Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 22:49
ik ben aan het kijken naar vloerverwarming. Nu heb ik twee ruimtes: de "game room" en de "woonkamer + keuken". Hier zit een schuifdeur tussen.
Laten we zeggen dat ik vloerverwarming met 11 groepen ga aanleggen (3 voor de game room en 8 voor de rest).
Eigenlijk wil ik de gameroom wat warmer stoken (21 graden) dan de woonkamer + keuken (19 graden).

Zoneregeling lijkt te werken met motor afsluiters. Heb ik dan 11 motorafsluiters nodig? Dat lijkt me wel wat veel.

Zou het een idee zijn om twee verdelers aan te schaffen: een met 3 groepen en een met 8. Daar plaats ik dan een Tado radiator kraan met ieder een eigen thermostaat. De thermostaat van de woonkamer/keuken stuurt de warmtepomp aan.

of is dit moeilijk doen?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

maxtrash schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 00:54:
Zoneregeling lijkt te werken met motor afsluiters. Heb ik dan 11 motorafsluiters nodig? Dat lijkt me wel wat veel.
Ja...
Zou het een idee zijn om twee verdelers aan te schaffen: een met 3 groepen en een met 8.
Dat is een prima idee,
Daar plaats ik dan een Tado radiator kraan met ieder een eigen thermostaat.
een zone klep is echter gebruikelijker.

Om hoeveel m² gaat het aangezien je 11 groepen nodig hebt ?

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 21-06-2022 10:35 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• maxtrash
ik wil maximale capaciteit dus redelijk korte groepen. Het gaat in totaal om 67 m2.

wat is het verschil eigenlijk tussen een zone klep en een radiator kraan? Is een klep aan/uit en een kraan meer modulair?

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-11 10:00
Heb je een warmtepomp(en dus een vloerverwarmingsverdeler zonder pomp). Of heb je een vloerverwarmingsverdeler met pomp? Wat ik nu doe namelijk is dat ik de tado via IFTTT de vloerverwarmingspomp uit laat zetten als de temperatuur bereikt is in de woonkamer.

Als je een warmtepomp hebt dan is deze methode twijfelachtig. Je warmtepomp wil namelijk een minimale hoeveelheid water door het systeem pompen. Als je dan te veel groepen uitzet dan krijg je problemen.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
maxtrash schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:05:
ik wil maximale capaciteit dus redelijk korte groepen. Het gaat in totaal om 67 m2.

wat is het verschil eigenlijk tussen een zone klep en een radiator kraan? Is een klep aan/uit en een kraan meer modulair?
11 groepen op 67 m2?? Is dat niet een beetje overdreven?

Heb er hier 13 op 155m2..

• maxtrash
bazzzzzz schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:20:
Heb je een warmtepomp(en dus een vloerverwarmingsverdeler zonder pomp). Of heb je een vloerverwarmingsverdeler met pomp? Wat ik nu doe namelijk is dat ik de tado via IFTTT de vloerverwarmingspomp uit laat zetten als de temperatuur bereikt is in de woonkamer.

Als je een warmtepomp hebt dan is deze methode twijfelachtig. Je warmtepomp wil namelijk een minimale hoeveelheid water door het systeem pompen. Als je dan te veel groepen uitzet dan krijg je problemen.
het moet nog aangelegd worden dus alle vrijheid. Ik ga naar een warmtepomp dus geen pomp bij de verdeler.

Ik vraag me inderdaad af of de zone met 3 groepen wel groot genoeg is. Uitgaande van 150m buis van 16mm kom ik op 0.113 * 150 = 17 liter.
vuistregel is 20 liter water per kW afgegeven vermogen. Bij een Panasonic mono block is het minimale vermogen 2.5 kW dus dan kom ik op 50 liter.
Dat is veel meer dan de 17 liter van de zone.

Ik begin me nu toch af te vragen of ik de zones wel apart zou moeten willen regelen. De gameroom is van zichzelf iets beter geïsoleerd dan de woonkamer/keuken. Deze wordt sneller warm. Als de thermostaat in de woonkamer hangt en 19 graden aangeeft wordt het misschien vanzelf 21 in de gameroom als ik de kranen waterzijdig goed inregel?

• maxtrash
Navi schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:24:
[...]

11 groepen op 67 m2?? Is dat niet een beetje overdreven?

Heb er hier 13 op 155m2..
ik kan het nog aanleggen dus waarom niet wat extra groepen voor de geringe meerprijs is mijn redenatie.
maximaal wordt aangegeven rond de 100m per groep.

deze meneer adviseert zelfs 40 tot 60 meter (https://www.klusidee.nl/F...teit-graag-advies.104775/).
Ik wil ook nog 1 of 2 van de 11 groepen reserveren voor eventuele muurverwarming. Dus dan zijn die twee groepen maar 15 meter lang maar kan er eventueel later nog wat bijkomen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je kan overwegen om maar de helft van de groepen in een ruimte regelbaar te maken. Dan is er altijd een basisafgifte, fijn voor de wp en minder schommelingen in temperatuur.
Je regelt dan niet meer tussen 0 en 100% afgifte maar tussen 50 en 100%. Het grootste deel van het warmteverlies wordt dan standaard al gecompenseerd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• maxtrash
Proton_ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:00:
Je kan overwegen om maar de helft van de groepen in een ruimte regelbaar te maken. Dan is er altijd een basisafgifte, fijn voor de wp en minder schommelingen in temperatuur.
Je regelt dan niet meer tussen 0 en 100% afgifte maar tussen 50 en 100%. Het grootste deel van het warmteverlies wordt dan standaard al gecompenseerd.
dit is wel een goede suggestie. Dus dan toch een verdeler met 11 groepen. Eerst eens kijken hoe het bevalt.
Als ik de temperatuur in de woonkamer wil reduceren kan ik eventueel 3 of 4 van de 8 groepen gaan knijpen door er Tado kranen of zonekleppen op te zetten

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Heel eerlijk: volgens mij maak je het jezelf te moeilijk. Als je al een warmtepomp gaat plaatsen, ga je daarmee al elektrisch verwarmen. Als je je gamehok dan een graad of twee warmer wil dan de rest, waarom dan niet een out-of-the-box elektrische olossing? Iets als een IR-paneel ophangen, of een blaas- of straalkacheltje, of zelfs een lucht/lucht-WP (aka. airco)?

Nomen nescio

• maxtrash
Bra-Jo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:18:
Heel eerlijk: volgens mij maak je het jezelf te moeilijk. Als je al een warmtepomp gaat plaatsen, ga je daarmee al elektrisch verwarmen. Als je je gamehok dan een graad of twee warmer wil dan de rest, waarom dan niet een out-of-the-box elektrische olossing? Iets als een IR-paneel ophangen, of een blaas- of straalkacheltje, of zelfs een lucht/lucht-WP (aka. airco)?
ja, ik was zelf ook al een beetje tot die conclusie gekomen. Ik denk dat de kamer vanzelf al wat warmer wordt dan de overige kamers. Bovendien bevindt zich in die kamer nog een radiator die binnen de kortste keren de temperatuur opjaagt.
of ik zet de xbox series X aan, weer 200 Watt :-)
Pagina: 1