Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Offerte zonnepanelen dakligging vol op zuiden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-11 20:49
Ik ben me ook maar eens gaan verdiepen in zonnepanelen voor onze woning (/schuur). heb een aantal offerte's opgevraagd en inmiddels 2 binnen.
Vragen die ik heb voor mij (zie ook lijst hieronder); waarom zou ik meer dan huidig verbruik willen qua opwekking?
Foto's
Google maps:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7_TaomQr6eZLPSKC_yd-ohxGMI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y2Zb70U6DsPqFFAdoLBGcs0J.png?f=user_large
Voorkant woning;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZstkMUa5IBvqEy9Iwolzg7fCiDM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EmCqNJMLEgKapmqMAvOaYTND.png?f=user_large
Dak Schuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWGd7kAAwBHpCqpsl11B_ebXjZQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FaVPUOgxzM39q2G2uO0noLQc.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Lastig om te schatten, maar op het dak van de schuur passen aardig wat panelen. (zie ook kern van mijn vraag).
Schaduw
Op dak woning wat langer schaduw van een boom, op dak schuur vanaf ca 9 uur in de ochtend vol in de zon (najaar eerder ivm geen blad), tot ca 18 / 19 uur. (Orientatie is ca 170 graden voor de schuur (waar 0 noord is, en 180 zuid)).
Jaarverbruik
Electra; ca 3000 kwh
Vooruitzicht; 3 opgroeiende kinderen, voorlopig geen plannen voor EV(beleid??). Mogelijk in toekomst (+ 3 / 5 jaar?) een warmtepomp (al dan niet hybride).
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase aanwezig, electra aansluiting in woning in up-to date meterkast. loopt een 2.5m2 kracht kabel naar de schuur. (afstand ca 20/30 meter).
Budget en doel
Budget; ~8K? bij goede argumenten oprekbaar tot 10.000.
Doel: Goedkoper uitzijn en minder afhankelijk van prijsschommelingen.
Wie gaat het project uitvoeren
Volledig uitbesteden
Bijhouden van data
leuk, maar geen must.
Reeds verkregen offertes
Beide offertes betreffen totaalprijzen.

Partij 1;
- Panelen; Trina Solar 395. - 16x
- Omvormer(s); SolarEdge SE5K. - 1
- Optimizer(s); SolarEdge S440 Optimizer. - 16x
- Monitoring included (via LAN).
- Opbrengst/Productie (Verwacht): 6280kWh (meer dan dubbel)
Prijs (incl btw); 9900 euro.

Partij 2;
- Panelen; Longi Solar 360WP Full Black. - 12x
- Omvormer(s); Enphase I-Q7+ Micro Omvormers - 12x
- Optimizer(s); N/A
- Monitoring included (via LAN).
- Opbrengst/Productie (Verwacht): 3679kWh (iets overshoot)
Prijs (incl btw); 6600 euro.
Schets offerte 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVTyq5DMqfpOF678Wz9S5iVGi_0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j96pY63so2lWdFpfp9mwiIFy.png?f=user_large
Regio
Twente
Opmerkingen van mijzelf;
Aangezien ik een hoofdmeterkast in de woning heb, is mij verteld dat micro-omvormers lastiger zijn vanwege het feit dat de zonnepanelen indien op de schuur gelegd met micro omvormers, een verbinding naar de meterkast in de woning nodig hebben. Deze dient dan voorzien te worden door monitoring kabels (in de meterkast) om stroom in en uit te kunnen meten. dit neemt relatief wat ruimte in?

Mijn vragen;
1. waarom zou ik voor 16 tov 12 panelen gaan? wat zou extra opbrengst mij brengen aangezien ik geen groot electra verbruikers heb?
2. Waarom zou ik voor micro omvormers moeten kiezen tov optimizers? en is micro omvormers een impact op mijn bestaande electra installatie (ook gezien schuur ver van woning staat?) (ik wil niet graven voor nieuwe kabels, been there, done that 8)7 )
3. Wat vinden jullie van de offertes (geboden materiaal en prijs)?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Beste antwoord (via soepah op 18-07-2022 12:57)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het is complexer.

