Vraag

• Qupie1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-03 12:28
Hallo! Ik heb vorig jaar dit systeem gebouwd, om er later een videokaart in te stoppen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11600 Boxed€ 234,15€ 234,15
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI€ 159,90€ 159,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 97,90€ 97,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internPNY XLR8 MD32GK2D4320016XR€ 169,-€ 169,-
1VoedingenCorsair CX550F RGB Zwart€ 63,95€ 63,95
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 831,85

De prijzen voor GPUs zijn wat aan het zakken dus mooi moment dacht ik. Ik heb nu deze kaart op het oog via marktplaats. pricewatch: MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X OC

Paar korte (domme?) vragen:
  • Volgens part picker heb ik in totaal 404 watt nodig. Mag je daar van uit gaan dat dat klopt? Is mijn voeding voldoende? Sommige andere sites komen hoger uit met dit lijstje.
  • Past de kaart fysiek in de kast? Als ik het goed begrijp mag er een maximale lengte van 369 in, en deze kaart is 305. Zie ik iets over het hoofd? https://www.bequiet.com/en/case/1854
  • Is een 3070 geschikt voor deze CPU / MOBO? of is het overkill? Ik heb nu 1080 monitoren, maar wil in de toekomst ook wel een keer richting 1440 gaan.
Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:54
Ee 3070 is wat hoog gegrepen voor een 550w voeding. Meer dan een 3060 (Ti) zou ik niet aanraden.

Voor de rest zal het in je systeem geen problemen opleveren.

• Qupie1
Hmm oke, wat is een goede power supply voor dit systeem met een 3070?

Kan ik het eerst proberen met deze, en nog altijd de power supply upgraden als ik merk dat het niet goed gaat, of kunnen er dan dingen stuk gaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• harold340
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-02 01:10
Wanneer je voeding het niet trekt valt je pc normaal gesproken uit.
pricewatch: Corsair TX650M (2021)
Dit is een prima voeding
pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum
Dit is een platinum voeding die ik zelf heb gekozen, prettige en efficiënte voeding met soepele kabels. Maar of het momenteel de meerprijs waard is?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:11

br00ky

Moderator Harde Waren

• Qupie1
Bedankt voor het verplaatsen Br00ky, die had ik inderdaad over het hoofd gezien

• Qupie1
harold340 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:56:
Wanneer je voeding het niet trekt valt je pc normaal gesproken uit.
pricewatch: Corsair TX650M (2021)
Dit is een prima voeding
pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum
Dit is een platinum voeding die ik zelf heb gekozen, prettige en efficiënte voeding met soepele kabels. Maar of het momenteel de meerprijs waard is?
Bedankt, is dit wel zeker genoeg? Voelt toch als een kleine upgrade, 100 watt meer :)

Wel mooie aanbieding nu, ik zie ook dat de 750W voor 75 euro te koop is.

Maar als ik het goed begrijp, kan ik gewoon een avondje gamen op mijn huidige PSU, en kijken of er iets mis gaat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
Qupie1 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:12:
[...]

Bedankt, is dit wel zeker genoeg? Voelt toch als een kleine upgrade, 100 watt meer :)

Maar als ik het goed begrijp, kan ik gewoon een avondje gamen op mijn huidige PSU, en kijken of er iets mis gaat?
Doe het meteen goed als je nu de voeding vervangt. Beter 750w dan 650w gezien de ontwikkeling in verbruik/powerspikes bij de laatste videokaarten en de bij de volgende generatie gaat dat alleen maar toenemen.

Proberen op je huidige voeding kan geen kwaad. Er grijpt een beveiliging in mocht de belasting van de voeding te hoog worden. Dit zal niets schaden in het systeem.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• harold340
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-02 01:10
Qupie1 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:12:
[...]

