Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Buiten de klassieke Office programma's, browsen, muziek beluisteren zou ik intensief Lightroom en (later) Photoshop gaan gebruiken. Gamen doe ik helemaal niet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou max €2500 willen uitgeven, puur voor onderdelen. Scherm, toetsenbord en muis excl dus.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen onderdelen beschikbaar.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
zie hieronder
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben wel een Intel-fan, maar als er prijs-kwaliteit 'betere' opties zijn heb ik daar zeker interesse in.
Ik dacht zelf in deze richting:
- CPU: Intel Core i7-12700K 3.6 GHz 12-Core Processor
- Koeling: geen idee
- Case: Corsair 4000D Airflow ATX Mid Tower Case (vooral geen flikkerende RGB kerstboom aub)
- RAM: Kingston FURY Beast 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-5600 CL40 Memory
- Grafisch: Asus GeForce RTX 3070 Ti 8 GB TUF GAMING OC Video Card
- Moederbord: Asus ProArt Z690-CREATOR WIFI ATX LGA1700 (daar heb ik maar iets random opgezet omdat ik daar het bos door de bomen niet mee zie)
- Opslag: Samsung 970 Evo Plus 1 TB M.2-2280 NVME Solid State Drive (ik werk met een NAS om nadien alles op te slaan. Deze dient dus enkel om de bestanden op te slaan zolang ik eraan werk).
- Vo/eding: Corsair RM (2019) 850 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
- Scherm: AOC 27G2 27.0" 1920x1080 144 Hz Monitor
Total: $2413.81
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voor mij moet het vooral niet teveel toeters en bellen hebben (RGB ed). Gewoon oerdegelijk en klaar voor de toekomst. Uiteraard hoeft het geen straaljager te zijn qua geluid maar hou ik wel van goede geluidskwaliteit door eventuele, externe speakers of hoofdtelefoon. Ook is het voor mij belangrijk dat het scherm alle kleuren mooi en vormen scherp weergeeft
Ga je overklokken?
Dat is niet de bedoeling.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb momenteel een HP Pavilion Power laptop 15-cb0xx met deze specs:
- Intel i7-7700HQ @ 2.8Ghz quadcore
- 16GB DDR4 SDRAM 2400
- HP 836B moederbord (Intel HM175 chipset) - Skylake
- GPU0: Intel HD Graphics 630 (Kaby Lake) 1GB
PCIe v2.0 x0 (5.0 GT/s) DISABLED
- GPU1: Nvidia GeForce GTX 1050 2GB GDDR5 SDRAM
PCIe v3.0 x16 (8.0 GT/s) DISABLED
- SSD: Toshiba NVMe (PCIe 4x 8.0 GT/s) 256 GB
Ik heb intern nog een tweede SSD (1TB), maar die gebruik ik momenteel niet.
Met dit systeem kan ik enkele foto's bewerken, maar na een klein halfuur wordt alles binnen Lightroom héél traag. Dat zou ik uiteraard willen vermijden met m'n nieuw systeem.
Bedankt!!
Buiten de klassieke Office programma's, browsen, muziek beluisteren zou ik intensief Lightroom en (later) Photoshop gaan gebruiken. Gamen doe ik helemaal niet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou max €2500 willen uitgeven, puur voor onderdelen. Scherm, toetsenbord en muis excl dus.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen onderdelen beschikbaar.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
zie hieronder
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben wel een Intel-fan, maar als er prijs-kwaliteit 'betere' opties zijn heb ik daar zeker interesse in.
Ik dacht zelf in deze richting:
- CPU: Intel Core i7-12700K 3.6 GHz 12-Core Processor
- Koeling: geen idee
- Case: Corsair 4000D Airflow ATX Mid Tower Case (vooral geen flikkerende RGB kerstboom aub)
- RAM: Kingston FURY Beast 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-5600 CL40 Memory
- Grafisch: Asus GeForce RTX 3070 Ti 8 GB TUF GAMING OC Video Card
- Moederbord: Asus ProArt Z690-CREATOR WIFI ATX LGA1700 (daar heb ik maar iets random opgezet omdat ik daar het bos door de bomen niet mee zie)
- Opslag: Samsung 970 Evo Plus 1 TB M.2-2280 NVME Solid State Drive (ik werk met een NAS om nadien alles op te slaan. Deze dient dus enkel om de bestanden op te slaan zolang ik eraan werk).
- Vo/eding: Corsair RM (2019) 850 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
- Scherm: AOC 27G2 27.0" 1920x1080 144 Hz Monitor
Total: $2413.81
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voor mij moet het vooral niet teveel toeters en bellen hebben (RGB ed). Gewoon oerdegelijk en klaar voor de toekomst. Uiteraard hoeft het geen straaljager te zijn qua geluid maar hou ik wel van goede geluidskwaliteit door eventuele, externe speakers of hoofdtelefoon. Ook is het voor mij belangrijk dat het scherm alle kleuren mooi en vormen scherp weergeeft
Ga je overklokken?
Dat is niet de bedoeling.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb momenteel een HP Pavilion Power laptop 15-cb0xx met deze specs:
- Intel i7-7700HQ @ 2.8Ghz quadcore
- 16GB DDR4 SDRAM 2400
- HP 836B moederbord (Intel HM175 chipset) - Skylake
- GPU0: Intel HD Graphics 630 (Kaby Lake) 1GB
PCIe v2.0 x0 (5.0 GT/s) DISABLED
- GPU1: Nvidia GeForce GTX 1050 2GB GDDR5 SDRAM
PCIe v3.0 x16 (8.0 GT/s) DISABLED
- SSD: Toshiba NVMe (PCIe 4x 8.0 GT/s) 256 GB
Ik heb intern nog een tweede SSD (1TB), maar die gebruik ik momenteel niet.
Met dit systeem kan ik enkele foto's bewerken, maar na een klein halfuur wordt alles binnen Lightroom héél traag. Dat zou ik uiteraard willen vermijden met m'n nieuw systeem.
Bedankt!!