Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 15:16
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kt8AuA4jQ4w7I0ySL6S2v_Hx-vc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abaLABrvGWe87bI1JwroxAUR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOKss-MIef3czp9kEpCzwkYZwxA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wLB0YwAPlNE0OFgjPAzBgmY9.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ruimte is erg beperkt, boven en onder de dakkapel is ongeveer 1,50m x 4,50m beschikbaar.
Rechts naast de dakkapel is een strook van ongeveer 1,10m beschikbaar tot aan de zonnepanelen van de buren (die ze ook OP de erfgrens hebben gelegd). Ik heb in de offerte laten opnemen dat er eerst een schouw moet plaatsvinden voordat de offerte definitief akkoord is. Ik wil geen risico lopen dat het toch niet gaat passen.

Richting is WZW
Dakhelling 24 graden
Schaduw
Niet veel schaduw, alleen de panelen onder de dakkapel zullen even wat schaduw hebben.
Jaarverbruik
Nu 3500 maar dat zal meer worden aangezien we een airco hebben aangeschaft om ook mee te verwarmen. En een nieuwe keuken incl. inductieplaat.
We kunnen dit natuurlijk nooit allemaal opwekken op ons dag, maar iets is beter dan niets...
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase
Budget en doel
Budget nvt, zolang het maar terug te verdienen is binnen redelijke termijn :-)
Wie gaat het project uitvoeren
De aanbieder
Bijhouden van data
Veel info is leuk maar niet noodzakelijk
Reeds verkregen offertes
Enkele grote partijen, de meeste willen alleen makkelijk neerleggen. Ik heb er nu eentje die wat meer meedenkt.
Regio
Apeldoorn
Prijs
In deze offerte zijn bewust de 385wp panelen opgenomen (smaller dan de 405) zodat het hopelijk gaat passen naast de dakkapel :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLplEQs32CjOgew_zNkOaDm11M4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uxqIwX5rqyjujzey3rEKzECb.png?f=user_large

Is dit een fatsoenlijke aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-05 21:33
Prijs per WP is aan de hoge kant. Is er aan de andere kant ook plek om extra neer te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
alwind schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:34:
Prijs per WP is aan de hoge kant. Is er aan de andere kant ook plek om extra neer te leggen?
Ja op zich wel, maar die liggen dan wel erg lang in de schaduw dus dat lijkt me niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
maak er eens een simulatie van. Dan weet je het zeker. Dat zal de prijs per paneel ook beter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
alwind schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:51:
maak er eens een simulatie van. Dan weet je het zeker. Dat zal de prijs per paneel ook beter maken.
Waar kan ik dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
ik gebruik zelf vaak: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ maar als je schaduw wil meten kun je ook beter onderstaande tools uit het topic Tips bij openen offerte topic zonnepanelen gebruiken.

11. Tools
- Mocht je zelf al wat willen spelen met mogelijke opstellingen e.d. dan kun je kijken naar Sunny Design. Is een tool van SMA, dus zal alleen SMA-omvormers adviseren. Maar wel handig om te kijken hoeveel panelen je kwijt kunt, te verwachten opbrengst, wat voor vermogen omvormer je ongeveer aan moet denken e.d. Account aanmaken is (nu iig) niet nodig.
- Met een tool als SunCalc kun je door de maanden heen zien hoe de zon over je woning heen draait en hoe hoog hij staat.
- Ook is er PVGIS, een simulatie tool om te kijken wat je voor jouw locatie ongeveer aan opbrengst mag verwachten

[ Voor 5% gewijzigd door alwind op 21-06-2022 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:12

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Op de foto zie ik een vrij dikke witte rand op je dakkapel, is dat overhangend of onderdeel van je dak ? Als je daar bijvoorbeeld de mogelijkheid hebt om montage rail op/aan te plaatsen kan je daar misschien ook 4 panelen kwijt zonder (extra) ballast ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
BeeJee78 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:40:
[...]

Ja op zich wel, maar die liggen dan wel erg lang in de schaduw dus dat lijkt me niet ideaal.
Panelen zijn bijna rendabel op de kop en onder de grond tegenwoordig... Ik kan het bij mij pal op noord rendabel maken.

Dus eerst volledig, met ingetekende bomen, simuleren in software als Sunny design of SolarEdge designer.

Daarna prijzen daarvoor opvragen ( marginale kosten per paneel zijn lager voor 2e dak: installateur is al op locatie en bij een stringomvormer kan deze zonder veel extra kosten het 2e dak ook doen.)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
alwind schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:34:
Het zijn micro-omvormers, dat is altijd aan de hoge kant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
BeeJee78 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:40:
[...]

Panelen geven tegenwoordig nog maar weinig om schaduw door de interne bypass diodes. Voordeligste keus is een string omvormer en alle panelen op 1 tracker zetten. Kijk eens rond voor een SMA sunnyboy 3.0, scheelt ook nog iets in de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
RobertV70 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:11:
[...]

Panelen geven tegenwoordig nog maar weinig om schaduw door de interne bypass diodes. Voordeligste keus is een string omvormer en alle panelen op 1 tracker zetten. Kijk eens rond voor een SMA sunnyboy 3.0, scheelt ook nog iets in de prijs.
Oke dank je. Alleen hoe weet ik wie dat aanbiedt? Valt nog niet mee die zoektocht naar een goede aanbieder merk ik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Iedere installateur kan een SMA leveren, maar Growatt of Goodwe is ook prima hoor echter zijn dat Chinese merken. Installateurs willen vaak dat je iets koopt wat hun het beste uitkomt, dat heeft dus niets met zoeken te maken maar meer met wat een installateur wel of niet WIL verkopen.
Pagina: 1