Snelheid hangt op 10Mbit/s

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
Ik wilde een topic starten en toen kwam ik dit topic tegen. Ik heb eigenlijk nagenoeg hetzelfde issue als de TS.

Situatie is: nieuwbouwwoning, UTP kabel is doorgetrokken van de meterkast naar de zolder waar mijn PC staat. De bouwer heeft dit uitgevoerd. Op zolder zit een nette UTP aansluiting in een wandcontactdoos, daarop sluit ik mijn PC met een UTP kabel aan. Beneden in de meterkast zit de UTP kabel die in de loze leiding zit in mijn Modem (Ziggo Technicolor TC7210). Omdat ik vanuit een situatie met Powerline over jaren 60 elektriciteitskabels kom ben ik al gauw tevreden qua snelheid, de eerste dag (net 4 weken geleden) dat we hier kwamen wonen ff snel een speedtest gedaan en ik kwam net onder de 100 Mbps uit. Veeeeeel beter dan ik eerst had, dus verder geen aandacht meer aan geschonken.

Echter, gisteren moest ik een vrij grote update van een game binnenhalen en viel het me op dat de downloadsnelheid ineens weer rond de 1 MB/sec zat, zoals ik dus had in het vorige huis door de trage Powerline aansluiting. Toen ben ik eens gaan kijken of de netwerkadapter wel goed stond, bleek die ineens op een snelheid van 10 Mbps te staan. Heel weird. Na wat googelen wat dingen getest:

-andere UTP kabel er in gestopt. Er zat een CAT6 kabel in de PC naar de wandcontactdoos (UTP kabel in loze leiding is ook CAT6 btw), die vervangen door een CAT5e. Plop, snelheid van de netwerkadapter schoot naar 100 Mbps. Vaag dat het met een 'ouder' type kabel sneller gaat dacht ik. Dus weer heen en weer geswitched tussen die CAT6 en CAT5e en verschillende instellingen qua snelheid&duplex geprobeerd. Ik kreeg het gewoon NIET meer op die 100 Mbps, bleef op 10 staan.

-toen gaan kijken naar het stuurprogramma van de netwerkadapter. Deze bleek flink verouderd. Nieuwste versie gedownload en geïnstalleerd en HOP, snelheid sprong gelijk weer naar 100 Mbps. Weer testen met de CAT6 kabel, die gewoon prima werkte de eerste dag dat ik hier woonde. En plop, snelheid weer terug naar 10. Grrrrrrrrrr.

-gisterenavond gloednieuwe CAT6 kabel besteld, dat is dus al de 3e verschillende kabel. Die kwam net binnen, ik plug dat ding er in: snelheid is ineens weer 100 Mbps! Zou het dan toch aan die andere 2 verouderde UTP kabels liggen? Ik plug de kabel er weer uit, werk hem netjes weg achter mijn bureau, plug hem weer in mijn wandcontactdoos: WEER 10 Mbps. Wel godverdegloeiende...

-Weer gekeken naar stuurprogramma. Heel toevallig is er net vandaag een nieuwe versie weer op gekomen: 10.59.425.2022 (Versie die ik gisteren installeerde was 10.56), En ja hoor, snelheid is nu weer 100 Mbps.

Maar wat is dit voor willekeur joh, mis ik iets? Kan wellicht toch de UTP kabel in de loze leiding brak zijn? Is mijn netwerkkaart gaar? Het is overigens een Realtek RTL8111H, geïntegreerd in mijn moederbord pricewatch: MSI B450 Gaming Plus Max Als adapter naam krijgt hij in windows overigens de naam realtek pcie gbe family controller mee.

En ik zou mijns inziens gewoon de maximale 1Gbps snelheid moeten halen met deze netwerkadapter, maar dat haal ik al helemaal niet.

Ik kan nog proberen om zo'n tester te kopen om te checken of die UTP kabel in de loze leiding de boosdoener is. En anders wellicht een standalone netwerkadapter in mijn PC steken.

