Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoider
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-03-2024
Ik ben t/m 31 juli in dienst bij mijn huidige werkgever. Vanaf 20 juli neem ik mijn vakantiedagen op. Daarna ga ik starten bij een andere werkgever. Ik zou graag een weekje langer vakantie willen hebben, dus daarom ben ik benieuwd wat 'voordeliger' voor mij zou zijn: pas 8 augustus in dienst gaan bij een nieuwe verkgever, of 1 augustus beginnen en 5 vakantiedagen opnemen?

Het voordeel van optie 1 is dat ik geen vakantiedagen ga missen als ik later in het jaar vakantie wil. Maar het voordeel van optie 2 is dat ik gewoon 'betaald' krijg voor die 5 vakantiedagen.

Optie 2 lijkt mij het best, omdat ik dan geen salaris mis die maand. Of is hier iets dat ik over het hoofd zie? |:(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-05 21:55
Je ziet niets over het hoofd. Behalve dat als je ergens tussen 1-8 en 8-8 arbeidsongeschikt raakt oid, je een probleem hebt want je valt bij geen de werkgevers onder de verzekering.

De rest van de afweging is aan jou. Ik zou nu geen gekke dingen gaan uithalen voor iets dat later in het jaar misschien voor gaat komen, maar misschien ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Optie 2 is best, maar vraag wel of werkgever ermee akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:01
Ik meen dat tot een mnd na uit dienst je wat betreft ziekte nog onder de oude wekgeve valt. Iemand anders een idee of dit klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Pannencouque schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:15:
Je ziet niets over het hoofd. Behalve dat als je ergens tussen 1-8 en 8-8 arbeidsongeschikt raakt oid, je een probleem hebt want je valt bij geen de werkgevers onder de verzekering.

De rest van de afweging is aan jou. Ik zou nu geen gekke dingen gaan uithalen voor iets dat later in het jaar misschien voor gaat komen, maar misschien ook niet.
Nawerking is wel een ding wat tot 4 weken na ontslag nog doorloopt bij je de oude werkgever.
Jealgu schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:17:
Ik meen dat tot een mnd na uit dienst je wat betreft ziekte nog onder de oude wekgeve valt. Iemand anders een idee of dit klopt?
Correct: https://www.uwv.nl/werkge...20hij%20uit%20dienst%20is.

[ Voor 31% gewijzigd door True op 24-06-2022 16:18 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Je benoemd zelf al de voor- en nadelen van beide opties. Wanneer 01-08 in dienst treedt heb je 8,33 dagen (uitgaande van 20 wettelijke verlofdagen) tegoed de rest van het jaar. Mogelijk dat je met Kerst en Oud & Nieuw ook nog vrij wilt / moet nemen. Dan zijn die paar dagen extra wellicht wel weer handig (maar anders betaal je dan de min uren die je opbouwt).

Tuurlijk zullen er straks wat azijnpissers langs komen die gaan roepen dat je iets aan pensioenopbouw, etc. gaat missen, maar die paar dagen zijn imho irrelevant.

Vraag is dus meer:
1) Heb je die 5 dagen salaris nodig om de maand door te komen?
2) Wil je later dit jaar nog op vakantie en verwacht je dagen tekort te komen dit jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Op zich is het natuurlijk best wel gek om ergens te "beginnen" en dan direct vakantiedagen op te pakken. Beter zou dan zijn om dan gewoon het contract een paar dagen later te beginnen. Als je het financieel trekken kunt om een week geen inkomsten te hebben. Ook behoud je dan die 5 dagen die je dan later kan inzetten.
En een tip voor de volgende keer: bedenk zoiets eerder, dan kan je jouw contract er beter op afstemmen.

EDIT:
Als je pech hebt, kan het een reden zijn waarom men aan het einde van de proeftermijn afscheid neemt van jou. Ook bedenk ik mij dat je in de praktijk meestal wel eerst wat uren moet opbouwen. Uiteindelijk zul je gewoon de (nieuwe) werkgever moeten vragen, als ze akkoord zijn heb je een flexibele werkgever in elk geval.

[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 24-06-2022 16:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
CH4OS schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:25:
Op zich is het natuurlijk best wel gek om ergens te "beginnen" en dan direct vakantiedagen op te pakken. Beter zou dan zijn om dan gewoon het contract een paar dagen later te beginnen. Als je het financieel trekken kunt om een week geen inkomsten te hebben. Ook behoud je dan die 5 dagen die je dan later kan inzetten.
En een tip voor de volgende keer: bedenk zoiets eerder, dan kan je jouw contract er beter op afstemmen.
Precies dit. Ik zou er als werkgever in ieder geval niet zo blij van worden, zeker als dit niet besproken is tijdens sollicitatiegesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Spoider schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:13:
Of is hier iets dat ik over het hoofd zie? |:(
Over het algemeen heeft een arbeidsovereenkomst 2 partijen, dus wat vindt je toekomstige werkgever ervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spoider
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-03-2024
De werkgever vindt het helemaal geen probleem. Ik had zelf voorgesteld om het contract 8 augustus in te laten gaan en toen stelde hij voor dat ik in plaats daarvan de vakantie opneem, daar maak ik me dus geen zorgen over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:28
Of is hier iets dat ik over het hoofd zie? |:(
Veel belangrijker dan arbeidsongeschiktheid is een eventueel nabestaandenpensioen op verzekeringsbasis. Hoe zwaar je hier aan tilt hangt natuurlijk af van omstandigheden, als alleenstaande geen probleem maar als er een gezin van je afhankelijk is een ander verhaal. Dit is voor mij de reden dat ik contracten altijd naadloos aan zou laten sluiten.

