Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01
Ik ga dit weekeinde de zonnepanelen op de overkapping(stalen damwanddak) installeren, maar heb daar nog wat vragen over.
Deze vraag al eerder gesteld in ander(ouder) topic(Dak tuinoverkapping van zonnepanelen en regendicht mogelijk?), maar daar geen reaktie mogen ontvangen.
1. het betreft 3 rijen van 4 panele( JA Solar 405) landscape en het liefst wil ik zowel plus als min op dezelfde plek(linksachter) invoeren naar onder de overkapping. Is er een bepaalde voorkeur voor de aansluitvolgorde van de panelen?
2. moeten, of is het aan te raden, alle panelen geaard worden door deze onderling aan elkaar te aarden?
3. moet omvormer(Growatt MIN 4600 TL-XE ook apart geaard worden?
4. hoe aarden? Aardepen in de grond?

Aansluiting van panelen aan omvormer en bekabeling aan meterkast laat ik door electricien doen.
Hopelijk heeft iemand een goed advies

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

doggy1 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:49:
4. hoe aarden? Aardepen in de grond?
Als het goed is heb je al aarde in je groepenkast. Daar zitten ook al je geaarde groepen op aangesloten ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
De panelen moeten geaard worden, dat gebeurt door een aarde draad en de klemmen waarmee de panelen aan elkaar bevestigd zijn. De aarde draad moet onderlangs alle panelen lopen, heen en terug. De omvormer moet ook geaard worden maar dat doe je met de AC bekabeling, deze gaat eerst een werkschakelaar in en vervolgens naar de meterkast. Vergeet die werkschakelaar niet aub.

• doggy1
Nu las ik net onderstaande. Hoe kan dat het beste met string van 3 rijen van 4?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kk-blFZYF9EU_O1XRfmb2Sb2U6c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T797hMtUGl1MgRgvlIwUqhGk.png?f=fotoalbum_large

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:51
RobertV70 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 23:33:
De panelen moeten geaard worden, dat gebeurt door een aarde draad en de klemmen waarmee de panelen aan elkaar bevestigd zijn. De aarde draad moet onderlangs alle panelen lopen, heen en terug. De omvormer moet ook geaard worden maar dat doe je met de AC bekabeling, deze gaat eerst een werkschakelaar in en vervolgens naar de meterkast. Vergeet die werkschakelaar niet aub.
Twee verschillende werkschakelaars, eentje aan de DC-zijde van de omvormer en eentje aan de AC-zijde van de omvormer. De DC-zijde is een ander type schakelaar dan de AC-zijde. De DC-schakelaar moet een hoge DC-spanning kunnen breken, dit is ingewikkelder en duurder dan een AC-schakelaar. De AC-schakelaar is een standaard component dat je overal kunt vinden.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
De omvormer beschikt zelf over een DC zijde schakelaar, dus daar hoef je geen rekening mee te houden.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:15
@doggy1 De panelen koppel je aan elkaar en vormen een S form. De retour leg je langs al deze bekabeling, dus vormt ook een S. Dan geen oppervlak tussen de paneelkabels en retourkabel. Geen inductie lus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• doggy1
@Ronald moeten kabels dan nog met bv tieraps aan panelen bevestigd worden? Soms lees ik nl dat kabels met de MC4 stekkers beter niet los op dak kunnen liggen.

• FrankHe
De boel vastzetten met een stel tiewraps spreekt voor zich. Hoe minder mechanische belasting / beweging er is hoe beter het is voor draden, kabels en connectoren.

• FrankHe
RobertV70 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:23:
De omvormer beschikt zelf over een DC zijde schakelaar, dus daar hoef je geen rekening mee te houden.
Hier op het forum zie ik in verschillende topics geregeld DC-werkschakelaars voorbijkomen, vooral in systemen met meerdere parallel geschakelde strings.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
doggy1 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:19:
@Ronald moeten kabels dan nog met bv tieraps aan panelen bevestigd worden? Soms lees ik nl dat kabels met de MC4 stekkers beter niet los op dak kunnen liggen.
de MC4 stekkers los is geen probleem, maar je wil niet dat ze in een plas met water liggen, dat geeft soms problemen. (maar dit is vooral platdak probleem, niet voor jouw een probleem als ik dat zo lees.)
ze mogen wel nat worden als ze maar niet continu nat zijn.

liever geen tiewrap aan de kabel, met wind kan er wat beweging ontstaan en dan gaat de tiewrap schuren.
beter de mc4 vast zetten.

maar dat is allemaal leuk en aardig, de praktijk maakt soms dat je keuzes moet maken.
dus lastig kan het soms wel zijn.

(sommige mensen kiezen er voor om de kabel in buizen te doen op dak.
dit is niet fout, maar zorg er dan voor dat er geen water in die buis kan komen en als het er toch in komt zorg er dan voor dat het er weer uit kan stromen (dus niet plat leggen, of verkeerde doorbuiging maken).
water + zon warmte doet de isolatie laag uit logen en dan word die broos.)

@doggy1 (die van jouw dus) zijn methode is wel oke, maar zo belangrijk zijn die inductie lussen niet.
doggy1 in "String schema voor 3 rijen en aarden"
(ook hier praktijk kan gewoon lastig zijn en de lus blijft word alleen kleiner.)
deze methode werkt soms ook wel aardig (heb je minder kabel nodig, je gebruikt de kabel die al aan de panelen zit.):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3acyeWM41TAAXHEfLbwcN0s5xM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIcRh6HCwphtk2oiHJJA0qqB.jpg?f=fotoalbum_large
(pasop, zit een foutje in de tekening of 2, lol op het dak is dit veel simpeler er zijn 2 verschillende stekkers dus dat doe je niet snel fout.)
met de juiste panelen, dan zijn de kabels precies lang genoeg om dit te doen, en dan kun je de stekkers juist vast maken, want die hangen dan op de plek van een handig punt. ;)
(dit werkt het tofste als je panelen hebt met 2 verschillende lengtes kabel, dan zit de MC4 stekker precies goed om vast te zetten.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 29-06-2022 11:21 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:15
De paneel aansluitkabels zitten niet meer zo. Nu bij half cel midden langs de lange zijden

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• doggy1
@Ronald klopt, iig bij mijn panelen

• doggy1
Nu wil ik een dakdoorvoer monteren(dus door damwand) voor de + en - kabels, maar twijfel nog welke.
Ik kwam er een tegen die bij campers en caravans wordt gebruikt.
Wat denken jullie van bv deze:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yONwx8r6ReoBRjEChGDsRYWLz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuPaSdhxafSJboEc5DRkQgzI.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1