Hebben jullie nog andere ideeën? Sorry voor de lange lap tekst, maar ik vond het belangrijk om de volgordelijkheid van de stappen die ik heb gedaan goed uit te schrijven :P

Beste antwoord (via Mr_Size op 21-07-2022 10:33)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Terugval naar 100Mbps is altijd het gevolg van een ader die niet goed connected is.
1GBps gebruikt alle 4 aderparen en als een adertje geen goede connectie maakt valt hij automatische terug naar 100MBps.

Afstand, speelt geen rol zolang het onder 100m blijft.
Cat5e of cat6 maakt voor 1GBps ook helemaal niets uit.
Een knik(of meer) in de kabel veroorzaakt ook nooit een teruggeval naar 100MBps.

Kortom die monteur is een prutser, een beetje monteur heeft een kabeltester bij zich.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 08-07-2022 20:05 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59

lier

MikroTik nerd

Afgezien van dat je andermans topic kaapt, klopt het (althans, zo lees ik het) dat de loze leiding kabel direct in het modem gaat? Oftewel, zit daar een RJ45 stekker op?

Voor zekerheid ten aanzien van je computer...sluit deze (even) direct aan op het modem.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Size
Hmm, ik was eigenlijk in de veronderstelling dat het juist niet wenselijk is een nieuw topic te starten als er al een bestaand topic is met nagenoeg zelfde vraagstelling... die bovendien ook nog slechts 4 dagen oud is..
Bovendien is zijn probleem ook nog opgelost zo lijkt het, dus in mijn optiek is er van kapen geen sprake.

Maar goed, dat terzijde :)

Klopt, de loze leiding kabel hing los in de meterkast en heb ik direct op het modem aangesloten. Idd met RJ45 stekker.

"Even" de PC direct aansluiten op het modem is er natuurlijk niet zo 123 bij. Alles is netjes geïnstalleerd en weggewerkt op zolder. De PC zelf loskopppelen is natuurlijk niet zoveel werk, maar ook nog de randapparatuur meenemen is al wat meer geklooi. Ik ga kijken of ik het wellicht haal met die CAT5e helemaal naar zolder, volgens mij is die vrij lang..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Doe in plaats van een RJ45 stekker, een netwerk WCD of een keystone, dan heb je de meest optimale afwerking. Dit ervan uit gaande dat het een kabel met een vaste kern is!?

Ja, er zijn mensen waarbij RJ45 stekkers (jaren) goed werken op een kabel met vaste kern. Maar er zijn er meer (zie het aantal topics die over dit onderwerp te vinden zijn) waarbij het niet goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

_JGC_ schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:31:
... is ook stranded dus geschikt om te knijpen...
OTOH, als @Brunniepoo een stranded kabel door de muur getrokken heeft, wordt de kans groter dat hij daarbij één van de aders beschadigd heeft. En als de NIC niet alle 8 aders tot z'n beschikking heeft, valt-ie terug naar 4, oftewel 100 Mb/s

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Zojuist net aan mijn lange CAT5e kabel vanuit modem helemaal naar boven in de PC kunnen pluggen :P
Geeft 1 Gbps snelheid. Probleem zit hem dus niet in de netwerkkabel of de netwerkkaart/adapter. Mogelijk dan de wandcontactdoos of de loze leiding kabel de boosdoener?
Overigens plug ik mijn nieuwe CAT6 er weer in vanuit mijn wandcontactdoos en ik zit weer met 10 Mbps opgescheept, bizar dit.
lier schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:52:
Doe in plaats van een RJ45 stekker, een netwerk WCD of een keystone, dan heb je de meest optimale afwerking. Dit ervan uit gaande dat het een kabel met een vaste kern is!?
Ik heb het idee dat er nu ook een keystone zit hoor in de WCD. Wat bedoel je precies met kabel met vaste kern?

[ Voor 8% gewijzigd door Mr_Size op 23-06-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Mr_Size schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:04:
Ik heb het idee dat er nu ook een keystone zit hoor in de WCD.
Kabel heeft twee kanten...toch!?
Wat bedoel je precies met kabel met vaste kern?
https://www.netwerkproduc...ugge-kern-en-soepele-kern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
lier schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:07:
Kabel heeft twee kanten...toch!?
Oh je bedoelt dan het uiteinde die in de meterkast zit :9

Dat kan ik dan proberen ja, maar dan moet ik dat even kopen ergens.
Volgens mij is de UTP kabel die de bouwer door de loze leiding heeft getrokken een patched kabel, dat is dan niet zo fijn. Mogelijk is die dus gewoon half kapot gegaan.