Bij een serieel systeem op een string omvormer:
Voorbeeld met 10 panelen (rekent makkelijk, leest makkelijk)

10 in zon op 100%. Systeem opbrengst 100%

9 in zon op 100%, 1 in schaduw van een schoorsteen op 10%
Systeem opbrengst met optimizers/micros: 91%
Keuze string omvormer: 9x100% of 10x 10%.
Beste keuze 9x100%: Systeem opbrengst 90%

7 in zon op 100%, 3 in schaduw van een schoorsteen/cv afvoer / ventilatie op 10%
Systeem opbrengst met optimizers/micros: 73%
Keuze string omvormer: 3x100% of 10x 10%.
Beste keuze 7x100%: Systeem opbrengst 70%

7 in zon op 100%, 3 in schaduw van een boom op 30% (Dit getal is even compleet uit te lucht gegrepen... en zal sowieso verschillen van situatie tot situatie, maand tot maand... etc)
Systeem opbrengst met optimizers/micros: 79%
Keuze string omvormer: 3x100% of 10x 30%.

Dus harde schaduw is weinig eer aan te behalen door duur, luxe systeem te gebruiken.
Boom schaduw is dus duidelijk meer eer te behalen.
Maar let op: Alleen gedurende de uren dat de schaduw op de panelen valt. Midden op de dag is 9% echt veel meer dan om 9 uur in de ochtend: https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

Optimaliseren voor de vroege ochtend, avond en december zijn geen financieel verstandige plannen.

Dus:
Eerste stap is zoveel mogelijk panelen op een GoodWe of Growatt omvormer als binnen budget valt.
Mis je 2 panelen om een dakdeel vol te krijgen, denk dan na over budget rekken.

Ligt alles vol en er is budget? Denk dan na over een duurdere SMA omvormer.
Deze vind gemiddeld sneller het optimale tracking punt (De 3 voorbeelden zijn simpel, praktijk is lastiger: omvormers weten niet wat er gebeurd qua schaduw dus ze moeten reageren en zoeken om de string optimaal te belasten)

Dan nog budget over, dan pas ga je nadenken over optimizers of micro omvormers.

offtopic:
Maar @Ronald jij hebt SolarEdge op je dak, waarom dan?
Ik heb panelen op 3 richtingen, in sets van 6 en 8. Sterke eis om problemen met netspanning voor te zijn door 3-fasig aan te sluiten. 3-fase GoodWe en Growatt ongeschikt om polystring aan te sluiten, SMA ongeschikt omdat hun 3 fase modellen niet fijn om gaan met strings van 6. Het was simpeler met SolarEdge te werken, maar zeker niet goedkoop)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:20

DukeBox

loves wheat smoothies

soepah schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:05:
1. waarom zou ik voor 16 tov 12 panelen gaan? wat zou extra opbrengst mij brengen aangezien ik geen groot electra verbruikers heb?
Meer panelen zijn vaak in verhouding (Wp/€) goedkoop bij te leggen. Nu er nog 2+ jaar saldering is brengt het de terug verdien tijd omlaag. Daarna heeft het voordeel dat meer panelen eigen verbruik ook voor en na piek momenten meer dekt en de piek zelf ook 'langer duurt' mocht je je gebruik daar meer op willen gaan instellen.
2. Waarom zou ik voor micro omvormers moeten kiezen tov optimizers? en is micro omvormers een impact op mijn bestaande electra installatie (ook gezien schuur ver van woning staat?) (ik wil niet graven voor nieuwe kabels, been there, done that 8)7 )
micro vs optimizers maakt inderdaad meestal niet veel uit. Tegenwoordig is het meer de vraag wat er nog te krijgen is en waar de expertise van de installateur ligt. DC bekabeling zal je hoe dan ook moeten graven wanneer je met 1 omvormer beide daken wilt bedienen, daar hebben micro's dus wel al een voordeel voor jou.
3. Wat vinden jullie van de offertes (geboden materiaal en prijs)?
1,30 Wp/€ vs 1,26 Wp/€ (met ex btw prijzen)
Ik zou dan voor de micro's gaan maar ook kijken wat meer panelen doet voor de prijs.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:18

de Peer

under peer review

DukeBox schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:43:
[...]

Meer panelen zijn vaak in verhouding (Wp/€) goedkoop bij te leggen. Nu er nog 2+ jaar saldering is brengt
Aanvullend: hoe meer panelen je nu legt, hoe langer je nog een groter deel van je verbruik kunt salderen.
Ik zelf bijvoorbeeld heb zoveel overschot dat ik nog tot 2029-2030 100% van mijn verbruik kan blijven salderen.
Dus ook dat kan een reden zijn om nu zo veel mogelijk panelen te leggen.

