Toon posts:

Stille werk PC met uitbouw mogelijkheden tot gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qupie1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-05 08:24
In een vorig topic stelde ik de vraag of een Medion PC een goede deal was en in combinatie met de antwoorden van dat threat en wat research afgelopen weekend ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch echt zelf een PC moet bouwen om te krijgen wat ik wil. Spannend maar leuk!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Werken (word / veel tabbladen chrome / simpele software / soms wat 3D modellen of photoshop) en muziek luisteren. Omdat ik goed heb geïnvesteerd in een open koptelefoon, wil ik graag dat hij stil is, iig tijdens simpele taken zoals chrome/youtube/office.

Daarnaast wil ik de mogelijkheid hebben om op een later tijdstip een GPU erin te zetten zodat ik fatsoenlijk op 1080p kan gamen. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat ik een keer een 3060 aanschaf als de prijzen over 2 jaar weer normaal zijn. Tijdens gamen hoeft hij dan niet extreem stil meer te zijn, volgens mij is dat ook behoorlijk lastig. Op dit moment speel ik op PS5 en dat is prima.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maakt eigenlijk niet echt uit, ik wil graag op een goed punt zitten qua diminishing returns. Het liefste koop ik lange tijd geen nieuwe PC. Als dat betekend dat ik wat meer moet uitgeven is dat geen probleem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een 4 TB HDD van seagate. Ik zou die in combinatie met een kleine SSD kunnen gebruiken, maar heb me ook laten vertellen dat dat ten koste gaat van lawaai. Dus het is geen must om hem in te bouwen, kan hem ook extern gebruiken als backup schijf.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Uit het vorige topic is al een lijstje gekomen, en daar wou ik graag iets verder op in gaan (met dank aan o.a. @Uszka ):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11500 Boxed€ 222,95€ 222,95
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560M-PLUS WIFI€ 154,90€ 154,90
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 84,91€ 84,91
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 32,95€ 32,95
1Geheugen internPNY XLR8 MD32GK2D4320016XR€ 169,-€ 169,-
1VoedingenCorsair CX550F RGB Zwart€ 63,95€ 63,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 827,66

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor mij is het belangrijk dat zaken langer mee gaan. Ik heb weinig verstand van merken op zich, maar als een A merk over het algemeen langer mee gaat, mag het best wat duurder zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluids niveau. Uitbreidbaarheid. Liever geen bouwlampen op de kast.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Naar aanleiding van het vorige topic, heb ik nog wat vragen. Leek me handiger om in een nieuw topic deze vragen te stellen en hopelijk nog wat meer input te krijgen van meer mensen. Excuus als het wat domme vragen zijn, maar ik ben redelijk nieuw in het wereldje...

- Bij deze CPU zit een GPU ingebouwd. Heeft een goedkope videokaart (30 euro?) nog toegevoegde waarde?
- Is dit de juiste kast? Wat me aanspreekt is dat ik hem open zou kunnen zetten voor meer airflow, maar dicht kan laten voor lawaai. Dat is perfect voor mijn use case. Ik zie zo nu en dan wel wat slechtere reviews over deze kast. Is hij goed voor een beginner?
- In de voeding zit RGB, dat is voor mij meer een minpunt dan pluspunt. Maar ik zie zo 123 geen alternatief zonder RGB. Is deze voeding daarnaast wel een beetje stil?
- Kan deze voeding ook een extra GPU aan in de toekomst, of kan ik sowieso beter de PSU zo klein mogelijk houden en vervangen als ik eventueel een GPU toevoeg (gebruikt een grotere PSU meer stroom ook als het niet gebruikt wordt?)
- Moet ik nog extra / vervangende Fans aanschaffen voor de kast? Of komt dat later wel als ik evt een GPU uitbreiding doe
- Is dit iets wat een leek in elkaar kan zetten? Kleine inschatting qua kennis op dit moment: ik heb wel eens een soldeerbout in mijn handen gehad (ik weet dat ik die niet nodig heb, geen zorgen :+ ), ik kan basaal programmeren en heb vaker computers geformateerd etc, o ja, en ik kijk ook al jaren naar Linus Tech Tips 8)7

Ik hoop dat jullie mij iets verder kunnen helpen. Ik ben van plan later deze week de componenten te gaan bestellen. Alvast bedankt voor de hulp!