Dit is de WCD op zolder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWTQ_r_SWeFD2XvXXx4v8BaYGoM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrnhCa8iopCwaxNMvwh4sTvs.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 11:45

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb je topic even afgesplitst vanaf Waarom haal ik mijn maximale snelheid niet? een los topic maken heeft eigenlijk bijna altijd de voorkeur boven er eentje herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:05
Als eerste moet je de kabel eens doortesten met een netwerkkabel tester.

Deze kun je voor een klein bedrag ergens halen. Daarmee kun je in elk geval controleren of de kabel goed is aangesloten. Draadjes wisselen geeft ook nog wel eens ongewenste effecten.

Daarna kun je pas verder kijken.

Een stekker direct op de kabel aansluiten kan prima, maar neem als je een vaste kern hebt ook een stekker welke voor een vaste kern bedoeld is. Heb je een soepele kern dan neem je dus een stekker voor een soepele kern. Let er ook op als het werkelijk een soepele kern is dat de aansluiting op zolder mogelijk niet goed contact maakt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Vanmorgen had ik helemaal geen internet meer.. :(
Heb de hele wand contact doos er uit gehaald, lijkt er op alsof de keystone niet helemaal goed zit. Althans, de koperen connectortjes zeg maar die daar in zitten. Lijkt alsof er eentje beetje scheef zit, waardoor mogelijk de UTP kabel niet goed connect ermee. Na 100x keer proberen die UTP kabel opnieuw aan te sluiten had ik ineens zowaar weer internet, uiteraard wel weer op de trage 10 Mbps |:( Kon ik in ieder geval weer aan het werk.
Bedankt voor de hulp tot zover, ik heb in ieder geval een paar dingen kunnen uitsluiten. Ik heb het nu bij de bouwer neergelegd, het valt nog binnen de termijn waarbinnen ze dit moeten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Even een update: vandaag is, eindelijk na heel vaak bellen/zeuren bij de onderaannemer van de onderaannemer 8)7 , een monteur/elektricien langs geweest.
De draadjes in de keystone zaten idd niet helemaal lekker, dus dat kan verklaren waarom mijn verbinding switchte tussen geen internet, 10 Mbps en 100 Mbps. Hij heeft de draadjes netjes afgestript en in een nieuwe keystone gedaan. Voor de zekerheid heeft hij ook nog even de RJ45 stekker beneden in de meterkast bekeken en opnieuw gemonteerd. De snelheid is nu in ieder geval stabiel op 100 Mbps.

Maar dat is nog niet de gewenste en maximale 1 Gbps natuurlijk. Volgens hem ga ik dat ook nooit halen, omdat de afstand tussen modem en PC te groot is. Hij legde uit hoe de loze leiding loopt in de woning. Ik dacht die gaat gewoon loodrecht naar beneden in een rechte lijn, maar dat is dus niet zo. De leiding maakt verschillende bochten, minstens 4 volgens hem en hij noemde het ook een 'flexleiding'. Hij schatte in dat de UTP kabel minstens 30m lang zal zijn en dat verlies je dan aan snelheid, ook nog omdat je dus nog een UTP kabel moet aansluiten vanaf de WCD naar de PC toe. Bovendien heb ik ook nog een vrij oud modem, denk wel 7+ jaar oud, dus dat kan ook nog een factor zijn

