Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:38
Hoi allen. Ik hoop van jullie een duwtje in de goede richting te krijgen.

We hebben inmiddels drie installateurs gesproken. Een heeft een offerte op papier heeft gezet zonder warmteverliesberekeningen, een tweede heeft nooit meer gereageerd maar kwam wel met de tip om ons huis op de eerste verdieping met airco's te verwarmen/koelen. De derde , waar ik echt een goed gesprek mee had, laat al zes weken wachten op een voorstel.
Over twee weken krijgen wij de sleutel van ons vrijstaande huis en ik ben geen steek verder. Ondertussen loopt de verkoop van ons huidige huis (hoek, 900m3 gas 3000kWh) niet en de energie/gasrekening van het nieuwe huis zal ook wel ongeveer een kleine hypotheek zijn. Klein beetje hulp kan ik wel gebruiken nu ;w

Het huis is van begin jaren '60. Spouwmuur na-isolatie (Isowol) en de Nehobo vloer is aan de onderzijde geisoleerd met (helaas) 10cm pur. Deze berekening is al gebaseerd op het isoleren van de daken, daar zit nu nagenoeg geen isolatie en met 20cm gordingen wil ik die alsnog volstoppen met PIR-plaat en gips.

Ik heb een warmteverliesberekening laten opstellen. Gebaseerd op begane grond ca 170m2 warmtepomp/vloerverwarming en boven airco's 100m2 (eventueel later). Verblijfsruimtes op 22 graden en ontwerptemperatuur van -9:

code:
1
2
3
4
5
#      Naam zone     Transmissie [W]     Ventilatie [W]     Opwarmtoeslag [W]     Totaal [2] [W]     Totaal [W/m²]     Totaal [W/m³]     Verw. opp. [m²]     Verw. vol. [m³]
       Airco         4773                2563               0                     7336               71                25                102,6               293,2
       WP            7531                4629               0                     12159              82                31                148,6               395,6

Totalen              12304               7192               0                     19495              78                28                251,2               688,8

Ik ben nog bezig met de berekeningen voor een centrale WTW-installatie. Door de kieren goed te dichten, ben ik wel overtuigd van een goed rendement om het het ventilatieverlies te reduceren. Nu geen centjes voor nieuwe kozijnen.

Volgens deze verliesberekening zou ik met een 12kW mono LWW-pomp kunnen verwarmen (dak Oost Zuid-oost kan 6,5wp zonnepanelen hebben) plus capaciteit voor SWW. Met zes personen, 2 douches (ca 10l/min) en een bad. Niet aannemelijk dat alles tegelijk wordt gebruikt.
  • Huidig verbruik is 180m3 water per jaar, kindjes douchen nu nog samen. En best lang.
  • Met de berekening van Warmtepomp weetjes: past bij normaal gebruik 360l/dag op 40 graden = 4,7kWh per jaar
Dus moet ik 4,7 bijplussen? En die 12kW is bij -9 en met warmteverlies meegerekend.

Volgens mij heb ik qua setup twee opties:
1. Buffer op hoge temperatuur (50?) met een lage delta t. Dan heb ik misschien geen doorstromer nodig;
2. Buffer op lage temperatuur (35?) en dan een verwarmingselement of doorstromer. Een doorstromer op 380 @ 12kW kan circa 20 graden verwarmen naar 38 graden met 10l/min, maar dat wordt weer gemengd met koud. Groot nadeel: overdag schijnt de zon en 's avonds gebruiken wij het water, een doorstromer is dan een dure oplossing.

Dus eigenlijk is mijn vraag, hoe kan ik nu berekenen hoe zwaar mijn pomp moet zijn, en welke buffer ik nodig heb?

Alle reacties

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-11 22:02
Warmtepomp en boiler los van elkaar trekken
Hierdoor kan je af met een 12kw monoblock en een warmtepomp boiler van ca 270l of 200

Buffer is echt woning/persoon afhankelijk, ik kijk altijd als iemand zone regeling heeft/ wilt of dat de woning direct de warmte doorstuwt naar de 1e verdieping enz… hier valt niks zinnigs over te zeggen

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een eventuele cv-buffer (ik zie bij jou nog geen noodzaak of meerwaarde) moet je niet voor SWW willen gebruiken. Daar wil je een (flinke, 400L) boiler voor.

12kW voor 170 m² is 70 W/m², heftig maar kan theoretisch wel.
Dan wordt de vloer wel 27 graden, ik hoop dat het niet vaak zo koud wordt.
SWW is dan ook lekker rap warm :) met zoveel douches kan je ook een dwtw overwegen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• BiLLY_daKid
Dank je wel 👍

De keuken komt in de aanbouw, en een kleine slaapkamer daarachter. Die slaapkamer wil ik als zone. De rest van de beneden verdieping wordt dan 1 zone. Wel een deur tussen keuken, hal en woonkamer, maar ik zie geen reden om zones toe te passen.

Dwtw.. zou zeker wel kunnen op de centrale douche, daaronder zit een bijkeuken/technische ruimte. Maar de meeste dwtw zijn tegenwoordig met composiet aansluitingen en dat vind ik een beetje spannend ivm lekkages en ouderdom. Misschien onterecht?

@123Arjan Met een warmtepomp boiler, bedoel je een die lucht aanzuigt en gebruikt om te verwarmen? Op termijn zouden we nieuwe kozijnen willen en dan moet de luchttoevoer ook goed zijn (of toch type c toepassen)...

@Proton_ Geen aparte buffer nodig omdat de vloer groot genoeg is als buffer? Wordt er dan niet teveel gependeld?

• Proton_

Proton_

Team Welles

@BiLLY_daKid inderdaad, met zoveel vloerverwarming hoef je voor pendelen niet bang te zijn.
Misschien wel je verdelers pomploos of actief maken en je leidingen dikker maken, 12 kW lust wel 2000 liter per uur.

Met 'warmtepompboiler' kan zowel een boiler met eigen compressor als een vat met extra grote spiraal-warmtewisselaar bedoeld worden.
Met zoveel SWW gebruik raad ik die eerste niet aan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• BiLLY_daKid
Ik ben weer iets verder in mijn proces en heb een 14kW (12+heater) warmtepomp op het oog; de Daikin ED/BLA 14 Altherma 3M met een 300 liter boiler. Ik heb een leverancier die deze mono waarschijnlijk kan leveren in september ipv januari. Dit type kan volgens de specificaties, twee zones aan, dus bijvoorbeeld primair 35 graden voor de vloerverwarming en een hogere temperatuur bv 50 voor SWW. Dan zou ik die dagelijk op de middag kunnen laten verwarmen.

Ik begrijp alleen nog niet helemaal hoe de 3-wegklep dan wordt aangestuurd. Aansturing vanuit de pomp snap ik wel, maar hoe weet de regeling dat er dan aan de vloer of boiler moet worden geleverd? En moet ik een thermostatische driewegregeling erin zetten voor als de temperatuur toch te hoog wordt (want stel dat hij overschakeld van sww naar vloer en de aanvoer is 50 of is aan het verlagen naar 35)?

Jullie ervaring met een dergelijke zoneregeling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ro6VIsLwL4jalKqXb45DzCZEBsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BTdvI0Ix8mpcATqPbtFBr1Sr.png?f=fotoalbum_large

• Proton_

Proton_

Team Welles

SWW wordt doorgaans niet met een zone geregeld, maar met een aparte sturing en klokschema.

Pagina: 1