Kleine kans grote consequenties. Mocht ik overlijden tijdens dienstverband krijgt mijn partner de rest van haar leven betaald uit mijn partnerpensioen (en de kinderen ook nog tot 18 jaar). Als ik uit dienst ben en ik overlijd krijgt ze helemaal niets. Als ik er niet aan zou ontkomen een gat tussen arbeidsovereenkomsten te hebben zou ik denk ik kijken naar een kortlopende levensverzekering.

Ik heb deze situatie in het verleden ook bij de hand gehad en het contract bij oude werkgever gewoon een maand langer laten lopen. Mocht je daarvoor niet genoeg vakantiedagen hebben is onbetaald verlof wellicht bespreekbaar.

Voor de rest maakt het natuurlijk absoluut 0,0 verschil, als je later begint heb je effectief 5 vakantiedagen gekocht.

[ Voor 48% gewijzigd door assje op 29-06-2022 09:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:37
Ik ben t/m 31 juli in dienst bij mijn huidige werkgever. Vanaf 20 juli neem ik mijn vakantiedagen op. Daarna ga ik starten bij een andere werkgever. Ik zou graag een weekje langer vakantie willen hebben, dus daarom ben ik benieuwd wat 'voordeliger' voor mij zou zijn: pas 8 augustus in dienst gaan bij een nieuwe verkgever, of 1 augustus beginnen en 5 vakantiedagen opnemen?

Het voordeel van optie 1 is dat ik geen vakantiedagen ga missen als ik later in het jaar vakantie wil. Maar het voordeel van optie 2 is dat ik gewoon 'betaald' krijg voor die 5 vakantiedagen.

Optie 2 lijkt mij het best, omdat ik dan geen salaris mis die maand. Of is hier iets dat ik over het hoofd zie? |:(
Optie 2 is het meest simpel, vooral als je zegt dat de baas er geen problemen mee heeft.

Kom je later in het jaar tekort dan kan je altijd nog praten over onbetaald verlof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
BastaRhymez schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:25:
Tuurlijk zullen er straks wat azijnpissers langs komen die gaan roepen dat je iets aan pensioenopbouw, etc. gaat missen, maar die paar dagen zijn imho irrelevant.
Die paar dagen opbouw zijn niet heel relevant. Maar wat wel behoorlijk relevant is, is (wat assje ook benoemt) dat de dekking van het nabestaandenpensioen in die tussentijd flink lager is.

Als je in dienst bent en komt te overlijden, dan is het nabestaandenpensioen gebaseerd op het pensioen wat je tot je AOW had kunnen opbouwen. Als je tussen twee banen zit (en geen recht op WW hebt) en je overlijdt, dan ontvangt je partner alleen het nabestaandenpensioen dat in het verleden opgebouwd is. Dat verschil kan tienduizenden euro's per jaar zijn.

Uiteraard is de kans klein, maar áls de situatie zich zou voordoen, dan zou het wel heel zuur zijn als je nabestaanden net tussen wal en schip belanden. Ik zou daarom een sterke voorkeur hebben voor het opnemen van vakantiedagen. Waarbij je wellicht ook nog extra dagen zou kunnen 'kopen' om later in het jaar nog dagen over te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
assje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:49:
[...]

Voor de rest maakt het natuurlijk absoluut 0,0 verschil, als je later begint heb je effectief 5 vakantiedagen gekocht.
Dit.

De rest is vooral veel theorie over verzekeringen. Relevant uiteraard, maar ik denk niet dat de vraagsteller die kant op wilde...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
JanHenk schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:26:
[...]
ik denk niet dat de vraagsteller die kant op wilde...
De vraag was letterlijk of TS misschien dingen over het hoofd ziet. De benoemde zaken zijn nu typisch zaken die veel mensen over het hoofd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:32:
[...]

De vraag was letterlijk of TS misschien dingen over het hoofd ziet. De benoemde zaken zijn nu typisch zaken die veel mensen over het hoofd zien.
De opmerking "zie ik zaken over het hoofd" moet wel gelezen worden in de context van de vraag. De vraag was, welke optie voordeliger was.

Bij optie 2 werk je uiteindelijk een paar dagen extra in het jaar, dus is je loon wat hoger. Dan is het antwoord op de vraag, "meer werken is voordeliger".

Hij ziet dus over het hoofd (in relatie tot de vraagstelling 'wat voordeliger is') dat optie 2 extra werkdagen met zich meebrengt.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Pagina: 1