met zo'n gigantisch volume.
ZFS gaat hier in ieder geval veel slimmer/sneller mee om. ReFS zou ik afraden in jouw use case, tenzij je er vhdx's / Hyper-V machines op gaat zetten.

• Woezik
Cyberdemon schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:58:
@Woezik
Kan je uitleggen waarom?
De Devine 7 XL heeft plaats voor 18 schijven. Wat toekomst gericht interessanter is.
Degene die je stuurde heeft 'maar' plaats voor 8 of 11 schijven.
De Fractal behuizing is op zich al duurder, maar voor meer dan 6x 3,5" HDD's moeten dure en slecht leverbare HDD Drive cages worden bijgekocht. Het is uiteraard ook een gigantische kast: 604 x 240 x 566 mm

De Silverstone is echte NAS/Server kast en ondersteunt standaard 8x hot-swappeble 3,5" HDD's. Op de achterkant van de HDD-kooi zitten ook twee molex aansluitingen, zodat je niet voor elke HDD een eigen voedingsaansluiting nodig hebt. Je hebt daardoor iets meer keus uit voedingen.

• Cyberdemon
Bij maxict zijn die kooien goed verkrijgbaar hoor. Prijs valt per stuk wel mee maar inderdaad voor 18 schijven zou ik er hiervan 6 nodig hebben om tot 18 schijven te kunnen komen. Wat bijna 100€ maakt. Tenzij er standaard in de case ook plaats is zonder zo'n kooi nodig te hebben?
Zou echt graag meer dan voldoende plaats willen hebben. Met 18 schijf bays hoef ik mij letterlijk nooit meer zorgen te maken over plaats tekort. Aan de andere kant zijn er tegen de tijd dat 8 schijven vol zijn waarschijnlijk schijven van 40tb. Is een lastige keuze.
Hot swap is interessant maar dan moet je liggen wisselen van schijven wil je aan een bepaalde item geraken. Niet?

[ Voor 9% gewijzigd door Cyberdemon op 26-06-2022 11:56 ]

• Woezik
Als geen enkele webshop kan leveren, dan kan MaxICT ook niet leveren. Lees maar eens een paar reviews hoe vaak bestellingen worden gecancelled.
Hot-swap is voor consumenten gebruik niet zo heel interessant, want bij het verwisselen van schijven zou ik altijd de server uitschakelen. De backplate met molex bespaart veel kabels en is wel handig. Bedenk dat er slechts 3 voedingen in de pricewatch staan met minimaal 18 sata-aansluitingen. Omdat meerdere Sata-aansluitingen op dezelfde kabel zitten, moet je zo ook nog allemaal kunnen gebruiken.

• edje-bel
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:48
Waarom neem je niet een kleine kast voor je pc en plaatst de harde schijven in een aparte kast zoals deze oplossing https://tweakers.net/pric.../qnap-tl-d800s-grijs.html. of als alternatief pricewatch: QNAP TL-D800C Zwart

voor mijn massa opslag heb ik raid 6 gehad en later zfs, met beide opslagsystemen problemen gehad,

Inmiddels alweer jaren jbod onder windows werkt altijd.

• Cyberdemon
Ik weet het niet meer hoor mensen 🙈
Eerst windows afgeraden, gekomen met zfs en true nas, nu is zfs blijkbaar ook niet zo betrouwbaar... Open media vault ziet mij er in ieder geval wel interessant uit. Leuke ui, fijn dat er bij de meeste opties een beschrijving staat waarvoor het dient.
Pagina: 1