Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjo123
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-12-2024
Mijn vraag
.Nauwkeurigheid zonnecalculator.nl..

Relevante software en hardware die ik gebruik
10 AEG glas-glas panelen 0,365 Wp en 3.6 SMA inverter...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Sinds een maand monitor ik een installatie op het www met 40o helling en vergelijk deze met
de data van zonnecalculator.nl
De installatie produceert maar 90% van de waardes van zonnecalculator. Het maximum vermogen van de inverter werd een keer gehaald. Zijn er andere ervaringen met de nauwkeurigheid van de zonnecalculator.nl

Willem Jan
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:31
Ik zou vergelijken met Pvcalc en Sunny design. PV calc zit vaak wat te laag en Sunny design behoorlijk goed is mijn eigen ervaring. Een andere mooie tool is PVGIS.

Ik vind de interface van zonnecalculator wat grof (hellingshoek in stappen van 10 en oriëntatie in stappen van 22,5). Plat dak materiaal is meestal 13 graden, standard schuin dak 35 graden. Dat kun je al niet kwijt.

Links:
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/

Als je je data deelt over een bepaalde periode kunnen we meedenken. Er is hier een heel topic met opbrengsten en links naar pvoutput. Daar kun je ook een vergelijkbare installatie opzoeken, dan weet je in hoeverre het aan de weersomstandigheden lag.
Het grote "jouw productie" topic - Deel 8

De laatste maanden (zeker maart en mei) waren wel erg goed (bij mij, regio Utrecht) dus zou je wel de ingeschatte waarden moeten kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjo123
@schumacher. Bedankt voor je reactie.

De opbrengsten van de zonnecalculator voor 2021 kloppen redelijk.

De panelen van de buurman zelfde hoek en oriëntatie leveren 933 kWh/kWp zonnecalculator 950 kWh/kWp
De AEG panelen van zonnepnelen net in Ede 20o zuid 1068 kWh/kWp zonnecalculator 1 000 kWh/kWp

Ik zal proberen aan het eind van de maand de maand opbrengst van de buren te krijgen

Willem Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjo123
De opbrengst van de buurman was voor juni ook 10% lager dan berekend door zonnecalculator.
Ook de opbrengst van een een andere installatie ( zuid 30 o) was 10 % lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjo123
In 2023 was de opbrengst van mijn systeem 18 weg panelen glas glas 10 graden oost west met 5 kW tri power omvormer 5300 kWh
PV cal gaf 5220 kWh
zonnecalculator 6010 kWh

Willem Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

wjo123 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:50:
In 2023 was de opbrengst van mijn systeem 18 weg panelen glas glas 10 graden oost west met 5 kW tri power omvormer 5300 kWh
PV cal gaf 5220 kWh
zonnecalculator 6010 kWh

Willem Jan
Die site is voor mij niet eens in de lucht, dus vervelend dat die andere waardes aangeeft dan realistisch blijkt. Maar het lijkt dat die überhaupt geen waardes meer aan geeft ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Pagina: 1