Wanneer je het een keertje doet zal het niet direct je psu opblazen maar wanneer je het vaker doet en je voeding zit op de max dan gaat het uiteindelijk niet goed en gaat de psu wel kapot.
Een rx 6800 of een rtx 3070 zou prima moeten gaan met een 650 psu
Voor een rtx 3070 ti of een rtx 3080 rx 6800xt zou ik een 750w psu nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:52
Het is krap, maar ik vermoed dat het gaat werken. Gewoon de huidige voeding behouden en je eens inlezen in undervolting. Dan daalt het stroomverbruik en bevordert het de prestaties.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

harold340 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:50:
[...]

Wanneer je het een keertje doet zal het niet direct je psu opblazen maar wanneer je het vaker doet en je voeding zit op de max dan gaat het uiteindelijk niet goed en gaat de psu wel kapot.
Wat dat betreft, ik niet te veel waarde hechten aan dat het lijkt te werken bij uitproberen. Een goede voeding werkt prima als je hem een avondje 100% belast en soms nog wat over de 100% heen (goede PSU kan wel pieken opvangen boven het gelabelde vermogen). Maar dat wil niet zeggen dat het dan ook verstandig is om die PSU zo jarenlang te gebruiken.

De 11600 kan in theorie trouwens ook al mooie verbruikspieken geven, dus als je gaat uitzoeken wat de boel verbruikt of juist dingen gaat instellen om het verbruik in te perken kun je ook naar de CPU kijken, al zijn moderne GPU's extremer. Een 11600 kan zo uit mijn hoofd ook naar een maximum van 160W pieken o.i.d. en die laatste paar honderd MHz turbo verbruiken daarvan onevenredig veel.

Je kunt eventueel ook een stroommeter pakken en het verbruikte vermogen opmeten met videokaart, dan weet je het ook meteen. Is wat sneller en preciezer dan "gewoon zien of het werkt". Let dan wel op dat het verbruik uit het stopcontact inclusief verliezen is in de voeding zelf, terwijl de voeding exclusief verliezen is gelabeld (maar zelfs dat is precies uit te rekenen als je de efficientie van de PSU weet, en die is in de handleiding of in goede reviews wel terug te vinden).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Qupie1
Bedankt voor de reacties. Dan ga ik het in eerste instantie zo eens proberen.

Mijn CPU is een "gewone" 11600, geen 11600K, dus volgens mij kan die dan niet zo veel verbruiken (toch?). TDP zit op 65 watt.

Ik vind 75 euro voor de upgrade naar 750W overigens geen enkel probleem. Vind het wel zonde op het gebied van E-waste, die 550 watt die ik nu hier heb liggen. Zie dat die bij vraag en aanbod niet echt snel verkocht worden.

Als ik iemand blij kan maken met die 550 voor 25 euro dan koop ik meteen een 750W.

p.s. undervolting zou voor mij ook zeker een optie zijn, zeker in eerste instantie. Ik heb momenteel alleen nog maar 1080P schermen. Ik heb mijn oog laten vallen op een 3070 omdat ik in de toekomst wel richting 1440 wil, maar nu dus nog niet.

[Voor 19% gewijzigd door Qupie1 op 20-06-2022 16:42]

• Uszka
Qupie1 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:41:

Mijn CPU is een "gewone" 11600, geen 11600K, dus volgens mij kan die dan niet zo veel verbruiken (toch?). TDP zit op 65 watt.
TDP is zo'n beetje het verbruik bij baseclock. Aangezien de 11600K een hogere baseclock heeft, heeft deze ook een hogere TDP. Bij gelijke kloksnelheid verbruiken de 11600 en 11600K ongeveer evenveel.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RTX3060 of RX6600XT past daar mooi bij

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Uszka schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:45:
Ee 3070 is wat hoog gegrepen voor een 550w voeding. Meer dan een 3060 (Ti) zou ik niet aanraden.

Voor de rest zal het in je systeem geen problemen opleveren.
Met pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum kan dat prima, met zijn huidige zou ik het niet doen nee.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee