Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:26
Ik ben aan het kijken voor zonnepanelen op de nieuwe woning. Plat dak, 2 rijen van 6.

Ik heb 3 schoorsteenpijpjes die schaduw veroorzaken.(CV en ventilatie)

Ik heb nu 2 verschillende voorstellen.

Aanbieder 1:
12x 400WP Trina Solar TSM-400DE09.08

Losse omvormers per paneel:
Micro-omvormer Enphase IQ7+

Of, werken met 2 strings met 1 grote omvormer.
Growatt MD 4000TL3-X.

Beide op 3 fase(is al aanwezig in de woning).

Prijs met micro omvormers 8600 en met de andere omvormer 6550.(incl btw, ik weet dat ik die terug krijg)

Van een andere aanbieder dezelfde setup met micro-omvormers gekregen met Monokristallijn Fullblack 380WP sunpower panelen. Iets minder WP maar opbrengst zou hoger zijn omdat ze ook zonder zon beter presteren.Sunpower lijkt aanzienlijk beter in de kwaliteit als ik de reviews lees? Kosten 8779.

Vragen: Welke setup raden jullie aan?
Is het prijsniveau goed of moet ik andere aanbieders zoeken?

Antwoorden zullen zo goed zijn als de info die je geeft, die is nu nogal karig. Voor betere antwoorden graag deze post aanvullen volgens Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 24-06-2022 13:14 ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:15
De Growatt. Oost west leggen, dak vol.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 13:01

TheBorg

Resistance is futile.

Ronald schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:49:
De Growatt. Oost west leggen, dak vol.
Goede motivatie. Als ik Mike was zou ik het meteen doen.

• mike1992
Is oost/west beter dan zuid?
Betreft dakvlak van 4 meter x 7,45 meter.
De zonnepanelen boeren spreken over 2 rijen van 6 panelen verticaal richting het zuiden. Heb je geen last van de pijpjes als ik de growatt omvormer neem? Dat de string veel minder oplevert door de schaduw?

• Ronald
@TheBorg ik reageer met evenveel moeite als de TS in zijn topic gestoken heeft. Heb je wat nuttigs toe te voegen, of alleen topic vervuiling?

@mike1992 inhoudelijk kunnen we alleen wat zeggen als je een knappe topicstart maakt, staat een mooi sabloon voor bovenaan de forum lijst.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:47
mike1992 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:02:
De zonnepanelen boeren spreken over 2 rijen van 6 panelen verticaal richting het zuiden. Heb je geen last van de pijpjes als ik de growatt omvormer neem? Dat de string veel minder oplevert door de schaduw?
Met oost - west heb je meer spreiding kwa opbrengst. Nu nog niet interessant, maar over een paar jaar wel als het salderen afgelopen is.

En verder wat @Ronald zeg, met minimale info krijg je minimale antwoorden. Wij zien de situatie niet, dus op afstand goed advies geven gaat niet lukken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-11 14:28
ik zou ook gewoon b doen.

• Ronald
@Erwin_83 Op plat dak is spreiding geen argument - het effect is nihil. Het argument is domweg meer panelen /kunnen/ leggen.
Dat lukt echter niet op elk dak.

Nu we minimaal de afmetingen en legplan weten kunnen we iets zeggen over de situatie.

Oost-West gaat er weinig tot geen extra vermogen op het dak en dan is Zuid de betere keuze.
In portrait, zoals het bij @mike1992 gaat liggen wil je eigenlijk de Hyundai parallel shingled, die gaan beter met de rij-op-rij schaduw om dan de Trina. https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen
Maar de oplossing om dit in 2 strings van 6 te doen is in dit geval zeker ook de juiste, dan kan de half-cell lagere stroom karakteristiek gebruikt worden (Dit is alleen minder goed dan bij de Hyundai)

Ofwel: De oplossing met de Growatt en 2 strings is prima. 2x6 portrait is denk ik maximaal haalbaar.
€1,13/Wp in de huidige markt en duurder plat dak legsysteem is prima. Gaan met de banaan.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
De IQ7+ micro omvormer topt alles boven 295 Watt af, dus volstrekt zinloos bij 400 Wp panelen gericht op het zuiden, tenzij ze oost/west geplaatst worden, en dan nog zullen ze in de volle zon opbrengst weggooien.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:19
Elke euro die je extra uitgeeft moet je eerst terugverdienen
2000/+-0,4=5000 kWh
euro extra investering / kWh prijs = kWh extra