Beste antwoord (via Qupie1 op 07-06-2021 15:57)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:49
De be quiet pure base 500 heeft al iets meer airflow, maar is ook iets minder stil.
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition als je deze erop zet ipv je bq quiet silver, haal je ook heleboel geluid weg :)

ps, welke HDD is het exact? 7200 maakt meer geluid dan 5400...

[Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 24-05-2021 17:02]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
klaar :D
nee, alles onder 200 euro GPU is nutteloos.
RGB kan je uitzetten :)
deze kast heeft prima fans, GPU moet je andere kast voor kiezen.

ja iedereen kan dit - en anders help ik je wel :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qupie1
Dank voor je antwoord. Top dan ga we er mee aan de slag!

Nog even over de kast, als ik voor een GPU een andere kast moet hebben... dan is het hele idee achter dit project een beetje verdwenen. Ja ik wil een stille kast, maar ik wil ook wel kunnen upgraden. Dat is juist de hoofd reden dat ik hem zelf in elkaar ga sleutelen.

Is er een kast die een mooie compromis sluit tussen stilte en airflow?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
De be quiet pure base 500 heeft al iets meer airflow, maar is ook iets minder stil.
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition als je deze erop zet ipv je bq quiet silver, haal je ook heleboel geluid weg :)

ps, welke HDD is het exact? 7200 maakt meer geluid dan 5400...

[Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 24-05-2021 17:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qupie1
Dank! die kast ziet er ook wel gaaf uit (niet dat dat een prioriteit is, maar toch leuk). Ik ga hem even researchen!

Zou mooi zijn als ik weer wat winst terug kan pakken bij de koeler ja. Qua koelers, Linus (tech tips) is volgens mij groot fan van Noctua koelers, is dat nog beter?

Hoe zit dat met voeding als ik later wil upgraden? Nu meteen grotere voeding, of tegen die tijd vervangen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
in die kast zitten al erg goede fans :)

grotere voeding heeft als nadeel dat deze een lager rendement heeft op lager wattage - wat jij wel nodig hebt zonder GPU.

[Voor 61% gewijzigd door 99ruud99 op 24-05-2021 17:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:07
99ruud99 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:59:

Welk geluid moet dat wegnemen? Ik heb hier een PR2 op een i5-11400 en die hoor ik nooit.
99ruud99 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:12:

grotere voeding heeft als nadeel dat deze een lager rendement heeft op lager wattage - wat jij wel nodig hebt zonder GPU.
Dat verschilt per voeding. Er zijn 1000w voedingen die bij een belasting van 50w efficiënter zijn dan een 400w voeding.

De CXF heeft eigenlijk een Gold efficiëntie maar door de RGB en om concurrentie binnen het Corsair gamma te voorkomen in de markt gezet als Bronze.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qupie1
Even wat gereseached en begrijp het airflow/lawaai deel weer een stukje beter. Correct me if I am wrong: Minder airflow betekend vaak minder geluid maar ook hogere temp en dus hogere RPM, en dus weer meer lawaai :)

Ik denk dat de https://tweakers.net/behu...0dx_p1114082/vergelijken/ een goede keuze is voor mij. Het is wat duurder maar uiteindelijk heb je het dan over tientjes. Hij ziet er netjes uit en pakt denk ik een mooie balans tussen airflow en lawaai.

Jullie discussie over power supplies begrijp ik nog niet helemaal :)

@99ruud99 het is een Seagate Barracuda ST4000DM005 4 TB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
Nu, er zijn verschillende kwaliteiten voedingen.
Voedingen hebben een soort optimum-curve, wat bepaald op welk wattage ze "goed" werken. Maar, een lage kwaliteit voeding kan zomaar de top lager hebben dan de "staart" van een hoge kwaliteit voeding. (https://www.tomshardware....-buying-guide,2916-3.html voor meer info).
Lang verhaal kort: blijf gewoon bij deze PSU.

500dx is erg goed in koelen, alternatief is meshify 2 (compact) . De witte bq 500dx is wel leuk geprijsd atm.

