Laptop omruilen voor dezelfde laptop: image terugzetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-07 10:59
Ik mag mijn 25 dagen oude laptop in de winkel omruilen tegen een nieuwe van hetzelfde model. Nu wil ik uiteraard niet alles weer opnieuw handmatig installeren en configureren. Daarom wil ik een Windows image gebruiken.

Is het mogelijk een systeemimage te laden op een andere laptop van hetzelfde type met precies dezelfde hardware?

Online is veel info te vinden, maar een antwoord op deze specifieke vraag kan ik niet vinden.

Het enige wat ik kan bedenken is dat er wellicht iets fout gaat met de Windows product key. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-07 11:37
Als alles exact hetzelfde is, dan zal het in ieder geval qua drivers geen probleem zijn. Let wel op de Windows 10 licentie. Die is vaak gekoppeld aan het moederbord. Maar er zou een OEM key op de base moeten zitten. Dus even die invullen na het terugzetten van de image en activeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ja dat kan, ook op laptops met een iets afwijkende hardware. Licentie maakt bij SLP/OEM niks uit, bij retail moet je heractiveren, bij zelf-kopen-OEM mag je hem niet overzetten, maar dat is hier vast niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Bedankt voor jullie reacties!
TECHcrime schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 22:52:
Als alles exact hetzelfde is, dan zal het in ieder geval qua drivers geen probleem zijn. Let wel op de Windows 10 licentie. Die is vaak gekoppeld aan het moederbord. Maar er zou een OEM key op de base moeten zitten. Dus even die invullen na het terugzetten van de image en activeren :)
OEM key op de base? Bedoel je de behuizing? Helaas zit er geen sticker op de laptop met een code. Het is een laptop via Coolblue gekocht.

Volgens https://www.groovypost.co...r-windows-10-product-key/ staat de key opgeslagen in de firmware van het moederbord.
Licentie maakt bij SLP/OEM niks uit, bij retail moet je heractiveren, bij zelf-kopen-OEM mag je hem niet overzetten, maar dat is hier vast niet van toepassing.
Dus gewoon twee stappen?
1) image laden
2) Windows activeren. Windows vraagt automatisch de code van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Ter verslaglegging voor toekomstige geïnteresseerden.

Zojuist het bovenstaande met succes uitgevoerd. Tijdens (ik vermoed aan het einde) het systeemherstel kwam wel een melding "parameter onjuist", maar na het booten bleken gewoon alle instellingen gewoon prima te werken.

Windows activeren ging prima via activatie. Na herstel was die nog niet geactiveerd. Na "problemen oplossen" aan te klikken was het merkwaardig genoeg gebeurd.