Ik ben me ook maar eens gaan verdiepen in zonnepanelen voor onze woning (/schuur). heb een aantal offerte's opgevraagd en inmiddels 2 binnen.
Vragen die ik heb voor mij (zie ook lijst hieronder); waarom zou ik meer dan huidig verbruik willen qua opwekking?
:fill(white):strip_exif()/f/image/Y2Zb70U6DsPqFFAdoLBGcs0J.png?f=user_large)
Voorkant woning;
:fill(white):strip_exif()/f/image/EmCqNJMLEgKapmqMAvOaYTND.png?f=user_large)
Dak Schuur:
:fill(white):strip_exif()/f/image/FaVPUOgxzM39q2G2uO0noLQc.png?f=user_large)
Vooruitzicht; 3 opgroeiende kinderen, voorlopig geen plannen voor EV(beleid??). Mogelijk in toekomst (+ 3 / 5 jaar?) een warmtepomp (al dan niet hybride).
Doel: Goedkoper uitzijn en minder afhankelijk van prijsschommelingen.
Partij 1;
- Panelen; Trina Solar 395. - 16x
- Omvormer(s); SolarEdge SE5K. - 1
- Optimizer(s); SolarEdge S440 Optimizer. - 16x
- Monitoring included (via LAN).
- Opbrengst/Productie (Verwacht): 6280kWh (meer dan dubbel)
Prijs (incl btw); 9900 euro.
Partij 2;
- Panelen; Longi Solar 360WP Full Black. - 12x
- Omvormer(s); Enphase I-Q7+ Micro Omvormers - 12x
- Optimizer(s); N/A
- Opbrengst/Productie (Verwacht): 3679kWh (iets overshoot)
Prijs (incl btw); 6600 euro.
Schets offerte 2:
:fill(white):strip_exif()/f/image/j96pY63so2lWdFpfp9mwiIFy.png?f=user_large)
Mijn vragen;
1. waarom zou ik voor 16 tov 12 panelen gaan? wat zou extra opbrengst mij brengen aangezien ik geen groot electra verbruikers heb?
2. Waarom zou ik voor micro omvormers moeten kiezen tov optimizers? en is micro omvormers een impact op mijn bestaande electra installatie (ook gezien schuur ver van woning staat?) (ik wil niet graven voor nieuwe kabels, been there, done that
)
3. Wat vinden jullie van de offertes (geboden materiaal en prijs)?
Vragen die ik heb voor mij (zie ook lijst hieronder); waarom zou ik meer dan huidig verbruik willen qua opwekking?
Foto's
Google maps::fill(white):strip_exif()/f/image/Y2Zb70U6DsPqFFAdoLBGcs0J.png?f=user_large)
Voorkant woning;
:fill(white):strip_exif()/f/image/EmCqNJMLEgKapmqMAvOaYTND.png?f=user_large)
Dak Schuur:
:fill(white):strip_exif()/f/image/FaVPUOgxzM39q2G2uO0noLQc.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Lastig om te schatten, maar op het dak van de schuur passen aardig wat panelen. (zie ook kern van mijn vraag).Schaduw
Op dak woning wat langer schaduw van een boom, op dak schuur vanaf ca 9 uur in de ochtend vol in de zon (najaar eerder ivm geen blad), tot ca 18 / 19 uur. (Orientatie is ca 170 graden voor de schuur (waar 0 noord is, en 180 zuid)).Jaarverbruik
Electra; ca 3000 kwhVooruitzicht; 3 opgroeiende kinderen, voorlopig geen plannen voor EV(beleid??). Mogelijk in toekomst (+ 3 / 5 jaar?) een warmtepomp (al dan niet hybride).
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase aanwezig, electra aansluiting in woning in up-to date meterkast. loopt een 2.5m2 kracht kabel naar de schuur. (afstand ca 20/30 meter).Budget en doel
Budget; ~8K? bij goede argumenten oprekbaar tot 10.000.Doel: Goedkoper uitzijn en minder afhankelijk van prijsschommelingen.
Wie gaat het project uitvoeren
Volledig uitbestedenBijhouden van data
leuk, maar geen must.Reeds verkregen offertes
Beide offertes betreffen totaalprijzen.Partij 1;
- Panelen; Trina Solar 395. - 16x
- Omvormer(s); SolarEdge SE5K. - 1
- Optimizer(s); SolarEdge S440 Optimizer. - 16x
- Opbrengst/Productie (Verwacht): 6280kWh (meer dan dubbel)
Prijs (incl btw); 9900 euro.
Partij 2;
- Panelen; Longi Solar 360WP Full Black. - 12x
- Omvormer(s); Enphase I-Q7+ Micro Omvormers - 12x
- Optimizer(s); N/A
- Opbrengst/Productie (Verwacht): 3679kWh (iets overshoot)
Prijs (incl btw); 6600 euro.
Schets offerte 2:
:fill(white):strip_exif()/f/image/j96pY63so2lWdFpfp9mwiIFy.png?f=user_large)
Regio
TwenteOpmerkingen van mijzelf;
Aangezien ik een hoofdmeterkast in de woning heb, is mij verteld dat micro-omvormers lastiger zijn vanwege het feit dat de zonnepanelen indien op de schuur gelegd met micro omvormers, een verbinding naar de meterkast in de woning nodig hebben. Deze dient dan voorzien te worden door monitoring kabels (in de meterkast) om stroom in en uit te kunnen meten. dit neemt relatief wat ruimte in?Mijn vragen;
1. waarom zou ik voor 16 tov 12 panelen gaan? wat zou extra opbrengst mij brengen aangezien ik geen groot electra verbruikers heb?
2. Waarom zou ik voor micro omvormers moeten kiezen tov optimizers? en is micro omvormers een impact op mijn bestaande electra installatie (ook gezien schuur ver van woning staat?) (ik wil niet graven voor nieuwe kabels, been there, done that
3. Wat vinden jullie van de offertes (geboden materiaal en prijs)?
wie van vissen houdt, houdt niet van vissen
:strip_exif()/f/image/chVACyGUMRMtLMuegNxtuTP7.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/R63i0p4G6KA4wrSWQUe6Xugs.png?f=fotoalbum_large)