De cpu koeler die ik aangaf, is nog wat stiller, maar dat is puur "stil-stiller-stilst".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qupie1
Dank, dat ga ik nog even bestuderen. Maar laten we eerlijk zijn, de PSU vervangen mocht dat nodig zijn is natuurlijk niet de allergrootste kosten post. Zeker omdat dat nog een onzeker verhaal is wat dan nodig is.

Ja ik zag de witte idd ook voor een mooie prijs, denk dat die stuk minder populair is. dank voor de hulp en info.

Ook een paar bouw filmpjes gekeken en damn, dat ziet er wel echt makkelijk uit. Eigenlijk is alleen cable management iets waar je ff moet prutsen, voor de rest ziet het er erg makkelijk uit.

Heb ik nog thermal paste oid nodig, of is de standaard gewoon goed?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qupie1
Nog kleine vraag over RGB op voeding. Kan ik die ook uitzetten zonder de RGB aan het moederbord aan te sluiten? staat hij dus standaard uit? Ik heb eigenlijk geen zin in allemaal software die RGB controleert etc :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
Er zit een knop op de voeding waarmee de RGB geregeld wordt en waarmee je het ook uit kunt zetten.

[Voor 3% gewijzigd door Uszka op 25-05-2021 13:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qupie1
Top dank!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qupie1
Alle componenten zelf nog even door een kleine review heen gehaald. En ik ben op het volgende lijstje uitgekomen:

1ProcessorsIntel Core i5-11500 Boxed€ 223,25€ 223,25
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560M-PLUS WIFI€ 154,90€ 154,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 97,90€ 97,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 54,79€ 54,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 814,74

Qua voeding zit ik volgens mij zelfs met een eventuele GPU (3060) al meer dan hoog genoeg met deze 550. Als ik part picker mag geloven in ieder geval :)

Ik denk dat ik voor een 500 GB SSD ga, dat lijkt me meer dan genoeg. Scheelt bijna de helft en bij prikken kan altijd nog. Wordt ook alleen maar goedkoper verwacht ik. Ik doe het in mijn huidige laptop met 128...
Grote van een SSD heeft geen invloed op snelheid, zoals dat vroeger bij een HDD was, toch?
De HDD die ik nog heb liggen ga ik trouwens niet inbouwen, die gebruik ik dan als externe backup.

Koeler ben ik toch voor het iets duurdere ding gegaan. Ik vind hem ook wel gaaf uit zien. Vraag me wel nog af of dat ding niet erg zwaar is om aan een moederbord te hangen... :*)

Rest van componenten ook over het algemeen goede reviews, maar dat wisten jullie natuurlijk al ;)

Voor de rest iemand nog commentaar? :9 Anders ga ik het vanavond bestellen!

[Voor 4% gewijzigd door Qupie1 op 25-05-2021 14:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:21
Qupie1 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:05:
Voor de rest iemand nog commentaar? :9 Anders ga ik het vanavond bestellen!
Als je een ATX kast pakt kun je beter de ATX versie van het moederbord nemen voor 5 euro meer. Meer uitbreidingsmogelijkheden en staat beter: pricewatch: ASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI

De 500DX is een kast met lastig kabelmangement. Met een voeding met flexibele kabels is het nog wel te doen: pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum. De Corsair heeft stugge kabels en dan is het lastig.

Je kunt imo beter voor een andere kast gaan:
pricewatch: Lian Li Lancool II Mesh Performance
pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid
pricewatch: Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart
pricewatch: Phanteks Eclipse P360A Zwart
pricewatch: Phanteks Eclipse P400A Digital Zwart
pricewatch: Cooler Master NR400 (without ODD) (m-ATX)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qupie1
Djarune schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:30:
[...]

Als je een ATX kast pakt kun je beter de ATX versie van het moederbord nemen voor 5 euro meer. Meer uitbreidingsmogelijkheden en staat beter: pricewatch: ASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI

De 500DX is een kast met lastig kabelmangement. Met een voeding met flexibele kabels is het nog wel te doen: pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum. De Corsair heeft stugge kabels en dan is het lastig.

