Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSSF
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-03 10:30

SSSF

BLAAT !!

Topicstarter
Kan ik een image van Windows 11 (gemaakt met Ubunto) terug zetten op een nieuwe (precies dezelfde) laptop?
Hoe werkt dit met de al geactiveerde Windows 11 licentie?

Achtergrond:
De gekocht laptop kreeg kuren; spontane reboots elke paar uur bij normaal gebruik (browsen, word, etc).
Laptop terug gestuurd. Nu ga ik dezelfde laptop bestellen, hopelijk heeft deze geen problemen.

Nu heb ik vlak voor terug sturen met een Ubunto USB stick een backup gemaakt van de Windows 11 installatie partitie (op nvme0n1).
Ik wil eigenlijk deze backup terug zetten op de 2de laptop zodat ik alle instellingen en geïnstalleerde programma's (waaronder aangekochte office pakket) weer terug krijg.

Waarschijnlijk zit de Windows OEM licentie in de BIOS.
Een andere forum post https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1845243 is net wat anders, omdat ik geen systeemimage met Windows herstel heb maar een Ubunto image.

De vraag is wat ik nu het beste moet doen bij de nieuwe laptop. Mijn stappen plan:
  • Meteen Ubunto USB stick erin (zonder Windows OOBE te starten/doorlopen)
  • Veiligsheids backup maken van nvme0n1 (zodat ik deze bij mislukken altijd terug kan zetten)
  • Terug zetten nvme0n1 van vorig geïnstalleerde windows
  • opnieuw booten met Windows, kijken of alles werkt, eventueel Windows opnieuw activeren
Gaat dit werken? Gebruik ik dadelijk de licentie van de 2de laptop (niet dat er dadelijk mijn oude laptop gerepareerd word en er 2 dezelfde licenties in gebruik zijn).

Zou het beter zijn om de al geïnstalleerde Windows eerst te activeren mij Microsoft voordat ik de backup terug ga zetten?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:45
Als de Windows versies (Home/Pro) overeenkomen gaat dat gewoon werken.
Ik heb dat ook wel regelmatig gedaan met OEM of andere activatie methodes.
De OEM activatie is gekoppeld/embedded in de bios van de laptop, niet aan de Windows installatie zelf.