Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-11 16:36
Hallo allemaal,

Zoals velen ook aan het orienteren op een full electric warmtepomp, aangezien onze CV waarschijnlijk ook niet meer het oneidige leven heeft (Nefit Ecomline HR uit 2008).

Nu heb ik van een lokale partij hier uit de wijk, die ook bij ons een jaar of 2 geleden een Airco hebben geïnstalleerd, een offerte gehad voor het installeren van een full electric warmtepomp (zie onder). Deze lijkt mij net iets aan de hoge kant, maar ik zou graag eens jullie mening horen aangezien ik er weinig ervaring mee heb en het nu erg moeilijk is om uberhaubt offertes te krijgen (deze zijn ook netjes langs geweest).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOnXWcn2idIFYfQucamBliin2HE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TLI3ouRArBrIFmgz00rY4TcS.jpg?f=fotoalbum_large

Wat verdere informatie over onze situatie:

Vrijstaand huis 160m2, houtskeletbouw, 3 gezinsleden.

In de offerte gaan ze er vanuit dat de warmtepomp in de bijkeuken wordt geplaatst, waar nu de wasmachine en droger staan. Dit omdat de kast waar de CV nu in hangt te klein is, hier komen dan de wasmachine en droger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKqKpxMwLXoSU02g7xCRJ9woDgI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wS8GAwWDN0jJzcvtJQEmaDeO.png?f=user_large

Ze maken dan een leiding langs het plafond in een kleine koof terug naar de orignele plek CV (en vloerverwarming).

Wat is je gasverbruik?
~1300m3

Koude week 7-8m3 /dag

Heb je vloerverwarming?
Grotendeels beneden ja (woonkamer, keuken en hal, bijbouw niet). Dit is de verdeler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIXbZHCgftlwZv90iI_G-Ja5hKw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7R0kt19eh3CmzM2WIsYOOPF8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkbIRmOSKv4Y7SPXZdbtzEdzUyY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KlB5HtAlupiyT3aRluERfvQa.jpg?f=fotoalbum_tile

Hoeveel en welke radiatoren heb je?
7 radiatoren:
  • 2 - Radiator Type 22 in onze aanbouw
  • 4 - Normale (enkele) radiatoren in de slaapkamer+badkamer eerste verdieping
  • 1 - Radiator Type 22 op zolder
Heb je geprobeerd een winter op 45 graden watertemperatuur te stoken?
Nee, maar ik verwarm al jaren in zones met Tado en de bovenverdiepingen staan eigenlijk altijd laag of uit. Dus dat zal geen probleem zijn denk ik.

Heb je een bad?
Ja

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:54
Goedkoop is het inderdaad niet, al weet ik niet precies hoeveel een Nefit Enviline precies kost. Ik heb ook wel duurder gezien.
Voor een Vaillant 75/5 icm 190 liter tower kom ik vaak uit rond 13k incl btw, voor subsidie. Na subsidie 10k. Het hangt er wel vanaf hoe lastig de woning is qua kabel trekken, leidingen etc.
Dat je installateur dichtbij zit en langs is geweest is natuurlijk wel een pluspunt.

Qua techniek vraag ik me vooral af waarom er geen nieuwe pomploze verdeler op de offerte staat.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Michael2021
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-12-2024
Lijkt me normale prijs, maar elke situatie is weer anders. Ik heb een offerte voor een hybride Nefit monoblock pomp plus nieuwe cv ketel, driewegklep, vuilfilter etc etc voor EUR 15.000 inclusief BTW. Dus all electric prijs lijkt me niet buitensporig hoog.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

busscherski schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:36:
Qua techniek vraag ik me vooral af waarom er geen nieuwe pomploze verdeler op de offerte staat.
Die zou dan mooi in plaats van het buffervat kunnen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• busscherski
Proton_ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:52:
[...]

Die zou dan mooi in plaats van het buffervat kunnen.
Ja, als dat Tado gebeuren zich allemaal boven af speelt. En daar lijkt het wel op.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ja, als dat witte blobje boven het thermostatisch mengventiel geen zone-afsluiter is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• busscherski
Proton_ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:58:
Ja, als dat witte blobje boven het thermostatisch mengventiel geen zone-afsluiter is.
En als dat wel zoneregeling is dan kan dat beter weg.

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-11 16:36
Dank allen voor de reacties zover!
busscherski schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:36:
Goedkoop is het inderdaad niet, al weet ik niet precies hoeveel een Nefit Enviline precies kost. Ik heb ook wel duurder gezien.
Voor een Vaillant 75/5 icm 190 liter tower kom ik vaak uit rond 13k incl btw, voor subsidie. Na subsidie 10k. Het hangt er wel vanaf hoe lastig de woning is qua kabel trekken, leidingen etc.
Dat je installateur dichtbij zit en langs is geweest is natuurlijk wel een pluspunt.

Dat is inderdaad niet ter sprake gekomen, ik zal het eens voorleggen bij ze.
Proton_ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:58:
Ook dat is inderdaad gewoon een Tado radiatorknop ;) was toen de eenvoudigste oplossing om ook beneden als zone te regelen. Die moet er dus helemaal tussenuit?

Wat is daarnaast de reden om helemaal geen buffervat te overwegen?

[ Voor 3% gewijzigd door Flight777 op 23-06-2022 21:12 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Flight777 Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic, hoofdstuk Buffer
Tl;dr: heeft als je vloerverwarming hebt echt geen functie en kost wel ruimte, geld, tijd, rendement en maakt inregelen lastiger.
Maar afgezien daarvan kan het ook niet veel kwaad ;)

• busscherski
Flight777 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:12:
Ook dat is inderdaad gewoon een Tado radiatorknop ;) was toen de eenvoudigste oplossing om ook beneden als zone te regelen. Die moet er dus helemaal tussenuit?
Ja weg met dat ding, en dan ook het CV buffervat weg.

Maar wel een nieuwe verdeler.

Pagina: 1