Nieuw systeem of voorlopig nieuwe CPU

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martyyy
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09-2022
Mijn vraag
...
Hallo allemaal,

ik heb een vraag. Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe pc, nu is het zo dat ik wil wachten tot de nieuwe series GPU en CPU's uitkomen, omdat ik hoop dat daardoor oudere pc onderdelen goedkoper worden. Ook heb ik geen haast om een nieuw systeem te kopen, omdat het zomer is en ik nu niet veel game.

Nu is het zo dat mijn game pc erg oud is en ik wel een nieuwe cpu nodig heb omdat die ongeveer constant op 100% draait en mijn videokaart maar 40% (specs hier beneden).

Relevante software en hardware die ik gebruik:
...
CPU: AMD FX (TM) 4300 Quadcore 3.80 GHZ
GPU: NVIDIA Geforce GTX 1050 2GB
Moederbord: GA78LMT USB 3.0 DDR3 SATA
Powersupply: HM580 230 Volt PCI-E (aansluiting 580 WATT)
SSD: Western digital WDS (1TB)
Memory (RAM): 8 GB (unknown)
CPU Koeler: 1A02C3W00

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik heb een beetje op Youtube en op google gekeken, en hier kwam uit dat de AMD FX 8370 een geschikte cpu blijkt te zijn.

Mijn vraag aan jullie is of dit een geschikte CPU is of dat jullie een betere cpu weten qua Prijs/kwaliteit. Of zal ik wachten tot de nieuwe series videokaarten en processors uitkomen en een heel nieuw systeem kopen? alle reacties zijn welkom!

ik hoor graag van jullie! alvast bedankt,

Marty

Beste antwoord (via Martyyy op 22-06-2022 23:06)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:14

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik zou zeker wachten, het platform waar je op zit is echt verouderd nu. Tenzij je voor bijna niks die 8xxx processor op de kop kunt tikken.
Check wel de koeling en de voeding, een HM580 voeding klinkt niet best, foto?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:33
Ook ik zou wachten en dan in een keer een systeem kopen, alle onderdelen van deze build lopen ver achter

Enkel als je voor 10 euro kan upgraden is het waard, voor rest niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Inderdaad, een supergoedkope upgrade kan nooit kwaad maar je loopt nog steeds mijlenver achter op moderne hardware. Ook heeft een FX 8370 vooral meer cores, maar per core is hij niet sneller (iets trager zelfs, om precies te zijn) en dat is bij de meeste games wel het probleem. Verwacht er dus geen wonderen van.

Ja, als je nog een half jaar wacht is hardware van nu iets goedkoper geworden, maar je kan nu ook gewoon hardware van een jaar oud kopen voor zo'n zelfde lage prijs. En het verschil tussen een Ryzen 3000 en Ryzen 5000 is véél kleiner dan het verschil tussen die CPU's en jouw FX 4300. Sterker nog, de goedkoopste celeron voor s1700 (dual-core G6900, ~50 euro) is al veel sneller dan je huidige CPU (ik noem Intel omdat AMD momenteel geen moderne CPU's onder de 100 euro heeft, maar ook die zijn natuurlijk vele malen sneller dan jouw CPU).

Als het budget belangrijk is zou ik gewoon lekker Vraag & Aanbod in de gaten houden voor een leuk upgrade-setje. Ik zie AM4-moederborden voor 40 euro, Ryzen 2600's voor ~70 euro (wel even checken dat de BIOS-versie goed genoeg is voor je gekozen CPU, extra bonus als het mobo ook een Ryzen 5000 aankan voor de toekomst), DDR4 kost nieuw ook niks meer, dus gaan met die banaan? Al wil je waarschijnlijk ook je voeding upgraden (moderne CPU's hebben een veel dynamischer verbruik dan oude CPU's, vindt een oude voeding niet leuk). En SSD's kosten ook niet veel meer, maar ja, zo blijf je natuurlijk bezig.

[ Voor 25% gewijzigd door bwerg op 21-06-2022 20:27 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyyy
PD2JK schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:54:
Ik zou zeker wachten, het platform waar je op zit is echt verouderd nu. Tenzij je voor bijna niks die 8xxx processor op de kop kunt tikken.
Check wel de koeling en de voeding, een HM580 voeding klinkt niet best, foto?
Die HM 580 was een voeding die ik heb gekregen van een vriend van me, die van mij had al een keer kortsluiting en was kapot gegaan, dus ik kon die van hem lenen. Ik zie nu een url, hoop dat je de foto kan zien...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IvgqJG1qcFAaridaD1dIPL9zzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcCCYJx35bOb874lx3qxWfOR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:16
Die voeding is troep en met 288w (of wat er nog van over is) op 12v bij lange na geen 580w. Eerder een 300w voeding. Een hele slechte 300w.