De afbouwpercentages gaan namelijk niet over je verbruik, maar wat je teruglevert op het net.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 23-06-2022 16:13 ]

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Waarom Solaredge of micro omvormers, en wat een prijzen, 16 panelen voor bijna 10k, dat is echt niet nodig.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
En ook weer de IQ7+ micro omvormer dus alles boven de 295 Watt wordt afgetopt, dus zonde van de investering. Mocht je daar toch voor willen gaan vraag dan naar de IQ7A micro omvormer, deze is iets duurder maar haalt wel alles uit de geboden panelen.

Veel installateurs bieden deze IQ7A niet aan want dan is de offerte vaak duurder als die van de tegenpartij en lopen ze een klant mis.

• Ronald
  • Nu online
Partij 1 heeft vrijwel zeker een simulatie uitgevoerd zonder de bomen in te tekenen. Partij 2 denk ik wel.

Aangezien je heel veel dakruimte hebt is het slimmer om voor meer panelen te gaan in plaats van slimme, dure omvormer systemen. In hele zware schaduw situaties kun je bij SolarEdge of Enphase systemen amper 10% extra verwachten... En ik twijfel of jouw situatie zo zwaar is.

Met 2 panelen heb je al meer dan dat.

In Twente zou je Winkelman de webshop kunnen vragen voor een string systeem.

Waarom meer opbrengst? Met de huidige teruglever tarieven bij de juiste leveranciers levert het echt veel geld op. Ik heb op die manier inmiddels bijna 40% van mijn zelf geplaatsde systeem terugverdient en ik heb nog een maand te gaan in het eerste jaar. Dat is met een systeem dat 250% van mijn huidige verbruik doet, maar gedimensioneerd is om warmtepomp en misschien auto ook te voorzien. Regeren is vooruitzien.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 25-06-2022 06:41 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• soepah
RobertV70 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 23:20:
Waarom Solaredge of micro omvormers, en wat een prijzen, 16 panelen voor bijna 10k, dat is echt niet nodig.
Zou dit te maken hebben met de huidige markt (ze geven allemaal ook aan dat ik pas begin 2023 iets kan ontvangen omdat ze super druk zijn). Ze kunnen natuurlijk vragen wat ze willen. (graag of niet).
RobertV70 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 23:25:
En ook weer de IQ7+ micro omvormer dus alles boven de 295 Watt wordt afgetopt, dus zonde van de investering. Mocht je daar toch voor willen gaan vraag dan naar de IQ7A micro omvormer, deze is iets duurder maar haalt wel alles uit de geboden panelen.

Veel installateurs bieden deze IQ7A niet aan want dan is de offerte vaak duurder als die van de tegenpartij en lopen ze een klant mis.
Dit heb ik even teruggevragd waarom. bedankt voor de tip!
Ronald schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 06:39:
Partij 1 heeft vrijwel zeker een simulatie uitgevoerd zonder de bomen in te tekenen. Partij 2 denk ik wel.

Aangezien je heel veel dakruimte hebt is het slimmer om voor meer panelen te gaan in plaats van slimme, dure omvormer systemen. In hele zware schaduw situaties kun je bij SolarEdge of Enphase systemen amper 10% extra verwachten... En ik twijfel of jouw situatie zo zwaar is.

Met 2 panelen heb je al meer dan dat.
Ik weet niet goed of ik bovenstaande begrijp;
- partij 1 is te optimistisch vermoed je ivm schaduw bomen? zou kunnen. stel ik de vraag even.
- Wat bedoel je met "in hele zware schaduw simulaties kan ik amper 10% extra verwachten"? als in het voorjaar / najaar het rechter dakstuk (oostzijde) langer in de schaduw staat geven de optimizers slechts 10% extra opbrengst? m.a.w.; geen optimizers en gewoon alles serieel aansluiten?
Is dit exacter na te rekenen / te bepalen? wat is de extra cost/benefit voor optimizers in jou/jullie opinie?
Ronald schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 06:39:

In Twente zou je Winkelman de webshop kunnen vragen voor een string systeem.

... Regeren is vooruitzien.
mee eens, ik ga daar ook eens kijken, eerst de informatie helder hebben vrees ik.
mbt regeren is vooruitzien, ik denk inderdaad dat meer = beter voorlopig indien binnen budget de betere optie is.