Ik zou gaan voor maximaal aantal panelen op de string omvormer zoals Ronald uitlegt.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
mike1992 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:02:
Nee je hebt geen last van die pijpjes, panelen huizen intern bypass diodes, die lossen vrijwel alle problemen die ontstaan met schaduw op door delen van het paneel te omzeilen en op die wijze de stroom te kunnen laten lopen naar de rest van de string.

Hier heeft een parallel systeem weinig tot geen toegevoegde waarde, sterker nog het kost geld wat je maar lastig terug gaat verdienen.

• mike1992
Ik wilde mijn startpost aanpassen nav de feedback maar die is gelockt door de mod, zodoende hierbij de nieuwe post. Ik dacht vrij volledig te zijn maar dit was het niet ;)

Mijn vraag: ik wil eigenlijk de sunpower panelen, en twijfel of ik voor losse omvormers of een string moet gaan gezien de Schaduw. En is de opstelling juist?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmeE-pNxwk-10OkjsTQYS-2QANI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtDBxYXgcRzg4rVrpqlMBMLc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dt5wuTklQg4ft8JAZEcXcAKIfd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFoBt2vZBEa11npYzigxsx4f.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIdwnwLmdQZ96uXMtJBMtAVacWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83tJd6RHUCOEFtbHmQ2hAmlL.jpg?f=fotoalbum_large

Het vlakke deel is 4 meter x 7,40 breed.
De zonneboeren komen allemaal met 2x6 rijen panelen verticaal richting het zuiden. De foto van mijn huis is juist georiënteerd, dus zo goed als zuid.
Schaduw
Er zijn 3 pijpjes van de cv en afzuiging, die staan aan de verkeerde kant dus er zal Schaduw ontstaan.
Jaarverbruik
Ik ga verhuizen, maar ook stoken op de airco. Dak moet gewoon vol, ik kom er tekort aan...
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase 3x25a
Budget en doel
Richting energieneutraal.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik ben aan het vergelijken via een paar boeren, maar krijg de indruk dat zelf monteren veel kosten scheelt. Daarnaast hebben de boeren geen tijd, dus dit overweeg ik sterk. Ik heb ook deze setup samengesteld(moet de omvormer nog bij, geen voorraad)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6ZXQg2si8N63Be_y1u_QbMC4FM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pfHKJ5yaFZtnBYN9bSySWhXF.jpg?f=fotoalbum_large
Bijhouden van data
Maakt niet veel uit, als ik het maar kan zien, mag ook op de omvormer zelf.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J27IZ6NnSgD8KQsTa_kcyN_eJxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2CJ6OV8cUIeXmbb3fMpNZz8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ey-P8yKck-2uaxRnAdddyXlMRV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzi5VQ0JnYhCAnR78xjLdiv0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qJCiGmZVuFN8brxu7mOZLTHu2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMik9uJCO9VmmhXCXYoyDyMh.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Almere

• mike1992
Ronald schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:00:
@Erwin_83 Op plat dak is spreiding geen argument - het effect is nihil. Het argument is domweg meer panelen /kunnen/ leggen.
Dat lukt echter niet op elk dak.

Nu we minimaal de afmetingen en legplan weten kunnen we iets zeggen over de situatie.

Oost-West gaat er weinig tot geen extra vermogen op het dak en dan is Zuid de betere keuze.
In portrait, zoals het bij @mike1992 gaat liggen wil je eigenlijk de Hyundai parallel shingled, die gaan beter met de rij-op-rij schaduw om dan de Trina. https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen
Maar de oplossing om dit in 2 strings van 6 te doen is in dit geval zeker ook de juiste, dan kan de half-cell lagere stroom karakteristiek gebruikt worden (Dit is alleen minder goed dan bij de Hyundai)

Ofwel: De oplossing met de Growatt en 2 strings is prima. 2x6 portrait is denk ik maximaal haalbaar.
€1,13/Wp in de huidige markt en duurder plat dak legsysteem is prima. Gaan met de banaan.
Ik heb een nieuwe post gemaakt met meer informatie, hoe zou jij de twee strings leggen? Links rechts, of boven/onder? Gezien de Schaduw valt op de rechter panelen.