Verhaal lijkt me aannemelijk, wel balen natuurlijk. Klein lichtpuntje kan zijn dat ik in september sowieso overstap op glasvezel van KPN, zit nu nog bij Ziggo. En dat Ziggo modem zit dus niet op de glasvezel aansluiting in de meterkast. Volgens Ziggo bieden zij "97%" glasvezel aan. Dat zal dan zoiets betekenen als: we gebruiken de KPN kabel tot aan je woning en in je meterkast hebben we lekker een eigen aansluiting en ben je dus van het glasvezel netwerk af |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-09 18:25
30 meter is niks, moet met gemak 1 gb halen op cat 5e/6/6a. 5e kan zelfs tot 100 meter 1 gb halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
tja leek mij ook, maar je hebt dus wel te maken met een tussen station he, zijnde de WCD op zolder. Ik had dus getest, zie eerder comment dit topic, met mijn oude 10m Cat 5e kabel rechtstreeks op mijn modem en daarmee haalde ik wel 1 Gbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:24
Cat5e en meer dan 30meter is voer voor discussie. Cat6 en Cat6a moeten hier geen issues opleveren voor 1 Gbit (6a kan tot ~25meter zelfs 10 Gbit leveren, maar dan moet de hele keten netjes meewerken).

@Mr_Size Ik ben recentelijk over op KPN glasvezel en daarbij zij een compleet nieuwe generatie modemhardware (die het gez**** met de Experiaboxen moet doen vergeten). Het kan zijn dat je modem de laatste schakel is welke het tegenhoud om de schakeling te maken naar 1 Gbit.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Beide kabels zijn nu Cat6, dus dat zou idd het probleem niet moeten zijn. Dan zal idd het modem wel de bottleneck vormen, hoewel direct aangesloten met een oudere kabel dus wel die 1 Gbps oplevert. Maar mogelijk trekt hij die langere afstand door de flexkabel dan niet.. Nou ja, 100 Mpbs is voor nagenoeg alles wat ik doe in principe snel zat, hopelijk blijft het ook stabiel de komende 2 maanden. Ik zal dat in de gaten houden. Begin sept stap ik over op KPN, daarbij heb ik het snelste abonnement genomen. Dus dan wil ik wel echt die 1 Gbps halen, anders kan ik net zo goed downsizen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:33
offtopic:
Je noemt de buis van meterkast naar zolder steevast een "loze leiding". Maar een buis is niet loos als er een kabel doorheen gaat ;). Correcter is de term pvc-buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 23:42
Hier kan ik heel kort over zijn: die elektricien kletst uit zijn nek en probeert je met een kluitje t riet in te sturen

Kabel, twist of kleurvolgorde zijn fout en de elektricien weet dat best (maar geen zin om te fixen?)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Haha goed punt, is idd ipv een loze leiding gekomen deze constructie B)
laurens0619 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:46:
Hier kan ik heel kort over zijn: die elektricien kletst uit zijn nek en probeert je met een kluitje t riet in te sturen

Kabel, twist of kleurvolgorde zijn fout en de elektricien weet dat best (maar geen zin om te fixen?)
Kleurvolgorde is het iig niet, die heeft hij gecheckt en opnieuw gedaan. Dus dat zit wel goed. Mogelijk dat de kabel ergens een flinke knik of bocht maakt ja. Maar ja zo'n kabel krijg je er niet weer ff heel makkelijk in of uit. Misschien heeft hij daar geen zin in, zou kunnen. Maar jij zegt dus eigenlijk: terug roepen die gast en hele nieuwe kabel opnieuw doortrekken?

[ Voor 85% gewijzigd door Mr_Size op 08-07-2022 19:52 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Terugval naar 100Mbps is altijd het gevolg van een ader die niet goed connected is.
1GBps gebruikt alle 4 aderparen en als een adertje geen goede connectie maakt valt hij automatische terug naar 100MBps.

Afstand, speelt geen rol zolang het onder 100m blijft.
Cat5e of cat6 maakt voor 1GBps ook helemaal niets uit.
Een knik(of meer) in de kabel veroorzaakt ook nooit een teruggeval naar 100MBps.

Kortom die monteur is een prutser, een beetje monteur heeft een kabeltester bij zich.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 08-07-2022 20:05 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 23:42
Mr_Size schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:46:
Haha goed punt, is idd ipv een loze leiding gekomen deze constructie B)

[...]