• Ronald
  • Nu online
soepah schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:43:

Ik weet niet goed of ik bovenstaande begrijp;
- partij 1 is te optimistisch vermoed je ivm schaduw bomen? zou kunnen. stel ik de vraag even.
Partij 1 simuleert 993kWh/kWp per jaar
Partij 2 simuleert 851kWh/kWp per jaar

Dit verschil is niet te verklaren met het aftoppen door de IQ7+ benoemd door @RobertV70
Het SolarEdge systeem zou 1 a 2% kWh/kWp per jaar meer moeten doen dan het Enphase systeem.

993 kWh/kWp is een waarde in lijn met een bijna schaduwvrij zuidgericht dak. 851kWh/kWp zou heel weinig zijn voor een schaduwvrij zuidgericht dak.
- Wat bedoel je met "in hele zware schaduw simulaties kan ik amper 10% extra verwachten"? als in het voorjaar / najaar het rechter dakstuk (oostzijde) langer in de schaduw staat geven de optimizers slechts 10% extra opbrengst? m.a.w.; geen optimizers en gewoon alles serieel aansluiten?
Is dit exacter na te rekenen / te bepalen? wat is de extra cost/benefit voor optimizers in jou/jullie opinie?
Optimizers en micro omvormers maken van schaduw geen zon. Bij harde schaduw helpen ze bijna niet: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Bij bomen wordt het gecompliceerder. Schaduw daarvan is minder diep en kan verschillen in intensiteit. Dus het wel mee laten draaien van een paneel heeft meer nut. Evengoed: het aantal uren dat dit speelt is wordt ook wel overschat. En je jaaropbrengst is maar voor 50% bij zonnig weer... en bij bewolkt weer telt alleen het percentage van de hemel die een paneel ziet. Schaduw bestaat dan niet.

SolarEdge en micro's werken dus goed in zo'n situatie. Het zijn echter hele dure systemen. Zolang je vrije dakruimte hebt is voordeliger meer opbrengst te realiseren met een extra paneel op een voordelige omvormer. Het prijsverschil in de materialen ten opzichte van een string systeem is rustig 1000-2000 euro. Van 2000 euro koop en plaats je 6 extra panelen. Dat doet veel meer.
mee eens, ik ga daar ook eens kijken, eerst de informatie helder hebben vrees ik.
mbt regeren is vooruitzien, ik denk inderdaad dat meer = beter voorlopig indien binnen budget de betere optie is.
En soms moedigen we aan om budget te rekken: Als je dak op 2 panelen na niet vol gaat bijvoorbeeld. In 1x een dak deel vol leggen oogt beter. Bijleggen gaat altijd anders ogen en kleine orders zijn heel erg duur om uit te voeren.

• soepah
Ronald schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:08:
[...]

Optimizers en micro omvormers maken van schaduw geen zon. Bij harde schaduw helpen ze bijna niet: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Bij bomen wordt het gecompliceerder. Schaduw daarvan is minder diep en kan verschillen in intensiteit. Dus het wel mee laten draaien van een paneel heeft meer nut. Evengoed: het aantal uren dat dit speelt is wordt ook wel overschat. En je jaaropbrengst is maar voor 50% bij zonnig weer... en bij bewolkt weer telt alleen het percentage van de hemel die een paneel ziet. Schaduw bestaat dan niet.

SolarEdge en micro's werken dus goed in zo'n situatie. Het zijn echter hele dure systemen. Zolang je vrije dakruimte hebt is voordeliger meer opbrengst te realiseren met een extra paneel op een voordelige omvormer. Het prijsverschil in de materialen ten opzichte van een string systeem is rustig 1000-2000 euro. Van 2000 euro koop en plaats je 6 extra panelen. Dat doet veel meer.

[...]

En soms moedigen we aan om budget te rekken: Als je dak op 2 panelen na niet vol gaat bijvoorbeeld. In 1x een dak deel vol leggen oogt beter. Bijleggen gaat altijd anders ogen en kleine orders zijn heel erg duur om uit te voeren.
Bedankt voor je uitleg, ik snap dat optimizers van schaduw geen zon kunnen maken. Voor zover ik ze begrijp zorgen ze ervoor dat als er 16 panelen liggen, en van die 16 liggen er 2 in de schaduw, dat zonder optimizers er dan 'virtueel' 16 in de schaduw liggen, waardoor je opbrengst dan significant omlaag gaat. jouw uitleg laat dit volgens mij goed zien, maar ik weet niet goed hoe relevant het voor mij zou zijn?
plaatje uit offerte 2 (zie OP), laat een klein hoekje schaduw zien, in de ochtend (momenteel in beste seizoen) zit het linker 80% van het dak vanaf 7:00 in de zon (eerder heb ik nog niet nagekeken :+ ), overige 20% zit dan in de schaduw die langzaam terugloopt vanaf 8:00. rond 8:30-9:00 zit alles in de zon.

Zou je zelf dan met of zonder optimalisatie (micro-omvormers of optimizers) werken?

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
  • Nu online
Het is complexer.

Bij een serieel systeem op een string omvormer:
Voorbeeld met 10 panelen (rekent makkelijk, leest makkelijk)

10 in zon op 100%. Systeem opbrengst 100%

9 in zon op 100%, 1 in schaduw van een schoorsteen op 10%
Systeem opbrengst met optimizers/micros: 91%
Keuze string omvormer: 9x100% of 10x 10%.
Beste keuze 9x100%: Systeem opbrengst 90%

7 in zon op 100%, 3 in schaduw van een schoorsteen/cv afvoer / ventilatie op 10%
Systeem opbrengst met optimizers/micros: 73%
Keuze string omvormer: 3x100% of 10x 10%.

7 in zon op 100%, 3 in schaduw van een boom op 30% (Dit getal is even compleet uit te lucht gegrepen... en zal sowieso verschillen van situatie tot situatie, maand tot maand... etc)
Systeem opbrengst met optimizers/micros: 79%
Keuze string omvormer: 3x100% of 10x 30%.

Dus harde schaduw is weinig eer aan te behalen door duur, luxe systeem te gebruiken.
Boom schaduw is dus duidelijk meer eer te behalen.
Maar let op: Alleen gedurende de uren dat de schaduw op de panelen valt. Midden op de dag is 9% echt veel meer dan om 9 uur in de ochtend: https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

Optimaliseren voor de vroege ochtend, avond en december zijn geen financieel verstandige plannen.

Dus:
Eerste stap is zoveel mogelijk panelen op een GoodWe of Growatt omvormer als binnen budget valt.
Mis je 2 panelen om een dakdeel vol te krijgen, denk dan na over budget rekken.

Ligt alles vol en er is budget? Denk dan na over een duurdere SMA omvormer.
Deze vind gemiddeld sneller het optimale tracking punt (De 3 voorbeelden zijn simpel, praktijk is lastiger: omvormers weten niet wat er gebeurd qua schaduw dus ze moeten reageren en zoeken om de string optimaal te belasten)

Dan nog budget over, dan pas ga je nadenken over optimizers of micro omvormers.

offtopic:
Maar @Ronald jij hebt SolarEdge op je dak, waarom dan?
Ik heb panelen op 3 richtingen, in sets van 6 en 8. Sterke eis om problemen met netspanning voor te zijn door 3-fasig aan te sluiten. 3-fase GoodWe en Growatt ongeschikt om polystring aan te sluiten, SMA ongeschikt omdat hun 3 fase modellen niet fijn om gaan met strings van 6. Het was simpeler met SolarEdge te werken, maar zeker niet goedkoop)

• soepah
Bedankt voor de uitleg. Met bovenstaande gegevens nieuwe offerte's opgevraagd met als uitgangspunt:
  • ca 16 panelen
  • Geen micro-omvormers | optimizers
  • inclusief aanpassing meterkast schuur (nodig)
Daarop 3 offertes op basis van all-in installatie gekregen:
Offerte 1;
- Longi Solar 400 WP
- GoodWe 8K-DT G2 omvormer
- Totaal 8633 euro (1,35 euro per WP volgens mijn berekening)
Offerte 2;
- Trina Vertex S390 WP
- Solax X3-MIC-5K-G2
- Totaal 8113,05 (1,30 euro per WP volgens mijn berekening)
Offerte 3; (zelfde partij, andere panelen)
- Jinko Tiger NEO N-Type 410 WP
- Solax X3-MIC-5K-G2
- Totaal 8635,77 euro (1,31 per WP volgens mijn berekening).