Weet je toevallig ook hoe de sunpower panelen omgaan met rijschaduw?

• Ronald
mike1992 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 06:55:
Ik wilde mijn startpost aanpassen nav de feedback maar die is gelockt door de mod
Dat locken was misschien niet handig van @Septillion :-)

===

Zelf doen op plat dak is erg goed te doen. Solarstell Connect is net Lego. (Zie sig: ook zelf gedaan, ligt ook op Solarstell Connect)

De plooien van de dakbedekking is even opletten. De voeten van Solarstell kun je overal op de rail in klikken, maar je moet wel voldoende hoogte hebben. cm of 3 zonder de verhogingsblokken, cm of 7-8 met.

Het lastigste kan zijn de kabel doorvoer naar binnen. Denk daar over na hoe en waar je dat gaat doen. Je hebt 1 of 2 16 of 19mm pijpjes nodig, afhankelijk van omvormer-oplossing.

Waar zou je een centrale omvormer willen plaatsen?

Hoeveel ruimte heb je in de meterkast? Je hebt ergens tussen 2 en 4 posities nodig.

In sommige gevallen zou je even bij ABB in de leer moeten gaan: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls
Dit is iets wat veel PV boeren en ook echte elektriciens zich niet realiseren, maar op dit forum vinden we het wel belangrijk.

Je hebt minimaal 4 sets MC4 nodig... maar de kans is dat je er een of 2 verkloot... Dit is echt wel het onderdeel waar je met veel aandacht naar moet kijken. Het gevoeligste deel van een PV installatie is precies dit.

===

String indeling 2x6 boven onder (Zuid en noord). De pijpjes wordt sowieso bypass werk, dus optimaliseren voor de rij-op -rij is de betere keuze.

SunPower... sja mooi spul.. Wel duur... Ik heb geen zicht op hoe de Sunpower exact gebouwd zijn, dus kan niet zegge hoe ze omgaan met de rijschaduw. Al zou het me verbazen als het slecht is.

Ik zou de Hyundai pakken voor 1200 minder.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Oeps, het is de default maar meestal let ik er wel op... Unlocked!

• mike1992
Ik denk eraan inderdaad de Hyundai panelen te nemen van 410wp, zou dan de Growatt 3 fase 4000 omvormer volstaan of heb ik de 5000 nodig?

En volstaat 4mm kabel of heb ik 6mm nodig? 2 strings van 6 panelen

[ Voor 20% gewijzigd door mike1992 op 29-06-2022 09:34 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
even een vraag tussendoor, zit er nog garantie op dat dak? het lijk mij niet handig om boven op zulke plooien ballast te zetten voor zonnepanelen. nu ben ik geen epdm expert, maar zo extreem zie ik plooivorming zelde.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:58

timovd

Voorsprong door techniek

Denk je dat de panelen in het zicht komen? Je kunt ook kiezen voor goedkopere panelen met aluminium frame en witte sheet. Die worden minder warm en zijn daardoor iets beter voor de efficientie dan volledig zwarte panelen.
Overweeg ook eens oost/west zoals hierboven al is gesuggereerd. Je hebt dan geen last van dat de voorste rij panelen schaduw veroorzaken op de achterste rij en je hebt meer spreiding over de dag en daarmee een hoger eigen verbruik. Met het zelfde aantal panelen is je opbrengs wel minder.
Het de schaduw van de eerste rij kun je ook opvangen met een schans.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-11 16:22
Eens met @twain4me, dak ziet er dubieus uit.

Hoe oud is de dakbedekking? Misschien loont het de moeite om een nieuwe laag witte epdm te leggen.
Volgens mij zou witte epdm minder opwarmen, en meer opbrengst geven omdat de panelen dan minder opwarmen...
Pagina: 1