Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missjurk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-06-2022
We overwegen om een elektrische boiler te nemen icm zonnepanelen zodat we hopelijk helemaal van het gas af kunnen, maar ik ben benieuwd naar het verbruik van een elektrische boiler in kWh per maand (vooral in de winter). Heeft iemand daar ervaring mee/gegevens van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik houdt een heel jaar een 450 ltr buffervat met hygienespiraal op 52 graden.
1 persoon.
Zal de cijfers vanavond even opzoeken.
Wel “echt” op zonnestroom dmv Aton power to Heat
In de winter lukt dat niet helemaal. Te weinig zon. Maar dan neemt de 11 kW doorstroomverwarner het bij 42 graden over.

Edit: 1667 kWh per jaar in het buffervat

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2022 14:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:27
Missjurk schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:42:
We overwegen om een elektrische boiler te nemen icm zonnepanelen zodat we hopelijk helemaal van het gas af kunnen, maar ik ben benieuwd naar het verbruik van een elektrische boiler in kWh per maand (vooral in de winter). Heeft iemand daar ervaring mee/gegevens van?
Toevallig hier twee weken geleden het tapwater van de CV ketel afgekoppeld.

Hier een linkje naar het topic waar de business case uitgelegd staat.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128540

Ik heb hier gekozen voor een boiler van Tesy. Een Bulgaars merk en een van de marktleiders wereldwijd. Significant goedkoper dan Daaldrop, gaat net zo lang mee. En ik ga hem nog inpakken in rockwool om het stilstandverlies te beperken.

[ Voor 16% gewijzigd door Panzer_V op 23-06-2022 12:56 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:56
Denk ook aan een douche wtw.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:49
Ik heb er sinds kort eentje van het merk Nofer hangen (100 liter, 1500 watt vermogen). Deze zit op de koudwaterleiding vóór de CV ketel aangesloten. Als het warme water van de boiler op is, springt de ketel bij. Ik heb jaarlijks nog zo'n 1500 kWh overschot aan opgewekte energie wat nu door de boiler opgenomen kan worden (ik houd nog geen rekening met opwarmtijden i.v.m. salderingsregeling).

Tot nu toe geen spijt van, is binnen 2 jaar terugverdiend en bij afbouw van de salderingsregeling kan ik de boiler slim laten schakelen bij een overschot van opgewekte energie.

Wij zijn met 2 volwassenen, 2 kleine kinderen, geen bad. Kinderen douchen om de dag, ik douche zelf kortstondig en niet te warm. De vrouw trekt de boiler soms wel leeg en springt de CV klein beetje bij, maar is te verwaarlozen.

[ Voor 16% gewijzigd door Slappyjoez op 23-06-2022 13:07 . Reden: gezinssamenstelling toegevoegd ]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:36
Voor de keuken heb ik 2 jaar geleden een tweedehands 30 liter/ 450 Watt Daalderop gekocht, die wordt door een stroomrelais in de groepenkast pas ingeschakeld als er tenminste 550 Watt aan eigen stroom door de panelen wordt opgewekt.
In december/ januari wordt er te weinig vermogen opgewekt om het water behoefte via de e-boiler in de keuken te kunnen dekken, dan schakel ik over op de warmtepomp-boiler, dan is het SWW minder heet (50° vs 75°C) en het duurt een flinke tijd alvorens er warm water door de kraan komt.

Nu kun je nog Salderen, maar ik ben al voorbereid als die regeling een keer direct wordt afgeschaft :9

[ Voor 9% gewijzigd door natural colour op 23-06-2022 13:17 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

Houd rekening met het stand-byverbruik. Dit is van een boiler al gauw gemiddeld zo'n 50 watt, dus een kleine 500 kWh per jaar. Daar komt het waterverbruik nog bij: gemiddeld tussen de 8 en 18C aanvoer, zeg 13C, opwarmen naar 40C voor de douche = 27C. Dat geeft nog 31Wh/L (27[K]*4180[J/L]/3600[J/Wh]).

10min douchen per dag, elke dag, met 9L/min = 10*9*0.031*365 = 1018kWh / jaar.

Totaal is dan zo'n 1500kWh. Pas gerust de getallen aan naar jouw situatie.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Cr3ator schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:28:
Houd rekening met het stand-byverbruik. Dit is van een boiler al gauw gemiddeld zo'n 50 watt, dus een kleine 500 kWh per jaar. Daar komt het waterverbruik nog bij: gemiddeld tussen de 8 en 18C aanvoer, zeg 13C, opwarmen naar 40C voor de douche = 27C. Dat geeft nog 31Wh/L (27[K]*4180[J/L]/3600[J/Wh]).

10min douchen per dag, elke dag, met 9L/min = 10*9*0.031*365 = 1018kWh / jaar.

Totaal is dan zo'n 1500kWh. Pas gerust de getallen aan naar jouw situatie.
Je kunt de boiler gerust inpakken in rockwool om het standby-verbruik te verminderen. 12 centimeter isolatie eromheen en klaar.

Ga ik hier ook doen (na mijn vakantie ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:48

Sebazzz

3dp

Slappyjoez schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:04:
Ik heb er sinds kort eentje van het merk Nofer hangen (100 liter, 1500 watt vermogen). Deze zit op de koudwaterleiding vóór de CV ketel aangesloten. Als het warme water van de boiler op is, springt de ketel bij. Ik heb jaarlijks nog zo'n 1500 kWh overschot aan opgewekte energie wat nu door de boiler opgenomen kan worden (ik houd nog geen rekening met opwarmtijden i.v.m. salderingsregeling).

Tot nu toe geen spijt van, is binnen 2 jaar terugverdiend en bij afbouw van de salderingsregeling kan ik de boiler slim laten schakelen bij een overschot van opgewekte energie.
Interessante situatie. Blijkt toch wel dat je niet per se op de warmtepomp bandwagon hoeft te springen.

Hoeveel ruimte neemt de boiler in beslag?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Sebazzz schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:02:
[...]

Dat ligt er maar net aan hoeveel inhoud je boiler heeft. Ik heb er eentje van 150 liter. Die is 1325x470x450 mm. Ik ga er nog 120mm rockwool omheen doen. Dan wordt ie 1445x590x570.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:49
Sebazzz schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:02:
[...]

Interessante situatie. Blijkt toch wel dat je niet per se op de warmtepomp bandwagon hoeft te springen.

Hangt hier verticaal aan de muur naast de CV ketel, specs volgens de website:
Diameter en hoogte boiler: 41 / 107,5 cm

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:02

_Apache_

For life.

Als je COP 1 is, kun je vrij eenvoudig uitrekenen hoeveel kWh aan energie je in het water moet duwen om het op te warmen.

https://www.engineeringto...storage-water-d_1463.html

Je weet de grootte van het buffervat.
Meet de stroomsnelheidd van je douche (emmer & time 60 sec).
Je weet ongeveer hoevaak je doucht, en je komt al een aardig end.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:14
Let op dat overschot stroom uit PV niet bestaat.
Dat is 42 cent/kWh derving van inkomsten.

Kijk naar een warmtepompboiler. Diverse opties in mogelijk... Allemaal significant lager gebruik dan direct COP1 elektrisch, maar zeker wel duurder in aanschaf

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1