Offerte 2 en 3 liggen dicht bij elkaar, ik neig dan snel naar de laatste (meeste opbrengst). Ken de merken / types niet dus benieuwd hoe jullie hier over denken.
(p.s. ter indicatie, aanpassing meterkast (vervanging incl 3 fasen) was indicatief rond de 1350 inc BTW).

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zijn de prijzen van je laatste offertes incl of excl btw? Ben uitgegaan van excl.

Beter om de prijs per wattpiek excl meterkast te bekijken, dan gaat er nog ongeveer 21 cent van de prijs per wattpiek af. Volgens mij zit je dan rond 1.13 per wattpiek, prima prijs lijkt me.

Heb je zicht op levertijden?

Btw van de meterkast kan je ook terugvragen. Wel fors aan de prijs zeg.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• soepah
Prijzen zijn incl.
Levertijden zijn voor de 410 panelen nog ongewis, overige kunnen september al geinstalleerd worden. Ik zie in de post van @Ronald dat hij opteert voor een GoodWe of Growatt omvormer, geen idee waarom of hoe de Solax zich hier tot verhoudt.
Merken panelen zeggen mij niks verder.

@blackd meterkast is aanschaf en installatiewerk (weghalen aardlek in woning, vervangen bestaande door nieuwe meterkast in schuur. Ik zie qua kosten inderdaad dat het materiaal (meterkast zelf incl automaten) ca 400 / 500 euro mag kosten, dan vindt ik inderdaad de additionele prijs (aansluiten) nogal aan de prijs. Durf het niet helemaal aan om die zelf aan te sluiten (ook ivm aansprakelijkheid mocht er wat zijn).

[ Voor 41% gewijzigd door soepah op 18-07-2022 10:13 ]

• Ronald
  • Nu online
Solax is iets minder bekend, ik heb de ruwe technische data van die omvormers ook niet in mijn hoofd. Zou moeten werken.

1350 voor een onderverdeler klinkt op eerste gezicht erg riant...

• blackd
  • Niet online
soepah schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:09:
Prijzen zijn incl.
Levertijden zijn voor de 410 panelen nog ongewis, overige kunnen september al geinstalleerd worden. Ik zie in de post van @Ronald dat hij opteert voor een GoodWe of Growatt omvormer, geen idee waarom of hoe de Solax zich hier tot verhoudt.
Merken panelen zeggen mij niks verder.
Ok, als het incl btw is zijn de prijzen nog wat gunstiger. Ik zou de levertijden ook meenemen in je overweging, hoe eerder op het dak, hoe sneller profijt. In september is wel de piek aan opwek voorbij. In deze tijden is 'levertijd ongewis' erg spannend ;-).
@blackd meterkast is aanschaf en installatiewerk (weghalen aardlek in woning, vervangen bestaande door nieuwe meterkast in schuur. Ik zie qua kosten inderdaad dat het materiaal (meterkast zelf incl automaten) ca 400 / 500 euro mag kosten, dan vindt ik inderdaad de additionele prijs (aansluiten) nogal aan de prijs. Durf het niet helemaal aan om die zelf aan te sluiten (ook ivm aansprakelijkheid mocht er wat zijn).
Ik begrijp op basis van bovenstaande niet helemaal wat ze gaan doen. Aardlek weghalen? Ik las in je topicstart dat er al een kabel loopt naar de schuur, 2,5mm2 krachtkabel dus ik neem aan 5 aderig.

Je zou in de reguliere meterkast dan een krachtgroep moeten aanleggen en in de schuur een PV verdeler aanbrengen, 3 fase. Zie ook dit recente topic: 3 fase Omvormer PV installatie aanfluiting op Meterkast. let niet op de topictitel :+

Maar je zegt 'vervangen bestaande meterkast in schuur', wat hangt er nu dan en waarom is dat niet bruikbaar? Als je foto's kan plaatsen van wat er nu zit kunnen we daar wellicht adviezen over geven. Als je zelf dit niet wil doen begrijp ik dat heel goed, maar het wel zaak dat die partij de juiste dingen gaat plaatsen. En wellicht zijn er toch dingen die je veilig zelf kan doen.

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11 21:36

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

Ik lees zo wat draadjes door over zonnepanelen en gezien wij dit ook willen, zou ik hier de vraag willen stellen (zonder het topic te kapen) Wat zijn bv goede installatie bedrijven (betrouwbaar)
En zelf ben ik ook al opzoek gegaan naar de panelen zelf en ik zou heel graag (gezien de specs) de Sunpower Maxeon 5/6 willen. Iemand bekent met dat merk/type?
Wij verbruiken op jaarbasis 5500KW.

