In het najaar wordt hier een full electric warmtepompoplossing geplaatst. Dat maakt de rookgasafvoer overbodig. De pijp staat op het platte dak van de uitbouw, dus het is geen kwestie van weghalen en een dakpan terugplaatsen. Hoe kan ik die rookgasafvoer het beste verwijderen of afdoppen?
zit het afsluiten niet in de installatiekosten van de warmtepomp?
Zelf zou ik m isoleren en afsluiten, maar wel door het dak laten steken. Je weet maar nooit wanneer je nog een dakdoorvoer nodig hebt (zonnepanelen, zonneboiler, meetsensors...)
Zelf zou ik m isoleren en afsluiten, maar wel door het dak laten steken. Je weet maar nooit wanneer je nog een dakdoorvoer nodig hebt (zonnepanelen, zonneboiler, meetsensors...)
Dit is nou net zo'n dingetje waar ik het niet specifiek over heb gehad. Zou zomaar kunnen dat het erin zit, ga ik nog even na.
Maar, hóe zou jij dat afsluiten dan doen? Pijp laten staan maar dichtmaken?
Maar, hóe zou jij dat afsluiten dan doen? Pijp laten staan maar dichtmaken?
Er kan wel regen inwaaien... Ducttape?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Stukje afzagen, dop erop lijmen/kitten en eventueel volpurren .
Mooie doorvoer voor kabels van de nog te leggen zonnepanelen op je platte dak
Ik “krijg” er over een maand alweer 5,6kWp bij… op een ander dak. Maar ik hou het in gedachten 😏ThinkPad schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:04:
Mooie doorvoer voor kabels van de nog te leggen zonnepanelen op je platte dak
Eigenlijk dacht ik aan zoiets. Is toch niet heel gek?flo-rist schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:02:
Stukje afzagen, dop erop lijmen/kitten en eventueel volpurren .
Ik zou de bovenkant dichtmaken en er dan gewoon isolatie in proppen. Dichtpurren kun je niet eenvoudig weer open maken. En aan dan aan de onderkant een afdekplaat.Gramser schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:44:
[...]
Eigenlijk dacht ik aan zoiets. Is toch niet heel gek?
Ik zou hem alleen niet volpurren maar iets als glaswol oid als isolatie gebruiken. Dan kun je hem altijd nog gebruiken als je een keer een doorvoer nodig hebt. Tenzij de pijp echt in de weg zit natuurlijk, maar anders geeft de pijp weghalen alleen maar risico op lekkages. Gewoon een dop erop geeft veel minder risico.Gramser schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:44:
[...]
Eigenlijk dacht ik aan zoiets. Is toch niet heel gek?
[removed]
Omdat het een plat dak is zou ik hem laten zitten om later toch nog iets gemakkelijk te kunnen installeren, was het een pannendak dan dichtmaken want een gat is makkelijk gemaakt elders voor zonnepanelen bijvoorbeeld.
Als je plat dak vernieuwd moet worden zou ik hem wel laten weghalen.
In de pijp druk je gewoon steen/glaswol en opgelost.
Overigens hier gewoon isolatie in gestopt en met ductape dichtgemaakt, gebeurd niks mee, de kop zit er nog op en zal niet in regenen anders zou het vroeger ook gebeurd zijn.
Als je plat dak vernieuwd moet worden zou ik hem wel laten weghalen.
In de pijp druk je gewoon steen/glaswol en opgelost.
Overigens hier gewoon isolatie in gestopt en met ductape dichtgemaakt, gebeurd niks mee, de kop zit er nog op en zal niet in regenen anders zou het vroeger ook gebeurd zijn.
[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2022 08:54 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik neem aan dat die rookgasavoer van plastic is? Zijn standaard maten, zal ongetwijfeld een dop voor beschikbaar zijn. Eentje aan de buitenkant tegen inregenen, eentje aan de binnenkant voor obvious reasons. Van binnenuit een prop papier er in dat moest ie ooit open moeten er niks zomaar uitvalt. Beetje kit er aan, is ie ook luchtdicht.
Eerst binnenkant afdoppen zodat er niks naar binnen valt als je de buitenkant doet.
Eerst binnenkant afdoppen zodat er niks naar binnen valt als je de buitenkant doet.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Alternatief: schoorsteenveger het ding schoon laten maken en er een ventilatieventiel op zetten. Altijd handig om zoiets in de buurt van een verwarmingstoestel te hebben zitten. Al hoef je voor CO niet bang meer te zijn dan
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Vormt dat geen gigantisch isolatielek?The Eagle schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:55:
Alternatief: schoorsteenveger het ding schoon laten maken en er een ventilatieventiel op zetten. Altijd handig om zoiets in de buurt van een verwarmingstoestel te hebben zitten. Al hoef je voor CO niet bang meer te zijn dan
Dakdoorvoer zit op een hoge punt waar warmte makkelijk kan verdwijnen, wel handig voor de zomer dat wel.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Standaard dakdoorvoer is 127mm.
Pijp er uit halen en een aluminium dop er op.
Binnenkant steenwol/krant/pur/katvandeburen erin proppen.
Deze dop bijvoorbeeld https://www.warmteservice...7135?origin=-tl003-13-94-
Pijp er uit halen en een aluminium dop er op.
Binnenkant steenwol/krant/pur/katvandeburen erin proppen.
Deze dop bijvoorbeeld https://www.warmteservice...7135?origin=-tl003-13-94-
[ Voor 42% gewijzigd door edsandje op 24-06-2022 10:40 . Reden: Link ws ]
Please state the nature of the technical emergency
Zijn die pijp en de voet voor de dakdoorvoer waarmee hij aan het bitumen is gebrand dan geen een geheel?