Kleurvolgorde is het iig niet, die heeft hij gecheckt en opnieuw gedaan. Dus dat zit wel goed. Mogelijk dat de kabel ergens een flinke knik of bocht maakt ja. Maar ja zo'n kabel krijg je er niet weer ff heel makkelijk in of uit. Misschien heeft hij daar geen zin in, zou kunnen. Maar jij zegt dus eigenlijk: terug roepen die gast en hele nieuwe kabel opnieuw doortrekken?
Ik zou mij niet bemoeien met hoe die het moet oplossen maar dat die het moet oplossen :)
Dus terugroepen ja

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:33
Over zo'n korte afstand moet je gewoon 1Gbit halen. Weet niet hoever je de kabel op zolder uit de muur kan halen, maar er staat als het goed is elke meter een "meterstand" op de kabel.
Bekijk het zelfde in de meterkast en het verschil is de kabellengte.

Mogelijk heb je hier te maken met een goedkope UTP kabel welke gedeeltelijk uit aluminium aders bestaat ipv koper.
Kijk eens op je een merk kan aflezen op de kabel en zoek daar eens op google naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Nogmaals, het is gewoon het afmonteren en echt niet de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 21:05
Even voor de duidelijkheid, een goede cat6 kabel kan tot 10gbit/s over een afstand van 55 meter. Dus de elektriciën lult zich inderdaad makkelijk eruit.

Het kan zijn dat je net een elektriciën treft die weinig kennis van netwerkkabels en de montage ervan heeft. Maar het kan ook zijn dat de kabel van een slechte kwaliteit is en officieel niet aan de cat6 standaard voldoet.

Volgens mij kost een pvc buis vullen vanuit de bouw ongeveer 150-250 euro. Je mag dan wel er vanuit gaan dat het goed wordt gedaan.

Je zou eventueel nog een medetweaker met kennis van netwerkaansluitingen kunnen vragen om langs te komen. Ik heb in huis overal zelf de loze leidingen gevuld en heb nog nergens minder dan 1gbit/s gezien (hoger ook niet omdat de apparatuur dat niet aan kan). Het enige wat op 100mbit/s staat dat zijn de aparte kastjes zoals de zonnepanelen, maar hier zit de beperking in het kastje).

Mocht je in de buurt van Nijmegen wonen dan wil ik eventueel ook nog wel even alles testen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Ok, thanks voor de adviezen. Ik ga meneer terug halen ;)
Ga nu eerst op vakantie, dus dat moet dan even wachten. Dank voor het aanbod @DutchKel maar ik woon helaas niet echt in de buurt van jou.

N.B.: de optie vanuit de bouw om de loze leiding te vullen met een flex pvc buis inlusief UTP aansluitpunt kostte uit mijn hoofd 275 euro. Idd voor dat geld mag, nee moet, je verwachten dat het dan ook werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 22:53
Mr_Size schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:29:
N.B.: de optie vanuit de bouw om de loze leiding te vullen met een flex pvc buis inlusief UTP aansluitpunt kostte uit mijn hoofd 275 euro. Idd voor dat geld mag, nee moet, je verwachten dat het dan ook werkt.
Een (loze) leiding vul je niet met flex pvc buis. De flex pvc buis ís de (loze) leiding ;)

Dat is dit soort leiding

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/6qRbXSYm/550x361.jpg

Weet je al of er solid of stranded door de leiding is getrokken? Zou ik wel kwalijk vinden als een installateur daadwerkelijk stranded heeft gebruikt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr_Size
Nou, het probleem is opgelost hoor! Ik had vlak voor mijn vakantie nog even snel doorgegeven aan het bedrijf dat ik nog niet tevreden was met de oplossing. Gelukkig had ik contact met iemand die er én verstand van heeft én goed weet te communiceren. Vandaag is hij langs geweest om de boel nog eens te controleren. En ja hoor, vorige monteur had 2 draadjes in de keystone verkeerd om gemonteerd. 8)7 De monteur die er vandaag was pakte het allemaal veel beter aan door éérst met een tester aan de slag gegaan, zoals jullie hier ook al adviseerden. De tester gaf een duidelijk foutsignaal aan en dus kon hij meteen zien wat er mis was. En nu kan ik dus eindelijk genieten van mijn 1 Gbps verbinding, zoals het hoort. 8)

Bedankt allemaal voor de goede adviezen! _/-\o_
Pagina: 1