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

• soepah
blackd schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:03:

[...]

Maar je zegt 'vervangen bestaande meterkast in schuur', wat hangt er nu dan en waarom is dat niet bruikbaar? Als je foto's kan plaatsen van wat er nu zit kunnen we daar wellicht adviezen over geven. Als je zelf dit niet wil doen begrijp ik dat heel goed, maar het wel zaak dat die partij de juiste dingen gaat plaatsen. En wellicht zijn er toch dingen die je veilig zelf kan doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuxQmC5jdiS3WG80yy24o-2X4TE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chVACyGUMRMtLMuegNxtuTP7.jpg?f=fotoalbum_large
Dit hangt er nu. Moet iig een automaat in met aardlek.
Er komt nu een 4(of 5) aderige 2.5mm2 kabel binnen (neutral + 3 fases, aarde onbekend). optie zou zijn om de schuur zelf te aarden (pin in de grond??).

• blackd
  • Niet online
Verklaart wel de hoge kosten :D. Dat is antiek, gaat mij de pet te boven.

Is de installateur gekwalificeerd genoeg om dit werk te doen? Anders gezegd, ik zou dit overlaten aan een (echte) electricien. (Ik kan natuurlijk de kwaliteiten van de pv installateur op afstand niet inschatten...)

• soepah
@blackd op zich valt het mee, is wel wat verouderd inderdaad maar blijft technisch hetzelfde. Rechts zie je drie kracht groepen (L1-L2-L3) naast elkaar, en links zie je 3 'losse' groepen (verdeeld over de 3 fasen).
Ik zou er draad-technisch wel uitkomen om dat opnieuw aan te sluiten, echter als er iets mis gaat zit ik wel met de gebakken peren (idealiter zou ik het laten reviewen door een installateur). Die zeggen natuurlijk; "Als je wilt dat het goed is moet je het mij laten doen).

Het verschil is volgens mij:
Laten doen is 1350 inc BTW - Ex BTW 1066
Zelf doen is 500 aan materiaal (incl btw, niet terug te krijgen denk ik). dus 850 euro aan kosten (inc btw) is mij dat het risico waard.. (schade, brand, etc..) die 850 is trouwens bruto, netto is het dan ca 670 euro (BTW krijg ik terug)

• blackd
  • Niet online
Wat gaan ze dan nieuw plaatsen? Heb je daar een specificatie van?

• soepah
1 nieuwe meterkast met aarde (afhankelijk of hij geaard is via de woning via de kabel (4 of 5 aders), anders aarding plaatsen),
Aardlek in woning eruit halen (tussen uit halen en gat in meterkast afdichten).
Nieuwe meterkast met 3x enkelfase groep, en 3x kracht groep plaatsen met aardlek automaat.

• soepah
Nog iemand ervaring met dit soort aanbiedingen?
https://123zonnepaneelpak...paneel-pakket-16-panelen/
Heb iemand gevonden die ze er met mij samen wil opleggen.
Panelen; 410 WP; https://123zonnepaneelpak.../06/HT-410-full-black.pdf
Omvormer; ASW4000S; https://123zonnepaneelpak...ASW-S-Series-1020_web.pdf

Lijkt mij vrij compleet, al zeggen de merken me niks. geen idee of het rommel is of juist wel goed.

• soepah
@Ronald ivm slechte levertijden toch nog verder aan het kijken:
Heb dit bij elkaar geklikt, is dit een goede combinatie en redelijke prijs?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MriANkOdXbl9JN69-_3ndaKqLvk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R63i0p4G6KA4wrSWQUe6Xugs.png?f=fotoalbum_large
Op 'jouw advies' gekozen voor een Growatt omvormer, met redelijk ruim-bemeten (410WP) full black panelen.
Mijn vragen:
- Matcht dit systeem (omvormer, panelen, montage-systeem)?
- Zou je iets anders adviseren?

• Ronald
  • Nu online
@soepah ik heb alleen praktijk ervaring met platdak solarstell Lego

Panelen zijn een recentere variant van wat ik heb.

Omvormer Vs panelen een string indeling Sunny design en matchen met je gewenste omvormer

• soepah
@Ronald Bedankt voor je feedback, Ik zie bij sunnydesign alleen "Sunny Boy" omvormers gematched worden. ligt dat aan mijn panelen configuratie of is dat standaard? of gaat het om het vermogen van de omvormer en werkt de rest wel gewoon met een ander merk en moet ik vooral op de specs letten (vermogen)?

Voorgesteld door de tool is op basis van Profitability
- Profitability 100% en energy yield/rating van 99.3% (SB5.0-1AV-41 - 5kW),
- Energy Yield: yield/rating 100% (met een STP8.0-0-3AV-40 van 8 kW) en een profitability van 93.3%.

Wat zou je kiezen en waarom (denk dat dit ook afhangt van de prijzen (profitability) die zij in het systeem hebben?)
Mijn voorkeur zou zonder verdere kennis 3-fase hebben omdat ik dan op 3 fasen teruglever (minder risico dat er 1 uitvalt bij hoge spanning).

[ Voor 4% gewijzigd door soepah op 02-09-2022 15:21 ]

• Ronald
  • Nu online
@soepah de software van WC-eend adviseert WC-eend

Als je bij de Chinezen wil shoppen dus handmatig datasheet matchen aan de berekende waardes

• soepah
Dat snap ik @Ronald,
Shoppen bij de "Chinezen" refereer je ook aan als ik bij Winkelman zou bestellen? Ik zou graag voor iets relatief betrouwbaars gaan. Jij adviseert Growat / GoodWe? of zou je daar wat anders adviseren? Ik heb geen idee en ben zeker niet merkgebonden.

Qua datasheets vergelijken; als ik ga voor 3-fase dan heb ik de datasheet van de Sunny Tripower 8.0: https://www.europe-solars...ipower-8.0-Data-Sheet.pdf
Welke waardes zijn dan vooral belangrijk?
Mijn aanname zou zijn:
- max input voltage en power, Current (dat het past op de panelen)
- Output; moet matchen op het grid en je afvoer thuis? zie staan 3x 12 A en 8 KW output, en matchen op grid (50Hz 230V).
- Efficiency: zo hoog mogelijk?
- De overige waarden lijken me nice to have (options for monitoring, waranty, etc). ?

Klopt mijn redenering?
En als de GoodWe/GroWat ongeveer dezelfde output heeft (matchend op input en output met een zo hoog moglijke efficiency) zou het dus moeten lukken?

Additionele vraag; De SunnyBoy tool heeft het over 2 vormen van vergelijken (ranken):
- Profitability
- Energy Yield
Mijn begrip van deze functies zou het volgende zijn:
- Profitability; terugverdientijd (hoe korter hoe beter) (opbrengst vs investering)
- Energy Yield; Hier zou ik aannemen hoeveel energie hij kan terug leveren en hoe efficient hij is. Gebaseerd op efficieny uit de datasheet? is dit een vaste waarde voor een omvormer? of hangt dat af van de combinatie met panelen of andere factoren?

[ Voor 19% gewijzigd door soepah op 05-09-2022 12:05 ]

• Ronald
  • Nu online
De Chinezen zijn Growatt/GoodWe/Solis etc.
Een niveau hoger is SMA/Fronius(/SolarEdge) - beter, duurder.

Ik adviseer in de basis niets, ik geef je de opties ;-)

Sunny design geeft je een heleboel waardes. Van belang:

Maximale string spanning: Onder max spanning van omvormer
Minimale string spanning: Boven start spanning

Minimale string spanning van minimum aantal panelen tegelijk in zon: Boven minimum Vmpp.

Isc onder Imax-sc
Impp onder onder Imax-mpp

Grid properties voldoet, anders mag het niet verkocht danwel aangesloten worden...
3x12A is ook geen probleem natuurlijk. Riant onder een 16A krachtgroep.

Efficiëntie: allemaal een pot nat.

Profitability is ook een simulatie, afhankelijk van jouw daadwerkelijke verbruiksprofiel dus.
100-Energierendementsfactor = aftop

Omvormer efficiëntie zit in de energie opbrengst meegerekend (en is anders voor andere merken)
Voornamelijk pot nat ;-)

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voc < Vmax-oc bij -10°C of zo
Ioc of Imax-oc heb ik nog niet in technische data kunnen vinden
wel Isc (short circuit)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ronald
  • Nu online
@dunklefaser edited O-)

Pagina: 1