Ik vergat overigens te vertellen dat de ketel niet onder de pijp zit. In het plafond van het platte dak maakt de pijp eerst een bocht, en gaat dat door een oude buitengevel (wat nu een binnenmuur is) naar de ketel.
Ik vergat overigens te vertellen dat de ketel niet onder de pijp zit. In het plafond van het platte dak maakt de pijp eerst een bocht, en gaat dat door een oude buitengevel (wat nu een binnenmuur is) naar de ketel.
Nee zijn 2 veschillende delen.
Maak er eens een foto van?
Maak er eens een foto van?
Hier is er bitumen dakbedekking over het gat heen gelegd en vermoedelijk er op gebrand. Het is iig al 4,5 jaar waterdicht.
Van onderen zelf een prop isolatie in gestopt.
Het gat in de gipsplaat moet ik nog steeds dichtmaken na 4,5 jaar.
Van onderen zelf een prop isolatie in gestopt.
Het gat in de gipsplaat moet ik nog steeds dichtmaken na 4,5 jaar.
[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-06-2022 14:35 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Daklicht/lichtkoepeltje van maken? Beetje licht extra is altijd wel fijn
[ Voor 30% gewijzigd door morlune op 24-06-2022 16:27 ]
Als ik die zwarte pijp zo van die plakvoet kan tillen, kan dat zeker. Ik zal dat maar eens gaan proberen!
Gewoon dicht laten branden, zo’n plakplaat is altijd lekgevoeliger.
Aan de binnenkant de buis even volduwen met isolatiemateriaal.
Aan de binnenkant de buis even volduwen met isolatiemateriaal.
Er lekt nu ook niks, die voet mag blijven maar als ik het zwarte deel verwijder en er een kap op zet zoals deze https://www.bol.com/nl/nl...1-aansl/9200000097638418/
heb ik wat ik wil hebben. Kan het ook niet meer inregenen
heb ik wat ik wil hebben. Kan het ook niet meer inregenen
Alleen wel de goede maat nemen, waar je naar linkt is 110.
In mijn eerdere post staat de goede.
Yes, had ik gezien, thanks 👍🏻edsandje schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:22:
Alleen wel de goede maat nemen, waar je naar linkt is 110.
Ja, ben ik weer. Gisteren is de WPB geplaatst, dus kon ook eindelijk de rookgasafvoer weg. Alleen, dat valt nog niet mee. Hoe krijg ik het laatste deel eraf?!
Het witte deel kan ik draaien en het lijkt alsof het gewoon geklemd zit in de verticale witte buis die het dak in gaat. Trekken/draaien heeft geen effect. Zie ik iets over het hoofd..?
:strip_exif()/f/image/qqn5No5mdrjC4u74E4Tep2Nf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gsX99ojlToDwobUBCgSsoiG8.jpg?f=fotoalbum_large)
Als het witte deel weg is, kan ik de zwarte mantel zo van de voet tillen volgens mij. Of wordt dit zagen?
Het witte deel kan ik draaien en het lijkt alsof het gewoon geklemd zit in de verticale witte buis die het dak in gaat. Trekken/draaien heeft geen effect. Zie ik iets over het hoofd..?
:strip_exif()/f/image/qqn5No5mdrjC4u74E4Tep2Nf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gsX99ojlToDwobUBCgSsoiG8.jpg?f=fotoalbum_large)
Als het witte deel weg is, kan ik de zwarte mantel zo van de voet tillen volgens mij. Of wordt dit zagen?
Als je een merk/typenummer hebt is er misschien een montagehandleiding te vinden.
Anders wordt het de haakse slijper.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dan pak ik denk ik liever gewoon een handzaag… met de slijper smelt-ie eerder 😅.Proton_ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:04:
Als je een merk/typenummer hebt is er misschien een montagehandleiding te vinden.
Maar nee, typenummer heb ik nog niet ontdekt. Handleiding evenmin.
Is die ruimte ook dicht bij je keuken? Anders zou je misschien ook nog een "aanrecht" kunnen maken met een afzuigkap waar je bijvoorbeeld een gril, friteuse of iets dergelijks kunt plaatsen zodat je die lucht niet in je keuken hebt.
Zitten er geen schroeven in die sleuven in het zwarte gedeelte? Het witte is geïntegreerd in het zwarte en zal als 1 geheel omhoog komen.
Heb je van binnen alles los?
[ Voor 9% gewijzigd door Theezakje op 20-04-2023 18:38 ]
Nee, totaal niet. De buis gaat onder deze afvoer horizontaal door het holle platte dak door de muur (was vroeger de achtergevel, daar is de uitbouw tegenaan gebouwd), en daar komt-ie uit het plafond in de bijkeuken. Heeft verder weinig nut daar, maar de buis laat ik gewoon lekker zitten voor weetikveel, doorvoer zonnepanelen ofzo…BernardV schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:19:
Is die ruimte ook dicht bij je keuken? Anders zou je misschien ook nog een "aanrecht" kunnen maken met een afzuigkap waar je bijvoorbeeld een gril, friteuse of iets dergelijks kunt plaatsen zodat je die lucht niet in je keuken hebt.
Ik zie nergens schroeven, alleen wat “inkepingen” die niet meteen ergens tegenaan lijken te komen. Ik kan het zwarte gedeelte een klein beetje optillen tot hij stokt tegen de top van het witte gedeelte.Theezakje schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:36:
Zitten er geen schroeven in die sleuven in het zwarte gedeelte? Het witte is geïntegreerd in het zwarte en zal als 1 geheel omhoog komen.
Binnenkant: zie post hierboven, het binnenspeel zit er niet direct onder.
Pagina: 1