Je moederbord kan geen FX8*** aan. De stroomvoorziening is daar veel te beperkt voor.

Op de SSD en videokaarten na is het systeem compleet aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyyy
bwerg schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:20:
Inderdaad, een supergoedkope upgrade kan nooit kwaad maar je loopt nog steeds mijlenver achter op moderne hardware. Ook heeft een FX 8370 vooral meer cores, maar per core is hij niet sneller (iets trager zelfs, om precies te zijn) en dat is bij de meeste games wel het probleem. Verwacht er dus geen wonderen van.

Ja, als je nog een half jaar wacht is hardware van nu iets goedkoper geworden, maar je kan nu ook gewoon hardware van een jaar oud kopen voor zo'n zelfde lage prijs. En het verschil tussen een Ryzen 3000 en Ryzen 5000 is véél kleiner dan het verschil tussen die CPU's en jouw FX 4300. Sterker nog, de goedkoopste celeron voor s1700 (dual-core G6900, ~50 euro) is al veel sneller dan je huidige CPU (ik noem Intel omdat AMD momenteel geen moderne CPU's onder de 100 euro heeft, maar ook die zijn natuurlijk vele malen sneller dan jouw CPU).

Als het budget belangrijk is zou ik gewoon lekker Vraag & Aanbod in de gaten houden voor een leuk upgrade-setje. Ik zie AM4-moederborden voor 40 euro, Ryzen 2600's voor ~70 euro (wel even checken dat de BIOS-versie goed genoeg is voor je gekozen CPU, extra bonus als het mobo ook een Ryzen 5000 aankan voor de toekomst), DDR4 kost nieuw ook niks meer, dus gaan met die banaan? Al wil je waarschijnlijk ook je voeding upgraden (moderne CPU's hebben een veel dynamischer verbruik dan oude CPU's, vindt een oude voeding niet leuk). En SSD's kosten ook niet veel meer, maar ja, zo blijf je natuurlijk bezig.
Het enige goeie onderdeel wat ik momenteel in mn pc heb is een SSD van 1 TB. de rest is zo erg verouderd dat ik (denk ik) beter een heel nieuwe game pc (1080p) kan kopen. Heb je tips? Ik zit te kijken voor iets rond de 1000,-. Spellen die ik speel/wil gaan spelen; Gta 5, Fortnite, Dying Light, Horizon Zero dawn, The last of us.

Ik kijk nu veel bij prebuilds van Redux gaming en NZXT. Nvidia of AMD build maakt me niet uit, maar ondanks dat er overal gezegd word op youtube dat AMD goedkoper is, zie ik weinig verschil met Nvidia hier in NL.

Mijn oog was gevallen op deze Game PC

https://reduxgaming.nl/gaming-pc/redux-gamer-entry-i200-r36/

Laat me weten wat je er van vind, of dat je betere opties heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyyy
Uszka schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:34:
Die voeding is troep en met 288w (of wat er nog van over is) op 12v bij lange na geen 580w. Eerder een 300w voeding. Een hele slechte 300w.

Je moederbord kan geen FX8*** aan. De stroomvoorziening is daar veel te beperkt voor.

Op de SSD en videokaarten na is het systeem compleet aan vervanging toe.
Ah ik ben dus eigenlijk aan een heel nieuw systeem toe. Wat vindt je van deze game PC?
Ik denk er aan om deze te kopen, want deze pc upgraden is het niet meer waard hoor ik overal :|

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:16
Martyyy schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:43:
[...]

Ah ik ben dus eigenlijk aan een heel nieuw systeem toe. Wat vindt je van deze game PC?
Ik denk er aan om deze te kopen, want deze pc upgraden is het niet meer waard hoor ik overal :|

Dat systeem is niks. Een 2 generaties oude cpu is een slecht begin, is de voeding heel erg matig en het RAM gaat nooit sneller lopen dan 2666 met een i5-10400 op een H510 bordje. Volg het advies van @Djarune

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63856

Het systeem welke Djarune aanbeveelt is een heel mooi en toekomst bestendig systeem voor een hele nette prijs. En zelf in elkaar zetten is bijzonder leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de koopadviesfora.

Move PMG -> CKA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1