Je kunt imo beter voor een andere kast gaan:
pricewatch: Lian Li Lancool II Mesh Performance
pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid
pricewatch: Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart
pricewatch: Phanteks Eclipse P360A Zwart
pricewatch: Phanteks Eclipse P400A Digital Zwart
pricewatch: Cooler Master NR400 (without ODD) (m-ATX)
Dank voor reactie op moederbord. Lijkt me goed idee idd

Waarom zou je voor een andere kast gaan? Kan je dat wat verder toelichten? Ik heb een aantal van die kasten ook al zien terugkomen in mijn zoektocht, maar de reviews die ik gezien heb geven aan dat allemaal top kasten zijn (incl de Be Quiet base) en dat het eigenlijk vooral op uiterlijk uit komt uiteindelijk. Wat mij uiteindelijk voor deze kast heeft laten kiezen is het feit dat de standaard fans goed zijn, en dat hij qua uiterlijk redelijk neutraal is.

[Voor 3% gewijzigd door Qupie1 op 25-05-2021 15:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qupie1
Ik zie overigens dat een 11600 maar 11 euro meer kost dan een 11500... Is dat niet een betere keuze?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
11600 is zeker het overwegen waard. Meerprijs is zelfs maar €7,- als je Dustin niet mee telt want die lijkt de 11500 niet te kunnen leveren.

[Voor 3% gewijzigd door Uszka op 25-05-2021 18:19]

• Qupie1
Onderdelen zijn besteld :)
Ik heb nog even goed naar de voeding gekeken, maar heb besloten de uitdaging aan te gaan met de stugge kabels. de Fractal Design ION+ 560W Platinum had wisselende reviews, vooral een slechte efficiëntie bij laag stroomverbruik (ik wil mijn pc lekker aan laten staan denk ik).

Nog flink moeten puzzelen om ze overal op vooraad te hebben, kom je toch ook snel weer wat tientjes hoger uit, maar goed. Kan nu natuurlijk niet meer weken wachten ;)

Dit is het geworden:

1ProcessorsIntel Core i5-11600 Boxed€ 234,15€ 234,15
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI€ 159,90€ 159,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 97,90€ 97,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 831,85

Ik zal even een picca maken zodra hij in elkaar staat :D dank voor de hulp (Y)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Qupie1
Ik was het bijna vergeten, maar wellicht leuk om ook hier even het resultaat te laten zien:

Ook meteen nog maar een 2e monitor aangeschaft, en de setup is helemaal compleet:

In elkaar zetten was een eitje, alleen de CPU koeler vond ik redelijk spannend, en het bord daarna met koeler en al in de kast zetten. Tip voor andere beginner: check of je IO plaat achter een geinstaleerde fan door moet, zo ja, haal die fan er gewoon uit, moet je uiteindelijk toch :9

Voeding kabels waren wat stug, maar vond kabel management eigenlijk goed te doen. In eerste instantie vond ik hem niet super stil, maar ik moest blijkbaar nog fan curves instellen. Nu is hij muisstil. Eigenlijk kunnen alle fans uit behalve de CPU koeler, maar alles op 30% hoor je nog steeds niets.

Dank allemaal voor de hulp, ik ben er blij mee _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Mooi ding geworden!

• Qupie1
Zojuist geprobeerd Total war warhammer 2 te spelen. Maar dat gaat hem toch niet worden zonder dedicated GPU lol. Toch nog maar ff op PS5 gamen tot de GPU prijzen zijn afgekoeld.

Is er nog een foefje waarmee ik wat van mijn 32 GB geheugen naar de GPU kan bijdragen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qupie1
Inmiddels is het zo ver, jaartje later, ik ga kijken voor een videokaart. Prijzen zijn omlaag en ik kan mijn ps5 nog steeds voor een mooie prijs verkopen.

Ik zit te denken aan een 3070. Momenteel heb ik alleen maar 1080 144hz monitoren, daarvoor is het wellicht wat overkill, maar ga in de toekomst wel een keer een 1440 kopen verwacht ik.

Past een 3070 in dit systeem met deze voeding? Volgens partpicker moet het kunnen voor zo ver ik zie (kom op 404w uit).

Nog zaken waar ik op moet letten in de 2e hands gpu markt?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee